Minden napra egy film

Minden napra egy film

Egy igazán dühös ember

2021. október 18. - BBerni86

Bosszút állós, nyomozós, rablóbanda nyomába eredő.

A pénzszállító céghez új munkatárs érkezik. Eddig Európában dolgozott, angol. Elvált, más családtagja nincs, és most itt próbálna szerencsét. A papírjai rendben, és a szükséges teszteken éppen átmegy. Golyó mellé teszik társnak, aki a H becenevet adja a férfinak. Már az első szállítás alatt rajtuk ütnek, de H kezeli a helyzetet. Nem wrath_of_man.jpgcsak leszedi a rablókat, de a pénzt és a társát is megvédi. A közvetlen felettesét aggasztja, hogy Hill minden érzelem nélkül ölt, de a főnök örül, hogy végre van egy embere, akit nem tudnak kirabolni. Így kötelező pihenés helyett kinevezést kap és még több munkát. Nem sejthetik, hogy Hill igazából min dolgozik. Sorra méri fel a kollégákát és egy rablás érdekli, ami pár hónapja történt. Profin pakolták ki az egyik pénzszállítót, és nem csak az őrök estek áldozatul, de egy közelben parkoló autó utasa is. Miközben a rablók újra készülnek lecsapni, egy nagyon dühös ember alig várja, hogy szembenézhessen velük.

Kellemes meglepetés volt ez a film. Nem túl agyaló, de az idősíkok váltogatásával sikerült rejtélyesebbé tenni és érdekesebbé a történetet. Ha simán megtudjuk, hogy Hill mitől olyan dühös és miért, min dolgozik igazából, egyszerű lett volna. Így viszont mindig kicsit átértékeli a dolgokat, amiket egy-egy újabb fejezetből tudunk meg.

Mert a filmet részekre osztották, amelyeknek saját címeket is adtak. Eszembe juttatta ezzel a Tarantino filmeket, de azért messze volt ez a film attól a szinttől, amit Tarantino képvisel. Stílusa volt ennek is, de olyan párbeszédei és írása nem. A lényeg azonban az, hogy ez a felosztás is adott neki pluszban, amitől jobb lett.

A történet úgy van akciókra kihegyezve, hogy a múlt több szemszögből lepörög előttünk, és mindig kicsit mást fednek fel belőle. Így nem csak egy adrenalin mozi lesz: ha nem is hatalmas a csavar és egy ponton már kiszámíthatóak az események is, több lesz annál, hogy a nagyon mérges ember kitölti a haragját annak okozóin.

Akció, de mit is takar ez jelen esetben? Leginkább lövöldözést, pár pofont. A banda ex-katonákból áll, akik elsősorban fegyverrel dolgoznak. Hősünktől sem áll távol, hogy lőfegyverekkel alkosson. Elcsattan némi pofon is, autók is vannak, de összességében a lövöldözés, ami leginkább megmaradt a fejemben.

Korrekt stábot raktak össze. Statham korrekten hozza a szótlan igazságosztót, bár azért nem tudott nem eszembe jutni, hogy Clint Eastwood hogyan oldotta volna ezt meg hasonló korában. (Hiába, Scott küllemre nagyon hasonlít az apjára, állandó emlékeztető, ha negyed annyira tehetséges színésznek tartom csak, mint az apját.)

Aki nagyon kellemes meglepetés volt, Jeffrey Donovan. Rég volt már, hogy a sorozatában minden lében kanál kémet alakított – most kevésbé szépfiús, cserébe jobb a kisugárzása. Annak ellenére, hogy az antihős oldalon állt most, Hill után ő volt a legszimpatikusabb nekem a filmben. Ha átlát Jan késztetésein, neki még akár jól is végződhetett volna ez a történet, neki még tudtam volna drukkolni.

De ezzel eljutunk oda, ami nem nagyon tetszett a filmen. Kicsoda Hill és kikkel dolgozik együtt? Van egy tippem, hogy mi a szakmája és azzal nem fér össze, hogy King FBI ügynökként hogyan van körötte. Most akkor ő melyik oldalt képviseli? Igen, a történet szempontjából nem lényeges, csak a bosszú, de azért fent tudok akadni ezeken.

