Minden napra egy film

Minden napra egy film

Rosszfiú a szomszédban

2020. október 24. - BBerni86

Házi őrizetben unatkozó, flörtölős, megkattanó.

Katie apja elhunyt, és az egykori jó kislány most gyászol és vadul. Dohányzik, felesel, megdobja a tanárait. Egy ponton már nem tudják elnézni a dolgait, és az iskola felfüggeszti a lányt. Bokaperecet és házi fogságot kap, 1 hónapon keresztül. A lányt azonban nem a lecke köti le, hanem az új szomszéd. Egy vele kb. egykorú, nagyon 10_24rosszfiu_a_szomszedban.jpghelyes srác, aki a nagyanyja házát újítja fel, hogy aztán eladhassa. Johnnak is tetszik a lány, és elkezdi megfigyelni, még kamerát is csempész a házba. Egy ponton a lánynak is feltűnik, hogy valami nagyon nem stimmel a fiúval. Szakítani próbál, majd bizonyítékot szerezni, hogy hívhassa a rendőrséget. John azonban rosszul viseli az elutasítást, és megvan a maga terve, hogy maga mellett tartsa a szomszéd lányt, aki már látni sem akarja.

Lifetime – nekem a tévés, nagyon nyálas és lányregényes romantikus történetek ugranak be a csatorna nevéről. Most belefutottam egy thrillerbe onnan, de ez még annyira se tetszett, mint a romantikus filmjeik.

A történet alapja működik, több jó film és regények is dolgoznak ezzel az alapfelállással. A hős valamiért képtelen elhagyni a házat – a Disturbia ugyanúgy a házi őrizetet játszotta meg, csak ott a srác nem mehetett el, és a dögös szomszéd lánnyal meg a problémás szembe szomszéddal haladt a történet. A Hátsó ablakban egy lábtörés miatt kényszerült otthon maradni a hős, míg a Lány az ablakban történetében egy olyan nő kerül előtérbe, aki pszichés betegség miatt nem tudja elhagyni a házát. De még sorolhatnám.

A gondok viszont már azzal elkezdődnek, hogy Katie mennyire gyorsan engedi be az életébe a szomszéd srácot. Először beszélgetnek és találkoznak, de már eljutnak addig, hogy heves csókcsatába bonyolódnak félmeztelenül a kanapén? Most lehetnék rosszmájú, hogy aztán meg csodálkozott, hogy John azt képzelte, tényleg van köztük valami…

Bután néz ki, ahogy gyanakodni kezd és nyomozni John után. El sem tudom dönteni, mi volt a mélypont. De, van egy tippem. Amikor átküldte a barátnőjét kémkedni a másik házba, de John közben hazaért és a lánynak el kellett bújnia. Szerintetek milyen remek búvóhelyet talált magának? Még csak az sem jutott eszébe, hogy az ágy alá bújjon, simán leült az ágy mellé. 6 évesen kreatívabb voltam, amikor bújócskáztunk a házban.

Aztán, a film vége bénább nem is lehetett volna. Úgy csinálnak, amikor már minden a legnagyobb rendben lenne, noha semmi nincs még lezárva. Most komolyan, szabadlábon van egy gyilkos, és annyival elintézik, hogy a fényképe megvan a járőröknek, valaki majd biztosan elkapja? Ott már konkrétan kínomban nevettem, bár nagyon kétlem, hogy az lett volna a készítői szándék, hogy megnevettessenek.

Az is feltűnő, hogy mire épülnek a karakterek. Johnról egyetlen elem derül ki a múltjából, különben semmit nem tudunk meg róla. Viszont, a fél filmben póló nélkül mászkál és csábos mosolyokat vet a szomszédban levő lányra, Katie egy fokkal több előtörténetet és karakterábrázolást kap, de ő is leginkább annyiban merül ki, hogy topokban és apró rövidnadrágokban mászkál. A maximumra csavarták az eye candy faktort – Katie még olyan lassított jelenetben sétálós jelenetet is kapott, amit szinte már csak paródiákban látok. Valahogy ennek több helye lenne egy romantikus filmben, ebben a thrillerben ez kevés.

Gondolom, az sem lep meg senkit, hogy névtelen tévésekkel dolgoztak. Vivica A. Fox az egyetlen kivétel, de az is jó régen volt már, amikor ő normális filmben tudott feltűnni. 2004, Kill Bill. Ok, a Függetlenség napja 2-ben benne volt, de az nem lett jó. Az Empire meg sorozat, bár azt legalább szeretem – Vivica mellékszereplő benne.

