Minden napra egy film

Minden napra egy film

5 film, amit látnod kell

Bosszú

2021. május 18. - BBerni86

f5_94.jpg5: München – a müncheni olimpia terrorcselekmény helyszíne lett. 11 palesztin merénylő izraeli sportolókkal végzett. A titkos szolgálat nem hagyta annyiban, és felállítottak egy titkos egységet, egyetlen céllal. Bosszút állni. Le kellett vadászniuk azt a 11-et, akik gyilkoltak. De mibe került ez az egység tagjainak? A bosszú árát meg kell fizetni.f4_109.jpg

4: Oldboy – Joe rosszkor volt rossz helyen. Az eredmény: évekre bezárják, a volt nejét megölték, és mindenki őt tartja a tettesnek. Fegyverré képezi magát odabent, és egyetlen gondolata marad. Ha egyszer kijut innen, borzalmas bosszút áll és a lány megtudja majd, hogy az apja nem ölte f3_125.jpgmeg az anyját és nem hagyta el őket. A szabadulás napja után bele is kezd a tervébe. Az eredetit még nem láttam, az elvileg jobban sikerült, de az amerikai verzió is ok.

3: John Wick – betörésnek indult. A magányos férfi nem tűnt nehéz célpontnak: volt viszont egy remek autója, amire szemet vetett az elkényeztetett maffiózó csemete. Balszerencséjére a rablás közben nem csak a tulajt verték össze, de a kutyáját is megölték – a szeretett és halott nej utolsóf2_129.jpg ajándékát. Így John Wick előszedi a fegyvereit és az egykori énjét, a Rémkirályt, a profi bérgyilkost és bosszúhadjáratba kezd.

2: Az eltűnés sorrendjében – Nils egyszerű svéd családapa és munkás, hókotró. A fiával ok nélkül végez a maffia, és Nils képtelen beletörődni a gyermeke elvesztésébe. A rendőrség szerint f11_2.jpgöngyilkosság volt, így Nils maga veszi kezébe a hólapátot. Elindul a rangsorban felfelé, a bűnszervezet el sem tudja képzelni, hogy nem egy rivális banda csapott le rájuk. Van amerikai remake is, de az eredeti az igazi.

1: Kill Bill – az esküvője napja volt. Terhesen, boldoganf12.jpg férjhez akart menni. De a templomba besétáltak egykori társai és főnöke/szeretője, Bill. Mészárlás kezdődött. A menyasszony évekkel később ébred fel a kómából, egyetlen céllal. Megölni Billt és azokat, akik elárulták. Megírja a halállistát és holttestek tömegén halad a célja felé, átgázolva sivatagon, a jakuzán, kimászva még a sírból is. Bill otthonában várja még egy meglepetés, de a menyasszony már nem téveszt célt.

Egon Schiele: A halál és a lányka

Festészetért élő, testvéres, század eleji.

A fiatal Egon Schiele ígéretes festő, akit a bécsi Akadémiára is felvettek. A portrék és aktok az erőssége – a szaktekintély Klimt is felfigyel rá, és tanácsokat ad neki. Többek között ő biztatja, hogy a saját útját járja, és ne az akadémiai elveket kövesse. A fiú sokáig el sem mondja a gyámjának, hogy kimaradt az iskolából, és a festésből egon_schiele.jpgigyekszik megélni. Modell után dolgozik, és a húga, Gerti gyakran pózol az aktokhoz. A testvérek közel állnak egymáshoz, amikor Egon Prágában szervez művésztelepet, a lány is velük tart. Ott azonban szakadást eredményez, hogy míg Egon egy modellel, Gerti egy másik festővel keveredik viszonyba. Kitagadják őket, de Egon a képeiből megél. Egyik modell követi a másikat, míg a háború ki nem tör, és behívót nem kap. Ő azonban nem élhet rajzolás nélkül…

Gyengéim azok a filmek, amelyekben alkotnak. A művészetek előnyt élveznek, imádom a festőkről szóló filmeket, de le tud kötni egy új jármű megalkotása is, vagy éppen egy matematikai felfedezés története is. Így ez a film pozitív várakozással töltött el. Már csak azért is, mert Schiele nagy név, de annyira nem vagyok otthon a művészetében. A szecesszió nekem inkább Klimt képeit jelenti.

