Minden napra egy film

Minden napra egy film

Prédák

2020. február 05. - BBerni86

Halloween játékos, menekülős, életért küzdős.

Halloween van, és a barátnője nagyon fel szeretné dobni Harpert. A lány egy olyan kapcsolatban ragadt, ami alaphangon is mérgező: a barátja erőszakos, és zsarnokoskodik a lánnyal, olykor meg is üti. A jelmezes buliban Harper jól elbeszélget a sportsérüléséből felépülő Nathannel, így amikor a kis baráti társaság kitalálja, hogy 2_5predak.jpgelmennek egy kísértetház programra, Harper is velük tart. A semmi közepén álló, elhanyagolt házat és benne a parkot maszkos, ijesztő alakok vezetik. Harper rosszat sejt, de nem akar a buli elrontója lenni. Szobáról szobára haladnak előre, egyre ijesztőbb körülmények közé. Először még azt hiszik, csak a show része volt egy lány megkínzása, de amikor az egyik feladat során Bailey karját csúnyán összevágják, már tudják, hogy baj van. A maszkosok játszani akarnak, és ők kapták a levadászandó préda szerepét – ki kell jutniuk, de a ház csapdákkal és gyilkosokkal teli.

A szabaduló szobák egyre inkább divatba jönnek, és horrorban is egyre többet láthatjuk őket. A Prédák nem kifejezetten szabaduló szoba horror, de nagyon közel van hozzá. Itt is vannak feladatok, melyeken túl kell jutni a kijáratig, csak úgy van megtervezve az egész ház, hogy ne legyen esélye a foglyul ejtetteknek a szökésre. Itt arra megy ki a játék, hogy levadásszák a hozzájuk vetődő fiatalokat.

A film nem a Fűrész irányvonalát követi, itt nem a rafinált csapdákon van a hangsúly. Meg is van annak a brutalitása, hogy milyen egyszerű módszerekkel is milyen gyilkos sebeket lehet ejteni. Elég csak annyi, hogy belevernek pár szöget a padlóba – kín annak, aki aztán nem néz a lába elé, és belelép. Vagy pár törött üveg a plafonra, ami nagyon könnyen leesik és sebez. A gyilkosok sem finomkodnak vagy stílusosak: láncfűrész, balta, kinek mi áll a kezére és lecsapnak, nem finomkodnak.

Nincsenek túlírva sem a karakterek, egyik oldalról sem. A házba került fiatalok nagyjáról semmit nem tudunk meg. Nathan, aki menő sportoló volt, de lesérült. Harper, aki most a bántalmazó barátjával gyötrődik, és olyan családban nőtt fel, ahol az apja rendszeresen verte és kínozta a feleségét. A többiekről még ennyit sem tudok. A gyilkosok indítékai még minimálisabbak. Simán gyilkosok, akik így szórakoznak.

A gyilkosok azonban azok, akiket érdemesebb alaposabban is szemügyre venni. Még ha az indítékaik nem is ismertek, annyira beteg egyének, hogy valóban egy horrorban volt a helyük. Mi vesz rá egy embert, hogy saját magával ezt művelje? Hajlamos lennék mélyebb igazságot látni abban, amit az arcukkal műveltek. Az elejtett mondataikból is arra következtettem, hogy szerintünk a normál arcunk igazából csak egy maszk, ami elfedi a belső szörnyeket. Vagyis, szerintük mindenki szörny, ők azzá is alakultak és azért vadásznak. De simán nézhető a film horrornak, és nem kell azon dolgoztatni az agyunk, miért ilyenek a maszkosok.

Mennyire lett brutális a film? Nem érte el az ingerküszöböm. Van benne pár véresebb jelenet, de nem az a gyomorforgató vérengzés, amire kellene a 18-as karika. Talán a 16 ráfér, de abban sem vagyok teljesen biztos. Ami biztos: itt nem ijeszteni akarnak, hanem borzasztani a halálokkal és a szobák csapdáival, a gyilkosok küllemével. Folyik bőven a vér, de azért a hús nem szakad, belek nem lógnak.

Az izgalmat a fiatalok követése és a túlélésért folytatott küzdelmük adja. Nálam kissé gond volt, hogy nem ismertem meg annyira egyik fiatalt sem, hogy szorítottam volna az életben maradásáért. A karakterépítést eye candy faktorral akarták elintézni, de azért nem álomszép színészeket szerződtettek. Talán nem meglepő, hogy nagy nevek nincsenek. Katie Stevens volt csak ismerős egy gagyi tinis sorozat okán.

Összességében kellemes kikapcsolódás volt, nézhető, nem túl véres slasher.

 

Prédák - 5/4 jól keveri az ijesztést és a hentelést. Nem kifejezetten okos, de hangulatos horrorfilm.

https://www.youtube.com/watch?v=MwNbSpgYrPg

Idézzünk!

