Minden napra egy film

Minden napra egy film

The Mauritanian

2021. május 07. - BBerni86

Jogi, fogvatartós, megtorlós.

Nancy Hollander olyan ügyvéd, aki nem retten meg a nehéz ügyektől sem. Neki az a hitvallása, hogy a jogrend mindenkinek jár. Azzal, ha védelmet biztosít bűnösöknek és közutálatnak örvendő személyeknek, biztosítja, hogy the_mauritanian.jpgmások is megkapják a védelmet, amikor szükségük van. Szívességből olvassa el Mohamedou Slahi aktáját, akit 7 éve, vádemelés nélkül tartanak fogva Kubában. Az ügy megragadja, és egy fiatal kolléganőjével a férfihoz utaznak, és megkezdik a felkészülést az ügyre. A kormány nem könnyíti meg az ügyet: a kommunikáció, az anyagok beszerzése is nehézkes. Közben Stuart Couch kapja a feladatot, hogy vigye bíróságra Slahi ügyét, és mint 9.11 egyik kitervelőjét ítéltesse halálra. Couch ugyanazokkal néz szembe, mint Nancy: nem kapja meg az anyagokat, nagy a titkolózás. Ő pedig nem éri be a féligazságokkal, és ő is az igazság nyomába ered.

Van a filmben egy gondolat, éppen Stuart Couch szájába adták, ami nagyon megragadott. Talán ezt emelném ki, mint ami nekem a film tanulsága volt. Vannak bűnök, amelyek megtorlásért és igazságért kiáltanak. De nem akárkinek kell megfizetni. Vagyis, a bűnbakképzés olyan veszélyes jelenség, ami önbecsapó és igazságtalan is.

De akkor vissza konkrétan a filmre! Két nézőpontból ismerjük meg az eseményeket. Hollander és Couch párhuzamosan kezdik meg a munkát, és ismerik meg egyre jobban a férfit, akinek a sorsáról szó van. Mindketten távolról indítanak, és nem egy embert látnak. Couch a felelőst vonná kérdőre, adatna neki méreginjekciót, míg Hollander a jogállamiság védelmében gondolkodik. Egyik sem a férfit látja, aki be van zárva a börtönbe. Az igazságérzetük munkál – ami majd a film folyamán elvezet oda, hogy tényleg látni kezdik az embertársuk a cellában. Hollander egy nagyon szép jelenetet is kap, amikor csak azért képes lemenni Kubába, hogy legyen még egy nap, amikor Slahi nem egyedül van a cellában.

A film egyszerre nagyon steril és mégis nagy érzelmekkel operál. 9.11 önmagában nagy érzelmeket kavar fel, pláne akkor, amikor még történetek is jönnek az emberek szenvedéséről, vagy éppen Couch pilóta barátjának halálról, aki az egyik gépen volt. Slahi bemutatása pedig alapból érzelmesen történik. Sok a családi jelenet, a háttér. Amikor még a két ügyvéd is erősen abban a hitben van, hogy Slahi terrorista, akkor is pozitív embernek van ábrázolva, és nem fér össze az a kép azzal, amit egyébként mondanak róla. Ugyanakkor maga a jog és a munkájuk nagyon száraz. Elveken vitatkoznak, aktákat olvasnak orrvérzésig. Érdekes is a kettő összhatása – ki mire fogékonyabb, nekem Slahi alapozása sok volt, a feleségéről szóló emlékei abszolút feleslegesek voltak számomra.

Elég erős casting volt. Tahar Rahim nagyon szimpatikusan játszotta a karakterét. A megtört, vallomást tevő férfi ugyanúgy hiteles volt, mint a megnyerő fogoly, aki még flörtöl is a fiatalabb ügyvédnővel. Jodie Foster és Benedict Cumberbatch színészi vénáját meg különösebben nem kell dicsérni. Itt csak könnyebb dolguk volt azzal, hogy szimpatikus szereplőket játszottak mindketten, akikkel lehet az elveik mentén azonosulni is. Shailene Woodley szabályosan elveszik a hármas mellett, és akkora szerencsétlenségnek tűnik, hogy a történetet nem ismerve inkább gondolnám gyakornoknak, mint végzett ügyvédnek.