Ehhez képest csalódás volt ez az alkotás. Az csak egy dolog, hogy nem akar szórakoztató film lenni – vagy ha akart, akkor nagyon nem sikerült neki. Hosszú is, és nincs sodrása sem. Nagyon könnyen bele lehet unni, pedig engem kifejezetten leköt, amikor festenek a filmen vagy témán gondolkodnak, vagy valami hasonló. Sem Egon magánéletének az alakulása, sem a festészetét nem sikerült érdekesen megmutatni.

Kezdjük talán a magánélettel! Az egyik nagy kapcsolati rendszere a húgával van. Van benne beteg elem is – már eleve az, hogy Gerti olyan könnyeden áll meztelenül modellt neki. De ezt fokozza, hogy valósággal féltékeny azokra a nőkkel, akikkel a bátyjának szexuális kapcsolata is van a képek elkészülte közben. A későbbi férjével is akkor jön össze, amikor nem bírja nézni, hogy Egon hogyan mulat nélküle. De Egon sem sokkal különb: miközben ő züllik, a húgát nem engedni férjhez menni, noha az már gyereket vár és a férfi el is venné. Miközben érződik végig, hogy egészségtelen ez a közelség, mégsem mennek el addig, hogy tényleg beteges is legyen. Így olyan… furcsa.

Egon és a modellek. Olyan gyorsan váltják egymást, hogy mire valamelyiknek megjegyezném a nevét, már másik van a festő mellett. Egy ponton úgy éreztem, nem is a nők a lényeg – a férfinak sem. Nem tud modell nélkül rajzolni, és azért kell mellé egy szerető, majd később feleség, hogy legyen, akit rajzolhat. A nők jobban kapaszkodnak belé, onnan több az érzelem is, de ahogy már írtam, túl gyorsan váltják egymást, Egon könnyen tovább tud lépni.

A művészet. Nincs küszködés. Abszolút úgy néz ki innen, hogy Egon rajzolt és festett, és már el is tudta őket adni. Kiállítása volt már életében, Klimt is becsülte. Sikertörténet, innen sincsen konfliktus. Azt pedig nem látjuk, hogy a művészete bármilyen kihívást állított volna elé. Már a film elején megvan a témája: az aktok, és ezeket készíti végig. Az a legnagyobb kihívás számára, hogy nősülnie kell, hogy kapjon házastársi látogatásokat a hadseregbe vonulása után is. Nem mondhatnám, hogy érdekes volt.

Talán csak egy momentum volt, ami azért megragadott. Hogyan lett A halál és a lányka a címe a szerintem legismertebb alkotásának.

Külsőségeiben korrekt film, és látszik is rajta, hogy költöttek rá. Megvan a korabeli miliő, a sok helyszín, a látvány. Még a színészek is igyekeznek, de sok az egyszerű alak benne.

Egyszer az életrajzi elemek miatt szinte érdekes volt megnézni, de nincs benne olyasmi, amiért még egyszer nekiülnék.

 

Egon Schiele: A halál és a lánya – 5/2 kiragad életrajzi elemeket, közben Schiele festői megszállottságát mutatja be – de untam.

https://www.youtube.com/watch?v=sghBjqq6awM

Várható heti megjelenések

  • A fészek - angol/kanadai romantikus dráma
  • A hívatlan - amerikai horror
  • A nomádok földje - amerikai/német dráma
  • Játszd újra - amerikai akció, thriller
  • Egy humorista élete - svéd dráma
  • Godzilla Kong ellen - amerikai akció
  • Hét kis véletlen - magyar dráma
  • Ígéretes fiatal nő - amerikai/angol krimi, dráma
  • Tom és Jerry - amerikai/angol/francia/német komédia
  • Valaki a túloldalon - svéd horror
  • Zuhanás - kanadai/angol/dán dráma

A jelentés

Igazság nyomába eredő, eltussoló, titkokat feltáró.