Mert mindenkinek van egy kísérőzenéje. Olyan egyedi, mint az ujjlenyomatunk. Meghatározza, kik vagyunk, és történeteket mesél azokról, akiket szerettünk, és elvesztettünk és újra szeretni remélünk. (Soundtrack)

 

(Rudolf annyira céltudatos, hogy nem is bírja, ha valaki nem az.)

  • Nem tudom, mit kezdjek az életemmel.
  • Döntened kell. Fontos, hogy dönts. Mindenkinek kell legyen célja életében. Máskülönben mi értelme? (The White Crow)

 

(Connie nem akar sátorozni menni, George kihasználja a lehetőséget egy kis piszkálódásra.)

  • George, hogy vegyem rá ezt a nőt, hogy eljöjjön velem horgászni?
  • Mondtam már, ezt az arcot senki nem fogja látni egy sátorban töltött éjszaka után.
  • Okos, a végén még elijesztené a halakat. (Young Sheldon)

 

(Esküvőszervezés Gallagher módon.)

  • Kev! Őrizd azt az ajtót! Ha a polka nyanya ki akar jönni, ne engedd neki!
  • Mégis hogyan tartsam bent?
  • Teperd le, üsd ki. Nem érdekel.
  • Leülünk, drágám?
  • Nem lehet. Le kell ütnöm egy nyanyát. (Shameless)

 

(Károly nem akar költeni semmilyen felújításra, mondja is a magáét.)

  • Muszáj elkülöníteni egy összeget havonta, különben a legalapvetőbb munkákra sem marad fedezet.
  • Eddig is megvoltunk így.
  • Látom, még azt az ocsmány szobrot sem voltak képesek helyreállítani.
  • Az félig direkt van. Felzárkózunk a fővároshoz. Ott van romkocsma, itt van romszobor. (A mi kis falunk)

 

(A megözvegyült srácot a nagyszájú nagynéni hamar letámadja.)

  • Készen? Mire? Randizásra? Tudom, hogy nem erről beszélgettek. Mert ez a pasi papnak állt.
  • Elég!
  • Önmegtartóztató Szent Samu!
  • Oké, jól van. De tudod, csak egy nagy szerelem van az életedben. Az enyém már megvolt.
  • Ez csak egy hazugság, hogy az emberek rossz házasságban maradjanak, mint a szüleik. Rengeteg igazi van odakint. (The Soundtrack)

 

(Dean élet-halál billiárd meccsre készül, Sam nincs oda az ötletért.)

  • Nem, nem, nem, nem, kizárt!
  • Már azelőtt nagyban biliárdoztam, hogy te megszülettél volna.
  • Négy évesen? Két teleszart pelenka meg csicsikálás között? (Odaát)

1917

Háborús, küldetést teljesítő, történelmi.

Schofield és Blake közlegények jó barátok, akiket 1917. április 6-án hívat a felettesük. A jelentések szerint a németek sok állásukat feladták, visszavonultak és csapdát állítottak a 2. angol ezrednek, akik abban a hitben vannak, visszavonuló németek ellen indulnak csatába. Pedig egy új front van kialakulóban – mészárlás lesz, ha 2_4_1917.jpgelindul a támadás. Az írásos parancsot nekik kell elvinniük, a senki földjén át Mackenzie tábornoknak. Mivel abban az ezredben százados Blake bátyja, ő nem tétovázik, azonnal kész útra kelni és a barátja vele tart. Ám a 6 órás út kimondhatatlan veszélyekkel van tele: a németek csapdáival, lebombázott városokkal, és soha nem lehet tudni, mikor botlanak barátba vagy ellenségbe. Az idő pedig egyre fogy – ezrek halnak meg, ha nem élnek célba a másnap hajnali támadás előtt.

Bajban leszek idén, amikor a legjobb film Oscar-díját osztják. 9 jelölt van, láttam már 8-at belőle, és nem tudok kedvencet választani. 5 filmnek simán odaadnám a díjat. Az 1917 is ezen a listán szerepel – a téma miatt azt hittem, legalább ezért nem leszek annyira oda, de nagyon jól megcsinálták ezt a filmet.

A történet látszólag egyszerű: két katona elindul egy üzenettel a fronton keresztül. Közben mindenféle kalandba keverednek, és ennek a 6 órának a történetén belül az egész háború borzalmát elénk hozzánk. Látjuk, mi történik a civilekkel, a hátországgal, hogyan működnek az egyes seregek, a hadmozgások és az egész háború értelmetlensége, borzalma is benne van. Csak egy fél nap, de annyira képet ad az első világháború mindennapjairól, hogy sokkal többnek éreztem, mint egyetlen küldetés meséjének.

