Emberrablós, rendőrös, hibákkal szembenéző.
Joe Baylor kénytelen a rendőrségi segélyhívónál dolgozni – egy eset miatt nem mehet az utcára. Másnap már a tárgyalása lesz, és eldől, mi lesz a sorsa. Addig is nagy a feszültség, és ez a munka nem nagyon köti le. Írja az adatokat, járőrt és mentőt küld a helyszínre szükség szerint. Míg nem jön egy különös hívás. A hívó, Emily, nem tud vele nyíltan beszélni. Elrabolták, és Joe felméri, hogy a büntetett előéletű férj tett valamit vele és most is mellette van, a nő úgy próbál tenni, mintha a kislányukat nyugtatná telefonon. Joe nem tud megelégedni azzal, hogy rendőrt küld utánuk. Nyomozni és telefonálni kezd – kik ők, hol laknak, mi van a lakásukban? Ahogy egyre jobban belegabalyodik a család tragikus történetében, nem egy szívfacsaró fordulattal, úgy kezdi el a saját életét és a döntéseit is másképpen látni.
Nem tudok objektív lenni. Egyrészt, az egyik kedvenc skandináv filmem az alapja. Másrészt az egyik kedvenc színészem játssza a főszerepet. Ha próbálok ezektől eltekinteni, szerintem akkor is nagyon jó rendőrös dráma, de nem akarok objektív lenni.
Hogy nyúltak hozzá az Oscar-jelölt eredetihez? Minimális változásokat eszközöltek, amelyek nagyját tudtam értékelni. Amerikai lett a történet, és nem csak attól, hogy amerikai helyszínt és főszereplőt kapott. Az eredetiben nem sokat tudunk meg a rendőr múltjáról, itt viszont egy olyan ügy bontakozik ki szépen a sorok között, ami gyönyörűen összecseng a rendőri brutalitás ellen felszólalok és a Black Lives mozgalmakkal. Ugyan arra nem tettek semmilyen súlyt, hogy milyen rasszú ember volt Joe áldozata, de nem is fontos. A lényeg így is megkapja a plusz hangsúlyt: a rendőröknek is fel kell vállalniuk a tetteiket és a hibáikat. Joe ezt megteszi.
Mert ebben a filmben izgalmas, hogy folyton változik a nézőpont, ki a bűnös. Joe esetében pontosan látszik, hogy mennyire szűk ez a kategória. Joe egyrészt egy olyan rendőr, aki segíteni akar, potens és hőssé válik a sztoriban, annyi életet megment. Ugyanakkor gyarló ember is, aki hozott egy rossz döntést és a végén képes vállalni a felelősséget. Bűnös is, de ennél sokkal több is.
Izgalmas a film attól, hogy be vagyunk zárva egy irodában Joe mellé. Neki csak a telefon, a számítógép van, miközben dübörög körötte az ügy, ami egyre hozza a döbbenetes fordulatokat. Ezeket nem akarom lelőni, de nézetik, ahogy a jól kitalált kivitelezés is. Joe telefonon beszél a helyszínen levőkkel, mi csak Joe-t látjuk. Mégis, a képzeletünkben megelevenedhetnek a vonal túloldalán történtek. Én nem egyszer azon kaptam magam, hogy Joe arcát nézem, de látni azt látom, ahogy a rendőrök bemennek a lakásba, meglátják a vérnyomokat és… tessék megnézni a filmet, hogy mit találnak!
De azt is érdekes nézni, hogy mennyi arca van Gyllenhaalnak. Ahogy egyes változásokat hajszálnyi rezdülésekkel kifejez – amikor pl. rájön, hogy mi Emily igazi története, és ehhez képest ő mit gondolt magában. Hajszálnyi a különbség, és mégis látszik, ott az arcán, hogy micsoda trauma és döbbenet zajlik éppen benne. De, említettem, elfogult vagyok. Még Perzsia hercegnének is szerettem őt, noha nem éppen perzsa hercegre vall a külleme.
Neki lehet menni azért a filmnek, mert egy európai siker higított amerikai verziója. Nem véletlen, hogy nem akkora a dráma a végén, mint a skandinávban. De működik így is, és annak ellenére lekötött, hogy az eredetiből tudtam, mi lesz a vége. Nekem tetszett.
A bűnös – 5/4,5 remek színészi játék, izgalmas történet. Amerikai is lett, miközben a feszültség maradt.