Daniel Jones az egyetem elvégzése után már kormányállásra jelentkezett, ahol azt tanácsolták, szerezzen tapasztalatot előbb. Feinstein szenátor csapatába került nyomozóként, ahol azt a feladatot kapta, hogy vizsgálja meg a CIA kihallgatástechnikáját 9.11-et követően. Nagyon hamar nyilvánvaló lesz számára, hogy bevezettek egy a_jelentes.jpgmódszert, mely erkölcstelen és sok tekintetben törvénytelen is volt, de igazolni kellett magukat, így kitartottak mellette. Leköveti, hogyan szavaztak bizalmat két pszichológusnak, akik nem is a téma szakértői voltak, de volt egy elméletük a kínzásról. Az eredmény: kifizetett milliók, megkínzott emberek és semmi használható információ. Kimondták titkon, amit be nem lehetett vallani: a kapcsolatépítés működik, a kínzás nem. Most is eltussolnának mindent, és minden eszközt megragadnak, hogy Daniel és Feinstein munkáját ellehetetlenítsék és elássák a jelentést.

A jelentés sem egy könnyű film, elég komoly politikai dráma. Nem véletlen, hogy mielőtt eladták online sugárzásra, mozis bemutatót is tartottak neki. Kifejezetten olyan film, ami díjakra esélyes a téma és a színészei kapcsán is.

Igaz történet az alapja, aminek a végén szépen sorra is veszik, mi lett a filmben megismert szereplők további sorsa, és milyen következményekkel járt a jelentés elkészülte. Legyek nagyon pesszimista? Szinte üres gesztussá vált. Elkészült, felháborodtak rajta és jött a nyilvános bocsánatkérés, de konkrét intézkedéseket nem tettek. A kínzások kitalálói gazdagok és milliókkal távoztak, a végrehajtók meg kapták a kinevezést és a vállon veregetést.

Nem rágja a film a szánkba, amit nagyon tudok értékelni, de akkor is felháborítja az embert, hogy a XXI. században ezt meg lehet tenni. Minek emberi jogok és szabályok, ha ilyen könnyű megtalálni a kiskapukat, majd mindent tisztára mosni? Még akkor is van súlya a történetnek, ha ez egy nagyon amerikai történet, aktuális politikai kérdésekkel. Vagy majdnem azokkal – eddig filmen nem nagyon láttam, hogy Obamát kritizálják, ezt inkább meghagyták az utódjának. De itt bizony az Obama-rendszer bűneit is felhozzák, és elmagyarázzák, hogy a politika és a pártok közti lavírozás hogyan vezethet a tussoláshoz.

A témájából adódik, hogy nem lehet egy klasszikusan izgalmas filmre számítani. Hiszen a történet nagyja arról szól, hogy a nyomozók bevonulnak egy pincébe, és aktákat olvasnak, amiből több ezernyi oldalas kivonatot készítenek. De ehhez képest a készítők mindent megtettek, hogy olyan elemeket is beletegyenek, amelyek szórakoztatóvá, eseménytelibbé is teszik a filmet. Ezért van több flashback jelenet, amikor látjuk is, miről olvas a csapat.

De igazság szerint itt fejben történnek a nagy csaták. Jones szembekerül azzal a kérdéssel, hogy meddig tud kitartani, ha az egész munkáját le akarják húzni a WC-n. Nem is számoltam, hány utalás van Edward Snowden esetére – hiszen itt is felmerül, hogy az elhallgattatásnál a szivárogtatás is jobb lenne. A film azonban marad azon a nézeten, hogy nem megoldás a sajtóhoz menni, törvényes utat kell keresni. Az már más kérdés, hogy mennyi lesz az eredmény. Itt ugyan látszólag győznek a jelentés megszületése mellett állók, kikerül a kivonat, de lett bármi következmény?

Amit egy ilyen filmben bele lehet tenni, beletettek. Olyan stábot szedtek össze, hogy még kis mellékszerepekben is ismert színészeket találunk. Driver viszi a hátán, de olyan nevek segítettek ebben, mint Annette Bening, Jon Hamm, Matthew Rhys és sokan mások.

2019-ban jó köre volt a díjátadókon is, de különben megnézni is érdemes.

 

A jelentés – 5/4 maga a történet, amire rámutat, az borzalmas. Erős a casting. A lényeg átjött, de elméleti.

