Minden napra egy film

Minden napra egy film

A Pentagon titkai

2018. szeptember 29. - BBerni86

Történelmi, újságírós, etikai kérdéses.

Az Egyesült Államok már kezdi belátni, hogy el fogják veszteni a vietnámi háborút. A katonai elemző Daniel Ellsberg kezébe akad egy dokumentum, melybe évekkel korábban elemezték az elnöknek, hogy ez a háború megnyerhetetlen, de mégis folytatni kell – leginkább azért, mert egy elnök sem akart az lenni, aki elveszti a háborút. Ellsberg képtelen ezzel a tudattal élni, kiszivárogtatja a jelentés részeit. Washington azonnal zár, és a_pentagon_titkai.jpgmegtiltja, hogy bárki is közölje a jelentést – hazafias okokra hivatkozva. Ben Bradlee nagyon meg akarja szerezni az anyagot, és nagyon ki akarja nyomtatni. De ehhez a Post tulaját, Katharine Graham engedélyét is meg kell szereznie. Hiszen pontosan tudják, amint megjelenik az anyag, a bíróságon találják majd magukat.

Nem véletlen, hogy ezt a filmet is csak tologattam a listámon, hogy majd megnézem. Ráér még. Pedig az Oscar jelölteket szívesen veszem előre, és ennek a filmnek két nagy jelölése is volt: a legjobb filmnek, és Streep is legjobb színésznőként a listán volt. (Igaz, lassan már az lesz csoda, ha Streep nincs jelölve egy évben.) Egyiket sem nyerte meg – és miután láttam a filmet, nagyon egyet is tudok ezzel érteni.

Egyrészt, rég láttam filmet, ami ennyire untatott. Pedig Spielberg film, és a két főszereplő Meryl Streep és Tom Hanks. De magyarként mennyiben érdekel engem ez a téma? Engem semennyire. Ha újságírós, és jó filmet akarok nézni, akkor inkább beteszem DVD-n az Éjjeli férget vagy a Spotlight-ot. E filmen két állapot között ingadoztam: teljesen hidegen hagyott vagy halálra untam magam.

Ami köszönhető annak, hogy nem egy mozgalmas filmről beszélünk. Tulajdonképpen az egész egy nagy elméleti vita arról, hogy meg szabad-e jelentetni azt a jelentést, vagy sem. Nem kell nyomozni, és bíróságra is csak a végén mennek, amiből szinte semmit nem látunk, így még csak a tárgyalótermi részek sem dobják fel.

Pedig, az alaptéma még érdekes is lehetne. Mit szabad lehozni a lapoknak, hol hazaárulás már a tények közlése? Ha középiskolába lenne vitaklub, vagy akár egyetemen, ez pont olyan téma lenne, amit ott remekül meg lehetne vitatni. A filmben is van ilyesmi, de annyira szárazan, hogy szabályosan beleuntam.

Még akkor is, ha megtaláltam a történet mondanivalóját a ma világának. Abban a korban, amikor ennyire megosztó egy Edward Snowden eset, akit egyesek hazaárulóként agyonlőnének, mások hősként ünnepelnének, ugyanezt a kérdést tesszük fel vele újra magunknak. Mit lehet megjelentetni, mi közérdekű? Szabad-e leplezni az állam disznóságait, különféle okokból?

A film mindezt nagyon amerikai szemmel adja elő, így a saját életteremre nem tudtam átvinni a cselekményt és a történetet. Most, hogy írok róla, most merült fel bennem, hogy érdekes lenne belelátni a mi politikai vezetőink kártyalapjaiba is. Nálunk ilyen botrány még nem volt.

A külcsín korhű.

A színészek is jók, erős a casting is.

És mégse tetszett: se a téma nem fogott meg, se a film. Untam!

 

A Pentagon titkai - 5/2 jó színészek, történelmileg érdekes téma, de annyira untam, hogy szinte fájt is.

https://www.youtube.com/watch?v=B6gr78USvxw

Heti meglepetés

meglepetessori.jpgA hétvégére csökkent a lendület, így két folytatódó sorozatot emelekmeglepetessori2.jpg csak ki nektek:

- How to get away with murder - nálam már kasza szint közelében mozog, belekezdek, egy esélyt kap, és ha nagyon nem jön be, mesélek a Kaszában.

- MacGyver - fiús guilty pleasure. Látványos és akciós szokott lenni, de a tartama nem valami magas. Meglátjuk, tudott-e javítani tavalyhoz képest.

Shooter

3. évad

Titkos szervezetes, lövészes, összeesküvős.