Talán azt hiányoltam, hogy valóban menjünk a tárgyalóterembe. Ez inkább azt mutatta meg, hogy készültek rá az ügyre és hogyan szembesültek azzal, mi volt Kubában.

Lehet hozzá olvasni is, hiszen a filmben elinduló könyv tényleg megjelent.

 

The Mauritanian – 5/3,5 a végére behúzott érzelmi tetőpontok eladták, érdekes a téma, de filmnek mennyire jó?

THE MAURITANIAN Trailer (2021) Shailene Woodley, Benedict Cumberbatch Movie - YouTube

Mit várunk?

Cím: In the Heights

Készítők: Lin-Manuel Miranda a Hamilton előtt ezt a musicalt rakta össze. Szintén sikeres volt, és most jön amit_95.jpg filmverzió is. szereplő is a Hamiltonból érkezett – Anthony Ramos. A mellékszerepeket játsszák ismertebb nevek, mint Marc Anthony vagy maga Miranda.

Műfaj: musical

Cselekmény: Usnavi nagy álmokat dédelget. Spórol, dolgozik, álmodik egy jobb életről Washington Heights szívéből, egy dominikai szomszédságból.

Várható megjelenés: június elején kerül ki az HBO-ra

Miért várós?

  • Broadway siker volt, most meghallgatom majd a zenéjét.
  • Mivel sok a Hamilton-kötődés, az is tolni fog rajta.
  • A képek alapján teljesen filmes feldolgozás lesz, nem sínpadi felvétel.
  • Elképzelni nem tudom, Stephanie Beatriz milyen énekhanggal rendelkezik. Most ki fog derülni.

Amerikai fegyver

Családi, fegyveres, iskolás, kamaszos.

6 éve megrázó eset dúlta fel a kisváros nyugalmát. Két diák fegyvert fogott és bementek az iskolába gyilkolni – ők sem élték túl, és több diáktársuk is életét vesztette. Janet nem csak a fiát vesztette el az esetben, de mivel ő volt a merénylő anyja, a közösség megvetését is el kell viselnie. Évekkel később is megjelölik a házát, elveszti az állását. Amikor elvállal egy interjút az évfordulón, hogy a kisebb fia magániskoláját fizetni tudja, az iskola kidobja aamerikai_fegyver.jpg fiút a média érdeklődése miatt, akinek így abba az iskolába kell átmennie, ahol a bátyját mai napig a gonoszként tartják nyilván. Carter felelősségtudattal teli tanár, aki mindent igyekszik megtenni, hogy az iskolásait biztonságban tudja, és a fegyvereket távol tartsa a fiataloktól. Erre azonban a saját családja kezd rámenni, és a harc reménytelennek tűnik. Mary Ann az egyetem mellett a családi üzletben segít be, és próbál megbarátkozni az árusított fegyverekkel, miközben a nagyapja nem érti, mi az unokája baja.

Újfent egy olyan történet, ami nálunk nem olyan húsbavágó, mint az Államokban. Ott a fegyverviselés körül elég nagy harcok vannak. Egyesek mellette vannak, hiszen ott alkotmányos jog a fegyverviselés, mások meg szeretnék, ha megszűnne, vagy nagyon nehezedne a fegyverviselési engedély megszerzése és a lőfegyverek birtoklása.

Ez a film kicsit olyan, mintha tabló akarna lenni. Bemutatni, hogy különböző embereknek mit jelent a fegyver. Vannak itt áldozatok, elkövetők – mellette és ellene, de még olyanok is, akik inkább csak a következményekkel birkóznak, mert a jelen életükben ténylegesen nincs jelen egy fegyver sem. Ha nagyon általánosítok, olyasmi ez, mint az Igazából szerelem módszere, csak itt nem a szerelem köti össze a külön történeteket, hanem a fegyverek.