Ha van választás, a Hátsó ablak és a Disturbia sokkal jobb választás ennél.

 

Rosszfiú a szomszédban - 5/1,5 buta történet, pocsék befejezés – egyedül eye candy faktor volt, de tehetség nincs hozzá.

https://www.youtube.com/watch?v=KshAqbO2it0

Criminal: France

1. évad

Kihallgató, pozícióért küzdő, rendőrös.

A francia kihallgató tisztek között nem régiben volt átszervezés. Mindenki döbbenetére nem Sarkissian kapta meg a vezető posztot, hanem egy kívülállót, Audrey Larsent nevezték ki a csapat élére. Agresszíven reagálnak is a nő jelenlétére, már most azt tervezik a háta mögött, hogyan panaszolják be és érik el, hogy küldjék el tőlük. Az sem 10_24criminal_france.jpgsegít, hogy Audrey a tükör túloldaláról vezetné a kihallgatásokat, nem megy be az embereihez. Az elsőben egy lány állítja magáról, hogy egy mészárlás túlélője volt, amelyben a barátja meghalt. Blogol, híres lett, de most megvádolták, hogy hazudik. A másikban egy üzletasszonyt vádolnak, hogy megölte a beosztottját az építkezésen. Amikor azonban egy gyűlölet bűntényre kell fényt deríteni, Audrey is beül a kihallgatóba – ha lehet, hogy már késő is megnyerni a csapatot.

Ezzel körbeérek, a negyedik nemzet kihallgatásaihoz is elértem a Netflixen. Mivel eléggé Párizs mániám van, nem véletlenül a franciákat hagytam a negyedik helyre. Nem is volt rossz évad, érdekes történeteket hoztak, de amiért ide soroltam, nem valósult meg.

Ahogy a másik évadok, ez is egy helyre koncentrál. A rendőrség épülete, ott is az a két helység, ahol a kihallgatás és annak hallgatása folyik, valamint a kettőt összekötő folyosó. Annyira emlékeztet arra, amit korábban láttam, hogy a helyszín alapján ugyanolyan, mint az angol, a spanyol és a német részek voltak. Naiv dolog volt azt hinnem, hogy bármi is beköszön Párizs hangulatából. Nincs is, egyetlen utcai vágókép sem.

Ha az ügyeket nézem, itt a szenvedély lesz az összekötő kapocs. Mindegyik ügy nagy szenvedélyeket kelt, és az indítékok között ott van valamiképpen a szerelem és a szexualitás. Lehet indíték, lehet éppen a felmentő momentum, de mindig előkerül valamiképpen, hogy ki kivel milyen érzelmi és érzéki kapcsolatban van/volt. Ebbe bele tudnám magyarázni, hogy Párizs a szerelem városa, de nem leszek ennyire olcsó, és ennél a sorozat is jobbat tud.

Emberi drámákat bont ki, és mindig robbant egy nagy fordulatot is a rész, ami újraértelmezi az ügyet. A kihallgatások tulajdonképpen játszmák, amelyekkel kiszedik ezt a meghatározó információt a gyanúsítottból.

Szerettem azt is, hogy nem minden esetben beismerő vallomást kapunk. Van olyan ügy is, amikor téves volt az eredeti elképzelés, és nem bűnös, akit meghallgatnak. Így nem lett kiszámítható sem, lehetett a nyomozókkal együtt gondolkodni, mi történt, mikor hazudnak, és mit rejtegetnek az emberek.

Az ügyek sokkal jobban lekötöttek, mint az irodai játszmák. A sorok közé volt beépítve, hogy készül a palotaforradalom Audrey ellen. Nagyon kevés kell csak, hogy a helyzet még rosszabbra forduljon, és egy félreértés miatt még annyira se tolerálják őt, mint kezdetben. Mégsem tudott lekötni, ahogy Audrey próbálja menteni a menthetőt.

A Criminal részekben tudom értékelni, ha valamiképpen az adott országra jellemző ügyet hoznak, ami máshol nem játszódhatna. A kedvenc ilyen példám a németeknél volt, ahol a vasfüggöny lehullása miatt lehetett ilyen eset. A franciáknál ez nem volt, de cserébe annyira egyetemesek és aktuálisak a felvetett konfliktusok és ügyek, hogy tükrözik a századunk gondjait. Az Internet veszélyei, a népszerűség hajtása, terrorizmus, határidők és szabálysértések, gyűlölet bűncselekmény.