De korrekten néz ki, jó az időjáték benne és bejött a stílusa. Ezt én elnéztem.

 

Egy igazán dühös ember – 5/4 vagyok annyira elvetemült, hogy nekem a hideg pszichopata feeling eladta, nagyon is.

WRATH OF MAN | Official Trailer | MGM Studios - YouTube

Várható heti megjelenések

  • Hibás Ron - amerikai/brit animáció, mese
  • Ainbo - a dzsungel hercegnője - perui/holland mese
  • Dűne - amerikai/magyar/kanadai sci-fi
  • El akartam rejtőzni - olasz dráma
  • Elk*rtuk - magyar politikai dráma
  • Gyilkos Halloween  - amerikai horror

A héten nagyon egyértelmű, mit kell nézni. Dűne. Még akkor is, ha nagyon készen van, ahogy az Elk*rtuk ki van plakátolva.

Kate

 Bérgyilkosos, bosszút álló, titkos játszmás.

Kate gyerekkorától kezdve egy célra lett nevelve. Ő lett a tökéletes orgyilkos, aki kérdés nélkül hajtja végre a küldetést. Most éppen Japánban dolgozik a felettesével és egy jakuza fejest kell kiiktatnia. A lány visszakozna, amikor az áldozat mellett egy kislány tűnik fel. Egy szabálya van csak: gyereket nem bánt. A parancs azonban kate.jpgváltozatlan, a lánya szeme láttára kell agyonlőnie a férfit. Megteszi, de valami eltörik benne. Ki akar szállni, és be is jelenti, hogy elmenne a szervezettől. Ideje azonban már nem lesz rá: egy egyéjszakás kalandot követően fura tüneteket vesz észre magán. Megmérgezték, uránnal. Már csak órái vannak hátra. Kate utolsó célja az lesz, hogy megtalálja a gyilkosát és elintézze. A nyomok a férfi bátyjához vezetnek, akit a lánya szeme láttára kellett lelőnie – de vajon tényleg ennyi a történet, vagy van még valami a háttérben?

Ez az ötlet sem egyedi. Egy profit halálosan megmérgeznek, és mielőtt meghal, meg akar fizetni a gyilkosainak. Mi benne az egyetlen új elem? Talán annyi, hogy a profi gyilkos ezúttal nő lett.

Bár a háttérre nem pazarolnak sok időt, azért egy Nikita történet gyorsan felismerhetővé válik. A kislány, akit gyilkosnak nevelnek, és ha elesne, már meg is van a kiszemelt, akit az utódjának lehet nevelni. Zavart is, hogy egyes kérdések nagyon ködben maradnak. Ez most egy kormányprogram, vagy magánzók művelete? Minkettő lehetne, de nem tudni, melyik a helyes válasz.

Ami fontos a filmben, az egyedül az akció. Látványosan verekedi át magát Kate alakja az egész történeten. Semmi gyengédség, semmi megállás, csak tör előre és minden kapcsolatában van valamilyen erőszakos elem is. Ki áll hozzá a legközelebb? Talán Varrick, aki egyszerre a pótapja és a tartótisztje. Min alapul a kapcsolat? Hogy ő tanította meg mindenre, és máig tőle kapja a célpontokat. Ani, akit a pártfogásába fog venni – honnan ismeri? Ő volt az a kislány, akinek végzett az apjával. Ahogy mondtam, mindenben meg lehet találni a halállal kapcsolatos elemet. Minden arra mutat, hogy Kate számára az lesz a végjáték, amit majd a végén látni is fogunk.

Így meglepődni nincs min, a film nem igényli az agyunkat. Azt is pontosan lehetett érezni, hogy mi az igazi történet. Kate nem véletlenül akkor lett megmérgezve, amikor. Pontosan az volt minden háttérében, akit vártam. Nem is hiszem, hogy ez bárkinek is csavar lett volna, aki látott már pár hasonló filmet. Adta magát, hogy így jöjjön ki a lépés.

