Minden napra egy film

Minden napra egy film

Interjú Istennel

2019. augusztus 22. - BBerni86

Beszélgetős, életen elgondolkozós, válságos.

Paul újságíró, aki önként ment el Afganisztánba, és közvetített arról, a keresztény katonák hogyan élték meg a háborút. Hazajött, de az élete összeomlott. A felesége elárulta, és most nem találják a közös hangot, nem sikerül visszatalálni egymáshoz. A hite is megingott, túl sok borzalmat látott. Még szabadságon kellene lennie, de kap egy érdekes felkérést. Egy férfi interjút akar adni neki, mert tetszettek neki a cikkei. Azt állítja magáról, ő maga 8_22interju_istennel.jpgIsten. Paul kíváncsiságból elmegy, de nagyon hamar visszájára fordulnak az ülések. Isten válaszol a kérdéseire, de nem is titkolja, hogy igazából miatta van itt. Mert kisiklik így az élete, és imában segítséget kért: eljött segíteni. Miközben Paul nagyon gyötrődik hit és tagadás között, pár dolgot valóban átértékel az életében.

Volt már olyan film, amely beszélgetésekre épült, ráadásul egy helyszínen, mégis, izgalmas tudott lenni. Volt benne intellektuális kihívás – sajnos, az Interjú Istennel nem ilyen lett. Pedig szerettem volna, ha leköt és érdekes lesz, de leginkább csak untam a filmet.

Előzetesen azt vártam, Paul legalább megpróbálja lenyomozni a férfit, aki szemben ül vele és azt állítja, ő Isten. Több szinten is: egyrészt, olyan fejlett már a technika, mibe kerülne neki kicsit nyomozni, hogy ki ez az ember? Ez a vonal kimerül annyiban, hogy megkéri az egyik ismerősét, hogy futtasson le egy arcfelismerést. Egy újságíró ennél nem kíváncsibb? Másrészt, az interjú is lehetőség lenne arra, hogy megfogja a keresztkérdésekkel. Annyi mindent lehetne tőle kérdezni, ha nem is azért, hogy leleplezze, akkor kíváncsiságból. Ha tényleg ott lenne az esély, hogy bármit megkérdezz a teremtőtől, ennél jobbak nem jutottak az eszébe? Pláne, hogy több nap találkoztak, átgondolhatta volna.

Nagyon hamar átfordul a film oda, hogy nem Isten és a vallás/hit kérdései vannak az előtérben. Ez egy egyéni dráma igyekszik lenni, melyben Paul és az ő konfliktusai vannak a középpontban. Az interjú is oda kezd kilyukadni, hogy Isten Paul életéről, gondjairól akar hallani. Az lesz fontos, hogyan ingott meg a hite. Miért ment szét a házassága, mit lehetne tenni, hogy helyrehozza. De egyiket sem érintik mélyen. A film feldob egy témát, aztán rövidre zárja. Olyan piti módon rendezi a házasságát is, hogy azon már nem nevetni sem lehet, annyira semmilyen. „Szeretlek. Én is szeretlek.” Tényleg, ennyi?

Egy ponton feldob egy olyat is, hogy Isten kijelenti, Paul ideje hamarosan lejár. Ebből miért nem lehetett többet kihozni? Szembenézés a halállal, valami fájdalmas rész. De semmi. Nem is jutnak ezzel a szállal sehova, ugyanúgy a semmibe vezet csak, mint a többi része a filmnek.

Nincs feszültség, nincs izgalom. Karakterdráma, de érdektelenül. Alig van cselekmény, de a beszélgetések se mozgatják meg a néző agyát.

Minek kellett volna ezt a filmet eladnia? A színészeknek? Hát… Thwaites nem éppen egy drámai színészóriás, és még nem is számoltam, mennyire kölyökképű. Középiskolásnak, egyetemistának hitelesebb, mint háborút megjárt tudósítónak. David Strathairn rutinosabb, de egyszerűen nem volt annyi a karakterében, hogy a hátán vihesse a filmet. Azt már meg sem említem, hogy Hill Harper kimerült pár vállon veregetésben.

