Minden napra egy film

Minden napra egy film

The Outsider

2019. november 23. - BBerni86

Jakuzás, átalakulós, beilleszkedős, halálos.

Osaka, az 1950-es évek eleje. A helyi börtönben Nick az egyetlen nem japán elítélt. Amikor segít az egyik jakuza tagnak a szökésben, hálából őt is kijuttatják. Kiyoshi a szervezetbe is beviszi magával, munkát és lakást is adva 11_23the_outsider.jpgneki. Nick gyorsan öl, nem tesz fel felesleges kérdéseket és pillanatok alatt azonosul a jakuza szellemiségével. Az ujjait is simán levágja, amikor egy balul sikerült üzlet után a főnök elégtételt követel. A szerelem is itt talál rá: Kiyoshi húga, Miyu már a megismerkedésük estéjén a szeretője lesz, és ki is tartanak egymás mellett, ha többen rossz szemmel is nézik a kettősüket. Nick kialakulóban levő új életét a saját múltja és egy jakuza háború veszélyezteti, amiben igyekszik talpon maradni és életben tartani a szeretteit.

Elképesztő, mennyire rühellték a kritikusok ezt a filmet. Mondjuk, a nézők se szerették sokkal jobban. Valahol igazuk van, némi elvakultság nélkül valóban darabokra lehet szedni a dramaturgiát, a karaktereket, de még a színészeket is benne. Ám, sajnos vagy sem, nekem akadt benne vakító.

Vallomások: a Rémségek könyve első része óta Jared Leto bejön nekem. Rajongásnak azért nem nevezném, de kedvelem annyira, hogy simán elnézek neki egy-egy gyengébb filmet is. Így, nem vagyok képes elfogulatlanul nézni ezt a filmet.

A cselekmény pörög, ha sokszor banálisan is alakulnak benne az események. Kötelező köröket futnak, minimális logika mentén. Az egyik percben Nick a pária, akit amerikai származása miatt le se köpnének, a másikban a főnök fogadja be a jakuza családjába? Az sem volt tiszta, hogy a háború minek robban ki és éppen ki gyilkol kit. A szerelmi szál még rosszabb ezeknél. Az agyamra mennek az olyan sztorik, amelyek nem Disney mesék és szerelem van első látásra. Nick és Miyu: találkoznak a bárban, a báty hazaküldi a férfival a húgát. Beszélnek vagy két mondatot és a lány máris az ágyába invitálja a férfit. Utána meg úgy viselkednek, mintha együtt lennének évek óta, és mindent tudnának egymásról, stabil pár lennének rég. Az agyam le is kapcsoltam, és csak néztem a filmet, nem gondoltam bele semmibe, így viszonylag szórakoztató.

Karakterek nem is nagyon akadnak. A jakuza tagok annyira egyformák, hogy meg sem tudtam különböztetni őket. Annyi maradt meg, az egyik hozta ki Nicket a börtönből és az ő húgával jár. A másik meg a lány volt pasija, akinek nagyon nem tetszik, hogy Miyu már nem dobja szét neki a lábait. Senkiről se tudni meg semmit, még csak azt sem, milyen ember.

Nick esetében a legrosszabb: ő most jó vagy rossz ember? A múltja tiszta homály, a jelene minimum megkérdőjelezhető. Túl könnyen lesz egy erőszakszervezet engedelmes tagja. Ha nem Leto játszaná, simán ellenszenves is lenne. Egyre mélyebbre süllyed, és a filmben ez az elérendő, pozitív cél. Kösz, de nem tudom értékelni, hogy hidegvérrel átvágja a barátja torkát is. Miért nem akadok ki ezen? Lenne rá egy nagyon csajos válaszom. Mert mindeközben a From Yesterday klipje pergett a szemem előtt, és a színész két szép kék szeme feledteti velem, milyen is ez a Nick.

Tudom, a szubjektív szimpátiám elvakít. Most ez van – legalább nem fájt a film.

 

The Outsider - 5/3 felszínes szórakoztatás, de Letóval elfogult vagyok. Miatta simán bírtam a filmet.

https://www.youtube.com/watch?v=QNNcl2mEHzQ

American Horror Story

1984

Táboros, sorozatgyilkosos, szellemes.