Bob Lee Swagger végre Solotov nyomára akad, és a két férfi megvívja az élet-halál harcát. Solotov a halála előtt azonban mond valamit, ami felforgatja Swagger eddigi életét. Az apja is része volt az Atlas programnak. Ki akar deríteni mindent, és ahogy az apja halálát kezdi el vizsgálni, rájön, hogy az apját az Atlas végezte ki, csak annyira shooter.jpgokosan csinálták, hogy eddig más nem jött rá. A férfinak már személyes ügy a társasággal való leszámolás, még ha ennek a családja is fizeti meg az árát. A feleségét elvesztette Isaac és az FBI kötelékéből kilépő Nadine lesznek a társai, akik bevonják a hivatalnok Harrist is a vizsgálódásukba. Az Atlas nem nézi tétlenül az utánuk folyó nyomozást, ők erőt vetnek be, hogy leszámoljanak az utánuk leskelődőkkel.

A tavalyi évadot eléggé szerettem, ha le is kellett a készítőknek rövidíteni, mert Ryan Phillippe sérülése miatt nem tudták a végső összecsapást leforgatni a bérgyilkossal. Amennyivel ott rövidültek, most kaptunk annyi pluszt. És mégse tudok örülni.

Mert Solotov méltó ellenfél volt, az évada érdekes volt és nem túl nagymértékű, ami már hiteltelen. Azt el tudom hinni, hogy egy bérgyilkos, hogy a névtelenség megőrizze, elkezdi levadászni, aki ismeri az arcát. Azt, hogy egy tengerészgyalogos, két kiugrott ügynök nekimegy és legyőz egy szervezetet, amely elnököknek is parancsolt… még a Botrányba se tudták ezt összehozni, pedig az jobban el van szállva. Röviden, ennek a története már kezd átcsúszni a mesébe.

De nem is erre akartam kilyukadni, hanem hogy nagyon érezhető volt, hogy a Solotov szál zárását csak összecsapták, alig egy részt kapott, hogy az idei évad fő témájára térhessenek át. Valahogy méltatlannak éreztem az előző évadot így, ilyen röviden lezárni.

Főleg úgy, hogy ez a 3. évad már messze nem érte el azt a szintet a tetszési skálámon, mint az előző kettő. Kis halak az óceánban bálnára vadásznak, ami annyira lehetetlen, hogy a részek nagyját untam. Túl sokat akarnak fogni, nincs idő kibontani, hogyan teszik. Korábban a 24 meg tudta csinálni, egy ember az egész korrupt rendszer ellen, de Jack Bauer történetei okosan és érthetően voltak megírva, ráadásul 24 részben. Vagy idén a Condor, egy ember a titkos CIA hadművelet ellen, de ott is okosan és logikusan építkeztek. Itt ezt nagyon hiányoltam.

Elmentek abba az irányba, hogy megtöltötték a részeket akció jelenetekkel, és kis konspirációval, ami egyre jelentéktelenebb lett. Mindig azon volt a hangsúly, hogy Swagger és esetleg Isaac hogyan csapnak szét az ellen között.

Áldozatul esett ennek Swagger családja is, akikkel látványosan nem tudtak mit kezdeni az idei évadban. Shantel VanSanten ugyan kap minden részben valami szerepet, de egyrészt ismétlődtek is a jelenetei (Swagger dorgálása, amiért a munka a család elé került és menekülés a lányával), másrészt semmit nem adott hozzá a cselekményhez.

Színészekkel sem erősödtek be úgy, hogy értük kedvem lett volna kitartani. Tavaly Josh Stewart sokkal jobban teljesített, mint idén Bradford és McRaney.

Már kaszát kapott – az idei évadot látva nem is lep meg.

 

Shooter - 5/3 akció, összeesküvések, de a mélységéhez képest rövid az évad. Akció központú nagyon.

https://www.youtube.com/watch?v=OkprcGibEWM

GameDay

Poszter duma

Vannak olyan filmek, melyeknek a posztereire, gyakran a trailerébe is bekerül egy-egy mondat, ami akár szállóigévé is kinőheti magát. Ezekből gyűjtöttem párat, hány filmre ismertek rá ennyiből?

1: Hol leszel akkor?

2: Hozzátok haza

3: Why so serious?

4: Élni. Halni. Újra.

5: Te is lebeghetsz

A „Tovább” mögött megnézhetitek a posztereket!

Tovább

My all american

Sportos, csapatos, küzdős, betegséges.