Marad az akció, amit korrekten össze is raktak. Tempós, változatos, és fel lehet ismerni a nagy akciófilmek behozta elemeket is. Amikor pl. a környezetükben levő tárgyakat fogják be és azzal küzdenek, mindig beugrik a Bourne-filmek világa. Az már más kérdés, hogy mennyire hiteles, ahogy Kate mindenkit elintéz. Durva, de amikor a Kick-Ass első részében Hit Girl rendez mészárlást, azt könnyebben bevettem. Itt van abban valami zavaró, hogy a már saját lábán állni is alig tudó Kate egy teremnyi gyilkos harcost könnyeden elintéz. (Nem csak azért, mert egy-egy jelenetben Winstead papírvékonynak látszik.)

A filmnek adott egy pluszt a keleti környezet, még ha csak az Ázsiát megcélzó törekvések miatt is került bele. A zenék, a helyszín, más tőle és ezt is tudtam értékelni most.

Az meg marad kérdőjel, hogy kétmondatos szerepre miért kellett Michiel Huisman.

A zsánerében elment – az agyam nem dolgoztatta meg, de a szemem szerette.

 

Kate – 5/4 akciófilmnek korrekt, de a történet nem lett éppen csavaros. Ki nem találta ki elsőre a gonoszt?

KATE | Official Trailer | Netflix - YouTube

What if…?

1. évad

Humoros, kalandos, hősies, más világos, megmentős.what_if.jpg

A Watcher lát minden univerzumot és megfigyeli, mi történik bennük. Van, ahol Steve Rogers nem tudja a szérumot megkapni, ami szuper katonává tenné, és hogy ne vesszen minden kárba, Peggy Carter lép a helyére. Van, ahol egy zombivírus írta át a történelmet, máshol T’Challa került ki az űrbe, míg egy másik verzióban Erik más taktikával közelít a céljához, és előbb számol le Tony Starkkal, minthogy Wakanda felé venné az irányt. Hatalomra juthat Loki, de lehet Thor nagy barátja is, amennyiben a Jégóriások trónörököseként és nem Thor testvéreként nő fel. Elbukhatnak a Bosszúállók, mielőtt a csapat egyáltalán felállhatna, de Doktor Strange is ráléphet egy nagyon sötét útra. Minden út pedig oda vezet, ahol már a figyelő sem maradhat csak megfigyelő.

Nem véletlen, hogy éppen a Loki sorozat évada után érkezik a What if. Ott már megbarátkoztunk a párhuzamos univerzumok elméletével, és most kapunk is egy nagy adagot abból, hány más módon történhettek volna a dolgok.

Ez egy lazább szerkezetet eredményezett: minden epizód egy más világ, ahol valamit csavarnak a saját Marvel ismereteinken. Változó, mennyire erős történetek jöttek így létre. Carter Kapitány születése például nagyon nem tudott lekötni, de jó volt teljesen más irányból közelíteni látni Killmongert, még ha ez Tony végét is jelentette. A Marvel univerzum egyik fájdalmas lépése volt szerintem, hogy ezt a karaktert megölték, még bőven volt benne lehetőség és akár meg is válthatta volna magát. De sorra lehetne venni minden részt és elemezgetni.

A végére, pontosan az utolsó két résszel pedig mindent össze is kötnek. Remek lezárást kapott így a széria, és kellett is ez, hogy legyen valami, ami többé teszi random történeteknél. Elég félelmetes lett a gonosz is, ha most is áll, hogy a saját magához nagyon hasonló ellenfelet kapott a fő karakter. Hiszen mit tud a Watcher, és mit tudott a Hatalom köveit megszerző Ultron? Nagyon közel került egymáshoz a kettő.

Megvan annak is az oka, hogy miért kellett ezt animálva létrehozni. Hatalmas és széles világok között lépkedünk, egy vagyon lett volna élőszereplősen. Így szabadabban mozogtak, és pl. remekül meg tudtak mutatni egy világot, ahol szinte mindenki zombi lett már. Vagy, szabadon mozoghattak a dimenziók közti térben is.