Nem véletlenül vitte haza már a Globe-ot, mint legjobb drámai film. Benne van a történelem, de karakterdrámának is működik. A középpontban két fiatalember van, akik nem hősök, csak két fiatal, akik haza akarnak menni. Keveset is tudunk meg róluk, az átlagosságuk a lényeg. Lehetnének bárkik, de most nekik kell helytállni. Hogy is mondják? Nem hősnek születünk, a körülmények tesznek azzá bennünket? Ez erre egy példa. Szimpatikus, helyes srácok, akik a testvérükért, barátjukért, bajtársaikért képesek túllépni a saját határaikon és áldozatot hozni.

Nem háborús, hősi eposzt kaptunk. Sokkal hitelesebb, emberibb annál. Ez nem egy mese, nem egy lelkesítő történet. Pillanatkép, amiben egyaránt látjuk az emberi gyarlóságot, kegyetlenséget, de azt is, hogy másra is képes az ember. Kitartani, nemességre. Ahogy ez a kettő váltakozik: az ember jó és rossz oldala, még magáról az emberről is sok minden kiderül ebből a filmből. (Legjobb forgatókönyvre is jelölték, ez sem véletlen.)

Vizuálisan pazar, ahogy a kettős szemszögéből látunk mindent. Nem egyszer felkaptam a fejem, látványban olyan bombát dobtak le. Nem horror, de bizony volt nem egy kemény kép, ami beégett a retinámba. A szögesdrótba belekeveredett halott arca. Amikor Schofield megijed egy zajtól, hátraesik, és egy holttestbe süllyed bele a keze… itt nem szép a halál, nem magasztos, mint egyes eposzokban. Fáj, mocskos, és a holtak rohadnak. De a front ábrázolása, a katonák, egyenruhák, a táj… háborúban éreztem magam. Legutóbb a Hadak útján egy-egy fronton levő jelenete ütött meg ennyire. A Dunkirk azért más volt, másként remek, ez érzelmileg jobban eltalált most.

A szereposztás sem lett a véletlenre bízva. George MacKay simán vitte előre a filmet, még akkor is, ha nem egyszer eszembe jutott szegényről, hogy Harry Potter filmben lehetne Weasley. A mellékszerepekben meg egyik ismerőst üdvözölhetjük a másik után: Mark Strong, Andrew Scott, Colin Firth, Benedict Cumberbatch is fronton voltak itt, arról nem is beszélve, hogy Richard Madden a báty, akit Blake annyira meg akar menteni.

10 Oscar-jelölése van. Roppant kíváncsi leszek, hányat vált díjra. Nekik is drukkolok.

 

1917 - 5/5 drámai, megrázó, miközben kalandos történet is, brutális szereposztással. Nézős!

https://www.youtube.com/watch?v=gZjQROMAh_s

5 film, amit látnod kell

Főszerepben a lovak

f5_31.jpg5: A nagy vágta – Sarah kamasz, amikor megárvul, és kénytelen angliai nagynénjéhez költözni. Nehezen illeszkedik be, de a vidéki életben felfedezi a lovaglást, és a tökéletes csikóra is ráakad. A nénje korábban versenyző volt, most a párjával mindenre készek, hogy előreteremtsék Sarah versenyzéséhez is a kellő összegeket. A lány nemcsak a sportban lel magára, de a párját és családját is a sportnak köszönheti majd.f4_35.jpg

4: Szilaj – Szilaj vad musztáng volt, akinek mindene volt a szabadság és a közösség. Ahogy azonban a fehér ember terjeszkedik, az őslakosok és velük a vad lovak élettere is folyamatosan csökken. Szilaj a fehérek fogságába esik, akik különféle módon igyekeznek betörni az állatot. Ő azonban nem adja fel, és elég csak egyetlen barát, f3_37.jpghogy vele összefogva visszaszerezhessen mindent.

3: Kincsem – Blaskovich Ernő mindenét elveszette a bukott szabadságharccal. A család ellensége a halálba kergette az apját, a családi vagyont és a ménest kisajátította. A felnövő Ernő is a lóversenyzéssel keresi a kenyerét, és egy napon rá is akad egy lóra, melyben mások nem látnak fantáziát, ő viszont a bajnokot találja meg benne. Kincsem diadalútja elindul, ám Ernő bosszúját csökkenti, hogy pont ellenfele f2_36.jpglánya rabolja el a szívét.

2: Hadak útján – Joey elégedett ló volt, egy szerető gazdával a vidéki mindennapokban. Ám a kitörő világháború miatt a lovakat elveszi az állam, és Joey is a fronton találja magát az egyik utolsó lovas ezredben – hiszen a tankok ellen mit érhet egy ló? Az állat a háború minden poklát elszenvedi, f1_34.jpgmiközben a szintén bevonuló Albert keresi hű társát, és csodával határos módon egymásra is találnak végül.