Csalódás volt, ennél többet vártam. Inkább Az őslakót nézze meg, aki ilyesmire vágyna.

 

Interjú Istennel - 5/2 hiába van egész jó alapötlet, ha a film nem mer mélyre menni. Nincs kihívás benne.

https://www.youtube.com/watch?v=wtDZyilQM0I

Alita

A harc angyala

8_21alita.jpgJövőbeli, harcos, robotos, összefogós.

Dr. Ido remek szakember, aki a legszegényebbeknek is segédkezet nyújt. Egyszer, a kidobott szemétben egy még életképes cyborgra bukkan – mivel emlékezteti saját elvesztett gyermekére, megmenti. Hazaviszi magával a lányt, új testet ad neki. A feléledő cyborg semmire, még a nevére sem emlékszik. Ido tanítja az életre, nevezi el: Alitának. A lány lelkesen fedezi fel a környezetét, noha a szépség mellett sok mocsok is található a városban, ahol szinte mindenki az utolsó lebegő városba, Zalem lakósai közé vágyik. Alita új barátja, Hugo is. Miközben Alita szerelmes lesz, felfedezi a múltját és képességeit, megismeri ennek a világnak a zsarnokát is, és a szeretteiért felveszi vele a harcot.

Halogattam ennek a filmnek a megtekintését, volt benne valami, ami miatt nem voltam rá kíváncsi. A sok elektronikus eszközzel feljavított, félig gép emberek ötlete is taszít, így egy olyan lány meséje, akinek csak az agya emberi, nem éppen vonzott. (Ugyanezen okból nem vagyok oda a Páncélba zárt szellemért sem.)

Ehhez képest kellemesen csalódtam. Sőt, jól szórakoztam ezen a filmen. Minden téren felülmúlta a várakozásaim, és akár újranézni is hajlandó leszek később.

A történet ugyan egyszerűnek tűnik, de sok mellékszál és más történet megfér benne. Bő a világa, így a látszólag egyszerű alap is érdekessé válik. Van egy zsarnok, akit a hősnőnek le kell győznie. Ezzel el lehetne mondani a lényegét, de mellette megkapjuk a tudós történetét, aki új életet kezdett a lánya halála után. A vadászokkal és halálos játékokkal teli, mocskos világot, ahol a nagyrészt gép lények küzdenek egymással. Még az olyan kis melléktörténetekben is látok fantáziát, mint Zapan sztorija, akinek már csak az arca emberi, de arra jobban vigyáz, mint a Szent Grálra. Vajon honnan jön ez: mindent feladni, de arra az utolsó emberi vonásra mindennél jobban vigyázni?

Alita története is kap mélyítést. Ahogy felfedezi a múltját, a képességeit, ahogy alakul a jelleme. Kapcsolatokat épít, hősies – nem is illik ebbe a mocskos világba, amit itt megmutatnak nekünk. Ő jobb, tényleg illik rá az angyali jelző. Tetszett, ahogy Hugo oldalán emberi lény tud lenni, annak ellenére, hogy csak az agya emberi. Egy ponton el is felejtettem, ki ő, csak a fiatal lányt láttam benne, aki annyira nagyon hisz a világban és az életben. Ami nagy szó, tekintve, mennyire CGI hozta létre a karaktert.

Igen, a CGI és a film látványvilága. Nem lehet rá panasz, gyönyörű lett a film. A várostól kezdve a cyborg lényeken át a harcokig mindent nagyon profin kiviteleztek. Az akciójelenetek közül nem sokat tudok értékelni, de ez a film látványos és szórakoztató ilyen téren is.

A színészek kérdésköre már nehezebb. Olyan erős a digitális háttérmunka, hogy nem is tudom, mennyire lehet itt színészi játékról beszélni sokak esetében. Bár, Gollam esetéből tanulva emberek az alapja, így azért lehet. A stáblista roppant impozáns, még mellékszerepekben is sztárok szerepelnek. Nagy kedvenc volt Christoph Waltz, aki emlékezeteset nyújtott a film egyik legszimpatikusabb karaktereként.

A kritika nem szerette, én igen. Folytatás is várható: már készülök is rá ilyen kezdet után.