A gond az, hogy a film nem igazán érvel se mellette, se ellene. Látjuk, ahogy egyesek élete tönkrement a fegyverek miatt, másoknak viszont ugyanolyan napi eszköz, mint a kanál és a villa. Nem maga a fegyver a gonosz, hanem az ember, aki használja.

Szélsőséges helyzetek vannak itt. Mit mondasz a diáknak, aki olyan környéken halad keresztül még iskolába is, hogy fegyver nélkül áldozatnak nézik és szó szerint az életével játszik? A lánynak, aki csak egy üdítőért ugrott be a boltba, és az éppen arra járó rabló simán agyonlövi? A tragédiák a drámai pontok, mellette elsikkad, hogy a felelősségteljes fegyverviselés nem okoz gondot senkinek. Nem is nagyon értettem a nagyapa és unoka szálát, akik együtt dolgoznak a fegyverboltban. Mi ott a dráma vagy akár a konfliktus? Amikor Mary Ann barátnője részegen majdnem csoportos erőszak áldozata lesz, az egész más dráma és problémakör. A fegyverekhez semmi köze.

Egy ponton a film vizuális módszere is irritált. Ahogy a különböző emberek történeteit mutatják, játszik a színekkel. Janet és a fia története nagyon szürke árnyalatokat kapott, amihez képest Mary Ann és a nagyapja rikítóan színesek. Ez vizuális eszköz lenne a hozzáállásukkal? Janet családját tönkretették a fegyverek, Mary Ann családja abból él. De igazság szerint egyik család sem foglal állást fegyverek ellen vagy mellett.

A casting viszont erősre sikerült, ha nem is értem, mi a film célja. Marcia Gay Harden a fiát vesztett anya, Forest Whitaker az iskolaigazgató, Donald Sutherland a fegyverboltos – de még nyúlfarknyi mellékszerepben is olyan neveket találhatunk, mint Amanda Seyfried. A drámát nagyon adják is, csak éppen hova vezet mindez?

Elnéztem, voltak érdekesek szálak, de annyira nem vezetett sehova a film, hogy az irritált.

 

Amerikai fegyver – 5/2,5 jó színészekkel drámai témát dolgoznak fel, de nem értem, mi akart lenni az üzenetük.

American Gun | Film Trailer | Participant Media - YouTube

Invincible

1. évad

Hősé váló, csapatos, Földet védő, kamaszos, összeesküvésre fényt derítő.invincible.jpg

Mark mindig is tudta, hogy a családja nem átlagos, ahogy ő maga sem az. Az apja a Föld legerősebb hőse, Omni-Man. Emberfeletti ereje van, tud repülni, szinte sebezhetetlen. Viltrum szülötte, aki a Földet jött védelmezni, szerelmes lett és családot is alapított. Amikor Mark viltrumi vére is feléled, apja nyomdokaiba igyekszik lépni. Omni-Man tanítgatja is, miközben Mark középiskolába jár, igyekszik összejönni az öntudatos Amberrel, és összedolgozik már tini hősökkel. Ám a békének hamar vége lesz, amikor a Föld védelmezőit támadás éri. Az összes őrzőt megölik, csak Omni-Man marad életben, súlyos sérülésekkel. A kamaszoknak kell a helyükre lépni, minden veszedelmet kivédeni, miközben az a támadás maga a rejtély. Lehet, hogy több titok van, mint sejtik.

Lenne egy tippem, Robert Kirkman neve honnan ismerős sokaknak. Ahonnan nekem is. The Walking Dead. (Az Outcast szerintem kevésbé ismert.) Most tanulunk egy új címet is, az Invincible – már a 3. évad is be van rendelve, úgyhogy érdemes is megjegyezni.

Lehetne hasonlóságokat keresni a The Walking Dead szellemiségével. Mindkettő elég véres és vannak horror alapok, miközben csavartak a zsáner szokott elemein. A történet, a látványvilág azonban teljesen más. Nem kell ahhoz TWD nézőnek lenni, hogy belevágjon az ember az Invincible világba.