Royal edző legenda Texasban. Az állam összes All-American football sztárja az ő diákja volt. Egy interjúban megkérdezik tőle, ki volt a kedvence. Ő egy olyan fiút nevez meg, aki nem volt All-American. Freddie Steinmark neve már legenda a középiskolájában, egyértelműen ő az iskola legnépszerűbb diákja. Jó tanuló, hívő keresztény, és a focicsapatuk védelmének a szíve-lelke. Az új lánynak, Lindának is ő az első helyi nevezetesség, akit megmutatnak. A két fiatal fel is figyel egymásra, és hamarosan már randiznak. Freddie ösztöndíjra hajt, de a legtöbb edző nem mer lehetőséget adni neki: nagy tehetség, de alacsony srác. Bobby barátjával a texasi Royal edző hívja meghallgatásra, és a két fiút fel is veszi. Freddie az egyetemen is példakép: jó tanuló, Linda hű barátja és szívvel-lélekkel focista. Nem adta fel akkor sem, amikor az állami döntő után az orvosai rossz hírekkel szolgálnak.my_all_american.jpg

Vegyes érzések kavarognak bennem – mert a sztori úgy beletapos az ember lelkébe, az egésznek a magja annyira erős, hogy attól hajlamos lennék a filmet is felértékelni. Ami hiba lenne részemről, mert sajna a film nem ér fel a történethez, amit elmesél. De azért a korrekt jár neki, a története meg jobb is az átlagnál.

És nem mesélem itt el a csavart akkor sem, ha megtörtént eset az alapja, és egy gyors Google keresés azonnal mindent el is árul Freddie Steinmark életéről. Vasárnap a SpoilerZónában viszont elmesélem, úgy tűnik, vonzódom az ilyen történetekhez.

Két szemszögből lehet nézni a filmet: sportfilmként vagy drámának. Sportfilmnek korrekt, ha elnagyolt is. Annyira Freddie a fókusz, hogy nem ismerjük meg a többi fiút. Ketten vannak mellette kiemelve, a legjobb barát és a sztárjátékos, akire rákerestem, és aki idővel kétszeres All-American játékos lett (Street). A játszmákkal is ez a baj: annyira elnagyolt a bajnokság, hogy nem éreztem igazán a téteket. A meccsek korrektek, az ütközések kemények, de az egész rendszer nincs benne. Mintha csak ki lenne emelve egy-egy esemény, amiből a teljes történések nem megismerhetőek.

Azért így van, mert az igazi fókusz nem a sport, hanem Freddie. A sport azért fontos, hogy lássuk, mit teljesít, milyen háttérrel és szenvedéssel. A football itt karakterábrázoló eszköz, és ilyen szempontból elég is, amit kaptunk.

A drámát remekül felépítették, előismeret nélkül nagyot üt, ami történik. Ugyan sejtéseink vannak, hiszen valaminek történnie kellett, hogy Freddie nem lett All-American. De a végéig nem lehet sejteni, mi az.

Freddie abszolút pozitív karakternek van ábrázolva, egy tökéletes amerikai hős, hogy az már szinte mese. De a végső hatásért kell is ez, és az aranyos szerelmi szál is ezt szolgálja. Olyan kis aranyos a humora is a fiatalok első randevúja kapcsán. Most vevő voltam erre a cukormázra, szíven tudott ütni, de cinikusabb napjaimon ez már sok lett volna nekem.

A stáblista is megér egy pillantást. Eckhart már rutinosan hozza a jóságos edző karakterét, és Bolger is otthonosan kedves, helyes barátnő. A hangsúlyos szerep Finn Wittrock felelőssége, aki nekem AHS pszichopataként él a fejembe, de a film végére megszoktam hősnek is.

Van jobb sportfilm is, de a végével együtt azért megér egy megtekintést.

 

My all american - 5/3,5 érzelmileg nagyon ütni akar, korrekt sportfilmnek is, sok sorozatos ismerőssel.

https://www.youtube.com/watch?v=udOir1ucj38

Mit várunk?

Marvel kapitány

Cím: Marvel kapitány

https://www.youtube.com/watch?v=XQsunkTXCwU

mitv.jpgKészítők: Kevin Feig produkciója ez is, már előkészület a következő Bosszúállók filmhez, úgyhogy az univerzumnak is fontos darabja lehet. Főszereplőnek Brie Larson érkezik, aki szintén a fiatalítás eszköze. Fiatal, friss Oscar-díjas, hosszú ideig lehet számolni vele. Samuel L. Jackson van még kiemelve, aki most megint nagyobb szerepet kap a Marvel univerzumba. De olyan sztárok is feltűnnek, mint Jude Law. Clark Gregg is visszatér a mozis világba a sorozatból. (Nem a szokásos sztár dömping, de közel áll hozzá.)

Tartalom: bevallom, kicsit kerültem, hogy ebbe beleássam magam. Az biztos, hogy érkezik Marvel kapitány, aki szerintem valamilyen idegen életforma, és Nick Fury fogja kiképzeni, beszervezni. A trailer alapján a múltba megyünk vissza, hiszen itt megvan még Fury mindkét szeme, és Gregg karaktere is Loki akciója előtt élő karakter a mozis univerzumba, a sorozat szerint a Bosszúállók őt halottnak hiszik, miután Loki leszúrta.