Le a kalappal, hogy mennyi színész bevállalta a karakterük szinkronját is. Nem fogok teljes listát írni, de olyan világsztárok ültek le szinkronizálni, mint Benedict Cumberbatch, Samuel L. Jackson, Michael B. Jordan, Chris Hemsworth, Tom Hiddleston vagy Josh Brolin. Ki kell emelni, hogy ezt még megélte Chadwick Boseman, így T’Challa hangja még ő lehetett. Sokkal fájóbb, hogy kik azok, akik végleg kiszálltak és elhatárolódtak a projekttől. Még olyanok is, akiknek túlélte Thanost a karakterük. Mert pl. azt jobban megértem, hogy Robert Downey Jr. és Chris Evans már végleg eltávolodna, de Chris Pratt miért maradt ki?

A grafika. Nem fogom tudni azt írni, hogy mennyire tetszett. Játszottak ezekkel is, és voltak jobban sikerült vagy éppen kevésbé tetszetős részek. Az akciókra minden esetben odafigyeltek, néha azonban a karakter külcsíne nem nagyon nyerte el a tetszésem. Az összkép azért pozitív, volt, akit nagyon levettek grafikusan is.

Izgalmas, változatos és volt benne humor is.

Ezt a szériát is szerettem és simán nézném még tovább, mi lett volna, ha…

 

What if…? – 5/4 akad gyengébb, de humoros és izgalmas rész is, a végére összeér. Eredeti hangért pacsi.

Marvel Studios' What If...? | Official Trailer | Disney+ - YouTube

SpoilerZóna

Don’t Breathe 2.

f1_161.jpgPhoenix minden napja harci kiképzés. Apja, az egykori tengerészgyalogos edzi. Ritka alkalom, ha egy másik veteránnal, egy nővel kiengedi a városba, aki bevásárolni szokott nekik. Egy ilyen alkalommal egy férfi simítja meg a lány különös haját: van benne egy ősz tincs is.

Éjjel ez a férfi tér vissza a bandájával. A kutyát kiiktatják, majd betörnek. A vak tengerészgyalogos felveszi a harcot velük, a lány egy dobozba zárkózik előlük. A sokk ellen azonban nincs védelem: a támadók vezére megmutatja a haját. Neki is van egy ilyen ősz tincse: elmondja, Phoenix igazából az őf2_159.jpg lánya, akit a vak férfi vitt el évekkel korábban, amikor tűz ütött ki náluk és őt elvitték a rendőrök. Phoenix vele tart.

A férfi így sem adja fel. A rá küldött kutya lesz, aki elvezeti a bűnözők tanyájára. Megkezdi a szabadító hadműveletet, lesz, aki utat enged neki, mert nem bírja a gyomra, amit a kislánnyal terveznek.

f3_154.jpgMert kiderül, a férfit nem az apai szeretet motiválja. A párjának sürgősen szív kell, abban a robbanásban a mérges gázok megbetegítették. Jobbak az esélyek, ha egy rokon szívét kapja. Ezért is keresték meg az elveszett lányukat. Élve vágnák ki a szívét.

A lányt sikerül megmenteni, a vér szerinti szülei meghalnak és a nevelőapja is haldoklik. Meg is akar halni – bevallja, milyen bűnök terhelik a lelkét, de az a vezeklése, hogy ezt a lányt megmentette és szabadon engedi.

Mese a 12 hónapról

Varázslós, rejtvényt fejtő, királynőnek segítő.

A királynő feladata, hogy minden hónapban átállítsa a mágikus órát, aminek a segítségével a hónapok váltani tudják egymást. Clara királynő azonban beteg, elhagyta a mágiája. A hónapok segíteni akarnak neki – ám valójában az éppen uralkodó Február szövetségre lépett Fagy herceggel, hogy idén legyen mindig hideg és február. A hónapok tervét azonban nem tudják elrejteni – kijelölésre kerül két fiatal, hogy egy mágikus recept mese_a_12_honaprol.jpgmegfejtésével és a hozzávalók begyűjtésével varázsitalt készíthessenek, amely visszaadja Clara királynő erejét. Luise és Valentin bátran indulnak neki a feladatra, amiben a hónapok igyekeznek segíteni, míg Február és Fagy herceg a vesztükre törnek.

Egy mese, ami érezhetően műmese. Nem is volt titok, hogy egy szerző motívumait felhasználva írtak egy történetet. Van hasonló, és most, ahogy rákerestem, rengeteg történet létezik, amely a 12 hónap forgására épül és a hősöknek az évszakokkal összefogva kell megmenteni a világot.