Bár a franciáknak vannak olyan színészeik, akiket arcról is mindenki megismer, nem dobtak be neveket a sorozatban. Igazság szerint nem volt rá szükség, a történetek eladták, bár vonzóbb lehetett volna egy-egy hírességgel.

Bár maradtak nyitott kérdések, és nézném is tovább, még ennek sem láttam a további berendelését. Lehet, az csak az angoloknak jutott?

 

Criminal: France - 5/4 emberi drámák, viszonylag nagy csavarok a megoldásoknál, az eddigi legérzelmesebb.

https://www.youtube.com/watch?v=GmDdXzPUuFQ

Mérgező rózsa

Szülővárosba hazatérő, csalást leleplező, magánnyomozós.

Carson Phillips előtt egykor szép jövő állt: nagyon tehetséges futballista volt, a profi karrier sem lett volna elérhetetlen. Ám nem sok választást hagytak neki: csal, vagy pórul jár. Carson felismerte, hogy menekülnie kell és elköltözött. A sportot is otthagyta, nyomozó lett belőle. Évekkel később egy olyan esettel bízzák meg, amely miatt 10_23mergezo_rozsa.jpgvissza kell térnie, közel 25 év után. Az öregek otthonában nem tudnak a rokonai elérnie egy öreg hölgyet. Carson bemegy, Barbarát akarja meglátogatni, de az ápolónő, majd az orvos is elküldi. Kifogás mindig van, miért nem látogathatja meg az asszonyt. Valami zajlik az intézetben. Közben egykori szerelme, Jayne is a segítségét kéri. A lánya, Becky a város sztárfocistájához ment hozzá. Happy azonban csúnyán bánt bele, csalta és verte. Amikor Happy a pályán összeesik, mérgezésben meghal, Becky a gyanúsított. A szálak Rose bárjában érnek össze, aki a környék bűnkirályának, Dokinak a lánya.

Mindenkinek van egy heppje. Az enyém a szereplők kora. Mániásan számolom, ki hány éves – regényben is –, filmen ehhez hozzájön, hogy mennyinek mondják a karaktert, és az őt játszó színész igazából mennyi. Így találtam ki egy fejezet után az egyik Dan Brown-könyv csavarját. A szereplők korát számolgattam, és abból rájöttem a családi viszonyokra.

De, amiért itt ezt felhozom. Az még ok, hogy Travolta igyekszik a lányának segíteni a karrierje beindításában, és itt valóban Travolta lánya játssza a karaktere gyerekét. Vagyis, abba nem lehet belekötni, hogy nem lehetne a lánya, mert tényleg az. Viszont, a matek nem jön ki sok más tekintetben.

Carson 24 éve hagyta ott a szülővárosát, fiatalemberként, a húszas évei elején. Vagyis, most a negyvenes évei végén jár. A barátnője valamivel fiatalabb volt nála, de csak 1-2 év különbségről beszélünk. Ehhez képest a főszereplő, John Travolta 65 volt a forgatás idején. A szerelmét játszó Famke Janssen 10 évvel fiatalabb nála. 20-10 évvel idősebbek a színészek, mint a karaktereik. Ez pedig ebben a filmben nagyon látszott. Kb. olyan érzésem volt, mint amikor egy béna katasztrófafilmben Devon Sawa és Kate Bosworth játszottak huszonéveseket. (Nem mellesleg, az is egy Travolta-film volt.) Egy jobb filmen is nagyon zavart volna, ebben meg még annál is jobban.

Mert a történet nem lep meg. Annyira látszik az összes karakteren, hogy simlis, vagy majd a jó oldalon áll. Brendon Fraser Dr. Mitchelljére szavaim sincsenek. Az csak egy dolog, hogy úgy néz ki, mintha Fraser kitömött és kopaszodó bábja lenne, de hogy lehetne ez az ideges, átlátszó alak sikeres csaló? Morgan Freeman is gyenge karaktert kapott, de Freeman beletett mégis annyit, hogy érezzük, az egykori barát milyen veszedelmes ember lett, és egy-egy tekintettel, hangsúllyal érzékeltetni is tudja a hatalmát.