 

Alita – 5/4,5 messze az elvárásaim felett teljesített. A története, a látványa is tetszett. Nézős!

https://www.youtube.com/watch?v=KCD_12nDyY8

Idézzünk!

Minden barátság megváltozik. De a jobbak ettől csak szorosabbá válnak.

(Rontó Ralph 2. Ralph lezúzza a Netet)

 

(Amikor Rebecca nincs otthon, Jack tálalja a vacsorát. Kevin már ránézésre rossznak találja a menüt.)

  • Rendben, parancsoljatok! A vacsora tálalva.
  • Mi ez?
  • Kukoricás szendvics. Mielőtt találkoztam anyátokkal, folyton ilyet ettem.
  • Szerencséd van, hogy találkoztál vele. (This is us)

 

(Jack már lemondana az álmáról, hogy híres zenész lesz. Ellie igyekszik tartani benne a lelket.)

  • Ne csináld már! A világ tele van csodákkal.
  • Például?
  • Benedict Cumberbatch szex szimbólum lett. (Yesterday)

 

(A bevonulás előtti utolsó találka, a baráti négyes még egyszer együtt lehet. Robbie új bajusza azonnal derültséget is vált ki.)

  • Hölgyeim és uraim, Robert Gilson!
  • Gilson!
  • Fel se kérsz táncolni?
  • Fogadást veszítettél?
  • Máris három irigy pillantást kaptam el.
  • Csak azért, mert a német császárnak néztek. (Tolkien)

 

(Ha az erő nem működik, még több erőt kell bevetni – Mac legalábbis most nem tud jobbat az idegen lények ellen.)

  • Tényleg a pengék nélkül megyünk be?
  • Igen.
  • Mi van, ha meglátunk egy zombi madarat?
  • Lelőjük.
  • És ha nem hal meg?
  • Újra lelőjük. (Agents of SHIELD)

 

Mit számítana? Láttam kis és nagy uralkodókat, öreget és fiatalt, férfiasat és nőieset. Az emberek szenvednek és meghalnak, bárki is az uralkodójuk. (Szinuhe)

 

(Marius nagyapja a legrosszabb helyzetben is úgy látja, minden róla szól. Mintha Marius azért lövette le volna magát, hogy vele dacoljon.)

  • Monsieur Marius, mit tettek veled?
  • Áá, nem is kell mondanod... Halott! Halott! Megölette magát a barikádokon, csak azért, hogy dacoljon velem. Nagyon jól tudta, hogy várok rá! Te! Meg kellett tenned, ugye, össze kellett törnöd egy öregember szívét...
  • Várjon! Monsieur! Érzem a pulzusát.
  • Könyörgök Uram, éljen! (Les Miserables)

 

(Louis pszichológusnál igyekszik rendezni a kapcsolatát.)

  • Foglaljuk össze a történteket. Louis, adott egy 50 ezer dolláros, névtelen adományt a Columbiának csupán azért, mert szereti a partnerét.
  • Pontosan.
  • De magát, Sheila, ez a gesztus teljesen feldühítette.
  • Ahogy bárkit.
  • Akkor, azt hiszem, van erre egy megoldás.
  • Beleordíthatok a párnába? Mert nemrég buktam 50 ezret. (Suits)

 

(Kevin kikészül, és a testvérével idiótaságokat beszél össze, amíg Kate eredményeire várnak.)

  • És Kate nem érdemel rosszabb bánásmódot, mint Meghan Markle. Legyen az bármilyen is.
  • A Markle-baba. Ugye tudjátok, hogy a Markle-baba sok hajjal és sminkkel fog kibújni? Egy kis koronával és jogarral? (This is us)

 

(A terelő úton a csapat egy nem éppen bizalomgerjesztő motelre bukkan.)

  • Nincs itt senki.
  • Vagy öngyilkosok lettek a depitől. (Girls with balls)

Yesterday

Zenés, sikeressé válós, alternatív világos, szerelmes.