1: Vágta – Seabiscuit nem versenyzésre termett ló, látszólag. Kicsi, rossz a tartása és senki nem lát benne fantáziát. Ám a világválság idején mindenki abba kapaszkodik, amibe tud. Egy, a tönk szélén álló befektető ad egy esélyt az állatnak, és egy sérült, félvak zsokéval versenyezni küldi. Mindenki döbbenetére bajnok születik, aki nemcsak a vele foglalkozók életét hozza rendbe, de egy egész országnak reményt ad a túlélésre.

Őrjítő lánybúcsú

Gyilkos játékos, kapcsolatos, bosszút állós, barátnős.

McKenzie élete nagy pillanata előtt áll: a tökéletes barátja megkérte a kezét, már alig várja, hogy Reese felesége lehessen. A férfi még meglepetéssel is készült neki: meghívta a kollégiumi legjobb barátnőket, akik elragadják a lányt egy őrületes lánybúcsúba. A hangulat azonban gyilkossá válik, amikor McKenzie volt barátja telefonál. Máig a lányt hibáztatja, hogy nem lett belőle NFL sztár. McKenzie nemi erőszakkal vádolta, és hiába mentették fel, 2_3orjito_lanybucsu.jpgaddigra már tönkrement az élete és a karrierje. Most bosszút akar állni: elkapta Reese-t, és ha a lányok nem teszik, amit mond nekik, akkor a férfit kezdi el csonkolni. Ahogy a lányok egyre veszélyesebb helyzetekbe kerülnek, úgy válik Brandon egyre őrültebbé. Mindenki egyre biztosabb benne, hiába teszik meg, amit kér, ezt nem ússzák meg élve. De hogy lehetne kijátszani őt és megmenteni Reese-t?

Az ilyen filmek kedvéért vagyok hajlandó végigszenvedni a sok rossz tévés thrillert. Mert azért akad egy-egy, amiért el lehet felejteni azt a sok rosszat is, amit korábban láttam. Az Őrjítő lánybúcsú korrekt tévés thriller lett, amin jól szórakoztam. Ez most tetszett, bár gyorsan hozzá is teszem, most is fontos kitétel, hogy tévés.

Mert a kivitelezés, a színészek és némileg a cselekmény is mutatja, hogy ezt nem moziba szánták, és nem szabad ugyanolyan elvárásokat támasztani elé. Olcsóbb a mozifilmeknél, minden téren.

A cselekményben van egy jó ötlet, amit korrekten megírtak. Ha a sértett ex lehetőséget kapna a bosszúra, mi mindenre venné rá azokat, akik megbántották őt? Volt abban ötlet, ahogy az egykori emlékeket visszahozta a kihívásokkal, és eljuttatta a szereplőket a végső összecsapás helyszínére. Így flashback elemek nélkül is láthattuk, milyen emberek voltak ezek a lányok és a kínzójuk is korábban. Tény, vannak köztük gyerekes dolgok is. Összeveretni a közös otthont és lehúzatni a jegygyűrűt a WC-n? Nagyon nem azonos azzal a szinttel, hogy bélyeget égessenek egymásba a lányok és ájulásig kábítószert szedjenek és igyanak.

A végén volt egy pont, ahol még jellemileg is érdekesen alakultak az események. Amikor Brandon szembe kell, hogy nézzen azzal, mi történt évekkel korábban. Mi az, amit csak ő képzelt bele a dolgokba, hogyan élte meg azt az estét McKenzie. Sajnáltam is, hogy utána még egy csavart beleerőltettek a történetbe, mert az elvette az élét Brandon felismerésének.

Kellően mozgalmas lett a film, ahogy az események három szálon alakulnak, hogy egy közös pontban fussanak össze. Jó húzás volt szétszedni a lányokat, ahogy Reese szabadulási kísérlete is dobott a történeten. Volt feszültség és izgalom is a filmben, a gyengébb szálak ellenére is.

A karakterek sajnos nagyon egyszerűek lettek. Annyira, hogy a barátnőket a film végére se tudtam megkülönböztetni. Azt tudom, hogy van köztük egy ügyvéd, de ha képen ki kellene választanom, melyik az, már nem menne. A három kiemelt karakter: McKenzie, Brandon és Reese sincsenek jobban kidolgozva. Pár vonást kapnak, vagy annyit sem. Pl. Brandon élete és mindene kimerül annyiban, hogy bosszút akar a történtekért és nem érti, mit tett korábban. Semmi mást nem tudunk meg róla, pedig évek teltek el az egyetemi nemi erőszak és tárgyalás óta. Reese is kimerül annyiban, hogy rendes ember, aki szereti a hősnőt.

Mivel ennyire üresek a figurák, talán nem meglepő, hogy csupa ismeretlen színész van a filmen. A fő szempont az eye candy volt: jól néznek ki, ennyi a lényeg.