Egyik nyomozás sem kötött le. Az öregek otthonában annyira átlátszó a helyzet, hogy az már a röhejes szintet is eléri. Happy halála egy fokkal jobban van tálalva, de az elejétől ott vannak a nyomok, mi történt. Hiszen hogyan ismerjük meg Becky karakterét is? Erőt gyűjt, hogy agyonlője a férjét, aki Rose-zal kavar. (Csak azt nem értem, ha annyira Rose megszállottja volt, minek vette el a másik nőt?) Azt tudjátok, milyen módszerrel végeznek statisztikailag leggyakrabban a nők az áldozataikkal? Úgy van, méreggel.

A végét is rühelltem. Értem, hogy akar ez Carson számára happy end lenni, de akkor sem tetszett. Igaz, a film sem.

Próbálok egy pozitív gondolatot találni a végére, de nem megy. Hiába regény adaptáció.

Én annyira még nem is utáltam, mint a kritikusok. Iszonyat alacsonyan állnak a százalékai, és nem is sokan nézték meg. Bukás, mondanom se kell.

 

Mérgező rózsa - 5/2 kiöregedett színészek, tipikus és érdektelen történet, előrelátható fordulatokkal. Kevés!

https://www.youtube.com/watch?v=P6So71lcVdI

Julie and the Phantoms

1. évad

Bandát alapító, szellemes, zenei karriert kezdő.

Julie Molina élete a zene volt. Az anyja is dalokkal foglalkozott, és a jó hangú lány tőle tanulta a zenélés alapjait, 10_23julie_and_the_phantoms.jpgmajd zenetagozatra is bejutott a középiskolában. Ám az édesanyja halála Julie zenéjét is elnémította. A helyzet akkor változik meg, amikor a lány a házukban három szellemmel fut össze. Luke, Alex és Reggie 25 éve haltak meg, ételmérgezésben, pont a nagy fellépésük előtt, ami elindíthatta volna a karrierjüket. A fiúk hatására kezd a lány megint zenélésbe, és hajlandó fellépni az iskola előtt, amikor a zene tagozatról ki akarják tenni. Mindenki döbbenetére, ahogy Julie zenélni kezd, és a fiúk csatlakoznak, mindenki más is látja és hallja őket. Így van esélyük megint megmutatni magukat – és egy kis hazugsággal, miszerint hologramok – és visszatérni a lánnyal a zeneiparba.

Nem eredeti ötlet alapján készült, bár ez akkor lenne érdekesebb, ha az eredeti brazil sorozathoz is hozzáférnénk. Így, hogy a Netflix ezt a verziót készítette és adta le, nekem ez fogja jelenteni a sorozatot. (Pláne, hogy semmi esélyt sem látok az eredeti sorozat bármilyen sugárzására felénk.)

A történetről nagyon nem akarok írni. Rövid is, alig pár 20-25 perces rész az egész évad és jobb szó híján butuska is. Már eleve az, hogy mindenki ilyen könnyen elhiszi, hogy a fiúk hologramok. (Jó, a szellembanda még hihetetlenebb lenne. Bár érdekelne, hogy kezelik majd, hogy felbukkannak olyan karakterek, akik 25 éve is ismerték a srácokat, és felismerik őket, tudják, hogy a romlott hot-dog hogyan végzett velük.) De a kis kalandok is: legyőzni a lámpalázat, és fellépni. Kiszökni egy fellépésre. Egy másik szellem, aki azt akarja, hogy az ő klubjában lépjenek fel. Ok, a Covington-szál még tetszett is, csak az volt kevés, amit ki tudtak belőle hozni ilyen rövidség mellett.

Mosolygós történet, ami szimpla poénokkal operál. Hogy Julie öccse megérzi, hogy szellemek vannak a házban és le akarja őket vadászni. Hogy a srácok hogyan szórakoznak, amikor rájönnek, hogyan tudnak megfogni dolgokat. A bosszú az egykori gitáros ellen, aki ellopta a dalaikat. Igazán soha nem nevettem rajta, de a kellemes hangulatát szerettem és kiskamaszként viccesebbnek is találtam volna.