THE REPORT Official Trailer (2019) Adam Driver, Jon Hamm Movie HD - YouTube

SpoilerZóna

2067

Ethan a bányában dolgozik, sok plusz műszakot is vállal, hogy jobb ellátást tudjon biztosítani a feleségének, aki a kor f3_124.jpgbetegségében szened. Oxigénbetegség, fullad az oxigén hiányától.

Ám egy napon a fejesek hívatják, és kiderül, hogy min dolgozott igazából az apja, aki öngyilkos lett, amikor a feleségét meggyilkolták. Egy portált épített, amivel a jövőhöz lehet kapcsolódni. Az volt a terv, hogy a gép jelez, amikor a betegségre megoldást találnak a jövőben, és a portálon keresztül majd kérnek segítséget a mának. A gép jelzett, és az üzenet jött, hogy Ethan menjen a jövőbe.

Ott azonban azzal szembesül, hogy nincsenek emberek, csak a természet, ami magától rendbe jött. Megtaláljaf2_2.png viszont a saját csontvázát, a fején egy lőtt sebbel. Nem ért semmit.

Jó barátját, Jude-ot küldik utána. Együtt újra áram alá helyezik az épületet, a kapu már erről az oldalról is működik. De a holttest nem tűnt el, és Ethan tudja, hogy valami nem stimmel. Ahogy a környéken bóklászik, a nyomokat is megtalálja, nem oldottak meg semmit.

Összeáll a kép, mit akarnak igazán. A vállalat vezetője a f1_127.jpgkiválasztottakat áthozná ide, a múltat és az ott élőket veszni hagyná. Őt agyonlőnék, amikor visszamegy a kapun. Megtalálja az apja utolsó üzenetét is, aki nem akarta így használni a kaput. Nem öngyilkos lett, megölték érte. Ahogy az anyját is, csak őt hagyták életben, mert ők már látták az üzenetet a jövőből, hogy neki kell majd mennie. Mellé küldték Jude-ot, hogy vigyázzon rá és manipulálja egyben.

Jude feláldozza magát érte, és Ethan a kapun növényeket küld vissza, majd végleg lezárja. A terv nem sikerül, de a növényekkel az emberiség kap még egy esélyt. Ethan a jövőben ragad, de ahogy most elindul, odalent egy természetbarát, modern emberi várost lát meg.

Jupiter’s Legacy

1. évad

Szuperhősös, családi, értékeket átörökítő és megkérdőjelező.

Sheldon Sampson vezeti a világ megmentésére létrejött szuperhős osztagot hosszú évek óta. Védelmezi a kezdeteknél létrehozott Kódexet, mely a tagoktól tökéletességet vár el. Többek között a szupergonoszokat sem ölhetik meg. Ez lassan a szervezet pusztulásához vezet: a világ változott, az egyre erősebb gonoszok gond nélkül törnek az életükre. Egyre több fiatal hal bele a küzdelmekbe, és egyre többen kérdőjelezik meg, hogy miért nem jupiters_legacy.jpgüthetnek halálosan vissza, ha ezzel életben maradhatnának és többeket megmenthetnének. Maga Sheldon fia, Brandon is ezzel a dilemmával küzd, miközben mindent megtesz, hogy Álomképként apja nyomdokaiba léphessen. Chloe, a testvére már feladta ezt az életet, és drogos, kikapós modellként próbál talpon maradni, míg meg nem ismeri apja egykori legjobb barátjának, majd legnagyobb ellenfelének a fiát.

Ezt az évadot sem húzták túl, a Netflix 8 epizódnyi esélyt adott a sorozatnak, hogy bizonyítson. Még nem láttam, hogy lenne újabb évadra berendelése – minden esetre nagyot kellene villantani, hogy jó sorozattá váljanak.