The Guilty | Official Trailer | Jake Gyllenhaal | Netflix - YouTube
Cím: Birds of Paradise
Készítők: az Amazon filmje, a csatornára szánva. Ennek megfelelően nevekkel nincs is tele, ahogy a rendezőnő sem sok mindent tud felmutatni. (Room 104 epizódokat.) Mondjuk, ha a tánc rendben lesz, az jobb is, mintha színészt ismerem fel.
Műfaj: táncos, dráma
Cselekmény: Kate új diák egy elit tánciskolában. A táncosok azért küzdenek itt, hogy szerződést kapjanak a párizsi társulathoz. Kate Marine mellé sodródik, aki szintén nyerni akar és szövetséget ajánl, közös táncot. A legjobb fiú táncos, a drogok és a kiélezett verseny azonban a barátságnak nem építő kövei…
Táncos filmeket szívesen nézek, ez sem kivétel. Talán a két lány közti kapcsolat nem fog tetszeni a trailer alapján, de majd kiderül.
Várható megjelenés: angolul mostanában kezdett, nálunk nem tudom, elérhető lesz-e
Kristine Froseth, Diana Silvers, Jacqueline Bisset, Daniel Camargo
Barátnős, szerelmet és karriert építő, csajos.
Maca pár évvel korábban reménykedő és boldog fiatal nő volt. Már nem sok kellett, hogy megkapja a jogi diplomáját. A jóképű Leóval egymásba botlottak, nagy szerelem lett és már a közös jövőt terveztek, az első közös otthont választották ki. Így nem kicsit csalódott a nő, amikor Leo egy szó nélkül az Államokba költözött egy ösztöndíjjal. Ma Maca egy influenszer kihasznált és alulfizetett asszisztense, aki minden kapcsolatából kizárja az érzelmeket. A jelenlegi barátját nem is lehet barátnak nevezni: rendszeresen egy parkban futnak össze, az autóban lezavarnak egy menetet és más dolguk nincs is egymással. Hinni akarja, hogy ez így jó neki és vannak kilátásai. Amikor azonban Leo visszatér, Maca kénytelen mindent átgondolni az életében. A két legjobb barátnője is sorsfordító döntések előtt áll: a házas, de szexuális életében unatkozó Adriana egy édes hármas után döbben rá, kihez vonzódik igazán. Jimena pedig, aki halott szerelmének reinkarnációjával akar csak járni, megismerkedik valakivel, akit igazán lehetne szeretni.
Mi is a bajom ezzel a filmmel? Mert van vele. Könnyed szórakoztatásra vágytam, de nem egyszer azon kaptam magam, hogy morgok. Nem nevettem, inkább ideges lettem a film fordulatait látva.
Nézzük csak sorban a lányokat! Adriana esetében a megcsalás tényét nem szerettem. Azt el tudom fogadni, hogy rádöbben magáról valamire, szerelmes lesz és más irányba indulna el. Csak éppen itt a nő nem lépi ezt meg – a cselekmény nagyjában sunnyog, és ezt utálom nézni. A romantikus történetekben a szerelmi háromszögek és megcsalások, amelyek az agyamra mennek. Ehhez hozzá jön az is, hogy nagyon úgy éreztem, ez a szál hozza a lassan kötelezővé váló LMBTQ szálat. Mintha már nem is lehetne romantikus komédia anélkül, hogy legyen benne egy meleg barát.
Jimena még jobban irritált. Egyrészt, szerintem sokkal jobb pasi jön össze neki, mint amit illetne. A hebrencs, szórakozott lány nem is volt szimpatikus. Meg az is, ahogy ugrál a férfiak között és ezt még el is nézik neki. Az nekem mindig visszás, amikor az egyik jelenetben még az egyik férfival van ágyban, a következőben meg már mással csókolózik. Így nem tudom elhinni, hogy bármelyikhez mélyebb érzelem kötné, hiába akarják eladni, hogy szerelmes. Ő az a fajta bohém lélek, akit nem bírok elviselni, így nem szerettem, hogy az a szimpatikus srác mindent megbocsát neki. Ő szerette a lányt, én rühelltem.
Maca nem véletlenül maradt a végére. Az utóbbi pár hónapban figyeltem fel arra, hogy már romantikus filmen sem tudok abban hinni, amikor egykori nagy szerelmesek pár év múlva újra találkoznak és még mindig szeretik egymást. Itt is ez van, itt sem tudom elhinni. Annyi minden történt, annyit változtak, mással vannak – akkor mégis hogyan lennének egymásba szerelmesek? Már teljesen más emberek. Másrészt, annyira erős nőnek akarja eladni magát, aztán azt látjuk, hogy hagyja magát kihasználni és akaratgyenge. A végére fejlődik kicsit, de addig csak irritált ő is.