Ami viszont annyira eladja, hogy 4,5 pontot adtam neki az 5-ből, a zenéje. Érezni, hogy valóban zenészekkel dolgoztak és jó hangja van a szereplőknek. Kellemesen popos az egész hangzásvilág, egy-egy mellékszereplővel más színeket is bele keverve. Carrie igénytelenebb tucat pop lánybandával, Covington néhol jazzesebb, néhol showműsorba hajló előadásai. Kicsit nézegettem a színészek életrajzát, és feltűnt, hogy még olyan szereplők is zenész múlttal rendelkeznek, mint Carlos Ponce, aki Julie apját játssza, noha a sorozat egy részében sem fakad dalra vagy zenél.

Mivel a női nemhez tartozom, a srácok jobban megfogtak, mint Julie – aki különben nagyon szerethető kamasz karakter, olyan konfliktusokkal és döntésekkel, amelyekbe a fiatalabb néző könnyeden beleélheti magát. Reyes szépen is énekli a dalait. Csak éppen van három srác, akiknél megadja az alaphangot, hogy 17 évesen, nagy karrier előtt állva ételmérgezésben meghaltak. Sajnáltam őket. A tehetség értelmetlen bukása nekem mindig fájó, itt is. Helyesek, tehetségesek, jól szólnak. Charlie Gilespie különösen szimpatikus.

Aztán, ott van Cheyenne Jackson is, egy izgalmas karakterrel, jó dalokkal és egy kis gonoszsággal benne, ami még érdekesebbé teszi a karakterét.

Színes, szórakoztató, kifejezetten életvidám darab jó dalokkal, amire rákaptam.

Gyorsan végignéztem, a dalokat többször is visszaugrattam. Lehet buta a sztori, de amíg ilyen a hangzás, én szeretni fogom.

 

Julie and the Phantoms - 5/4,5 talán gyerekes, és helyenként buta is a sztori, de a zene annyira jól eladja… szerettem.

https://www.youtube.com/watch?v=5U-66CmEkEA

Mit várunk?

Cím: Freaky

Készítők: Christopher Landon a rendezői székben. A filmet Vince Vaughn neve adja el leginkább, de a szöszke Kathryn Newton ismerős lehet már pár komédiából.mit_72.jpg

Műfaj: horror komédia

Cselekmény: a középiskolás Millie a következő célpontja a környéken tevékenykedő sorozatgyilkosnak, a Blissfield-i Mészárosnak. Csak éppen gyilkosunk mágikus tőrrel dolgozik, és mire Millie feleszmél, már egy középkorú sorozatgyilkos bőrében találja magát, akit az egész város üldöz.

Várható megjelenés: az USA-ban november elején, nálunk: ki tudja?

Miért várós?

  • Annyira elvetemültnek tűnik az alapötlet, vevő vagyok rá!
  • Van rá esély, hogy nagyon vicces lesz. A fekete komédiákat szeretem.
  • Már most érdekel, mi lesz a vége.
  • Vince Vaughn nekem leginkább komikusként emlékezetes, itt bőven komédiázhat.
  • Landon rendezte az egyik kedvenc tini thrillerem, a Disturbiát. Már csak azért is várom.

Nyílt titkok

Mobiltelefonos, titkokra fény derülő, barátos.

Egy baráti társaság közös vacsorát szervez. Az apropó a holdfogyatkozás. Mindenki hozza a párját is, és egy hangulatos estére készül. Említésre kerül egy pár, akik azért szakítottak, mert a nő meglátott egy smst, amit nem kellett volna. Ez inspirál egy közös játékot: mindenki kiteszi az asztalra a mobilját. Ha üzenete jön, hangosan fel 10_21.jpgkell olvasnia. Ha hívják, hangosítás, mindenki hallja, miről van szó. Ám arra nincsenek felkészülve, milyen titkok derülhetnek ki. Gyerekkoruk óta lehetnek jó barátok, akkor is vannak olyan dolgok, amelyeket nem osztottak meg és most robban a bomba. Lesz, akinek titkos viszonyáról hull le a lepel, másnak szembe kell néznie a szülőként elkövetett hibáival és az önértékelési zavaraival. Házasságok kerülnek mérlegre, pofonok és csókok csattannak. Végül marad a kérdés: mennyit bír el egy barátság?

Le merném fogadni, a koncepció sokaknak lesz ismerős. Ha kicsit jobban belemegyek a karakterek leírásába, a kiderülő titkokba és konfliktusokba, még inkább ismerős lenne. Nem is olyan régen volt téli mozi nálunk a BÚÉK. Egy külföldi film magyarosított verziója, mely szintén a mobilok üzeneteinek megosztásával operált, csak ott nem holdfogyatkozás, hanem az újév volt az apropó.