Talán van két projekt, amit inkább érdemes felemlegetni, ha hasonlítást végeznénk. Ebben a történetben is van egy olyan elem, mint a The Boys világában. Itt is van olyan hős, akinek a szándékai nem éppen hősiesek, ha a látszatra még vigyáz is. (Ha az első részt megnézitek, annak a végén már ott van, hogy ki a báránybőrbe bújt farkas.) A másik a Jupiter hagyatéka, amiben szintén a szuperhős zsáneren csavarnak egyet képregény alapján – csak az élőszereplős lesz és még nem volt meg a premier.

Mennyire zavaró, hogy animált a széria? Semennyire. Ugyan Omni-Man ruháját, de Invincible hős dresszét is szoknia kellett a szememnek, de korrekt megoldások vannak benne és nem egy olyan jelentet bele tudtak így tenni, amit élőszereplős verzióban nem tudok elképzelni. Az utolsó részben a metró… Újabb példája annak, hogy a képregény bizony nem gyerekműfaj önmagában. Ezt a sorozatot sem gyerekeknek készítették.

Szépen pakolja egymásra a történeteket, és felismerünk zsánereket. Az élősködők a Marson és a megfertőzött asztronauta. A bolygók védelmét tesztelő titkos szervezet. A megbolonduló tudós. A Föld védelmét ellátó titkos szervezet. Egyszerre átívelő és részenként hoz egy-egy új kalandot is a sorozat – durva is a végén a kollázs, amikor szembesülünk vele, mennyi megkezdett és még intézésre váró veszélyhelyzet van függőben. Izgalmas, kalandos.

Mellette ifjúsági is, hiszen kamaszok szerelmi ügyeivel és önkeresésével is foglalkozik. Mondjuk, nekem azok a részek fájtak legjobban, amikor Mark – Amber történetet ragozták. Maga Amber karaktere is zavar. 17 évesen olyan, mint egy 23-24 éves aktivista egyetemista. Nem is illik a kamaszok közé, akiknek különben olyan drámáik vannak, mint a megcsalás, a szülői túlféltés vagy a ’pasimból cyborg lett’.

Sok karaktert mozgat, és többeknek vannak emlékezetes történeteik. Robot története nagyon nem egy átlag sztori, és az évad végére nagyon belehúztak. Nem akarom kitenni a spoiler jelet, de nem is tudom, láttam-e sorozatban ennyire brutálisan kiemelve már, hogy a szuperhős és az ember mennyire nem egy súlycsoportban van.

Angolul a szinkronhangok is ütnek. Egy kis mellékszereplőt is egy Mahershala Ali beszéltet.

Most nagyon mennek ezek az alternatív szuperhősös szériák. Érdeklődve várom a Jupitert is, az Invincible határozottan érdemes volt a megtekintésre.

 

Invincible – 5/4,5 ad egy pofont a zsánernek, miközben van nem egy drámai pontja és kellően akciódús.

https://www.youtube.com/watch?v=-bfAVpuko5o

Idézzünk!

Hát, ennyi. Mást nem igazán tudok mondani. Kivéve, hogy... az idő becses. Ne pazaroljátok! Érezzétek jól magatokat! (Shameless)

 

(A bankár vallatása, akik a nácik pénzét is elfogadta. Neki is megvannak a maga érvei.)

  • Maga miből szerzett vagyont a háború után? És az a pénz olyan tiszta volt, mint a Matterhorn csúcsának hava? Nem. Minden vagyon kétes eredetű. Nincs egyetlen dollár sem a Földön, amelyik ne lenne koszos.
  • Van különbség a kosz és a vér között.
  • Ha az ember jól takarít, nincs.
  • A vér mindig foltot hagy, barátom. Ha látja az ember, ha nem. (Hunters)

 

  • Swann!
  • Lord Massen!
  • Milyen korán kelt!
  • Nappal is elhagyom a koporsómat, ha elég sűrű a szmog. Nem olvasta? Egy ír író, Bram Stoker műve. Egy ötletes levélregény, arról szól...
  • Egy csúnya pletyka járja.
  • Minden pletyka csúnya, Massen. Az erényről senki sem sutyorog. (The Nevers)

 

(A helyi nehézfejű rendőr az alaptermészetét az apjától örökölte.)