Simán tudok mindben feminista vonalat és tanulságot találni, de nem szerettem, ahogy a girl power és a romantikus komédia között ingadozott a film.
Kinézetre is csak olyan átlagos. Tévéfilmnek elment, vidám és színes. Értem, miért lehetne szeretni és mi korrekt benne, csak a karakterek útja jobban zavart.
Nem az én filmem volt, már el is felejtettem.
Sounds like Love – 5/2,5 komédiának egyszer elment, de mind a három lány viselkedésében találtam irritálót.
A Disney egy időben gyakran megjátszotta, hogy a filmjeikben elhangzó dalokat sztárokkal is felénekeltette. Ez éppen a Szépség és Szörnyeteg élő verziójából van, amivel felújították ezt a hagyományt.
Evermore - Josh Groban előadásában ezúttal.
A Disney egy időben gyakran megjátszotta, hogy a filmjeikben elhangzó dalokat sztárokkal is felénekeltette. Ez éppen a Szépség és Szörnyeteg élő verziójából van, amivel felújították ezt a hagyományt. A sztár Josh Groban volt.
Evermore - Dan Stevens előadásában, a filmből ezúttal.
Botrányos, hírműsoros, kulisszák mögötti, ármányos.
A reggeli műsorok legnépszerűbb és legsikeresebb tagja a TMS, amely 15 éve egy nagyon népszerű páros vezetésével működik. Alex Levy, az örök szomszéd lány típus és a humoros, nem túl jóképű, se azért karakteres és figyelmes Mitch Kessler. Mindketten mással házasok, de legjobb barátok és időnként több is szikrázik közöttük. Ám most minden rohan a szakadék felé: Mitch ellen szexuális visszaélés a vád és meghurcolja érte a média. Kirúgják, és a stábnak fel kell dolgoznia az elvesztését és ahogy szembesítik őket azzal, hogy Mitch mit művelt a gyakornokokkal és a női kollégákkal. A vezetőség meg hárítani minden felelősséget. Mitch helyére Alex dührohamában egy olyan tévést nevez meg, aki nem is szimpatikus neki különösebben, botrányt kavart egyetlen interjúval is. De Bradley bekerül a műsorba és az igazság megszállottjaként ered majd annak a nyomába, mi is történt a színfalak mögött igazán. A hírekért felelős igazgató, Cory Ellison nem minden hátsó szándék nélkül segíti.
Elég nagy dobás ez a sorozat. Szinte nincs is olyan részlete, amibe bele tudnék vagy akarnék kötni. Minőség, amire érdemes rászánni az időt.
Több olyan téma is benne van, amelyek különösen előtérbe kerültek napjainkban. Az egyik a #metoo és a nők elleni visszaélések a munkahelyen. A tévé különben is pellengéren volt a témában, ha talán annyira nem, mint a mozik. A kiváltságos férfiak mit tehetnek meg? Itt elég komolyan boncolják a jelenséget. Hogy lehet, hogy egy egész közösség szemet huny? Hogy lehet, hogy van, aki észre sem veszi mit művel a többiekkel? Ki támogatja, ki hallgat, ki tűr és melyikük miért.
Még azzal is el tudtak játszani, hogy nézőként mi mit gondoljunk. Nem egyértelmű eleinte, hogy ki mennyire bűnös és miben. Még akár az is benne lenne, hogy egyesek így akarnak előre jutni egykori szeretőjük, Mitch tetemén. De a sorozat folyamatosan mélyíti a sztorit, és a végére egy egész eltorzult vállalati kultúrát és működtetőit feltérkézi.
Másodszor, igencsak éles és sebző képet fest a tévé színfalak mögötti világáról. Ahogy áskálódnak, régi barátokat szúrnak hátba, ahogy majdnem mindenki törtet a maga sikere felé. Rengeteg emberi játszma van, és nem lehet ártatlannak maradni. Bradley, aki kívülállóként és igazmondóként kerül ide, szintén kénytelen játszmákba bocsátkozni, vagy elevenen felfalják. Pedig ő igyekszik egyenes lenni, és mi a hála? Puccs, hogy hátba szórják. Nem egy szép világot látunk.
Harmadrészt, azt is mutatja, hogy mennyire torz a szűrű, amin keresztül a híreket tálalják. Ez egy népszerűségi verseny, mindenki a nézettségre és vele a pénzre hajt. Egy ponton ki is mondják, hogy az embereknek nem kell az igazság. A show kell, a szórakoztatás. A napi megszokott arcok, akiket a barátaiknak érezhetnek. Ezért is akkora robbanás, hogy Bradley kerül Alex mellé. Ő a friss szellő, aki egy egészen más szemléletet közvetít és lehet drukkolni, hogy sikerüljön elérnie valamit.
