Minden napra egy film

Minden napra egy film

Rambo 5.

Utolsó vér

2020. február 20. - BBerni86

Családi rejtélyt kutatós, kartelles, leszámolós.

John Rambo a családi birtokot tartja életben: lovakat tart, gazdálkodik. Felnevelte egykori barátja lányát, aki most készül egyetemre és az utolsó ember a világon, akihez az egykori katonát komoly érzelmek fűzik. Mindennapjait legfeljebb egy-egy természeti katasztrófa zavarja meg, amikor segítséget nyújt a mentőcsapatoknak. Gabriela még az egyetem előtt szeretne az apjával is találkozni, megérteni, miért hagyta el a lányát, Rambo hiába mondja 2_20rambo5.jpgneki, hogy ez nem vezet sehova és az apja rongy ember. A lány Mexikóba szökik, az apja nagy csalódást okoz, és hagyja, hogy a barátnője vigasztalásul elvigye egy buliba. Nem sejti, hogy az egykori barát tálcán kínálja őt az emberkereskedőknek. Rambo a lány megmentésére siet, olyan készségeket idézve fel, melyeket rég pihenni hagyott magában.

Ez a Rambo már nem messze nem az a karakter, aki bevonult a filmtörténetbe. Tulajdonképpen egyetlen dolog köti ezt a karaktert és ezt a történetet Stallone ikonikus filmjeihez: a hős neve John Rambo és nem John Smith. Bár, amennyi köze van a korábbiakhoz, ha simán Utolsó vér a címe és a szereplő neve nem Rambo, akkor is ugyanígy működik benne minden. Vagy nem működik, nézőpont kérdése.

Azt hamar elengedtem, hogy az eredeti sztori bármilyen nyomát keressem. A karakter örökölt meg annyit, hogy még nyomasztják a háborúban történtek, gyászolja az elesett barátokat. Ám minden más téren új lapot nyitottak és saját történetet meséltek el. Így az is könnyeden meg tudja nézni és mindent érteni is fog, aki még egyetlen Rambo filmet sem látott életében.

A történet lineárisan elmesélt és nagyon egyszerű: a nevelt lányt elrabolja a kartell, az egykori katona szabadítóakcióba kezd, majd jön a bosszú ideje. Olcsó akció, minden bonyolítás nélkül. Az erő dominál benne, nem az Elrabolva vonalát követi, amiben azért komolyabb munka volt az elrabolt lány nyomára bukkanni és levadászni az emberrablókat. Itt mondhatni helyben van minden, és a kartell is házhoz megy.

Intellektuális kihívást ne várjon senki itt!

Inkább az a gond, hogy a film teljes első fele azon a határon egyensúlyoz, ami a röhejes mellett terül el. Nem is mindig sikerül megmaradni a határon, vannak átbillenések. Közben olyan emeletes párbeszédek vannak benne, hogy fájdalom volt hallgatni. Eleve, már az idióta ötlet, hogy a kartell megkínozza Rambót, de életben hagyja. Minek játszani vele, ha olyan könnyen lecsaphatták volna, mint a legyet? Persze, a történet miatt kellett, akkor miről szólna a film, de végig idiótáknak vannak beállítva a kartell tagok, vezetőséggel együtt. Azt se hinném, hogy a vezető személyesen megy ki egy bosszúhadjáratra, amikor egész sereg áll a rendelkezésére. Az, ahogy Rambo megváltó komplexusban szenved, szintén idegesítő. Most komolyan, az miért lenne az ő hibája, hogy a nyomorult szalad a vesztébe, amikor határozottan figyelmeztette és segítő kezet is nyújtott? Van, akit magától nem lehet megóvni.

A történet, ha nem is teljesen unalmas, de közel áll hozzá. Nem egyszer volt olyan érzésem, mintha az Elrabolva mexikói változatát látnám, csak minden értelmet nélkülözve.

Ami mentette, amit lehetett: a film vége. Értelmet abban sem kell keresni, de roppant hangulatos és stílusos lett, ahogy Rambo leckét ad a kartell rászabaduló egységeinek. Amilyen csapdákat gyártott, nem egyszer eszembe jutottak a betörők és Kevin, csak itt véresebb volt a végkimenetel. Az alagútrendszerébe felépített halálcsapda volt a film legmaradandóbb élménye.

