Karácsonyi, életet megváltoztatós, viktoriánus, sötét.
Scrooge számára egy dolog számít az életben: a profit. A karácsonyt kifejezetten utálja, és írnokának nem csak szabad napot nem ad, hogy a családjával lehessen, hanem még külön feladatokat is talál neki, hogy biztosan végigdolgozza a napot. Egyetlen rokona, unokaöccse hiába invitálja magukhoz, sokkal szívesebben van egyedül és számolgat. Ám ezen a karácsonyon nem nyugodhat békén: elsőként halott üzlettársa szelleme keresi fel, és figyelmezteti: a döntéseik, ahogy mások szenvedtek az ő gazdagodásukért, a túlvilágot pokolivá teszik számukra. Majd a karácsonyok szellemei érkeznek, hogy felélesszék a férfi jég alá rejtett szívét. Megmutatják, honnan ered a szenvedése, hogy vált tőle olyanná, mint a rettegett és gonosz apja. Megmutatják, milyen élete lehetett volna. Megmutatják, milyen szenvedést okozott máris, és milyen további borzalmak történhetnek miatta. De ez vajon elég, hogy Scrooge lelke feléledjen a teszthalálból?
A BBC klasszikusokat feldolgozó mini sorozatai általában kifejezetten jól sikerülnek. Idén karácsonyra is érkezett egy 3 részes történet, ezúttal kifejezetten karácsonyi a téma és a minőség sem csökkent: Dickens klasszikusa, a Karácsonyi ének kapott új köntöst.
Egy olyan klasszikusról van szó, mely már rengeteg feldolgozáson van túl. Filmek, mesék, musical, modernizált változatok. Még a Kacsameséknek is van Karácsonyi ének verziója. Akkor miért készítenek újat? Tudnak újat mutatni, miközben megmarad Dickens mondanivalója is? Ennek a sorozatnak úgy érzem, sikerült ez, ha még emésztem is, milyen irányba vitték el a történetet.
Dickens híres arról, hogy megmutatta a viktoriánus London sötét oldalát. Steven Knight és Tom Hardy, a sorozat mögötti emberek is otthonosan mozognak ebben a témában. Máig várom a remek, és nagyon sötét/komor Taboo második évadát, és a Peaky Blinders sem éppen happy sorozat. Mivel ők nyúltak a Karácsonyi énekhez, az ő változatukban még több szenvedés és sötétség van, mint Dickens regényeiben összesen. Ennyire depresszív, traumákkal teli Karácsonyi éneket még nem láttam…
Lélektanilag stimmelnek a beletett plusz jelenetek, a karakterek működnek így, a történet is. Így nekem nem fájtak a variálások, bár egyes kritikusok kiakadtak azon, hogy ebbe a történetbe ilyen szálakat bele mertek emelni. Egyet elmesélek: miért lett Scrooge annyira magába zárt, és emberkerülő? Nem csak azért, mert kisfiúként bentlakásos iskolába kellett járnia. Most megtudhattuk azt is, hogy a fiúk nevelésével megbízott pap mennyire beteg gerjedelmeit élte ki a gyereken. Kemény.
A sorozat egészére igaz, hogy brutális. Témáiban is kifejezetten kemény problémákat hoz fel, és a látványvilága sem egy mesés történetet idéz. Ez a verzió közelebb van egy gótikus horrorhoz, mint a karácsonyi mesékhez. Már a kezdés jól odavág annak, aki reményteli, megjavulós mesét akar látni. Mi a nyitókép? Egy fiú gyűlölettel telve levizel egy sírt. Nem ez jut eszetekbe a Karácsonyi énekről? Gondoltam, eddig nekem sem. De aztán látunk sötét poklot. Olyan karácsonyi szellemeket, akiknél barátságosabb horror gonoszokhoz is volt már szerencsém. Bányakatasztrófát, emberi szenvedést és nyomort. Színeiben is sötét, és nyomasztó a látványa. Több horror elemet is bevetnek.
A casting a legtöbb színész esetében tetszett. Guy Pearce Scrooge alakítása és Andy Serkis, mint a Múlt Karácsonyok Szelleme, uralták a filmet. Akit nem tudtam hova tenni: Mary Cratchit. Miért fekete színésznő játssza? Az 1850-es évek Londonjában nagyon meglepődnék, ha egy fekete nő ilyen polgári jogokat élvezne, és mindenki teljesen természetesnek venné a vegyes házasságát félvér gyerekekkel. Plusz, a szerephez öreg is Vinette Robinson.
Érdekes, látványos adaptáció, de a beletett sötétséget azért fel kell dolgozni.
A Christmas Carol – 5/4 sötétebb, komorabb, mint az eredeti. A maga módján profi, de ijesztő Karácsonyi ének?