Megjelenés: 2019 márciusa

Miért várós?

  • Erről a Marvel karakterről szinte semmit nem tudok. Csak egy játékból ismerem, de ott férfi volt. Ki ő? Mire képes? A filmből akarom megtudni.
  • Érdekel, hogy fog ez az egész Thanos elé vezetni.
  • Látványvilág, a Marvel filmek kivétel nélkül ütősek.
  • Próbálom Larson kedvelővé edzeni magam – a Szoba és a Koponya-sziget alapján nem lettem rajongó, de most próbálok esélyt adni neki.
  • Ezt most divat várni.

Harc a szabadságért

Háborús, önképviselős, kosztümös.

Newton Knight ápolóként szolgál a déli seregben a polgárháború idején. Unokaöccse egy harcoló seregből szökik át hozzá, Newton igyekszik rá vigyázni és tartani benne a lelket. De a fiú egy csatában lövést kap, és mire orvos hajlandó lenne ránézni, meghal. Newtonnak így nincs maradása, haza akarja vinni a fiú testét. Megszökik vele, és a temetés után sem megy vissza. A környékbeli családokat kezdi el óvni a katonáktól, ami miatt a mocsárban kényszerül bujkálni. Itt egykori rabszolgákkal barátkozik össze, és kezdi el sajátosan látni a világot és a vallást. A harc_a_szabadsagert.jpgfelesége el is menekül, de Newton kitart és összefogja az embereket. Földeket foglal el, saját államot létesít, majd a béke után próbál jobb életet biztosítani a barátainak és a családjának. De a törvények ellene dolgoznak.

Emlékszem, amikor kijött ez a film, téma volt, hogy direkt az Oscart lőtték be vele. Amerikai, történelmi téma, aminek a jelenre is vannak mondanivalói, és nagyon erős lett a szereposztása is. A főszereplő köré lett írva a film. Most végre megnéztem, és nekem nem tetszett.

Kezdve azzal, hogy a történet helyett a főszereplőre tették a hangsúlyt. Történnek események, elég sok időt fel is ölel a cselekmény, de valahogy minden súlytalan benne, és nekem hiányoztak logikai darabok is belőle. Aki nincs képben a korszakkal és ennek a személynek a történetével, kimaradnak részek. Hirtelen váltások vannak, amelyek nagyon zavarosak. Az egyik jelenetben azt látjuk, hogy hazajött Knight felesége, Serena a fiúkkal, Knight engedi is őket maradni. Majd Rachel, az egykori rabszolga megszüli a közös gyereküket. Ő él úgy Knight mellett, mint a felesége. De ez mégis hogy alakult ki? Főleg, hogy a két nő ügy dolgozott együtt, mintha egy háztartásban lennének, mintha még barátnők is lettek volna.

De Rachel és Knight románca is – csak a végeredményeket látjuk. Rachel bevallja, hogy visszatámadt a gazdára, amikor az megint ágyba akarta vinni. Rachel megszüli Knight fiát. Hogy lett egyikből a másik? Mi lett Knight Serenától született fiával? Egyszer elvitte horgászni, aztán nem is láttuk többet. Sok ilyesmi van benne, ami nekem nagyon az agyamra ment. Folyamatosan úgy éreztem, hogy kimaradtak jelenetek. (2 óránál hosszabb a film!)

A hangsúly végig azon volt, hogy McConaughey nagy jeleneteket játszhasson. Teljesít is, de ez nekem kevés a boldogsághoz. A legsötétebb óra is a főszereplőjére volt kihegyezve, hogy Gary Oldman nagyot játszhasson, de ott volt mellette egy olyan történet is, amit végig lehetett követni, és nem akartak egy egész életutat bemutatni.

A mellékszereplők érdekes mód sokkal mélyebb nyomokat hagytak bennem. Nagyon szimpatikus volt Gugu Mbatha-Raw játéka és karaktere – lassan ő lesz a legtöbbet foglalkoztatott afroamerikai színésznő… De a műsort lopta Mahershala Ali, az ő Mózese volt, akinek a sorsa és jelenetei legjobban megfogtak.

Látszik az is, hogy költöttek erre a filmre. Kosztümös, azok eleve drágák, itt igyekeztek hitelesek is lenni mellette. De nem úgy háborús látványfilm, mint pl. a Dunkirk. Itt még a csaták esetében is a főszereplő volt kiemelt helyen.

Majd elfelejtettem – a keret is ritka idegesítő. Egyáltalán, minek kellett bele a dédunoka?

Összességében számomra csalódás volt, ha bár jó része akad is.

 

Harc a szabadságért - 5/2,5 érdektelen lett, hiába a jó színészek. Unalmasan elmesélt történet, nem is látványos.

https://www.youtube.com/watch?v=oaVtTkqThYo

süti beállítások módosítása
Mobil