  • Nem pocskondiázott senkit. Igazából leginkább csak hallgatott. Néha neked is ezt kéne csinálnod.
  • Mit akarsz ezzel mondani?
  • A kapcsolatod Livvel rám és anyádra emlékeztet, mielőtt elment.
  • Úgy érted, hogy meghalt?
  • Ezt sosem fogom neki megbocsátani. (Resident Alien)

 

Egy dal bármire képes. Emberek együtt sírhatnak rajta, és a világot is megmentheti. (The Watch)

 

A pokol nem olyan rossz, mint az odavezető üt. (Hunters)

 

(A lánya esküvőjén az apja nem is kicsit mérges – a leendő veje a királyi címet és a lányát is elvette. A felesége azonnal visszaszól.)

  • Ellopta. Az a disznó engedélyt sem kért tőlem.
  • Mégis mit tehetsz? Panaszkodsz a katonáinak? (Barbarians)

 

(Egy balesetnél Supermannek öltözött férfi segít a mentésben. Idővel kiderül, honnan a jelmez ötlete és miért.)

  • Már gyerekkorom óta hős akartam lenni.
  • Superman?
  • Nem. Szerettem volna zsaru, katona, vagy tűzoltó lenni.
  • Miért nem lett?
  • Akartam, de nem feleltem meg a követelményeknek. Mindig is túl alacsony voltam, hogy számítsak. De, amikor rajtam a köpeny...
  • Hé, Murph. Egy hősnél nem a méret lényeg. (New Amsterdam)

 

(Az újoncok között van egy öregebb, csupa mosoly különc, és a kiképzők egymás között rákérdeznek, Bradford hogyan kerülte ki.)

  • Mennyit kellett perkálnod Greynek, hogy ne te kapd Bizarro Világ Nolanjét?
  • Kiképzőként az a dolgom, hogy kiképezzek minden újoncot, akit kapok. (A hümmögésből leveszi, hogy nem hisznek neki, így megmondja az igazat.) 4 Lakers jegy. (The Rookie)

 

(Amikor a kamasz odaadja az utolsó kiskutyát a jóképű srácnak, és kiderül, hogy a barátnőjánek lesz ajándékba, az öcsi lecsap.)

  • Azt hitted elvesz, de nem látod többé.
  • Legszívesebben meghalnék!
  • Tudok segíteni. (Kutyafalka)

 

(Amikor Frank félájultan hever a kanapén, újfent kiderül, milyen defektes a család és az új tagok is.)

  • Hívjunk mentőt vagy valamit?
  • Nem, már csomószor csinált ilyet.
  • Lehet, hogy öngyilkos akart lenni. Depressziós volt. A demencia kezd rosszra fordulni.
  • Kérem a fecskendőt. Nem reagál a fájdalomra.
  • Sztrókot kapott?
  • Vagy agyhalott. Túladagolásnál előfordul.
  • Akkor nekünk kell kinyírnunk. Egy lövés a fejbe és mehet a hullája a tóba. Senkinek nem fog hiányozni. Mi van? Csak segítenénk neki befejezni, amit elkezdett.
  • Fojtsátok meg. Apám is ezt tette a nagyapámmal, hogy eladhassuk a kecóját. Már nem futotta több oxigénre. (Shameless)

A potyautas

Űrbéli, expedíciós, levegőből kifogyó, életért küzdő.