Kezdjük talán a történettel. Az egész első évad egy dupla felvezetés, aminek csak az utolsó részére jutunk el oda, hogy elkezdődjenek a dolgok és kezdjenek formálódni a határvonalak. Ahhoz képest, hogy ez egy szuperhős sorozat, nagyon kevés benne a tényleges szuperhős elem és akció is. Természetesen azt nem tudhatja, amit az animált Invincible, de a The Boys szintjétől és fényévekre le van maradva. Ha már szuperképességű emberekkel van tele a sorozat, akik harcolnak a rosszakkal, nem kellett volna ebből is valami minőséget prezentálni? De ezen túl is, hirtelen átcsapások vannak és durva ugrálások. Hutch és Chloe a semmiből lesznek szeretők, ahogy új szereplők is, mintha elveszett családtagok lennének, ugranak elő minden korábbi említés nélkül. George árulása – azt is folyton emlegetik, de igazából fogalmunk sincs róla 8 rész után, mi is történt.

Az szerintem megosztó, hogy egyébként mi van a sorozatban. A Superman egyik részében láttam már ugyanezt a dilemmát. Miért tilos ölni a hősöknek? Azt nagyon aláhúzzák, hogy hiányzik a csoportból a mindennapokhoz való alkalmazkodás. Nem csak a rosszabb gonoszok, de a történelem kapcsán is felmerül, tartható-e a Kódex. (Miért nem léptek fel a nácik ellen? Inkább legyél hősi halott, minthogy önvédelemből ölj?) A Kódex fekete-fehérre degradálja a világot, pedig az életben sok az árnyalat.

Jó darabig elvoltam ezzel a kérdéskörrel és a sok beszéddel, mert mindkét oldalt igyekeznek megmutatni és elmagyarázni az érveiket. Elmerengtem velük, de sok volt, igazi megoldás nélkül. Az meg olyan snassz tanulságként, hogy senki nem lehet tökéletes.

Túlzóan sok a múltbeli jelenet is, amikor az eredeti csapat összeáll és megszerzik a képességeiket. Nem igazán ad válaszokat, és az is csak több kérdést szül. Mintha ég legalább 2 fejezet kimaradt volna, hogy onnan hogyan jutunk el a jelenbe. A történet maga meg nem annyira érdekes, hogy ennyi játékteret adjanak neki.

Még abba is bele tudok kötni, hogy néznek ki a hősök. Egyikük egyenruhája borzalmasabb, mint a másiké. Lady Liberty szerelése talán a legborzalmasabb, de széles a skála. Nem néznek ki jól a képességek sem, a lézerszem az egyik legirritálóbb. A harcok, már amennyit kapunk, szintén nem néznek ki elég jól. Látványsorozatnak is kellene lennie, de nem az.

Casting. Hát… az alapgárdát öregnek találom. Azért az gáz, amikor pl. Josh Duhamel hitelesebb ősz szakállal és hajjal, mint a múltbeli jelenetekben fiatalembernek.

Azt hittem, ez lesz a pótlék, amíg The Boys évadra várunk, de az inkább az Invincible lesz. Ezt egyszer megnéztem, gyorsan el is felejtem. Pláne a kosztümöket – rémesek!

 

Jupiter’s Legacy – 5/3 nem az igazi. Az erkölcsi dilemma elszórakoztatott kissé, de látvány/akció is kellett volna.

https://www.youtube.com/watch?v=TY3IAqm-gpE

A szerelem kémiája

Gyógyuló, továbblépésen dolgozó, szerelmes, kamaszos.

Henry tudja, mit akar kezdeni az életével. A szavak és az írás a mindene. A kis cél, hogy bekerüljön az iskolaújságba, és majd ebbe az irányba tanulhasson tovább. A nagy, az írás, még valami különleges téma után kiált. Megkapja a főszerkesztői pozíciót, és ezzel együtt egy társszerkesztőt. Grace is végzős, egy másik iskolából a_szerelem_kemiaja.jpgjött át. A lány bicegve jár, szótlan és titokzatos. Henry vonzódik hozzá, és ahogy elkezdenek összebarátkozni, egyre jobban bele is szeret a lányba. Ám, ahogy egyre többet tud meg arról, ki volt ő és mit vesztett el, egyre jobban próbál segíteni neki, úgy kell rájönnie arra is, hogy van, amikor az időzítés nem jó és van, amit ő nem javíthat meg.

Lenne kedvem arra írni poénokat, hogy a Riverdale sorozat sztárjai nem menekülhetnek a tini, romantikus nyálból. Az egyik tüdőbeteg fiatal játszik, aki nem lehet együtt a szerelmével, mert a közelség halálos. A másik keresztény zenészt, aki beleszeret egy súlyosan beteg lányba és együtt küzdenek a halálig. Lili Reinhart ilyen filmje is érkezett. A szerelem kémiája is regényből készült, ugyanúgy.