Jack Malik egész életében hitte, egyszer sztár lesz belőle. Azonban csak gyerekkori jó barátja, egyben menedzsere, Ellie, aki látja a jót és lehetőséget a zenéjében. Minden megváltozik, miután Jack balesetet szenved. 8_20yesterday.jpgMire felébred, a világ elfelejtette, hogy volt valaha egy Beatles nevű zenekar. Jack az egyetlen, aki emlékszik a dalaikra. A sajátjaként kezdi el őket előadni, és Ed Sheeran kihallja belőle a zsenialitást. Ad egy esélyt, és elhívja Jacket a turnéjára, mint előzenészt. Jack pillanatok alatt lesz szenzáció, és egy energikus menedzser Amerikába csábítja a világhír ígéretével. Jack későn eszmél rá, hogy Ellie elvesztésével mennyit is hagyott hátra igazán, és más tollával ékeskedni sem esik olyan jól, mint eleinte hitte.

Vártam ezt a filmet, több okból is. Danny Boyle tud nagyon jó dolgokat csinálni, és ennek a filmnek valami nagyon aranyos és szórakoztató volt az alapötlete. Tudom, mit kellene benne szeretnem, sok minden tetszik is benne, mégis, nem tudom igazán kedvelni ezt a mozit.

Pontosan tudom, mi ennek az oka. A főhős: Jack. Már a megismerésekor ellenszenves volt nekem, és ez az érzésem egyre nőtt, ahogy néztem a filmet. Szerencsétlenül kajlának tűnik, nem bírtam a viselkedését. De talán az fájt a legjobban, amikor olyanokat aláz le a Beatles dalaival, akik maguknak köszönhették a sikereiket. Ahogy elfogadja a sztár státuszt, ahogy mindenki körülrajongja, amikor igazából nem is ő tette le az asztalra a dalokat és a zenét. Jó, ahogy feltámad a bűntudata, amit a végére tesz, ezt helyreteszi, de addigra annyira utáltam már a figurát, hogy ez nem segített nekem. (Van egy rész, amikor Jack hiába nyomul már a Beatles dalokkal, mégse érdekel senkit. Amikor megállapítja, hogy vele van a baj, benne nincs meg az X. Akkor tudtam nagyon egyetérteni vele. Így éreztem én is.)

Pedig a történet aranyos, és jól használja a szituációkból fakadó humort. Kifejezetten szerettem, azokat a részeket, amikor Jack a dalokat igyekezett felidézni, és szenvedett a szöveggel. Még jobban bírtam, amikor Ed Sheeran is előlépett humorforrássá. A Jude helyett Dude marad a film legmosolygósabb része számomra. (Vagy, amikor később ezért Jack szidja Edet.) Bár, az is megérne pár sort, hogy mit felejtett el a világ. Van, ami nélkül jobb is a bolygónak, gondolok itt a cigarettára.

Nem lehet a film kapcsán kihagyni a zenéket sem. Ahogy az Elton John, a Queen filmnél is, most is megcsapott, mennyi nagy nótát köszönhetünk ennek a zenekarnak. Igaz, nekem már inkább a Glee verzióban őrzi az emlékezetem, de valahol ez is jó ezekben a számokban. Minden generáció felfedezheti őket maguknak. Az OST ütős. Igaz, még jobb lenne, ha az énekes valaki jobb lenne, jobb hanggal és karakterrel.

A szereposztás meglepően erős lett, egy kivétellel. Amire előbb is utaltam: Jack, vagyis Himesh Patel kevés volt. A fentebb említett két film azért is tudott annyira jó lenni, mert olyan főszereplőket találtak hozzá, mint Rami Malek és Taron Egerton. Színésznek is jók, hangjuk is volt hozzá. Patel se elég hanggal, se elég karizmával, se színészi vénával nem rendelkezik eléggé. Pedig olyan színészeket tettek mellé, mint Kate McKinnon, Lily James. Ed Sheeran is meglepően élvezetes volt önmagaként, van humora a srácnak.

Kár érte, nekem nagyon lehúzta Patel, pedig van szíve és kedves kis film is lett.

 

Yesterday - 5/3,5 sok aranyos vonása van, akad benne humor is, de annyira utáltam Jack karakterét!

https://www.youtube.com/watch?v=m3Fh-5kO7Ag

The other site

Csillagpor

Egyszer volt, hol nem volt, egy képregényíró, aki aztán fantasy regényekkel is beírta magát az irodalomtörténetbe. Az ő meséje egy hullócsillagról, egy féltündér fiúról sztárszereposztással moziba is került, de eredetileg regény volt.