A Marsra indul egy űrhajó, egy 2 éves küldetésre. A parancsnoknak ez már a sokadik útja, most egy orvost és egy biológust visz magával, aki a Marson igyekszik egy növénytelepet létrehozni majd. Pár órával az indulás után zavart érzékelnek, és a feltárás közben egy ájult férfira bukkannak a panelek mögött. Sérült, segítenek rajta, ahogy magához tér, kiderül, hogy egy mérnök, aki a felszállás előtti ellenőrzésen ájult el. Vissza nem tudnaka_potyautas.jpg fordulni, igyekeznek neki munkát találni és felkészíteni, hogy ez egy 2 éves kaland lesz. Ám az űrhajó sérülése komolyabb, mint bárki is várta: a légszűrő nélkül nincs 4 embernek elegendő oxigén, csak háromnak, még úgy is, hogy David növényeit feláldozzák, és itt létrehozzák a telepeket az oxigénért. Michael élete feláldozható, hogy a többiek életben maradjanak?

Ezt se gondoltam volna előzetesen. Ha választanom kell sci-fi és fantasy között, minimális gondolkodás után a fantasy mellett fogok kikötni. Nem is nézek túl sok sci-fit – le tud lombozni, hogy még zseniálisnak talált történetek is mennyire tudnak taszítani. Ott van az Érkezés – a novellát zseniálisnak tartom, készséggel elismerem a film értékeit is, de annyira unom, hogy el tudok rajta aludni. (Akivel moziba láttam, el is aludt rajta. A MOZIBAN!)

Így duplán meglepő, hogy A potyautast mennyire jónak találtam. Sci-finek, drámának is. Amit a Gravitáció nem tudott átadni nekem – a látványát tudom csak értékelni – ebben a filmben át tudtam érezni. Szerettem a történetét, a dilemmáját és a feszültségét.

Szépen építkezik a film. Kényelmesen, szinte unalmasan indul, ahogy megvan a kilövés és a három űrhajós berendezkedik. A negyedik is szépen becsatlakozik, mesésen idilli az egész. Így dupla akkorát szól, amikor megvan a baj és nincs, aki segítsen. Pokolian érződik, mennyire életveszélyes közegben és helyzetben vannak. A marsit idézi, ahogy próbálják megoldani a dolgokat, csak ez dráma, és nincs olyan happy end, hiába szerelnek és igyekeznek kreatív megoldást lelni. Az űrben nagyon is korlátozottak a lehetőségek.

Jönnek is a nagyon komoly kérdések, és csupa nehéz mondat hangzik el. Amikor kimondják, hogy Michael a potyautas, neki nincs helye, ha csak hárman maradhatnak. Ellenérv: Michael nem űrszemét, amit csak úgy kidobhatnak. Vagy, amikor David gyorsan ölő mérget ad a férfinak, és Zoe kiakad. David meg szembesíti vele, hogy ő annyira próbálkozott, hogy a teljes kutatását feláldozta: korábban 3 év és a következő 2 is megy a levesbe. Mit áldozott fel Zoe? Mert csak szónokol, hogy minden élet fontos és kell lennie megoldásnak.

Már ekkor megvan a dráma, de még tudják fokozni. A film második felét nem is a moralitás felől fogják meg, jó érzékkel jön a látványelem és a kaland. Kell tenni egy űrsétát, és az valami nagyon klausztrofób, ahogy másznak fel egy rúdon a semmiben lebegve. Ugyanaz az érzés számomra, mint amikor egy filmen a hajótörötteket látom a csónakban. Ott van köröttük a végtelen tér, és mégis egy apró pontra vannak a nyitottságba zárva. Itt is. Az űr pazar díszlet. Jön váratlan nehézség, áldozatot kell hozni – és megint itt a dráma. Különösen jól működik benne, hogy néha szavak nélkül, egy tekintetben és ölelésben több van, mint amit párbeszédben ki lehet mondani.

Vagyis, a történet egyszerre tartalmas és izgalmas, jól fokozza a feszültséget. Ugyan vannak erőltetett részei - naná, hogy David akkor mesél arról, hogyan árvult meg és neveli a kishúgát, amikor közölni akarják vele, hogy halnia kell – de ez eltörpül a jó részek mellett. Látványos is, és még a casting is erős. 4 szereplős dráma, 4 erkölcsi értelemben jó ember egy pokoli helyzetben, és jól játsszák őket.