Most annyira nem is zavart, hogy Stallone mennyire öreg már akciószínésznek. Itt legalább egy ponton azt látjuk, hogy sebezhető és nem legyőzhetetlen.

Nem egy emlékezetes film, de egyszer meg lehetett nézni a leszámolás miatt.

 

Rambo 5. Utolsó vér - 5/3 a film nagyja gagyi, olcsó akció és dráma, de a végső leszámolás hangulatosra sikerült.

https://www.youtube.com/watch?v=GK04ziq7emc

Fülemre való vol.2.

Into the Dark

Dallamtapadásom van! Hétvégén megnéztem az Into the Dark Valentin-napi epizódját, amiben énekelték ezt a dalt. (Egy énekesnő a főszereplő, akinek a menedzsere lenyúlta a külsejét és a dalait is.)

A sorozatrészben van egy akusztikus verzió is, és más dalok is. A sztorit is bírtam, de most ez nem megy ki a fejemből. Táncoljunk a kés hegyén! :)

Álom doktor

Képességes, szörnyekkel szembeszállós, múltat feldolgozós.

Danny Torrance megtanulta, hogy elrejtse a képességét, melyet ragyogásnak nevez. Így is vannak éhes szörnyek, melyek a nyomában járnak. Alkoholista lett belőle, aki már majdnem a lejtő alján jár, amikor barátokra és egy munkára talál: egy hospice intézetben lesz ápoló. A képességével segít az öregeknek a békés átlépésben, és az 2_19alom_doktor.jpgalkoholt is sikerül letennie. Egy hasonló képességű levelezős barátra is szert tesz, akivel a falon üzengetnek egymásnak. Abra erős képességekkel bír, és megérzi, amikor egy kötésben egyesült, gyilkos banda elrabol egy hozzá hasonló gyereket és megölik, miközben felfalják az erejét. Őt is észreveszik, Danny segítségét kéri. A férfi eleinte menekülne a helyzet elől, de aztán felvállalja a küzdelmet. Csapdát állít a gyilkosoknak, de a vezetőjük olyan erős, hogy Danny kénytelen visszatérni rémálmai színterére, ahol van esélye a Kalapos Rose ellen.

Ha Stephen King és horror, sokak kedvencei között ott lesz a Ragyogás is. Jack Nicholson egyik ikonikus karaktere, és a regény is a nagy King sikerek között van. Mivel Stephen King mostanában szívesen ír sorozatokat, nem meglepő, hogy a Ragyogás is megkapta a maga újabb menetét – volt ott egy kisfiú, aki felnőtt közben.

Az ő története az Álom doktor. Szerencsére, a filmet sokkal izgalmasabbnak találtam, mint a regényt. Másnak érzem az arányokat.

A filmen is látjuk, hogy Danny mennyire szenved a képességeitől és a gyerekkori emlékektől is – hiszen a szellemek a nyomában vannak, éheznek és vadásznak rá. Látjuk, ahogy sikerül egyenesbe jönnie, olyan munkát talál, ahol hasznosnak érzi magát, és a ragyogását is el tudja rejteni. Nyugodt, csendes, a fájdalmakon túli élet ez. Ez a része a filmnek akár unalmas is lehetne, a regényben nagyon untam is.

Ám – a film közben bemutatja a kötelékben élő ragyogókat is, akik összefogtak, képességgel bíró gyerekek erejéből maradnak hosszú életűek és erősek. Vadásznak, gyilkolnak. Mutatja a film a kamasz Abrát, akiben sok a ragyogás.

A szálak hamar összeérnek, és egy gyilkos játszmában találjuk magunkat. Rose és Danny is terveket szőnek, az embereiket hadrendbe állítják. Miközben izgalmas a film, a kapcsolati rendszerek alakulása is figyelemre méltó. Rose szektájának dinamikája, ahogy Danny felvállal egy olyan szerepet, ami elől egész életében menekült.

Összességében inkább thriller, mint horror a film. Igaz, mágikus képességeket bevetve, de nyomoznak egymás után a szereplők. Csapdákat állítanak, félnek, küzdenek. Se a képességek, se a gyilkosságok nem érik el azt a szintet, hogy horrornak nevezzem. Talán Bradley meggyilkolása lett nyomasztó, de ott sem a látvány miatt, hanem a gyerek szenvedése miatt. Nincsenek látványos elemek, se képességben, se másban.