Brooke az esküvőjén történt tragédia elől költözik be a városba. Gyorsan új barátokra is lel, egy aerobik stúdió fiatal alkalmazottaiban. Hívják magukkal nyári táborba felügyelőnek is, amit eleinte elutasít, de amikor egy éjjel megtámadja egy sorozatgyilkos a lakásában, mégis a csapattal tart. A helyszínen derül ki számára, hogy a 11_23ahs.jpgRedwood Tábor pár éve egy szörnyű mészárlás helyszíne volt – az egyetlen túlélő vette meg, nyitja meg újra. A nyitás előtt már vannak jelek, hogy megint elszabadul a pokol. Visszatér az egykori gyilkos, de új mészáros is jelentkezik. Ahogy egyre több a halott, egyre több titok is kiderül: ki volt az igazi gyilkos egykor és most, valóban kísértetjárta hely a tábor?

A The Politician kapcsán nagyon dicsértem Ryan Murphy munkásságát. Itt egy újabb sorozata, amit talán a zászlóshajónak is lehet nevezni. Az American Horror Story 2019-es évada. Ahogy ez a sorozat évek óta, most is megosztóra sikerült.

Zseniális vagy förtelmes? Megfelelőnek érzem mindkét jelzőt rá. Ennek megfelelően hol nagyon szerettem a sorozatot, és jól szórakoztam; hol legszívesebben félbehagytam volna az egészet. De ez az évad rövidebb a szokottnál, így azért könnyebben végignéztem. Tudom, az apokalipszises évaddal le vagyok maradva – de ez antológia sorozat, nyugodtan lehet így is nézni. Majd sort kerítek az AHS világvégéjére is, ha túl vagyok a tábori sokkon.

Zseniális benne, hogy fogja a táboros slasher filmek összes zsánerét, és majdnem paródia szinten kiforgatja őket. A Péntek 13 abszolút visszaköszön, de a zsáner több elemét is használja. (Még egy olyan része is van, ami a Kill Billt juttatta eszembe.) A sorozatgyilkos mindig visszatér – itt egy egészen eredeti ötlettel. Nem egy szereplőről kiderül, hogy nem az, akinek látszik. A karakterek sorra halnak, változatos módokon.

A gond az, hogy át is csúszik paródiába, már túl sok. Minden annyira fel van erősítve, hogy az alapból nem éppen a logikájáról híres zsáner ebben a formában már több mint röhejes. Túlságosan tervezettnek és kitaláltnak érzem ahhoz, hogy gagyinak nevezzem, de ahhoz van közel. Abszolút nem lehet helyenként komolyan venni, és inkább nevetséges, mint ijesztő.

A végére sikerült minden szálat rendezetten összefogni, még szerettem is, ahogy a sok esemény és minden összefüggés egységesen összeáll. Az is jól esett, hogy ez az AHS évad mondhatni happy enddel zárult. Nem jellemző, hogy jó szájízzel fejezek be egy évadot, de most ez történt. Mindenki megkapta, amit érdemelt és a gonoszság sem emelkedett fel.

Szeretem azt is az antológiában, hogy új színészek is vannak, de visszatérő színészekkel dolgoznak. Idén nagyot néztem Matthew ’Glee’ Morrison szerződtetésén – 4 részbe tellett, mire ráismertem. Hiányoltam Evan Peterst. Bírtam Finn Wittrock és Dylan McDermott vendégszereplését. Részben a színészek miatt is nézem az évadokat, igaz ez most is.

A sorozat külcsíne harsány. Zenében, küllemben is visszahozza a nyolcvanas éveket, de ahogy a slasher elemeket, ezeket is annyira felerősítették, hogy már paródiának hat. Meg is állapítottam, hogy szerencsére túl kicsi voltam, hogy bármire is emlékezzem belőle. A frizurák, a ruhák, a sorozatban használt zenék – majdnem kínzóeszközök.

Nem ez a leggyengébb évad, de horrornak alig nevezhető. Mészárlás, nem félelemkeltés.

 

American Horror Story – 1984 - 5/3 szélsőséges évad volt: vagy nagyon rühelltem, vagy jól szórakoztam. Harsány, színes.

https://www.youtube.com/watch?v=aSRQRiw4xwc

Dominó

Nyomozós, terror ellen küzdős, bosszúállós.