A Nyílt titkok nem a BÚÉK alapjául szolgáló film. Hanem az eredeti, emlékeim szerint olasz film német verziója. Ebben is ott van az eredeti szellemisége és sok helyzete, de sok minden más lett benne, a magukévá tették a karaktereket és a helyzeteket.

Már csak azért is izgalmas volt megnézni, mert lekötött, mit változtattak és mi maradt változatlan. Mivel a BÚÉK-ot már többször is láttam, érdekelt, le tud-e kötni ez is, vagy unni fogom, hogy sok konfliktust és fordulatot előre ismerek belőle. A válasz: lekötött. Kifejezetten élveztem felfedezni, hogyan néz ki a német verzió.

Minden konfliktus előtérbe hoz egy társadalmi problémát vagy egy jellegzetes magánéleti helyzetet. Van nőcsábász, aki látszólag megkomolyodott és családalapításra készül. Valóban? Egyéni dráma, ahogy a hazugságairól elkezd a lepel lehullani. Itt még annyira rosszul nem is járt, a magyarban több csalására derül fény többek számára. Ugyanakkor nem rossz ember ő sem, csak csalfa. A sorsáért nem sajnáltam, de ellenszenves alak sem lett.

Izgalmasabbak az olyanok, mint Leo és Carlotta konfliktusa. A nőnek meg kell felelni a feminista elvárásoknak: szülés után szinte azonnal visszamenni karriert építeni, és a babákat a férjre hagyni. De tényleg ezt akarja a nő? Miért olyan ciki azt mondani egy modern nőnek, hogy ő meg akarja élni az anyaságot, és a gyerekeivel akar lenni?

Pepe, aki behozza a melegek elleni előítéleteket a történetbe. Mit várunk társadalmi szinten, amikor gyerekkori jóbarátok sem képesek elfogadni, hogy a barátjuknak nem egy nő, hanem egy férfi dobogtatja meg a szívét?

A középkorú nő, aki reménytelenül próbál fiatalabb lenni, menőbb, és közben elveszti önmagát. Itt még van esélye, hogy behúzza a féket és korrigálja az értékrendszerét.

Feszült, drámai és humoros film egyszerre, amit nagyon jól elad, hogy folyamatosan jelez egy mobil, és azonnal újabb konfliktusban találjuk magunkat a szereplőkkel. Jól működik korképnek, jellegzetes karakterekkel és vitás helyzetekkel.

Ahogy a magyar verzióban, a németben is bevetették az ismert, eladható neveiket. Elyas M’Barek nélkül német film lassan nem is készül. Möhring is sok mindenben benne van, de a többieket is össze lehet gyűjteni, sokan forgattak is már együtt. Ez arra jó is, hogy megadja azt a baráti légkört, ami itt alap.

Nem választanék, a magyar vagy a német jobb. Tetszett mindkettő. Ez talán a vidámabb végű.

 

Nyílt titkok - 5/4 érdekes a koncepció másképp. Kis humor, sok dráma, erős karalterek. Lekötött így is.

https://www.youtube.com/watch?v=tZkR4pPyWJ0

1922

Birtokot megvédeni akaró, bűntudattól megőrülő, karmás.

Wilfred James azt vallja, egy férfi két dologra lehet büszke: a birtokára és a fiára. Ő mindkettővel elégedett. A neje most örökölt egy újabb földterületet, a jelenlegivel egyesítve már jelentős földjeik vannak. A fiúk is dolgos kamasz, 1922.jpgaki 15 évesen el sem tudja képzelni, hogy máshogy éljen, mint az apja. Arlette azonban más életről álmodik, el akar mindent adni, és a városba költözni, ruhaboltot nyitni. Mivel ő örökölt, megteheti. Wilfred gyűlölni kezdi érte az asszonyt, és szép lassan a fiukat (Henry) is az anyja ellen hangolja. Hangsúlyozza, egy megoldása van a helyzetnek: végezniük kell a nővel. Megteszik, megússzák, de a békéje mindkettejüknek elveszik. 1922 lesz az év, amikor Henry megszökik a terhes barátnőjével, egyre nagyobb bajba keveredik és az apja mindent elveszít, lassan az eszét is.