Maga a történet egész korrekten össze lett rakva, hozza a mesés elemeket. A gonoszt, a segítőket, a talpraesett fiatalokat, akiken az ország és az időjárás sorsa múlik. Egyik szál sincs mélyen kibontva, de ekkora játékidőbe pont ennyi fért bele. Arányos: minden kap egy kicsit, de tovább nincsenek gondolva. Pl. Luise és Valentin tipikusan azok a szereplők, akiktől várja az ember, hogy a végére párként lépnek majd elő. Megy is a finom flört, szinte baráti jellegű csipkelődés a két szereplő között, de úgy engedjük el a kezüket, hogy nincs arra semmi utalás, hogy romantikusabb irányba indulna el a kapcsolatuk. Vagy: megkapjuk Fagy herceget, aki egysíkú gonosz. Ki ő, miért akar hatalmat, egyáltalán milyen lény? Nem tudunk meg semmilyen hátteret, megmarad annyiban, hogy az egész évet fagyban akarná tartani.

Hangulatos, kedves kis mese, amiben a pozitív értékekre tették a hangsúlyt. Nem is csak az, hogy a bátorság és a jó szív célba vezet, hanem benne van a megbocsátás története is. A hónapok között akad ugyan áruló, de nagyon példamutató, ahogy azt a helyzetet rendezni tudják. Ez a rész benne talán jobban is tetszett, mint bármelyik tipikusabb tanulság a végén.

A rejtvény megfejtése és a hozzávalók begyűjtése nekem már nagyon mese, és nem elég kalandos sem. Azon nem fogom lerágni a körmöm, hogy a hóviharban bolyonganak és merengenek, milyen növényt kellene megtalálniuk. Igazából nem kell tényleges kalandot véghez vinni: egy-egy verssorból rá kell jönni, hogy milyen gyümölcs vagy virág kell, és azt a hónapok már prezentálják. Ennyi!

A humora is kis aranyos. Elfogult is vagyok, mert simán el tudnám mondani, hogy a királyi őrkutya volt a kedvenc szereplőm. Méltóságteljes megjelenés, hűség, és ő tényleg ellátta a feladatát. Megvédte a hozzávalókat, a királynőt – ő volt az egyetlen, akit egy percre sem tudott megtéveszteni Fagy herceg sem. Ez különben a mese visszatérő poénja, ezért is hoztam ide: Fagy mesterkedne valamit, de a kutya ott van és nem engedi.

Ami viszont gyenge, talán a német mesesorozat részeihez képest is halványabbra sikerült: a látványvilág. Most a kastély sem a szebbek közül került ki, és a jelmezek is siralmasak. Most komolyan, az őszi hónap csak attól őszi, hogy olyan a haja, mint egy szénaboglya? De a mágia megjelenítése sem jobb. A Fagy herceg szeme felizzik, a végén meg a királynő alakja és meredten bámulnak egymásra – ez a varázspárbaj. Fájdalmas volt nézni is.

A pozitívum azért több, mint a bajaim. Hangulatos, kedves, és gyerekmese.

 

Mese a 12 hónapról – 5/4 aranyos mese, aminek a kivitelezése nem az igazi, de a célját eléri és kellemes is lett.

Mese a 12 hónapról Josef Wenzig alapján 2019 - YouTube

Pretty Smart

1. évad

Baráti körös, flörtölő, nagyvárosi.

Chelsea a barátjával készül költözni, és amíg a férfi megérkezik, a rég nem látott húgánál száll meg. Chelsea és Claire szülei még a gyerekeik kiskorában elváltak és megosztoztak a nővéreken. Chelsea az apjával maradt, egyetemet végzett irodalmár, olvasott és művelt nő. Claire az anyjuk mellett barátságos, jószívű, de egyszerűpretty_smart.jpg szépséggé nőtt fel, aki pincérnőként dolgozik egy étteremben. Chelsea nagyon nem is titkolja, mennyire lenézi és nem tud mit kezdeni a húgával és annak lakótársaival, akik egyetlen utalását sem értik. Buliznak, könnyedek, nemtörődöm alakok. Ám kénytelen mégis náluk maradni, amikor a semmiből szakít vele a barátja. Beáll recepciósnak, és elkezdi megismerni ezeket az embereket. Grant, a húga korábbi barátja még meg is tetszik neki. Lehet, hogy nem is a műveltség a legfontosabb?