Amit értem, miért kellett, de nem fogott meg: a visszatérés a hotelbe. Ma már, ebben a filmben nem volt olyan ereje ezeknek a szellemeknek, mint az előzőekben. Csak egy utánérzet, ami nem hiányzott volna. De értem, a Ragyogást nem lehetett folytatni a hotel, az ikrek és az ikonikus szobák nélkül.

A szereposztás az új és a felnőtt szereplők esetében teljesen rendben volt. Rebecca Ferguson remek ellenfél lett, aki démonivá válás nélkül is képviselte, ami ellen küzdeni kell. McGregor is korrekten hozta a megtört, majd az értékek mellett kiálló hőssé váló embert. Amin nagyot néztem, a szekta egyik áldozata. A baseballos fiú Jacob Tremblay volt. Meglepő, hogy főszerepek és a sikere mellett megcsinált egy ilyen, szinte cameó szerepet.

Ám pl. Nicholson helyére betett színész nem tetszett. Mint a hotel: csak utánérzet.

Tetszett ez a film – a változtatásokkal együtt –, sajnálom is, hogy bukott a moziban.

 

Álom doktor - 5/4 hangulatos. Ferguson és McGregor jól is játszanak, határozottan nézős King adaptáció.

https://www.youtube.com/watch?v=CAvh_TSYIxw

Idézzünk!

(El kell dönteni, ki végezze a műtétet. De nem csak a szakmai kompetenciák a döntők.)

  • És ennek semmi köze ahhoz, hogy reményeid szerint a műtét után Kayley ajnároz majd téged egy írásában?
  • Egyáltalán semmi. Nos, kétségkívül, egy kicsit.
  • Mivel ekkora figyelmet kapott ez az eset, szerintem a legjobb, legtapasztaltabbat kéne kiválasztanunk.
  • Nos, ez egy oktatókórház. Pontosan ilyen műtétet adnánk egy harmadévesnek. Nem kéne befolyásolnia a ténynek, hogy a beteg jelen van az interneten.
  • És mégis itt vagy te, a sebész főorvos, aki egy olyan eseten dolgozik, amit egy harmadéves is képes kezelni.
  • Jó benyomást is kelthet a kórházról, ha egy fiatal nő végzi Kayley műtétét. Feltéve, ha jól sikerül.
  • Élj az interneten, halj meg az interneten. (The Good Doctor)

 

(Connie iszogatni készül a barátja volt feleségével, aki aggódik, milyen történeteket hallhat róla a nő. De egy kis humor mindenen átsegít.)

  • És... te a házasságod alatt nem csináltál semmit, amit megbántál?
  • Sok mindent! Nyugodtan ragadj ásót, és iszogass a halott férjemmel.
  • Ez nagyon sötét.
  • Nem annyira, mint a titkaim. (Young Sheldon)

 

Mind haldoklunk. A világ egyetlen nagy szabadtéri hospice. (Álom doktor)

 

(Judy és a volt férje között már mérges a viszony – a gyerekek kapcsán is.)

  • Muszáj dolgoznom a gyerekek miatt.
  • Tanulniuk kellene, Judy, meg 10 órát aludniuk.
  • Hagyjuk a fenébe, hívj nekem egy taxit!
  • Hadd legyenek nálam az iskolaidőben!
  • Csak a holttestemen át.
  • Nem lepne meg, ha feldobnád a talpad. (Judy)

 

(A doki nem bírja ki, hogy ne szóljon be a reggel őt a futásával felidegesítő, feleségét kísérő Lászlónak.)

  • László segít nekem kertészkedni. Megyünk a temetőbe.
  • Eddig bírtad a futást, sírhelyet néztek? (A mi kis falunk)

Judy

Nyomás alatt élős, koncertes, megtört hírességes.