Összességében a tévés thrillerek betegségei ebben a filmben is megvannak: olcsó kivitelezés, buta fordulatok a cselekményben, gyengébb casting. Viszont, ezt korrekten megírták és leforgatták, izgalmas is tudott lenni. Soha rosszabb tévés thrillert!

 

Őrjítő lánybúcsú - 5/4 tévés, de egy jó ötletből, több érdekes ötlettel, még ha a vége eléggé lehúzó is lett.

https://www.youtube.com/watch?v=Fk37wSIRPaA

A karácsonyi mentőakció

Családi, ünnepeket megmentős, C-vitaminra vadászós.

A Mikulás idén is készül az ünnepekre. A manók már nagyban gyártják a játékokat, ő pedig szorgalmasan olvassa a gyerekek leveleit. Ám a manók egyszerre lebetegednek: mindegyikük kidől. A feleségével utánaolvasnak a dolognak, és kiderül, egyszer már volt ilyen. Akkor egy C vitaminban gazdag gyümölcs segített megmenteni a karácsonyt. Most gyümölcs nincs, de az emberek már gyártják dobozban is a vitamint. Nem kell mást tenni, mint 2_2a_karacsonyi_mentoakcio.jpgelvenni, és venni közel 100000 darab vitamint. A Párizsban lezuhanó Mikulásnak hamar meggyűlik a baja a rendőrséggel, de szerencsére egy fiatal családapa, egyben védőügyvéd a megmentésére siet. Miután sikerül Thomasnak elhinni, hogy valóban a Mikulás költözött fel a tetőjére a rénszarvasokkal, a családdal belevágnak a manó mentő akcióba.

Úgy tűnik, egyre többen csinálnak olyan filmet, amikor a Mikulás bajba keveredik, és az adott ország egy családjának kell megmentenie. Az Államokban több ilyen film van, a kedvencem, a Csoda New Yorkban is ilyen. De tavaly láttam olyat is, amiben Ausztráliában zuhant le a szán, és tulajdonképpen nyári körülmények között mentették meg az ünnepeket. Most itt egy francia változat is: avagy a bajba jutott Mikulás megérkezett Párizsba!

Mivel az a város az egyik kedvencem, nekem már a vágóképek is nagyon tetszettek. Ahogy a rénszarvasokkal a Mikulás leszáll a Moulin Rouge mellett, ahogy szánon repülnek a Szajna felett, vagy amikor karácsonykor az Eiffel-torony látogatói még rénszarvasokat is tudnak fotózni. (Ki lehet találni, a téli sztorikban mi a másik gyengém. Igen, a rénszarvasok.)

Sajnos, maga a történet már nem tudott ennyire lekötni. Mikulás a főszereplő, eleve nem voltak nagy elvárásaim, de ez a konfliktushelyzet… betegek a manók és C-vitamin kell? Mesében inkább elviselhető, mint egy filmben.

Már a módszerek sem tetszettek, amivel igyekeznek beszerezni a vitamint. A patikákban a készletek felvásárlása, a piacon a gyümölcs beszerzése, majd az internetes vásárlás. Legalább valami poén lenne benne, de hiába várom. Azon, hogy a Mikulás nem ismeri a pénz fogalmát és el kell neki magyarázni, meg nem tudok nevetni.

Ezzel most nem leszek éppen emberbarát, de a két kisgyerek is teljesen az agyamra ment. Cuki elemként tették bele őket, bennem teljesen más érzéseket keltettek. A fiúnak olyan volt a feje, mintha valami súlyos betegsége lenne. A kislány is, mondjuk a fiú is, meg hiszékenyek, gyerekesek – tudom, gyerekek, de ennyire? Arról nem is beszélve, hogy annyira egyforma korúnak tűnnek, hogy még azon is agyaltam, hogy akkor ők most ikrek? Persze, ez a filmből nem derül ki.

Már csak a cuki állat hiányzott. Bocs, hiszen itt vannak a rénszarvasok! Akiket különben nagyon bírok, de egy filmbe miért kell ennyire gyerekes poénokat írni, még a szarvasoknak is? Amikor a Mikulás chaten osztja ki nekik a feladatokat, és eléggé elmebeteg módon beszélget velük többször is a filmen…

A cuki különben is a film kulcs jellemzője lehetne, de olyan erőszakos módon, hogy végig az ellentétes hatást érték el nálam. A Mikulás neje, aki maga a kedvesség és a bűbáj. A kölykök, akiket legszívesebben belevágtam volna Miki puttonyába, és ki se szedtem volna belőle őket. A házaspár, akik még mindig egymásra vannak kattanva – furcsa is volt a gyerekes poénokkal teli filmben, amikor egy közös éjszaka után az volt a poén, hogy meztelenül alszanak még, Mikulás meg rájuk nyit. Egyedül a rénszarvasoknak van megbocsátva, hogy ennyire aranyosak. Másnak nem!