Amikor beteg vagyok – most éppen meg vagyok fázva – akkor szeretek ilyesmit nézni. Abszolút nem kell az agyam, csak egy kis könnyed szórakoztatás, olcsó komédia. Azért annyira beteg nem vagyok, hogy ezt igazán élvezni tudtam volna.

Az alap felállást a sorozathoz készült reklámfotók is jól visszaadják. Arra épül a humora, hogy Chelsea és Claire meg az ő barátai mennyire más emberek. Visszatérő poén, hogy Chelsea egy-egy irodalmi kifejezését vagy utalást rejtő mondását – néha egészen egyszerűeket is, egyszer a Titanicot se tudták, mi volt – a többiek nem értik és nem tudnak mit kezdeni azzal, amit Chelsea szeretne. Már az első részben is fárasztónak találtam ezeket, és sajnos nem koptak ki. Egyetlen egyszer fordítottak rajta, amikor egy Büszkeség és balítélet utalást ejt el Chelsea, és már magyarázni kezdené Solanának, aki mindenkit meglepve közbevág és kiderül, hogy ezt tudta. Nekem ez nem vicces.

Másrészt, mindenki kap valami könnyed életdilemmát. Ami komolyan véve akár dráma is lehetne, de itt nagyon lazán kezelik. (Kapcsolati válság, szülőkkel való kapcsolat, munka.) Egy példa: Solana, aki rádöbben, hogy vissza kell térnie az eredeti szakmájához. Nekem különben ő volt a legszimpatikusabb szereplő, ő meg tudta élni mindkét énjét. A kedves, természetbarát Solana és a kegyetlen ügyvéd, Allison is tudott lenni. Nála nem volt ez a két szerep összeférhetetlen.

Sajnos, ő volt az egyetlen, aki nem idegesített. A többiek nála is jobban ki vannak sarkítva, amitől karikatúra alakok lesznek. Claire, aki szép, de nagyon butuska. Ám annyira kedves, hogy mindenki szereti. Grant, akit a sorozat első felében rendszeresen póló nélkül mászkáltatnak, mert ő a sorozat szépfiúja. Sulkin jól ki is gyúrta magát a szerepre, és ezt ki is használták. Kár, hogy csak a második félre kezdték mutatni, hogy milyen más intelligencia van benne, mert ő egyszerre egy tökfej és egy értékes fiatalember. Még olyanabb, mint Joey volt a Jóbarátokban. Chelsea szűklátókörű, zárt – a többiek hatására kezd nyitni és lazulni. De különben karót nyelt egy nő, amit Osment szépen hozott is. Akkor nem hittem el, amikor már beilleszkedik és ha néha furán is néz a többiekre, jól érzi magát. (A szerelmi háromszög erőltetés meg gyötrelmes.) Ki maradt ki? Jayden. A meleg, aki rá van nőve a telefonra és influencer. Maradjunk annyiban, hoz minden klisét – ruhák, viselkedés, az egyetlen LMBTQ figura egy baráti körben és még kisebbségi is – amit egy ilyen karakter kaphat.

Lehet szeretni, hogy van a sorozatban szív. Nagyon azt üzeni, hogy a karrier és a diploma semmi, az a fontos, milyen ember vagy. A boldogság titka más.

Csak akkor is egy butuska sorozat, aminek a poénjai legtöbbször csak zavartak.

 

Pretty Smart – 5/2 se nem elég humoros, se nem aranyos. A legtöbb szereplő simán idegesített. A hősnő is.

Pretty Smart | Official Trailer | Netflix - YouTube

A bűnös

(2021)

Emberrablós, rendőrös, hibákkal szembenéző.