Ha azt mondom, egy novella volt a film alapja, van kedvetek megtippelni, ki az eredeti szerző? Egyelőre nem mondom el, a bejegyzés végéig szabad tippelni és átgondolni!

Mit is nyújt nekünk az 1922? Horrort akartam nézni, amelyben az apa karaktere, Wilfred látomásoktól szenved, és az elfojtott bűntudat lassan tönkreteszi. Ígért is olyasmiket az ajánló, hogy kísérti a neje szelleme, meg hasonlók.

Ehhez képest nagyon kevés volt benne a horror elem. Maga a gyilkosság sem kapott véres ábrázolást, és talán 2-3 sokkolóbb kép akadt az egész filmen. Egyet lövök le, mert az alaphelyzet miatt az nem spoiler: Arlette tetemét a férje az udvari kútba dobja bele, és másnap megnézi, milyen állapotban van. A patkányok már ellepik, és premier plánban látjuk, ahogy az egyik a nő száján mászik be és ki. Különben ez volt az a kép, ami beégett a retinámba, és erről a filmről eszembe fog jutni. Ennél ijesztőbb nincsen benne.

Sokkal inkább thriller a karmáról, mint misztikus horror. Egy idő után Wilfred valóban elkezd vizionálni, de inkább az van a cselekmény középpontjában, hogy az a tett hogyan tett tönkre mindent, amit meg akart vele a férfi védeni. Az első áldozat a fia, aki jó gyerekből lesz kétségbeesett fiatalember, aki szinte kísérti a sorsot is. Érdekes, hogy Henry-t sokkal jobban sajnáltam, mint az apját. Nem lenne szabad, mert bűnrészes ő is, részt vett az anyja megölésében, ha nem is ő fogta a kést és szúrt. Így valahogy megillette a büntetést, de azt túlzottnak éreztem. Még, ha tudom is, hogy az ő veszte az apja kálváriájának egy sarokköve.

Meg lehet nézni azt is, mi történik a birtokkal és magával Wilfreddel is. Számomra a legfájóbb a fiával történtek volt, de az sem könnyű történet, ami a másik két elemmel történik: a birtokkal és az egészségével. Nagyon megfizet a gyilkosságért, és összehasonlíthatatlan a film végi ember azzal a büszke férfival, aki kezdéskor a földjein dolgozott. Őt nehezebb sajnálni is, hiszen ő nem volt kényszerpályán. Neki lett volna esélye másként cselekedni, de ahogy a film fogalmaz, a benne feltámadó sötéttel nem küzdött, engedett neki. Ára lett.

A film koncentrikusan halad lefelé, ahogy Wilfred egyre több mindent veszít el, és ezzel együtt egyre inkább megbomlik. Annyira nyomasztó nézni – nem ijeszt meg, nem horror, de nagyon megviselő ez a teljes széthullás és pusztulás. A karma többszörösen visszaüt.

A látványvilág is hozza ezt a vigasztalan sötétséget és veszteséget. A szürke árnyalataiban úszunk, növelve a történet hatását. Az atmoszféra is megvan: a pusztuló birtok, a 20-as évek vidéke, de itt inkább a belső történet a fontos, nem a látvány.

A főszerepet Thomas Jane kapta, és alig ismertem rá. Vagy nagyon beleélte magát a szerepbe, vagy nagyon le van pusztulva. Aaron Eckhart jutott róla eszembe, a legutóbbi filmjéből. Sorozatokból lesznek még ismerős arcok, de ezt Jane viszi a hátán.

Akkor, ahogy ígértem. Az eredeti novellát Stephen King jegyzi. Nem ez a legjobb története, a film sem fogott meg igazán, de egynek elment. Sikerült eltalálni?

 

1922 - 5/3 annyira nyomasztó, hogy megfeküdte a gyomrom. Tévés, jól komponált, és depresszív.

https://www.youtube.com/watch?v=3E_fT0aTsjI

Idézzünk!

 (Starlight szembesül azzal, hol húzzák meg magukat a fiúk.)