Ismerős színészek is akadtak, de ezek a gyerekes karakterek… mesébe velük!

Mesében talán elment volna, filmként azonban nagyon nem tetszett. Karácsonykor menne el.

 

A karácsonyi mentőakció - 5/3 van benne aranyos rész is, de összességében inkább idegesítettek a karakterek és poénok.

https://www.youtube.com/watch?v=MZuhnosei2k

Shameless

10. évad

Családos, túlélésért küzdős, ügyködős, botrányos.2_2shameless.jpg

Fiona elment, új életet kezdeni, ezúttal magáért és nem a családért. Azonban a házáért kapott pénz felét meghagyta a családnak, ezzel adva nekik egy esélyt a biztosabb jövőre. Debbie ragadja magához a hatalmat, és igyekszik beosztani a pénzt, javítani a körülményeiken. Frank azonban inkább anyagra és italra költene, így ármánykodni kezd a lánya ellen, akinek meg is találja a gyenge pontját. Debbie ugyanis kitalálta, hogyan legyenek márkás dolgai, amiket a boltban vissza is váltogat. Majd egy barátnője révén a kitartott nők életmódjába kóstolna bele, és belekeveredik egy anya-lánya gyilkos viszonyba. Ian a börtönben újra Mickey mellett találja magát, majd szabadulva is együtt igyekeznek maradni, bármennyire is nehezítse meg az életük a korrupt felügyelőtiszt. Carl nem maradhat a seregben, neki is ki kell találnia, mihez kezdjen magával. Talán a rendőrség lesz a megfejtés? Lip fia megszületik, és amíg Tami az intenzíven van, egyedül igyekszik gondoskodni a kicsiről. Utána pedig a nővel kell kitalálni, hogyan folytassák. Együtt is vannak, vagy csak szülőtársak?

A tévés családok között láttunk már nem egyet, akik kitörölhetetlenek a memóriából. A Ewing nevet az is ismeri, aki egy Dallas epizódot sem látott életében. A Rém rendes család, akik megmutatták, milyen az élhetetlen família. Igaz, azt máig nem értem, ha a nő nem is dolgozott, a férj rémesen keresett egy cipőboltban, miből voltak olyan körülményeik? Egy magyar verzióban egy ilyen család nyomorogna, nem azt a középszínvonalat tartaná, amit ott láttunk. De nem is ők most a lényeg. Hanem, az emlékezetes sorozatos családok. Amelyek között a Gallagher név is ott lesz.

Idén megint kaptunk egy jó nagy adag botrányos történetet. Még mindig törekednek arra, hogy egyszerre legyen nyomasztó a sorozat és komédia is. Kinek éppen melyik irányra van nagyobb ingere. Pl. amikor Frank évekkel korábban lecsukatott egy fiatal fekete egyetemistát, most pedig eljön a barátnő bosszút állni. Lehet a poént nézni, hogyan állít csapdát, majd Frank hogyan igyekszik kikerülni belőle. De abba is belegondolhatunk, milyen az igazságszolgáltatás. Az igazi bűnös, aki fehér volt, megúszta. Az ártatlan fekete, a bőrszíne miatt, meg a fél életét töltheti a börtönben.

De érintenek több olyan témát, mint az illegális bevándorlás, a közhivatalok korrupciója és a mindenféle szexualitás, idén megint a homofóbia kiemelten. Ian és Mickey kapcsolata még mindig kiveri a biztosítékot Mickey apjánál, lesz is műsor egy közeledő esküvő miatt…

Fiona hiánya szerencsére nem jelent meg. A szerepe egy részét Debbie, a többit Lip vette át. Még mindig annyi a családtag, hogy bőven ki tudják tölteni a részelet. Már nem is gyerekek a szereplők, nem kell melléjük egy szülői kéz. Már többen szülők ők maguk is, ezzel egészen új témaköröket hozva be a sorozatba. A kedvenc részeim idén azok voltak, amikor Lip és Tami igyekeztek igazi családdá válni. Talán némi őrülettel keverve, de egész jó munkát végeznek. Ha valakiknek most drukkolok, azok ők.

Ha valaki már kezd sok lenni, az Frank. A többiekben legalább a kezdeményeket látom, hogy valamit kezdeni akarnak az életükkel. Ő meg az örök életművész, aki mindenki életét képes megnyomorítani, csak neki legyen meg az itala és a kábítószere. William H. Macy még mindig remek, de már maga a karakter kezd nagyon lefárasztani.

A színészek maradtak a szerepeikben, és 10 év után már nehéz is lenne nem szerepben lenni. Fejlődnek, alakulnak, a színészek simán hozzák is az arcaikat.

Humor, akció, dráma és görbe tükör, eseménydús részekben. Ez a Shameless, idén is.