Christian és Lars jó barátok, akik a szabadidejükben is összejárnak. Mellette partnerek is, egymás társai a rendőrségen. Egy este éppen felveszik a szolgálatot, amikor egy bérházba kérnek rendőrt rendbontás miatt. Elindulnak, és hamar egy rémálomban találják maguk. A gyanúsítottat elfogták, Lars vigyáz rá, amíg Christian 11_22domino.jpgbenéz a lakásba. Egy meggyilkolt férfit talál, de mire figyelmeztetni tudná a társát, a gyanúsított már kiugrott az ablakon és átvágta Lars torkát. Christian hiába üldözi, elmenekül. Lars pedig kómába esik, majd meghal a kórházban. Miközben Christian egy rendőrnővel, Alexszel kiegészülve – akinek szintén megvan a maga személyes oka – Ezra nyomába ered, a férfit a CIA környékezi meg és kezdi el terroristák levadászására felhasználni.

Brian De Palma tett már le nem egy meghatározó filmet az asztalra. A saját kedvencem a Fekete Dália, de sokaknak biztos a listáján van a Sebhelyesarcú és a Mission: Impossible filmek nyitódarabja is. Most itt a Dominó, ami talán nem lesz a fentiekhez hasonló klasszikus, de van pár olyan eleme, ami miatt illik az életműbe.

A film legfontosabb része számomra a láthatatlan alkuk és zsarolások hálózata volt. Elég fontos téma napjainkban, hogyan lehet és szabad harcolni a terroristák ellen. A cél szentesíti az eszközt? Azért, mert egy gyilkos most neked öl, meg lehet bocsátani a korábban elkövetett tetteiért? Itt konkrétan azt látjuk, hogy egy körözött bűnöző, egy rendőrgyilkos a CIA által kap menedéket és védelmet, mert hajlandó nekik dolgozni.

A film nem vágja az arcunkba a kérdést, de azért elég erősen érezni belőle: hol itt az igazság? Mindkét félnek vannak érvei. Most hasznos munkát végez nekik Ezra, amit más nem tudna így megtenni. Amit tesz, azzal életek tucatjait menti meg. De mi lesz a meggyilkolt Lars és társai igazságával? Nem is lehet jól választani. Ugyan a film végén születik egy döntés, de hogy ez állásfoglalás is lenne… nem hiszem.

A film ezt a két utat járja be alaposan, elég sok akció- és krimi jelenettel. Látjuk, Alex és Christian hogyan nyomoz Ezra Tarzi után, hogyan vadásszák tulajdonképpen le. Közben némi karakterdrámát is kapunk, hiszen Alex lassan fedi csak fel, miért fontos neki ennyire a bosszú Larsért. (Nem mintha bárkit meglepne, korábban a színésznő arcjátékából ki lehetett olvasni mindent.) Másrészt, látjuk, Tarzi hogyan lesz a CIA embere és mit csinál nekik. Látjuk, milyen méreteket ölt a terror, és mennyire nehéz azokat elkapni és leleplezni, akik a szálakat mozgatják, nem csak bábukká tett öngyilkos merénylők.

Korrektül néz ki a film, érezni benne a készítők rutinját. Nem egy hagyományos értelemben vett látványmozi, de aminek kell, az benne van.

A casting is fogamra való. Carice van Houten mutat valamit az érzékenyebb oldalából is, Nikolaj Coster-Waldau meg hozza a formáját. Nem rémlik, hogy a Trónok harcában lett volna közös jelenetük, most pótolhatták.

Nem egy szívderítő film, de ez a téma nem is lehet az. Korrekt a cselekménye, a karakterei és a szereposztása is. Nem tudnám megmondani, miért nem tetszik – de tény, elnéztem, nem is utáltam, de különösebben nem is fogott meg.

 

Dominó - 5/3 az üzenete üthetne, a szereposztás korrekt, de valahogy nem az én világom volt.

https://www.youtube.com/watch?v=Pv96smoSQXA

Mit várunk?

Cím: Nyúl Péter 2.

Készítők: ahogy az első rész, a második is Will Gluck produkciója. A főszereplők is visszatértek még egy körre, vagyis Rose Byrne és Domhnall Gleeson a fedélzeten.mit_35.jpg

Műfaj: családi, komédia

Cselekmény: Thomas és Bea összeházasodnak, ami félelemmel tölti el Pétert. Rá már akkor nincs is szükség, a nőnek új családja van? A bolt különben nagyon megy, a nyulak egyre népszerűbbek. Péter is saját kalandra indul, és a városban találkozik apja egykori barátjával. A vidéki nyúlra nagy kalandok várnak a városban!