Csillagpor - érdekel, miért keserédesebb az eredeti sztori? Akkor ne érd be a filmmel!

Les Miserables

A nyomorultak: BBC sorozat

Kosztümös, rendes életért küzdős, romantikus, áldozatos.8_20lesmiserables.jpg

Napóleon elbukott, és három helyszínen három élet áll a feje tetejére. Jean Valjean egy kenyér ellopása miatt szenved börtönben, hosszú évek óta. Fizikai erejével kitűnik a tömegből, a lelke egykor nemes volt, de a börtön megrontotta és a társadalom nem enged neki javulást. Fantine szépséges munkáslány, aki egy előkelő fiatalemberbe lesz szerelmes. Ám Felix csak kihasználja a lányt, aki tört szívvel magára marad a férfitól született kislányával. Pontmercy báró egyike volt Napóleon legvitézebb katonáinak, de a császár bukásával a férfi is mindent elvesztett. Királypárti, gazdag apósa csak akkor nem tagadja ki az unokáját, ha a báró minden kapcsolatot elvág a kis Mariusszal. Valjean egy püspöktől kap esélyt a javulásra, és életével a többiek életét is megváltoztatja.

A nyomorultak. Az egyik kedvenc regényem, így minden filmes feldolgozásban találok valamit, amivel elégedetlen vagyok. Egyszerűen képtelenek visszaadni mindazt, amiért Hugo történetét imádtam.

Most a BBC próbálkozott, 6 részes mini sorozatot készítettek a klasszikus történetből. Majdnem tökéletes is lett, sok minden van benne, amiért nagyon szerettem.

A legfontosabb, nagyon okosan adaptálták a cselekményt. Ilyen formában, ahogy lineárisan, több helyszín közt ugrálva mesélik el a szereplők életét, még nem láttam a történetet, de nagyon tetszett. Így nem csak Valjean történetébe kapcsolódtak be a többiek, hanem saját jogon is főszereplők lettek, akiknek volt múltjuk, jelenük és jövőjük. Igen, Valjean a központi karakter, ahogy megy előre a sorozat, ez nyilvánvaló, de arra már összeérnek annyira a szálak, hogy jó is így.

Mivel 6 részes sorozat, volt esélyük olyan részeit is megmutatni a cselekménynek, amit nem szoktak beletenni a feldolgozásba. Fantine és Felix története, ahogy a báró távolról figyelheti csak a kisfiát, a közeg, amiben Marius felnő. Az is hangsúlyosabb szerepet kap, hogy Eponine és Gavroche kicsodák, honnan jöttek. Számomra az egyik legszebb példája a történetnek az emberségre, hogy a Thenardier család mocskából is jöhetnek olyan lények, mint ők.

BBC sorozat, ez magában foglalja, hogy a cselekményen túl képileg is remek feldolgozással állunk szemben. Korhű, látványos, de nem annyira, mint egy mozifilm. Jól nézett ki végig a sorozat, a barikádon történtek egészen húsba vágóak lettek. De Cosette ruháit is érdemes megemlíteni, a kosztümös filmek szép korszakát idézték fel bennem.

A szereposztás az, amiben az egyetlen kifogásolnivalót találtam. A legtöbben remekeltek: Dominic West meglepően erős Valjean lett, sokszor Jackman alakítását is felidézte bennem, de neki ének nélkül is sikerült nagy érzelmeket átadnia. Lily Collins új törékenységet vitt Fantine alakjába. Colman, olyan gonosz nő lett itt, hogy nem is tudom, Erzsébetként hogy lesz majd szimpatikus, ha az eddigi szerepei miatt gonosz és infantilis nők jutnak róla eszembe. Oyelowo, mint Javert, új koncepció, de itt nagyon működött. Csak Marius, vagyis, Josh O’Connor. Minden téren siralmas: szerencsétlenül néz ki, a játékában semmi erő. Ha Marius más színész lett volna, nem is lenne mibe belekötnöm.