Határozottan kellemes meglepetés volt ez a Netflixen. Találtam egy olyan sci-fit, amit újra megnézni is érdemes lesz.

 

A potyautas – 5/4,5 jól felépített történet, van feszültség és dráma, jó a szereposztás, látványosra is sikerült.

https://www.youtube.com/watch?v=4lfRNlxash4

5 film, amit látnod kell

Családi

f5_91.jpg5: A sárkány – mese másképp, avagy milyen az orosz Szépség és Szörnyeteg? Azt tartják, van egy dal, amit tilos énekelni, mert jön a sárkány és elragad. Van egy hercegnő, akit férjhez akarnak kényszeríteni. Van a sárkány, aki elrabolja. Van a fiatalember, aki ugyanott raboskodik, aki egyre többet jelent a lánynak. De megtörhető-e a sárkány átka?f4_106.jpg

4: A gyógyító – Alec élete kisiklott, amikor az ikrét elvesztette. Tehetséges, reményteli fiatalemberből egy lump lett. Amikor megörököli a családi házat, egy új helyen új esélyt kap. Csak éppen azzal nem számol, hogy van egy helyi mítosz a családjáról. Ott hisznek abban, hogy Alec egy gyógyító. Menekülőre fogná, ha van is itt egy f3_121.jpghelyes lány és egy új barát.

3: Egy inas kalandjai Kaliforniában – Eric családjában hagyomány, hogy inasok lesznek és hűen szolgálnak. Ő is így tesz, és kitart a család mellett akkor is, amikor azok tönkremennek. A fiatalúrral Kaliforniába mennek, ahol a fiú aranyásással akarja visszaszerezni a családi vagyont – de persze mindig zűrbe keverednek, és a nővére is megjelenik, aki iránt Eric rég gyengéd érzelmeket táplál. De egy inas szeretheti az úrnőjét?f2_126.jpg

2: Addams Family – az Addams család nem egy átlagos família. Ők olyanok, mintha egy horror filmből léptek volna ki. Ha valaki pedig be akar lépni közéjük, kétszer is gondolja meg! Debbie azt gondolta, hozzámegy az idősebb testvérhez - aki különben is kalandos úton talált rá az öccsére és annak famíliájára -, költi a pénzt és a feketeséget rózsaszínre változtatná, a gyerekeket meg táborba küldené. Koporsó lesz a vége. De egy újabb testvér érkezése is régi hagyományt juttat az idősebb testvérei eszébe: új gyerek született, egy réginek halnia f1_124.jpgkell.

1: Leharcolt oroszlánok – Walter apja halott, megbízhatatlan anyja pedig azonnal ejti kiskamasz fiát, ha új férfi tűnik fel. Most éppen két soha nem látott nagybátyjához teszi ki a fiút, aki kénytelen megszokni a két öreg rigolyáit. Fegyverrel kergetnek el minden ügynököt, majd rákapnak a vásárlásra. Így lesz kukoricatáblájuk, meg egy leharcolt cirkuszi oroszlánjuk. Közben Walter a kalandjaik történetét meseként hallgatja keleti hercegnőről és gonosz sejkről, míg az anyja rá nem akarja venni, hogy rabolja ki a bácsikáit. Walternek el kell döntenie kihez hű, és milyen történetben akar hinni.

Pesti balhé

Régi barátságot felelevenítő, balhés, műkincses.

6 gyerekkori jóbarát között megszakadt a kapcsolat. Marcell ugyanis megkomolyodott, és egyedüliként a csapatból karriert épített. Svéd díjat nyert az ökonomikus terveiért, és a cége máig az ő nevével adja el magát, noha a megoldásait rendszerint olcsóbb és messze nem természetbarát ötletekre cseréli. Azonban jól keres, pestibalhe.jpgcsodás lakása és kocsija van. A születésnapján az 5-ös felkeresi, és rá akarják venni egy újabb balhéra. Vinsz apja neves műkereskedő, aki most egy Picasso képet fog elárvereztetni. A saját fia alkotásait semmire nem tartja, így egy képét bejuttatnák a Picasso mellé. Marcell nemet mond, de ahogy az utcán győzködik, egy autó beléjük szalad, Vinsz nem éli túl. A temetésen az apja kegyetlenül beszél a barátokkal, és elégeti Vinsz képeit is. Így Marcell mégiscsak belemegy a festmény berablós tervbe, ha ehhez börtönbe is menni kell szakmai tippekért és a csapat egyetlen női tagja, Alexa iránti érzéseivel is ideje szembenéznie.