Várható megjelenés: 2020 tavaszán (áprilisi a premier dátuma)

Miért várós?

  • Még annyira homályos a cselekmény, mi is lesz ebben pontosan?
  • Domhnall Gleeson – mint pasi, nem jön be, de színészként szeretem. Szívesen nézem a filmjeit, és az első részben jól állt neki Thomas karaktere.
  • Az első nagyon szerethető lett, remélem, ez is az lesz.
  • Csodaszép a CGI.

A csörgőkígyó

Gyermeket mentős, pokoli alkus, gyilkosos.

Katrina a kislányával költözik, új életet fognak kezdeni. Csak célba kellene érniük, és mivel Katrina nem szeret repülni, egy hosszú autóút áll előttük, unalmas terepen. A sivatagban nincs senki és semmi, csak ők az úton. Amikor megállnak kicsit pihenni, Clarát megmarja egy kígyó. A kislány pillanatok alatt lesz nagyon rosszul, és 11_21a_csorgokigyo.jpgKatrina kétségbeesetten igyekszik segítséget szerezni. Egy elhagyatott lakókocsira bukkan, ahol az idős asszony közli, tud segíteni, sok csörgőkígyómarást látott már el. Az árat később beszélik meg. Clara jobban lesz, a marás az asszonnyal együtt eltűnt. A kórházban azonban egy titokzatos idegen közli Katrinával az árat: lélekért lelket kérnek. Valakit meg kell ölnie a nőnek naplementéig, vagy visszatér a marás és már nem lesz menekülés a kislánynak.

Horror és a címében ott van egy kígyó neve? Mondjuk úgy, arra készültem, hogy még rémálmodni is hüllőkkel fogok a film megnézése után. Mit álmodtam? Semmi köze nem volt a kígyókhoz, ahogy ennek a filmnek se sok. Mondjuk, a horrorhoz se…

Ez egy thriller. A kígyó a film elején van jelen, kb. fél percet vagy annyit sem. Ez a következményekről szól, nem is vagyok kibékülve azzal, hogy bevitték a címbe is. A Lélekért lélek vagy valami az ár megfizetéséről jobb lett volna, a cselekményt is jobban tükrözné, és ez a filmben is többször előkerül.

A cselekmény nem sok. Leginkább az van benne, hogy Katrina gyötrődik, mit csináljon. A kislányát imádja, nagyon nem akarja elveszteni, de gyilkolni sem képes. Sokszor látunk olyat, hogy áll és gondolkodik, megtegye vagy sem. Néha már komolyan sajnáltam szegényt, annyira szerencsétlennek tűnt. Az különösen fájhatott, amikor nem volt mersze megfullasztani a haldokló és öntudatlan öregembert, aki 5 percen belül magától is elhalálozott.

Ha nem mutatták volna és annyira kiemelve az asszony belső szenvedését, még szinte komédiának is néztem volna, annyira nem akart összejönni neki a gyilkosság.

A filmnek van egy misztikusabb rétege is, amit bővebben kifejtve is elnéztem volna. Egyáltalán, kivel kötött alkut Katrina? Elsőre rávágnám, hogy a sátánnal, de több alak is megjelenik majd neki. Most arra szavaznék, a sivataggal magával. De nem derül ki, mindenki megalkothatja a maga elméletét. Az enyém alapja, ami a cserélt lélekkel lesz. De nem mesélem el, maradjon valami meglepetés is a film végére!

Külsőségeiben nincs semmi emlékezetes. Kevés helyszín, nulla látványelem. Még csak a kígyót sem kellett animálni, mert magát a marást nem látjuk. A kislány sikolyát halljuk az anya szemszögéből, majd látjuk az elsuhanó csörgőkígyót. Ez a film legerősebb akciójelenete. Vagyis, ilyen szempontból is inkább egy thrillerrel állunk szemben.

A Netflix a szereposztással nem szokott spórolni, most elégedett voltam a két főszereplővel. Carmen Ejogo szépen építgeti a filmográfiáját. Az biztos, nem ez a legjobb film rajta, de becsülettel eljátssza a kétségbeesett anyát. A kedvencem Theo Rossi, aki a Netflix Luke Cage sorozatából lehet ismerős. A karakter is hasonló – most is megvillantja, hogy tud egy személyben vonzó és nagyon taszító is lenni.