Újabb minőségi BBC feldolgozás, érdeklődve várom, mi lesz a következő projekt!

 

Les Miserables – 5/4,5 remek kivitelezés, jó színészekkel tele, ügyesen feldolgozva Hugo klasszikusa.

https://www.youtube.com/watch?v=isQGHwWyJ6k

5 film, amit látnod kell

5_41.jpg5: Korcsolyázz! – kanadai, jó régi, nem is tudom, ma még be lehet-e szerezni valahol. Gyerekkoromban azonban rongyosra néztem VHS-en, így nosztalgiából feltettem a listára. Adott egy 16-17 éves kamasz, aki egyre jobb eredményeket ér el műkorcsolyában. Kisvárosi, a helyi edzővel. De most, hogy a világbajnokság sem elérhetetlen álom, a nemzeti válogatott új helyre költözteti, más edzőt kap és a lány lassan tönkremegy. De a mélyponton fel tud állni, saját edzőt keres, rendbe szedi a 4_45.jpgmagánéletét is, és visszatér.

4: Halálforgás – romantikus komédia a jégkorcsolyázás világából. Saját korszakában elég sikeres volt, mára feledésbe merül. Pedig próbálkoztak a felélesztésével: anno forgattak egy filmet az eredeti film párosának lányáról, és egyéb film is készült. De az első marad a klasszikus: a fiú hokis volt, a lány műkorcsolyázó. Egyik sem folytathatja az eddigi karrierjét, de a jégen akarnak maradni, így összeállnak páros korcsolyázni. A kezdeti egymás 3_53.jpglegyilkolása szerelembe megy át, miközben a halálforgás bajnokká is teheti őket.

3: Jéghercegnő – a Disney ifjúsági komédiája, amely arról szól, hogy merj küzdeni az álmaidért. Mese habbal, pláne annak, aki kicsit a korcsolyázást is ismeri, de attól még kellemes családi film lett. Az okos lány titkos megszállottsága a korcsolya, de anyja klasszikusabb életet szán neki az egyetemen. Egy fizika projekthez a lány a korcsolyázáshoz készít programot, és maga is vesz pár órát. Kiderül, hogy őstehetség, akinek a bajnokságon is komoly esélye van (ez a mese habbal). De még meg kell győznie az anyját, túl kell esnie az első szerelmen, és az ősellenség 2_54.jpgugrócsillagot még nem is említettem.

2: Jég veled! – megtörtént eset alapján, ez egyike a jeges sportok legendáriumának. Az csak hab a tortán, hogy ez az első film a listán, amely nem korcsolyázókról szól. Ez ugyanis egy jamaicai bob csapat története. Igen, néger fiatalembereké, akik egy szánon akarnak lesiklani a havas pályán. Mondhatjuk, hamar nemzeti válogatott is tudnak lenni, konkurencia hiányában. De minden mással volt elég küzdelem: kellett egy 1_46.jpgedző, aki hitt bennük és fel tudta őket készíteni a sportra. Az országot is rá kellett venni, hogy engedje ki őket az olimpiára. Ott meg szerepelni kellett. Komédia, amit sokan szeretünk.

1: Majd ha fagy! – ezt a filmet idő volt megszeretnem. Elsőre még csak nem is tetszett, most ide tettem mégis, az első helyre. Mert ennek sikerül az, hogy sportfilm, de több is annál. Egy közösség és emberek drámája, itt nem csak a sportról szól a történet. Adott egy északi kisváros, ahol az embereknek egy nagy szenvedélye van. A hoki. A helyi kiválasztottak minden vasárnap megmérkőznek egymással, rangot jelent ide bekerülni. Egy nagyvárosba költözött helyi kitalálja, hogy egy sztárcsapatot meghív egy vendégjátékra. Akik PR okokból bele is mennek. A helyieknek a lét a tét, mindent bevetnek, hogy ne maradjanak szégyenben. Magánéleti drámák, komikus helyzetek, és egy keserédes happy end vár a nézőkre.

Szinuhe

Ókori, életutas, megjavulós, élet értelmére lelős.