Judy Garland még csak 15 éves, amikor olyan szerepet kap, ami egész életében a nyomában jár majd. Ő lett Dorothy, és a szerep sztárra tette. De már akkor nagy árat fizetett érte: minden lélegzetvételét kontrollálták, se enni, se aludni nem tudott, ahogy szeretett volna. A negyvenes éveire mindenért meg kell fizetnie: 2_18judy.jpgalkoholproblémái és nehéz természete miatt senki nem akarja foglalkoztatni, a kapcsolatai nem tartósak és még a gyermekeit sem tudja maga nevelni, ha nincs fedél a fejük felett. Judy azonban küzdeni próbál, és egy londoni fellépéssorozatot vállal el, ami megoldaná az anyagi gondjait. Közben megismerkedik és beleszeret a klubtulaj Mickeybe, aki szintén egy szebb jövőt ígér az asszonynak. A kútba esett álmok azonban újfent összetörnek mindent, amit sikeresen felépített.

Ezzel kipipáltam az utolsó olyan filmet is, ami 2020-ban jelentős Oscar-díjat kapott. (A jelöltek között akad még lyuk, de most kezdem úgy érezni, egyelőre elég volt ennyi is.) A Judy címszerepéért Renée Zellweger begyűjtötte a második aranyszobrát.

A történet okosan építkezik. A jelenben Judy utolsó korszakát látjuk, amikor a fényes sikerek és vagyon már csak emlékek. Küzdenie kell a gyerekeiért, a pénzért, a hírneve maradékáért. Mindezt úgy, hogy tulajdonképpen egy lelki roncs az asszony. Ugyanakkor tehetséges, szimpatikus több vonásában is, lehet neki drukkolni, hogy sikerüljön talpra állni. Pláne, ha valaki nincs annyira tisztában Garland életével, és nem tudja, mivel és kivel mi fog történni a továbbiakban. Én így voltam vele, így önmagában a film jelen idősíkja is lekötött. Sikerül-e a visszatérés, mind szakmai, mind magánéleti téren?

De a film ennél többet is mutat. Ahogy felsejlenek a múlt történetei, ahogy Judy Dorothy lett, amit a stúdió megkövetelt tőle, a jelen következik azokból. A függőség kezdetei? A kamaszt nem engedték enni, nehogy hízzon, inkább a kezébe nyomtak egy tablettát. Aludnia is kellett volna? Nem számít, amikor forgatás van, forgatni kell. Sok problémája egyenesen visszavezethető az áldozatokhoz, amelyek névvé tették.

Ehhez hozzájön az is, hogy maga is tisztában van vele, hogy öregszik és problémás. A folyamatos önértékelési gondok, ahogy próbált kapaszkodni valamibe vagy valakibe, miközben tartott tőle, hogy elbukik. Mintha csak önbeteljesítő jóslat lett volna. Igaz, a magánélete kudarcán nem lehet meglepődni. Ha egy 12 évvel fiatalabb harmincashoz megy hozzá, aki eleve Garlandot, a sztárt látta benne, lehet előre tudni, hogy a 3 gyerekes, sok gonddal küzdő asszony mellett nem fog megmaradni.

Ugyanakkor nagyon művészre vall, ahogy a színpadon új életre kel. A profizmus magas foka, ahogy legtöbbször teljesen kint tudja hagyni a magánéletét a színpadon kívül, és műsort ad. Ott megcsillan az, miért rajongtak érte annyian, és rajonganak érte a mai napig.

Zellweger dicséretére szóljon, milyen korrekten felénekelte a dalokat maga. Nem tátog, nem Judy hangját keverték be alá, énekelt. Meg is állapítottam, hogy most jobban szól, ha nézni nem is néz ki úgy, mint a Chicago idején. A Get happy a kedvenc. (Plusz, Oscar szereti, ha valaki zenészt játszik és maga énekel. Így lett Oscar-díjas Reese Witherspoon is.) Ha már a külső – mivel Judy szétitta az arcát, tablettákat szedett, itt nem volt hátrány, amit Renée tett a saját arcával. Sőt, még hitelesebbé is tette a karaktert. Látszott, ahogy kiélte magát.

De Zellweger mellett is vannak nevek és emlékezetes alakítások a filmben. A volt férjeket Rufus Sewell és Finn Wittrock játszották korrekten.

Az üzenet ugyan közhely: a sikernek komoly ára van, de Garland életére igaz volt. Miközben ezt megmutatja, azt is látjuk, hogy miért volt emlékezetes Garland, és az máig.

Tetszett ez a film, ha nem is lesz egy rendszeresen újranézős darab.