Nem kis összegből készült a sorozat, ez is egyértelmű. Az csak egy dolog, hogy intelligensen van megírva és helyén vannak benne a párbeszédek is. Hozzá ott egy pazar külcsín, bármely helyszínt nézzük is. A stúdió, a lakások, az utcaképek… Pénz szaga van, hiszen egy olyan világot is akar bemutatni, amiben kemény dollárok vannak.
Ott a stáblista is, ami szintén figyelemre méltónál több. Nem csak maguk a nevek, hanem ami munkát bele is tettek a műsorba. Nagyon bírom Billy Crudup karakterét és ahogy játssza Corey-t. Nem egyszer járt az agyam, hogy mekkora játékos. Witherspoon simán sziporkázó.
Mivel éppen megy a második évad, nézhetem is tovább. Fogom is!
The Morning Show – 5/4,5 intelligens sorozat, aktuális témákkal és olyan szereposztással, ami sorozatban ritka.
The Morning Show Season 1 Trailer | Rotten Tomatoes TV - YouTube
(Egy kis flört látványára biztatnák a magányos színészt a randizásra, és bizony van, aki szarkasztikus.)
(Amikor a gyerek kiképzést túlélésből nem csak menekülés, élettapasztalat is sorra kerül.)
Tudod, mi a közös egy nincstelenben és abban, akinek túl sok a pénze? Egyikük sem élvezi az életet. Akinek túl sok pénze van, Megvehet, ehet vagy ihat bármit, de végül mindenre ráun. (Squid Game)
(A polgármester nem boldog az ötlettől, hogy sportolnia kell a túlsúlya miatt.)
(Hogyan jutunk el oda, hogy elássunk egy hullát?)
(Amikor Marvel kapitány beszól Ultronnak.)
Figyelj SkyNet, láttam a gyilkos robotos filmet és azt kell mondanom, hogy szerintem nem kell folytatás. (What if)
(Amikor a randi a nem ivás miatt majdnem elúszik, egy kis filmes ismeret menti a helyzetet.)
Gyászoló, házasság belső dinamikáját feltáró, továbblépős.
Martha és Sean boldog házaspár, akik annak ellenére szerettek egymásba és tartottak ki a másik mellett, hogy főleg Martha családja nem nézte jó szemmel a kapcsolatot. Martha értelmiségi, jó állással, míg Sean egy építésen dolgozik, vidékies férfi. Ők azonban boldogok együtt, és nagy szeretettel várják az első gyermeküket, egy kislányt. Martha otthon akar szülni, így bábájuk van. A szülés megindulásának estéjén azonban az asszony nem elérhető, egy másik szülést vezet le éppen. Így egy megbízható kolléganőjét küldi maga helyett. Eva mindent megtesz, de felfigyel arra, hogy a baba szíve egyre gyengül. Már a mentőket is kihívja, amikor a kicsi megérkezik. Látszólag minden rendben, de a baba egyszer csak kékülni kezd. A mentő kiér, de már nem tudtak segíteni. A gyász többféleképpen teszi próbára a családot: Martha anyja, aki mindenbe bele akar szólni. A per, amit Eva ellen indítottak. Martha és Sean kapcsolata, egyre távolodnak.
A címen azért még jár egy kicsit az agyam. Rendben, az anyaság nagyon női téma, de én úgy éreztem, hogy ennél több részlet, szelet a női létből nem került a filmbe. Hiszen mit látunk folyamatosan? Hogy Martha gyászol és próbál valamiben megkapaszkodni. Hogy a házaspár kapcsolata gyengül, hogy veszekszik az anyjával. Mind valahogy a baba elvesztéséhez kapcsolódik, és az anyasághoz. Hát… nem is tudom.
Drámának különben erős lett. Már felütés is emlékezetes, ahogy látjuk a boldog párt, a várakozást, majd nagy pofonnal érkezik a szülés és a baba elvesztése. Nem is nagyon tudom, egy férfi képes-e a film első felét lazán végigülni. Egészen realista a szülés mutatása, és ha nem is mennek bele a véres részletekbe és nem látunk totál képeket a hősnő lába közéről és méhéről, azért a szenvedés, az egésznek a fájdalmas volta zsigeri szinten ábrázolva van.