Szinuhe még kisgyermek, amikor egy házaspár rátalál a Nílusba, egy fonott csónakban kidobott kisdedre. Befogadják, sajátjukként nevelik és Szinuhe a férfi szakmáját is folytatná. Orvos lesz, aki a szegényeken akar segíteni. Jó barátja a katona Horemhebnek, akit származása miatt nem akarnak a királyi seregbe felvenni. Egy 8_19szinuhe.jpgalkalommal magát a fáraót segítik ki ők ketten, amiért Szinuhe udvari orvos, Horemheb a fáraó katonája lehet. Ám az orvos megismerkedik egy veszedelmes asszonnyal: a gyönyörű Nefer egy méregdrága örömlány, aki mindent elvesz és semmit nem ad érte cserébe. Szinuhe későn ismeri fel, hogy a jólelkű szolgálólány, Merit lett volna az igazi. Száműzetésben, újra felemelkedve már az igaz úton igyekszik járni. De a múlt, a sajátja is, utoléri és mindent felforgat.

Egy regény, amely már szinte klasszikusnak számít, de eddig nem olvastam el. Filmet is készítettek belőle, azt viszont most megnéztem. Szinuhe – elég vegyesek most a benyomásaim. Annyi biztos, a regényhez most sincs több kedvem, mint a film előtt.

Számomra túlzottan megidézte a Ben-Húr több elemét. Ebben is az a végkicsengés, hogy egy nem keresztény rálel a szeretet üzenetére, a keresztény eszmékre, és ezért meg tud változni. Csak annyi a trükk, hogy míg a júdeai herceg személyesen is találkozik Jézussal, Szinuhe a Napistenen keresztül ismeri meg az egyistenhitet és annak üzenetét. Brutális, hogy a végére az Aton hit mennyire hasonul ahhoz, amit a korai kereszténység jelentett. Nem véletlenül emlegetik a film végén azt is, mennyi idő van még Jézus eljöveteléig. Hiszem az Ehnaton által terjesztett vallás ebben a történetben megegyezik azzal, amit Jézus is tanított.

De ezen még túl tudnám tenni magam, ha különben tetszett volna a film. Lehetett volna jó kalandfilm is, sok elem megvan benne hozzá. Szinuhe nem ismert származása, mely a végére kiderül és egy merész terv kezdetét hozza el. A szerelmei, Merit és Nefer. Ahogy a barátja nagy katonai karriert fut be. A száműzetés. Elemeiben jók, de nem áll izgalmasan össze. Végig arra van kihegyezve, hogy Szinuhe hogyan gyötrődik. Az meg a legjobb kalandokat is képes elrontani. Itt ezt éreztem: a főszereplő rossz lelki állapota az egész filmre rátelepszik.

Még nagyobb gond, hogy gyűlöltem, ahogy a film kinéz. Ha nem lennének a nevek, ha nem tudnám, hol játszódik a cselekmény, nem lehetne rájönni, hogy az ókori Egyiptomban. A korszakban Hollywood előszeretettel gyártott szandálos filmeket, de azok az ókori Rómában játszódtak. Ez is úgy néz ki, mintha egy római történet lenne. Nem tudom, mennyivel lettek volna többre képesek abban a korban, de most kifejezetten irritált, hogy semmit nem találtam meg a filmben az ókori Egyiptom esszenciájából.

Ha a stáblistát nézem, akadnak rajta nevek. Olyanok, akiket annak ellenére ismerek, hogy már jóval előttem volt a fénykoruk. Jean Simmons, aki Merit volt. Peter Ustinov. Különben döbbenetes, hogy a színészek civilben, koruk divatja szerint öltözve mennyire jobban néztek ki, mint ebben a filmben. A játékuk nem nagyon tudom megítélni: annyira lekötött az, mennyire nem néznek ki egyiptominak sem a küllemükben, sem a jelmezükkel, hogy az el is vonta a figyelmem.

Egyszer meg lehetett nézni, de nekem ennyi több is volt, mint elég.

 

Szinuhe - 5/3 a történet jó, de a kivitelezés csapnivaló még akkor is, ha beleszámolom, hogy mikori.

https://www.youtube.com/watch?v=jUavOdQVDEs

süti beállítások módosítása
Mobil