Azt mindig tudom értékelni egy ilyen tini filmben, ha eltérnek a megszokottól és nem egy rózsaszín felhőbe burkolnak bele. Ez a film úgy indul, mintha teljesen a tipikus felé haladna, de a végére kiránt ebből a ködből. Nem is a boldog, felhőtlen véget kapjuk, hanem ennél valami felnőttebbet, némileg szomorúbbat, de valahogy jobban illőbbet.

A gond azzal van, hogy a film egy szakasza sem szippantott be. A titokzatos új lányba beleszeret a könyvmoly, ezt simán untam. Egymás mellé sodródnak, beszélgetnek, és Henry egyszerűen szerelmes. A lányon nem látszik, hogy így viszonozná az érzelmeit. A szerelmes párrá válást nem tudtam elhinni: nem éreztem kémiát a színészek között, és Henry inkább a barátja volt szerintem a lánynak, mint a szerelme.

A második szakasz a próbálkozás, amikor Grace olyan akar lenni, aki Henry barátnője. Látszólag jobban van, de ezt sem tudták eladni. Nem véletlen, hogy még ez a szakasz is melankolikus zenei aláfestést kapott. Végig érezni, hogy a felszín alatt gond van. Cselekmény minimális, csókok és közös pillanatok, mosolyok, de hamisnak éreztem.

Majd jön a dráma, amikor Henry pontosan látja, mennyire sérült Grace, mi mindent rejtett el előre, és 17 éves kamaszként mennyire nem lehet ezt megoldani. Itt már nyíltan szenvedhetnek, és a főszereplőknek lesz mit gyászolni. Csak éppen ezt is unalmas snittekben nézhetjük végig.

Mivel ez inkább lelki történet, nem szabadna, hogy ennyire hiányozzon valami konkrétabb cselekmény, pedig hiányzott. Nincs semmi érdemleges esemény, és ismétlődésekkel van tele a film. Pl. a sétálásokkal és a cikkek szerkesztése – szinte ugyanaz a jelenet újra és újra.

Egyik szereplőt sem kedveltem meg annyira, hogy igazán együtt tudjak érezni a drámájával. Henry szíve először törik össze, és a nővére tudományos magyarázata sem lesz vigasz. Pedig azt értékelem, hogy arra igyekeznek kilyukadni, hogy ez a felnőtté válás része. Szeretünk, megnyílunk, csalódunk, túlélünk és haladunk előre. A kulcs az, haladni kell előre. Grace többet vesztett, jobban megrekedt, és nem halad. Neki is fel kell ismernie, hogy nem állhat meg a gyászban, de magának kell akarnia, hogy jobban legyen.

Külcsínre egy olcsó film, kisvárosi környezetben, kevés szereplővel és helyszínnel. Reinhart meg legfeljebb a Riverdale nézőket vonzza be. Nekem nem igazán tetszett, untam ezt a filmet.

 

A szerelem kémiája – 5/3,5 a rózsaszíntől eltérő végét szerettem, de összességében untam ezt a filmet. Melodráma.

Chemical Hearts – Official Trailer | Prime Video - YouTube

Midasz követői

1. évad

Pénzügyes, zsarolós, zavargásokat megfékezni akaró.

Victor pénzügyi sikerember, aki most különösen nagyot lépett előre. Egy kontinens szinten jelentős vállalat elnöki székét örökölte meg – ugyan a tanácsban vannak, akik szintén a pozíciót akarták és most a torkának ugranának, Victor növeli a bevételeket, így nincs támadási felület ellene. A férfi igyekszik a csoportba tartozó napilapot is midasz.jpgéletben tartani, noha ő is látja, a klasszikus újságírásnak már leáldozott. Pedig komoly témákat is hoznak: egy szír összeesküvés-elméletet lepleznek le, mely a Spanyolországban zajló lázongásokra is hatással lesz. Victor életét azonban valami egészen más állítja a feje tetejére: különös zsaroló levelet kap. 50 millió eurót kérnek tőle, 5 milliós részletekben, vagy egy véletlenszerűen kiválasztott idegen meg fog halni. A férfi bevonja a rendőrséget, az újságíró szerelmét, de nincs felkészülve arra, ami rá vár.