 

Judy - 5/4 érdekes karakterdráma, jó zenékkel és korrekt kivitelben. Zellweger karaktere ment hozzá.

https://www.youtube.com/watch?v=98t7aXRaA6w

5 film, amit látnod kell

Oscar – Legjobb film (1960-tól a XX. század végéig)

f5_33.jpg5: A muzsika hangja (1965) – adott egy fiatal novícia, Maria, aki sok fejtörést okoz a rendfőnöknőnek. Az életvidám, dalos kedvű lány nem apácának termett. Így nevelőnői állást szerez neki egy komoly, özvegy katonatisztnél. Maria dalra fogja a tucatnyi gyereket, és nem csak ebbe az életbe, de a főnökébe is beleszeret. Azonban a nácik hatalomra kerülése veszélybe sodor mindent, amit szeret.f4_38.jpg

4: A bárányok hallgatnak (1991) – Clarice pályakezdő FBI ügynök, akit azonnal mély vízbe dobnak a főnökei. Egy sorozatgyilkos nyomára kell bukkanni, de a tettesnek nyoma sincs, csak a kegyetlen tettek nyomai maradnak vissza. Clarice kapja a feladatot, hogy kérje a zseniális sorozatgyilkos, dr. Lecter segítségét. A doktor minden tippért árat szab, és f3_40.jpglassan kiteljesíti saját démoni játszmáját.

3: Forrest Gump (1994) – a kis Forrest lassabb, mint a kortársai. Az anyja azonban tesz róla, hogy iskolába járhasson, tanuljon meg felülemelkedni a gúnyolódásokon. A fiatalember körül zajlik az élet, ő pedig mindig a közepében van. Vietnamban szolgál és hőssé válik. Nemzeti teniszbajnok lesz. Cége lesz, mellyel gazdaggá válik. Neki azonban az lesz a nagy kaland, hogy Jenny szívét elnyerje.f2_39.jpg

2: Amerikai szépség (1999) – mi van az amerikai álom mögött? Lester azt éli. Csinos feleség, helyes kamaszlány, jó állás. Mégis, boldogtalan és életunt férfi, aki a lánya egyik barátnőjéről ábrándozik és a szomszéd sráctól vesz drogot. Későn eszmél fel, hogyan omlik minden össze körötte. A viszonyba kezdő felesége, a szomszéd fiúval szerelembe eső lánya, az elfojtásokkal küzdő szomszéd. Kevin Spacey mint ember nagyot bukott, de színészként zseniális volt. Itt is.

f1_37.jpg1: Amadeus (1984) – az öreg Salieri öngyilkos akart lenni, de túléli. Egy fiatal papnak gyón meg, miután beismeri, bármit tett is, vesztett. Az ő zenéje elveszik, míg Mozarté, akit a halálba kergetett és tönkretett, halhatatlan. Egy ember tragédiája, aki felismerte a zsenialitást, de maga nem lehetett az. Akit bántott, hogy egy éretlenül viselkedő, szenvedélyes fiú csodákat tudott teremteni – így tönkretette, gáncsolta egész életében. Akkor talán nyertesnek hitte magát, de a végső elszámolásnál pontosan tudja, ő a vesztes. Zseniális alakítások, remek történet és csodás zene. Amadeus.

Ellenségek legjobbika

Szavazós, közös nevezőre jutó, ellentéteket leküzdős.

1971, Észak-Karolina. A feketék és fehérek között rendszeresek az összetűzések a városi tanács előtt. A politikusok igyekeznek úgy lavírozni, hogy a rasszista elvek érvényesüljenek, miközben látszólag mindenkit meghallgatnak. Amikor a fekete iskola leég, kérelmezik, hogy fél évig hadd járjanak a gyerekek a fehérekkel közös iskolába. Amikor a tanács megtagadja, a polgárjogi mozgalom is beveti magát. Kínjuknak egy mediátort hívnak, 2_17ellensegek-legjobbika.jpgakinek 10 napja van, hogy minél több embert megmozgasson a városban, és közös döntés szülessen, mi legyen a gyerekek és az iskolák sorsa. Helyettesének két örök ellenséget választ: a feketék ügyeiért teljes erővel kiálló, hangadó Ann-t és a Ku Klux Klán helyi szervezetének vezetőjét, CP-t. A közös munka nehezen indul, de az emberek lassan felismerik, hogy a bőrszínükön kívül mennyi minden van, ami összeköti őket. Ám a változás sosem könnyű.