Ez az évad már lement, és már bejelentették, egy utolsó menetet kap még a Gallagher család. De az lesz a végső – a 11. lesz a búcsúévad. Vagyis, jövőre búcsúzunk.

 

Shameless - 5/4 még van benne elég botrány, megvan a családi szál is, álnok a humora is, de a szív?

https://www.youtube.com/watch?v=QwPUPsmNtOY

SpoilerZóna

Látlak

Greg Harper duplán érezheti magát szerencsétlennek: eltűnt egy fiú, és a hátrahagyott nyomok egyeznek egy 15 3_74.jpgéves gyerekrablási és gyilkossági ügyével. Előfordulhat, hogy rossz embert küldtek börtönbe annak idején? Otthon pedig a felesége, Jackie miatt nincs nyugalom. Az asszony félrelépett, lebukott. Greg nem adta a válást, el sem költözött, de a házastársi ágy helyett a nappali kanapéját választja. Jackie hiába könyörög a megbocsátásért, nem képes úgy tenni, mintha semmi sem történt volna.

Közben egyre furcsább dolgokat tapasztal otthon. Megszólal a telefonja vagy a lemezjátszó, amikor senki 1_69.jpgsincs a közelben. A család kisállata kikerült valamiképpen a terráriumból, és ahogy ment utána, hogy elkapja, valaki becsukja a szekrénybe. Azt hisz, a kamasz fia, de amikor a felesége kiengedi, ő elmondja, Connor otthon sincsen. Egy reggel merő vizeletben ébred. Sok tárgy nem ott van, ahol hagyták.

Jackie szeretője az egyik nap átjön, a nővel az udvaron vitatkoznak. A férfi rá akarja venni az asszonyt, hagyja el a családját, és tartson vele. Az emeletről egy bögre zuhan le, egyenesen a férfi fejére. Jackie a pincébe rejti a vérző férfit, majd elfuvarozza iskolába a fiát. Közben a kamera követi Todd bolyongását a pincében, aki felé lendül egy ütő.

Mire Jackie visszaért, Todd kivérzett és meghalt a padlón. Azt hiszi, Connor dobta le a bögrét, így ő a felelős a férfi haláláért. A férjét riasztja, akivel kiviszik a tetemet az erdőbe és elássák.

4_61.jpgKözben Connor hazaér, a laptop elé ül le. Üzenetben megkérdezik tőle, tudja-e, mi az a békázás. Megnyit egy videót, amin látja, hogy egy szellemszerű lény oson az emberek mögött a saját otthonukban. Közben mögötte is feltűnik egy ilyen lény, és elkapja őt. Mire a szülők hazaérnek, megkötözve, sérülten fekszik a fürdőkádban. Jackie a kórházba rohan vele, míg Greg bejárja a házat és keresi, aki a fiát bántotta. Dulakodni kezdenek.

Vált a kép. Most kívülről látjuk, ahogy a film elején a család elhagyja a házat. Két kamasz becsusszan a leereszkedő garázsajtó alatt. A lány, Mindy már gyakorlott békázó. A cél az, hogy úgy élnek egy házban, hogy a lakók nem veszik észre őket. Figyelik őket, eszik az ételük, majd pár hét után elmennek. Alec az új társa, aki a 2_76.jpgkamerát kezeli.

Alec azonban nem éri be ezzel a kevéssel. Kicsit meg akarja őrjíteni a lakókat. Elkezdi altatózni Mindyt, így este szabadon randalírozhat. Ő az, aki máshova tesz dolgokat. Ő zárta be Greget a szekrénybe. Ő volt az is, aki levizelte a férfit és az ágyát, amíg az aludt. Ő volt az is, aki Todd fejére ejtette a cserepet. Mindy próbálja leállítani, erre bántja a lányt – a testét Greg kocsijában rejti el.

5_52.jpgÁm az nem ő volt, aki leütötte Toddot. Megint vált a kép: látjuk, ahogy Greg üti le a felesége szeretőjét és megfújtja. Rájöhetünk, Greg rendőr, de egyben a sorozatgyilkos is, akit elvileg keres. Mindy magához tért a kocsijában, és látja, hova mentek ki, egy erdei házba. Greg ott rejtegeti az elrabolt gyerekeket. Próbál segíteni, de csapdába esik. A házban Greg Aleckel kergetőzik. A végén mindketten súlyosan sérülten hevernek a padlón, kijönnek a rendőrök. Ott vannak a bizonyítékok, Greg lebukik. Miközben elvezetik Alecet is, látunk a zsebében egy műanyag békát és egy képkivágást 15 évvel korábbról. Alec volt az egyik gyerek, akit Greg 15 éve elrabolt és kínzott.

The White Crow

Rudolf Nurejev élete

Balettos, kapcsolatos, szabadságért küzdő.