Újabb spanyol sorozatot találtam a Netflixen. Igaz, ez csak 6 részes, de ha jól látom, már be van rendelve neki a 2. évad is. Nem döntöttem még el, az érdekel-e, de az elsőt egyszer végig lehetett nézni – már csak a rövidsége miatt is.

Azon sorozatok közé tartozik, melyeket utólag egészen másnak látok, mint menet közben, amikor néztem. Kriminek néztem, amiben van titkos szervezet, zsarolás és nyomozás. Közben Victor egyéb drámáit tölteléknek fogtam fel, nagyon nem is kötöttek le. Most azonban már a végére értem, és aludtam is rá valamennyit. Már abban sem vagyok biztos, hogy ezt kriminek kellett volna néznem.

Az egész képet nézve ez a sorozat a gazdaság irányítóinak és a hatalmasoknak a korrupciójáról szól. A lázadások az utcán ennek a tünetei, de nem úgy tűnt, hogy bármit el lehet ezzel érni. A hatalmasok elvannak az üvegtornyaikban, és ugyanúgy mennek tovább a játszmák minden szinten. A szír botrány: a sorozat végére megtudjuk, hogy a cikk csak a felszínt karcolgatta, és direkt adták ki a sajtónak, hogy ezzel az irányított botránnyal elejét vegyék valami sokkal rosszabbnak.

A gyilkosságsorozat kapcsán is a korrupció újabb bizonyítékát találjuk. A szervezet lekövethetetlen, a gyilkosságokat annyira balesetnek állítják be, hogy így sem tudnak közelebb jutni hozzájuk. Mit reagál erre a belügy? Mondjuk, meglehetősen diktatórikus módszert választanak, ami az egyének semmibe vételén alapul. A látszat több ezen a szinten is, mint a valóság.

Végül, a sorozat végére rá kellett jönnöm, hogy Victor és a szervezet is egészen más szemmel nézendő, mint eleinte gondoltam. Victor erkölcsös embernek tűnik, aki nem csak sikerember, de van egy komoly erkölcsi kódexe is. Ugyan a házassága tönkrement, de igyekszik jelen lenni a fia életében, és az újságíró Monica személyében megint épít valamiféle magánéleti boldogságot magának. Tenni akar a gyilkosságok ellen. Így nem is kicsit lepett meg, hogy mit lép a végére. Ami átértékelte számomra őt is, a Midasz követőit is. Ezen a szinten, a magánéletben is bizonyítják a tételt, hogy all you need is money és nincs rendes ember.

Annyira nem ezt a csavart vártam, hogy amikor már Monica megérti, mit és miért tett Victor, nekem nem esett le. Meg is döbbentem, amikor kimondják, mi volt a cél. Utólag ez ért nekem valamit a sorozatban: meglepett és totálisan letört érzelmileg.

Annyira sötét a végítélet, annyira rosszat mond az egész emberiségre, gazdaságra és politikára, hogy abba belegondolni is rossz. Krimi helyett komoly kritika.

Ezek mellett eltörpül, hogy mennyire nem tetszett a casting. Ronda emberek elkeserítő ügyei.

Nem egy látványos, nem is egy pörgős történet, és még le is hangol a végkövetkeztetés. Nem szerettem meg, de nem is utáltam.

 

Midasz követői – 5/3 a végén egy fordulat meglepett, különben végig vártam, hogy pörögjen fel az események.

https://www.youtube.com/watch?v=CQdv8ZTUYOE

Crypto

Pénzügyi, nyomozós, összeesküvést leleplező.