Megtörtént eset az alapja, nekem már ez is sokat hozzáadott az élményhez. Mindig kicsit máshogy nézem azokat a történeteket, amelyek mögött valódi emberek állnak. A veszteségek, a küzdelmek sokkal reálisabbak, attól függetlenül, a filmet milyen irányba viszi el a rendező.

Az Ellenségek legjobbika egyfajta könnyed pátoszt kapott. Annak a meséje lett, hogy mindenki képes változni, és talán mégsem olyan reménytelen az emberi faj. Ha egy megrögzött rasszista, a KKK vezetője képes lehet kimondani azt, hogy eddig rossz dolgokban hitt, és már mást gondol, akkor mindenkinek van remény.

Jó érzékkel több történetszál összpontosul a szereplők körül. Kiemelten az iskola ügyében látjuk a tárgyaló embereket, akik megpróbálnak közös nevezőre jutni, elükön CP és Ann. A mediátor karakter azért is különösen izgalmas, mert a mediáció napjainkban is divat, de sokan még nem ismerik és használják. Itt képet lehet alkotni arról, mit jelent ez a szakma. Igaz, kicsit mesének érzem, hogy ennyire könnyen összehozták itt az embereket, de mivel megtörtént eset az alapja, talán nagy eltérések nem voltak a valósághoz képest.

Vannak olyan kis darabok a történetben, amelyek nem kapnak akkora súlyt benne, de kifejezetten fontos részek. Amikor a mediátor kifejti, hogy azért enged több mindent a KKK oldalnak is, mert ők is engedtek az álláspontjukból. Plusz, ezzel képes őket itt tartani. Amíg egy asztalnál ülnek és tárgyalnak, van esély közelíteni a nézeteket, addig a változásra is van esély. Ez valami olyasmi, amit megfogadhatna mindenki a saját kis harcaiban is. Le kell ülni kommunikálni. Nyitottan – amit akkor láttunk, amikor Ann megvédte a kitett KKK anyagokat. Hiába gyűlölte, amit képviseltek, de ez is eszköze annak, hogy megértse a másikat és képesek legyenek tárgyalni. Ez lenne a követendő példa, a közeledés és megértés, a kompromisszum keresése, és nem a háború. Bármilyen téren, nem csak faji kérdésekben.

A szereplők magánélete is felvillan, emberibbé téve minden karaktert. CP felesége a kevés jelentében is lett annyira hangsúlyos, hogy megjegyezzem és értsem azt a nőt. A beteg nagyfiuk szála mondjuk annyira nem tetszett, ő inkább csak azért kellett, hogy rajta keresztül is közeledhessen egymáshoz CP és Ann nézete.

A klán működéséről is voltak itt érdekességek. Ahogy szervezetként működtek, amiket tanítottak a következő nemzedéknek. Valahol érthető, mi vonzotta benne CP karakterét is. Ha nem lett volna a gyűlölet programjuk, akkor ez egy összetartó férfiklub lehetett volna, amivel könnyű azonosulni.

A film sokat köszönhet Sam Rockwell színészi munkájának. Eleinte nagyon nem volt szimpatikus ez a színész, de az utóbbi években olyan szerepeket játszik nagy erővel, hogy megváltozott a véleményem. A Jojo Nyusziban is kiemeltem, itt is ezt teszem. Megérdemli.

Érzem ugyan, hogyan hatásvadász a film, de az üzenete miatt nem bánom. Nekem tetszett.

 

Ellenségek legjobbika - 5/4,5 két remek színész jó játéka nézette, miközben a történet igaz is, gondolkoztató is.

https://www.youtube.com/watch?v=zxfWbmmdz9A

Várható heti megjelenések

Mozi:

  • Öngyilkos túra - skandináv misztikus dráma
  • A vadon hívó szava - amerikai kalandfilm
  • Isten létezik, és Petrunijának hívják - európai koprodukciós dráma
  • A mennyországnak kell lennie - francia, kanadai, török, német, palesztin, katari vígjáték
  • Az ellenállók - francia, spanyol, belga thriller

 

DVD:

  • Zombieland 1-2 pack
süti beállítások módosítása
Mobil