Már öt perce nézem a képernyőt, és nem tudom, mivel kezdjem el. Ez kb. jellemző arra is, mi van a fejemben a film kapcsán. Nem igazán tudtam mire menni vele. Nem egy olyan izgalmas és csavaros heist movie, amit szeretek. Nem is igazán komédia, romantikus még annyira sem. A drámát meg hagyjuk is, ha drámai témát is penget. Még csak abban sem vagyok biztos, hogy tetszett-e nekem a film.

A története kesze-kusza. Jókora ugrások vannak benne, és nem is mindig tiszták az átmenetek. A gyerekkoruk, amikor egy csíny miatt Vinsz lesz, aki intézetbe megy mindenki helyett. A fiatal felnőttek, amikor Marcell a díjat kapja. A jelen. Csak éppen minden múltbeli résznél van valami, ami nincs elvarrva vagy az előzményei furcsák. Ok, Vinsz megy a nevelőintézetbe. De miért szakad meg a barátság, pláne, hogy egy későbbi jelenetben még azt is láttuk, hogy mindenki várta az intézet előtt? A díjátadó. Azt még elhiszem, hogy Alexa és a gazdag apával bíró Vinsz kimentek, de hogy és miből jutott ki oda az egész csapat, és hogyan engedték be őket egy zárt eseményre? Alexa és Marcell kapcsolata is csak lóg a levegőben. Ott jártak, vagy micsoda?

A festmény körüli balhé… egyes részleteiben szórakoztató, de összességében inkább fárasztó. A fürdőben a búvárkodás fájt, de a karaoke, amibe spontán beszáll az orosz is, mosolygós. Arra még keresem a szavakat, amikor a csodorban álcázott Gusztit tényleg magával viszi egy sejk és feleségei, és fel sem tűnik nekik, hogy ő egy idegen – plusz pasi is.

Valahogy úgy vagyok vele, hogy találok valamit, ami irritál, de rögtön van mellette valami olyan is, ami viszont tetszett. Vegyük csak Vinsz esetét! A filmben ugyanazokat a jeleneteket játsszák tőle vissza újra és újra. Talán kétszer még ok, de sokadszorra fárasztó. Ugyanakkor neki van olyan családi dráma felépítve a történetben, ami akkor is vág, ha Vinsz nem él már. Sajnáltam akkor is, ha már ötödször néztem meg, ahogy Marcell visszaemlékezik ugyanazon történésekre.

Maga a festmény balhé is olyan fura. Pláne, hogy nem is érnek célt vele. Benedek nem a kép és a licitálók láttán gondol át dolgokat, hanem Marcell beszéde után. Így az egésznek nem sok értelme volt. Inkább volt az a lényeg, ahogy a barátok megint egymásra találnak és összedolgoznak, mint a tényleges pesti balhé.

A szereposztásra viszont nem lehet panasz. Hegedűs D. Géza már a puszta hangjával viszi a jeleneteit, és a barátokat olyan színészek játsszák, mint Elek Ferenc, Petrik Andrea, Mészáros Béla. Reviczky pazarlás egy ekkora kis mellékszerepbe, de mindegy is.

Még mindig nem tudtam eldönteni. A festészetes téma, a heist movie jelleg, a szereposztás tetszett, a többit még emésztem.

 

Pesti balhé – 5/4 legszívesebben kérdőjelet tettem volna. A casting jó, van humora is, de valahogy fura is.

https://www.youtube.com/watch?v=9OGcJKl94hk

süti beállítások módosítása
Mobil