Martin pénzügyi csodagyerek, akit egyenesen az egyetemről vettek fel egy nagy céghez. A főnökének azonban nem tetszik a legutóbb leadott elemzése és ki akarja rúgni. A mentora annyit tud csak elérni, hogy elbocsátás helyett leküldjék egy vidéki fiókba ellenőrzéseket elvégezni. Martin nem szívesen tér vissza a szülőföldjére, crypto.jpgahonnan 10 éve elment és elszakadt az apjától, bátyjától is, akik még mindig gazdálkodásból próbálnak megélni. Próbálkozik ugyan újra felvenni a kapcsolatot, esetleg pénzzel is segíteni, de ők csak azt értékelik, amikor fizikailag áll melléjük és segít a betakarításban. Közben a bankban felfigyel arra, hogy nincsenek rendben a papírok. Több ügyfél is tévesen könyvel, nagy pénzmosás folyik a háttérben. Ahogy kérdezősködni kezd, az embereket elkezdik megölni: Martin beletenyerelt a maffia pénzmosási ügyletébe és már az élete a tét.

Ez mégis mi akart lenni? Sok mindenbe belekapnak, de igazán semmit nem dolgoznak ki. Maffiafilm, thriller, családi dráma, még egy kis romantikát is belengetnek. De semmivel nem kezdtek semmi érdemlegeset.

Egyrészt, semmi izgalom nincs a bűnügyi részben. Martin már az első ellenőrzéskor észreveszi az eltérést, és amint az első kérdést felteszi, már be is indul a maffia gyilkos hajszája. Nem kell nyomoznia, nincs egy nyom sem, amit követ. Minden egyértelmű és pofonegyszerű. Ugyan a barátja magyaráz kicsit a bitcoint működéséről, de annak sincs semmi jelentősége – nem is Martinnak szól, aki ezekkel tisztában van, hanem látszólag Katie-nek, aki az automatával szerencsétlenkedik egy este a boltban. Valójában ő is tud mindent, ez a nézőnek kellett, hogy aztán értsük, amikor Martin felfedezi, hogy miért nem stimmelnek az összegek és hogyan mos pénzt a maffia.

Nem lett félelmetes a maffia vagy a gyilkosságok vonala. Ted abszolút érzelmek nélkül, gyorsan agyonlő mindenkit, aki az útjában van vagy lehet. Teljesen egysíkú az indoka, és nincs kidolgozva a karakter sem. Különben nem is nézem ki belőle, hogy megbirkózna a pénzmosással, tipikus bérgyilkosnak tűnik, aki szociopata egyszínűséggel agyonlövi a kiszemelt célpontokat.

Beleerőltetnek némi szemezést Martin és Katie között, de erre sincs se idő, se normális történet. Beszéltek vagy két alkalommal, jó, legyen 3-4, és a nőnek imponál, hogy a férfi elég okos volt, hogy rájöjjön, ki ő igazából és miért van a városban. Még sorok közti történetnek is túl sovány, a két színész között meg nulla a kémia. Azért azt valahol poénnak érzem, hogy Bledel férje is játszik a filmben, ő lett a szociopata Ted. Látványosan nem kerülnek egy légtérbe a film végét leszámítva. Ez sem segített azon, hogy elhiggyem a Katie-Martin szálat.

Végül, ami a legfájdalmasabb az egészbe. Martin és a családja kapcsolata és problémái. Egyszerűen nem veszi be a gyomrom, hogy 10 év hallgatás és sértődöttség után szed velük egy este krumplit, és minden ok is. Nem beszélnek meg semmit, rendesen nem is magyarázzák el, hogy mi volt a család szétszakadásának az oka. Utalások vannak, és Kurt Russell egy jelenetben játszhatja a bűnbánó apát, de ennyi.

Azt ne is feszegessük, hogy a báty, az egykori katona most 10 éve szenved otthon PTSD-be, és nem ment el egy orvoshoz sem? De utáltam minden ilyesmit a filmen.

Tudom, a pénz nagy úr, de sok színésznek miért kellett ez? Kurt Russell, Luke Hemsworth karrierje sincs olyan mélyen, hogy erre kellett volna adni a nevüket. Mert Bledel itt tart, abban nincsen vita. Beau Knapp is.

Sokkal többet vártam ettől a filmtől. A stáblista becsalt, de nem tudok semmit benne, ami fenntartotta volna a figyelmem.

 

Crypto – 5/1 érdektelenre, unalmasra sikerült, hiába szerződtettek nagyobb neveket mellékszerepekre.

https://www.youtube.com/watch?v=kYZut3DWvek

süti beállítások módosítása
Mobil