Joe Baylor kénytelen a rendőrségi segélyhívónál dolgozni – egy eset miatt nem mehet az utcára. Másnap már a tárgyalása lesz, és eldől, mi lesz a sorsa. Addig is nagy a feszültség, és ez a munka nem nagyon köti le. Írja az adatokat, járőrt és mentőt küld a helyszínre szükség szerint. Míg nem jön egy különös hívás. A hívó, Emily, nem tud vele nyíltan beszélni. Elrabolták, és Joe felméri, hogy a büntetett előéletű férj tett valamit vele és most is mellette van, a nő úgy próbál tenni, mintha a kislányukat nyugtatná telefonon. Joe nem tud megelégedni azzal, hogy rendőrt küld utánuk. Nyomozni és telefonálni kezd – kik ők, hol laknak, mi van a lakásukban? Ahogy egyre jobban belegabalyodik a család tragikus történetében, nem egy szívfacsaró fordulattal, úgy kezdi el a saját életét és a döntéseit is másképpen látni.a_bunos_1.jpg

Nem tudok objektív lenni. Egyrészt, az egyik kedvenc skandináv filmem az alapja. Másrészt az egyik kedvenc színészem játssza a főszerepet. Ha próbálok ezektől eltekinteni, szerintem akkor is nagyon jó rendőrös dráma, de nem akarok objektív lenni.

Hogy nyúltak hozzá az Oscar-jelölt eredetihez? Minimális változásokat eszközöltek, amelyek nagyját tudtam értékelni. Amerikai lett a történet, és nem csak attól, hogy amerikai helyszínt és főszereplőt kapott. Az eredetiben nem sokat tudunk meg a rendőr múltjáról, itt viszont egy olyan ügy bontakozik ki szépen a sorok között, ami gyönyörűen összecseng a rendőri brutalitás ellen felszólalok és a Black Lives mozgalmakkal. Ugyan arra nem tettek semmilyen súlyt, hogy milyen rasszú ember volt Joe áldozata, de nem is fontos. A lényeg így is megkapja a plusz hangsúlyt: a rendőröknek is fel kell vállalniuk a tetteiket és a hibáikat. Joe ezt megteszi.

Mert ebben a filmben izgalmas, hogy folyton változik a nézőpont, ki a bűnös. Joe esetében pontosan látszik, hogy mennyire szűk ez a kategória. Joe egyrészt egy olyan rendőr, aki segíteni akar, potens és hőssé válik a sztoriban, annyi életet megment. Ugyanakkor gyarló ember is, aki hozott egy rossz döntést és a végén képes vállalni a felelősséget. Bűnös is, de ennél sokkal több is.

Izgalmas a film attól, hogy be vagyunk zárva egy irodában Joe mellé. Neki csak a telefon, a számítógép van, miközben dübörög körötte az ügy, ami egyre hozza a döbbenetes fordulatokat. Ezeket nem akarom lelőni, de nézetik, ahogy a jól kitalált kivitelezés is. Joe telefonon beszél a helyszínen levőkkel, mi csak Joe-t látjuk. Mégis, a képzeletünkben megelevenedhetnek a vonal túloldalán történtek. Én nem egyszer azon kaptam magam, hogy Joe arcát nézem, de látni azt látom, ahogy a rendőrök bemennek a lakásba, meglátják a vérnyomokat és… tessék megnézni a filmet, hogy mit találnak!

De azt is érdekes nézni, hogy mennyi arca van Gyllenhaalnak. Ahogy egyes változásokat hajszálnyi rezdülésekkel kifejez – amikor pl. rájön, hogy mi Emily igazi története, és ehhez képest ő mit gondolt magában. Hajszálnyi a különbség, és mégis látszik, ott az arcán, hogy micsoda trauma és döbbenet zajlik éppen benne. De, említettem, elfogult vagyok. Még Perzsia hercegnének is szerettem őt, noha nem éppen perzsa hercegre vall a külleme.

Neki lehet menni azért a filmnek, mert egy európai siker higított amerikai verziója. Nem véletlen, hogy nem akkora a dráma a végén, mint a skandinávban. De működik így is, és annak ellenére lekötött, hogy az eredetiből tudtam, mi lesz a vége. Nekem tetszett.

 

A bűnös – 5/4,5 remek színészi játék, izgalmas történet. Amerikai is lett, miközben a feszültség maradt.

The Guilty | Official Trailer | Jake Gyllenhaal | Netflix - YouTube

süti beállítások módosítása