Utána pedig Martha drámája következik. Rengeteg fájdalom, ahogy tartja is magát, szenved is és szétcsúsznak a kapcsolatok. Nem egyszerű nézni, nagyon nem esik jól és hosszú is a film, hiszen a szenvedések hosszú sora miatt még hosszabbnak is éreztem, mint amilyen valójában. Jól csinálja ezt, a nyomasztást, csak éppen így jön létre az, hogy miközben drámaként remeknek láttam, eszem ágában sincs még egyszer megnézni és nem szerettem nézni.
Lélektanilag mély ez a film, elsősorban Martha világával, de egész kibontja a többieket is. Több módon gyászolnak: Martha tovább akar lépni, kipakolja a gyerekszobát, visszamegy dolgozni. Sean magába fojtja, némán szenved. Martha anyja bűnbakot keres és elsősorban ő az, aki Evát legszívesebben keresztre feszítené a bíróságon. Martha anyját különben nem nagyon szívleltem, pláne, ahogy a vejével bánt.
Az a szál, ami még pluszban emésztek. Tudom, hogy egy gyerek halála hány kapcsolatnak jelenti a végét. De itt különösen rossz volt látni, hogy mennyi küzdelem után milyen véget értek. Ahogy Martha anyja belelépett, meg még rosszabb lett. Arra még keresem a szavakat, amit az a nő művelt. De Sean is kaphat kritikát, több okból is.
Nem egy látványfilm, de egy ilyen filmnek nem is kell annak lennie. A színészeknek kell elvinnie a hátán, és itt erre sem lehet panasz. Vanessa Kirby nagyon sokat tett bele Martha alakjába, és nem véletlen, hogy Oscarra is jelölték ezért. LeBeouf is bizonyítja, hogy nem véletlenül futott be és megfelelő szerepben játszani is tud.
Így, első benyomások alapján ez mélyen női film az anyaságról és a veszteségről. Nem jó nézni, nyomasztó – de pont ilyennek is kell lennie.
Pieces of a Woman – 5/4 erős dráma, benne erős alakításokkal. Nem egy könnyű darab, de emberileg izgalmas.
Nem egy film van, amelyben szerepet kap egy olyan ház, ami már önmagában szinte szereplővé lép elő. Horrorok, történelmi filmek, de más zsánerek is előrukkolhatnak egy-egy ilyen épülettel.
Hatalmas sorozatsiker volt az angol Downton Abbey, ami címében is az épületet őrzi. Kívülről, belülről, a hozzá tartozó birtokkal együtt lenyűgöző épület és öröm minden alkalom, amikor ellátogatunk oda a Crowley családdal. Nem véletlenül volt olyan évad, ahol kiemelten foglalkoztak azzal, hogy fenntartható-e a ház és a birtok így.
Szintén angol és nevezetes filmes birtok Manderley. Több Rebecca feldolgozásban is láthattuk már, és nem véletlenül tettem Dowton Abbey mellé. Hasonlítanak, de más a környezet. A tenger és a kinti épületek, más a hangulata, de szintén megragadó. Nem véletlen, hogy a Manderley-ház asszonya nem csak a történettel hódít.
Történelmi romantikus helyszín Pemberley is, szintén angol és szépséges birtok. Különben a Büszkeség és balítéletben a Darcy család otthona. Hatalmas birtok, park, külsőre és belsőre is lenyűgöző épület. Hangsúlyos is a filmben, az első feltűnésének kiugrónak kell lennie. Indokolni kell vizuálisan, hogy Pemberley látványa után Darcy is másnak tűnik Elizabeth szemében…
Csak találtam még egy angol birtokot jellegzetes és emlékezetes házzal: Bíborhegy.Kissé talán megviseltebb a fentieknél, a család is rosszabbul áll anyagilag, és a közeli bánya vöröse is megjelenik színeiben. Ugyanakkor nagyon hangulatos is, és kiváló háttere annak a borzongatásnak, amit a fiatal amerikai feleség itt át fog élni.
Végül, ha már fordulunk az ijesztés és horror felé. A Netflix kísértetházas szériája közül a Bly Manor tetszett a ház külcsínében jobban. Ez is egy angol birtok, milyen meglepő. Látványos kúria, szép nagy kerttel és tóval. Azért gondolom kísérteni nem olyan nagy élmény benne, márpedig ez a ház tele van szellemekkel. A tó asszonya bárki végzetét hozza is el, az itt ragad. Nevelőnő - főszereplőnk pedig ezzel szembesül is.
Majd agyalok még, hátha összejön egy olyan lista is, ami nem angol lakokkal lesz tele...