Minden napra egy film

Minden napra egy film

Napóleon

2024. február 05. - BBerni86

Ridley Scott, Joaquin Phoenix – jó párosításnak hangzik. Hozzáteszünk még egy császári címet is, csak éppen nem az ókori Rómában. Lett belőle ez a film. És nem szeretem érte magam, de nagyobb volt a füstje, mint a lángja.

Napóleon alapból egy megosztó történelmi személyiség. Egyes felosztásokban a történelem egyik gonosztevője, 000napoleon1.jpgmás szemszögből meg az egyik legnagyobb francia. (Korzikán született, de tudjuk, ilyenkor megbocsátó a történelem az országhatárokkal.) Tudjuk úgy nézni, mint egy diktátorrá nőtt tehetséges katonát, aki rettenetesen sok ember haláláért felelős. Ugyanakkor meg rengeteget tett az országért, és tény, hogy a császárság idején az országát a korszak szuperhatalmává tette. Nem csak hadi tettek, de olyasmik is a nevéhez fűződnek, mint Párizs csatornázása. A Mona Lisa újrafelfedezése – ő vette elő az elfeledett képet, tette ki újra, mert tetszett neki a festmény. Mindenképpen kora egyik, ha nem a legmeghatározóbb alakja. Amit a filmkészítők nem döntöttek el, és ezzel nekem lehúzták a filmet, hogy nem foglaltak állást. A nagy embert, a hőst mutatták be, vagy egy szörnyeteget? Hajlanék az első verzió felé, de mindig van egy-egy olyan elem, amivel meg a másik oldalt erősítik. Látjuk a császárt, akiért rajonganak az emberei, a volt felesége, de még az ellenséges sereg hadiapródjai is, aztán meg nagy betűkkel és számokkal feliratozzák, hányan haltak meg a háborúi során, lebontva a nagy csatákra. Most akkor melyik: hősábrázolás vagy hadi szörnyeteg? Hát igen, bonyolultabb, mint Commodus megítélése.

Nem bírom elengedni a témát, még egy. A PR és a poszterek. Pont azt fogalmazzák meg, amit bármikor Napóleon védelmére fel lehet hozni. Ő tényleg a semmiből jött, és felépítette magát. Ő elérte a dolgokat, neki érdemei voltak a sikerei mögött. A film megmutatja a bukása után hatalomba visszatett Bourbon királyt. Szánalmas, semmit érő édességet falatozó arisztokrata. Nem nehéz a zsenit látni az erőszak mellett is, amikor ez az alternatíva.

A film másik gyenge pontja, hogy az elsődleges témája Josephine és Napóleon kapcsolata lett. Több szempontból terhelt kapcsolat, a korszakhoz képest túl modern elemekkel. Nagyon kevés az idilli pillanat, ez a két ember általában valamely módon marta egymást szinte folyamatosan. Akár izgalmas is lehetne, hogy miképpen működött ez a héja-nász, de inkább csak fárasztónak éreztem most. Pláne, hogy Napóleon fiúgyerek utáni vágya nem kicsit juttatta eszembe VIII. Henriket és az ő feleségeit. Ez egy politikailag sokszínű, ármányos korszak sok háborúval, és azt kell nézni, hogy Josephine hogyan sminkel vagy kacérkodik fiatalabb férfiakkal, amíg a férje szerelmes000napoleon2.jpg levelek sorát írja neki?

Pedig Scott történelmi filmes, csatás rendező, és amikor elszabadul, ezt zseniálisan is hozza. Ha később valami beugrik nekem erről a filmről, az Waterloo lesz. Az utolsó, kétségbeesett kilovaglás még a poroszok érkezése előtt. Borogyino, ahogy belelövik az osztrákokat a fagyos vízbe. A francia forradalom, amikor Napóleon a tüzérséggel lövet a tömegbe. Grandiózus, nagy jelenetek vannak gyönyörűen komponálva. A koronázás, Moszkva égése, az orosz fagy. A ruhák. Bőven van mit nézni ebben a filmben, csak a történettel akadt gond. Egy olyan házasság belügyei, amelyek nem kötöttek le. Az ingázás a szörny és a francia nagyság között. Hajlik a melodrámára, és az nem kellett volna.

A szereposztás miatt is fogtam a fejem, amikor először megnéztem. Az egy dolog, hogy Phoenix mennyivel idősebb, mint Napóleon volt az adott időszakban. Ő jelenleg olyan színészóriás, hogy neki ez simán belefér. Igaz, közben gondolkodtam rajta, hogy mennyire a saját arcát látjuk, vagy kapott némi arcépítést, hogy jobban hasonlítson a kis korzikaira. Még így is az övé a legerősebb jelenlét a filmben. Viszont, érkezett mellé Vanessa Kirby, mint Josephine. Az eredeti asszony évekkel volt idősebb a férjénél, és így viszont már feltűnő, hogy ő meg kb. tizenöt évvel fiatalabb, mint Phoenix. Nem tudom hitelesnek elfogadni, amikor arról van szó, hogy már öreg szülni, mert egyáltalán nem néz ki megviselt méhű negyvenesnek. Két irányból csúsztattak: idősebb Napóleon, fiatalabb Josephine, és a kettő együtt már zavart. Mert ugyan filmként nézem, de ehhez azért vannak előismereteim, amivel nem passzol össze, amit láttam.

Van egy tippem, hogy messze többet vártak ettől a filmtől. Díjakban és bevételben is. Mert ahogy elnézem, egyelőre ez egy bukta, ha azt nem is bánom, hogy egyszer megnéztem.

A bejegyzés trackback címe:

https://mindennapmozi.blog.hu/api/trackback/id/tr8218318633

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lobo Marunga 2024.02.07. 08:02:58

Komoly bukta. Igazából nem tudni, hogy mit is akar pontosan. Talán arra az erős túlzásra akar építeni, hogy Napoleont Josephine teremtette, ami nem igaz, de elfogadható művészi koncepciónak, ami magyarázható egy a mai világnak szóló üzenettel. Ezt lehet szeretni vagy sem, a nagy baj az, hogy igazából ezt sem fejti ki rendesen a film. A nyersnek és sokkolónak szánt ágy- (már ha épp ágy...) és csatajelenetek pedig inkább kínosak. Összegezve, mondanivalójával adós maradó, unalmas, itt-ott kínosan bazári film Ridley Scott ide vagy oda... Gyorsan megnéztem utána a Cristian Clavier főszereplésével forgatott sorozatot, ajánlom másnak is, aki ki akarja mosni a fejéből a Scott-féle Napoleont.
süti beállítások módosítása