  • Ti itt éltek?
  • Aha. Tudod, megvan a maga varázsa. A patkányok mint a Pokémonok, egy kis Hepa C-vel.
  • Ó, uram atyám. (The Boys)

 

Egyesek nehezményezik, hogy a rózsáknak tövisük van. De én örülök, hogy a tövisbokorban rózsa nyílik. (Paradise Hills)

 

(Ha a bíró agyára akarsz menni, akivel véletlenül egyezik a vezetéknevetek…)

  • Kerüljön jegyzőkönyvbe, hogy Hoffman vádlott nem rokonom!
  • Apa, ne csináld!
  • Mr. Hoffman, ismeri a bíróság megsértésének fogalmát?
  • Gyakorlatilag ez a vallásom, uram. (The Trial of Chicago 7)

 

(Malcolm még mindig nem lopta be magát a nyomozó szívébe, még gratulálni se tud neki békében.)

  • Örülök nektek.
  • Te nem tudod, milyen örülni. És én semmit nem tudok arról, hogy milyen apának lenni. Mi van, ha elcseszem a gyereket? Mi van, ha olyan lesz, mint te?
  • Először is, ne legyél sorozatgyilkos! De ami a legfontosabb, fogadd meg a saját tanácsodat! Légy őszinte! (Prodigal Son)

 

(Randiból komoly beszélgetés.)

  • Most már be kell mennem. Balhé lesz, ha elkésem.
  • Hasítsunk hajnalt.
  • Hasítsunk hajnalt? Ez nagyon tetszik. Olyan jól bánsz a szavakkal. Nem is értem, hogy miért nem akarsz egyetemre menni. Regényekről, versekről tanulhatnál.
  • Szerintem meg addig kell ütni a vasat, amíg meleg.
  • Jay-Z 27 évesen adta ki az első lemezét. A tökéletességet nem lehet sürgetni, azt ki kell várni. (Gagyi mami 3.)

 

(A séf nehezen viseli, amikor a főnök új szakácsnőt vesz fel egy olyan ágazathoz, amit ő rühell.)

  • Kátyenka megmutatja nektek, hogy mire képes. Vagyis, tapasztalatát a molekuláris gasztronómiában. Tessék! Kátyusa.
  • A molekuláris konyhában kémiai és fizikai folyamatok segítségével készülnek az ételek.
  • Csak a szöveg megy ennyire, vagy esetleg készít is valamit?
  • Légy türelmes, mindjárt, nem szép?
  • Ez étterem, nem a Tretyakov Galéria! Ehető legyen! (Igen, séf)

 

(Maggie egy új barát segítségével lassan felfogja, hogy nem kerülheti el a gyászt és a fájdalmat, ami a férje távozásával jönni fog.)

  • Én tudnék neked prédikálni a dolgokról, amiket nyersz a veszteségből: empátia, megbecsülés, erő, ellenálló képesség. De előbb át kell esned ezen.
  • Az a baj, hogy nem igazán akarok átesni ezen.
  • Itt a kőkemény igazság, Miss Maggie. Félek, ez nem rajtad áll. Ez egy borzalmas vonat, aminek nincsenek megállói és csak halad, akár akarod, akár nem. De mégis, ha ez vigasztal valamelyest... Én is ezen utazok már egy jó ideje és szívesen venném, ha mellém ülnél, amikor csak akarod. (Zoey’s Extraordinary Playlist)

 

  • Maria Magdalena. Egy kicsit ódivatú, de a név teszi az embert, nem?
  • Ha engem kérdez, az ember teszi az embert. (Criminal: Germany)

 

(Nagy felismerés közeleg... avagy a csalfa férj több vasat tart a tűzben.)

  • De ha nálam nincs...
  • Nálam sincs!
  • Akkor mégis, hol van?
  • Nos, az egy meg az egy, az kettő. A felette álló szám a három.
  • Lehet, hogy van egy... még egy nője? Ezt mondja?
  • Nem én. A logika. Lehet, hogy ez a Berkics mégis csak tud valamit. (A mi kis falunk)

 

  • A legtöbb ember okos.
  • Ha ezt elhiszi, mindennap csalódni fog. (The Trial of Chicago 7)

 

Nehéz jónak lenni, amikor sokkal jobb mindenki másnál. (Prodigal Son)

 

(A csalfa férj ajtót nyit, ott a felesége.)

Betti. (Mellette egy beöltözött férfi, feketében.) Batman. (Aki azonnal neki is állna megbüntetni a férjet, aki menekülőre fogná.) Natasa, hívd a rendőrséget, Batman garázdálkodik! (Chippend-élet)

süti beállítások módosítása
Mobil