Rudolf Nurejev vidékről érkezik meg egy neves iskolába, hogy balettot tanulhasson. A fiatalember tehetségét senki nem vitatja, de nagy lemaradást kell behoznia, és nehezen viseli a tanára vasszigorát és merevségét. Más osztályba kéri magát, és hamarosan szárnyalni kezd. Mivel fűti a szabadságvágy, nagy a szája is, a politikai 2_1the_white_crow.jpgvezetőség aggódik is miatta. Ám amikor párizsi meghívásnak kell eleget tenniük, nem tehetik meg, hogy a legígéretesebb táncosukat otthon hagyják. A fiatal Rudolf hamar barátságokat alakít ki a párizsi táncosokkal és barátaikkal, lenyűgözi a művészet és a kultúra, ami Párizsban elérhető számára is. Hatalmas sikerrel lép fel, már rajongói is vannak, amit könnyeden visel – számára a tánc maga az élet. Így amikor a párt ezzel akarja sarokba szorítani, végzetes lépésre szánja el magát, és halad a szabadság felé élete minden terén – karrierben és szerelemben is.

A BBC jó érzékkel választja ki a kosztümös történeteket, melyeket képernyőre enged. A klasszikusok feldolgozásaiban ők a kedvenceim, de történelmi filmeket is jókat csinálnak. Ők adták meg a támogatást Ralph Fiennes számára, hogy rendezzen is, ne csak szerepeljen. Az eredmény ez a film, amitől kissé tartottam előre, de nagyon kellemes csalódás volt.

Ijesztő lehet, hogy a film 2 óra felett van, és egy balett-táncos a főszereplő. Mivel nekem ez a művészeti forma is szép, a zenéjét meg kifejezetten szeretem, nem tudom átérezni, egy balettet nem kedvelőnek mennyire lehet megterhelő a film. Vannak benne balett betétek, több előadásba is beleleshetünk. A film zenéjét is meghatározza ez a klasszikus vonal. De szerintem lehet szinte sportfilmként tekinteni rá. A kemény próbák, a fizikai és szellemi erőfeszítések, a folyamat, ahogy Rudolf vezető táncossá válik, egészen olyan, mint amikor egy sportfilmben a sportoló edz és készül a versenyre. Csak itt nem egy verseny a nagy fellépés, hanem egy színházi előadás. Kifejezetten élveztem ezt a sportfilmhez hasonló felépítést, talán annak is lehet érdekes és akár még szerethető is, aki a balettet nem értékeli.

De ez egyben történelmi film is. Nem a kommunista rendszer, a Nyugat és a Kelet ellentét áll a középpontban, de a sorok között szépen elmesélték ezt is. Hogyan nyomták el az individualizmust, és szegték meg a művészek szárnyát. Hogyan vetélkedtek még azzal is a Nyugattal, hogy kinél vannak jobb táncosok. A módszerek, amellyel egy annyira szubjektív ágazatot, mint a tánc, kommunista eszmékkel fertőztek. Kifejezetten aljas húzás volt pl. amikor a vezető táncost vidékre akarják küldeni fegyelmezési céllal.

Ezen felül karakterdráma és fejlődéstörténet is a film. Rudolf Nurejev szabad szelleme, az új utakat keresés és a megtörhetetlen hit az egész film szívét adja. A múltbeli visszaemlékezések megmutatják, honnan jön mindez. Igaz, pont, ami érdekes lett volna, azt nem látjuk. Hogyan jut el addig egy szinte nyomorgó asszony sok gyerekkel és egy láthatóan traumatizált katona férjjel, hogy az egyetlen fiát tánciskolába adja? Pláne, hogy a férje vadászni vitte a gyereket és láthatóan férfiasnak akarta nevelni, nem táncosnak. De a lényeg inkább azon van itt, hogy a szabadságvágy, az önkifejezés kényszere viszi el addig a férfit, hogy képes legyen disszidálni is, hogy a hivatásáért feladja a családját, a barátait, az egész addigi világát.

Tetszett, hogy autentikus a stáb nagyja. Tele is van olyan színészekkel, akikről most hallottam először. Mint Oleg Ivanko, aki Rudolfot keltette életre. Ha már Fiennes rendezte, egy szerepet is elvállalt, Rudolf meghatározó tanárát. Annyi alázattal, emberséggel töltötte meg a karaktert, nekem az egyik kedvencem lett az összes figura közül.

A szexualitás, amivel nem tudtam a filmen mit kezdeni. Érthetetlen viszonyokba bonyolódnak a szereplők, és egy ponton azt sem értettem, most akkor milyen irányultságú Rudolf.

Összességében érdekes filmnek találtam, és nézve hamar eltelt a 2 óra feletti játékidő is.

 

The White Crow – 5/4 sokféle dráma akadt benne, a balett világa is lekötött, érdekes lett a főszereplő személye.

https://www.youtube.com/watch?v=BklqjGWxNMs

süti beállítások módosítása
Mobil