Lehetett volna jobb is, mozgalmasabb is. Egyszer nézős.

 

A csörgőkígyó - 5/3 az alapötletet bírtam, jó a szereposztása is, de valamiért Katrina vergődését untam.

https://www.youtube.com/watch?v=LhklHFwmBYw

Édesem

Lakatlan szigetes, szörnyes, túlélésért küzdő.

Jenn hajótöröttként tér magához egy ismeretlen szigeten. Nincs egyedül, egy barátja is itt sodródott ki, de a nő hiába próbál segíteni neki, a súlyosan sérült Brad hamarosan elhalálozik. Jenn igyekszik felmérni a szigetet: sírokra bukkan, és megtalálja az eltemetettek hátrahagyott holmiját. Elkezd berendezkedni, eltemeti a barátját, de éjjel szembesül vele, tényleg nincs egyedül. A vízből egy kétéltű szörnyeteg bukkan fel, ami megeszi Brad tetemét. Majd másnap hajsza kezdődik köztük: a szörny levadászná a nőt, aki igyekszik küzdeni és életben 11_20edesem.jpgmaradni esténként. Pár nappal később csónak ér partot: a barátja, Lucas és egy barátjuk, Mia sodródott ki ide. Jenn azonnal menekülne a szigetről, de ők maradnának itt, ahol föld és élelem van. Nem hisznek a szörnyben, amíg nem látják a saját szemükkel, hiába Jenn minden szava.

Irritál, amikor egy címnek semmi értelme, és ennek nincs. Mégis, ki az édesem/szívecském? Jenn nem éppen ilyen karakter, ő egy harcos, aki egy pillanatra sem esett ki a szerepéből, még akkor sem, amikor a barátja felbukkant. Ő egy harcos túlélő, aki szó nélkül hegyez karókat és elsőre képes kihegyezett bottal halat fogni. A szörny? Az meg miért lenne bárkinek is az édese? Ez rejtély marad, mert halvány ötletem sincs.

Igaz, a film nem csak ezen a ponton érthetetlen. Annyira ki van hasítva minden környezetből ez a történet, hogy képtelenség elhelyezni. Az eszközökből be lehet lőni, hogy napjainkban játszódik, de hol és mikor? Az kérdéses. Zavaró, hogy semmit nem tudunk meg a korábban történtekről. Kik ezek a fiatalok, miért voltak a nyílt vízen, hogyan süllyedtek el, egyáltalán honnan ismerik egymást? Semmire nincs válasz, csak a sziget van és a szörny.

A mutatott cselekményben is maradtak homályos pontok, amelyeket nem is értem, minek tettek egyáltalán bele. Amikor már menekülnének a gumicsónakkal, Jenn vérnyomokat lát rajta. Az kinek a vére? Lucas megölt ott valakit? Kit és mikor? Nagyon kétlem, hogy 2-3 napi éhezés már kannibállá tette volna. Pláne, hogy a partra sodródott torzónak a lábai hiányoztak. Ha már embert esznek, túl sok részt hagytak így volna veszendőbe menni.

Van a filmben egy csomó röhejes részlet. Amikor Jenn átöltözget ilyen-olyan tevékenységekhez, egyszer. Nem számoltam össze, de lakatlan szigethez képest elég bő a ruhatára. Egy darabig – a film végére már megelégszik egy viselettel is. A lyuk az óceánban. De a kedvencem: a szörny átszabja a csónak alját, a két fiatal riasztópisztollyal át is lő ott. De a csónak nem süllyed el egy hatalmas lyukkal, még csak a víz se kezd el beleömleni?

Ha mindez nem lenne elég, még ott van a szörny kinézete is. A film nagyjában nem is mutatják, csak Jenn látszik, aki elbújt előle. Néha felvillan a lába, ami patásnak tűnik és halljuk a hangját. Sokáig simán valami lófélének néztem/gondoltam a részletekből. A film végére azonban leleplezik és mondhatom, borzalmasan néz ki. Láttam filmet, amiben a gyerekek Halloween jelmeze kilométerekkel jobban sikerült. Mihez is hasonlítsam? Elcsépelt, láthatóan beöltözött ember, kicsi godzilla? Az ijesztő helyett a röhejes, ami jellemzi.

A durva az, meglepően jó kritikái vannak, pedig ez borzalmas egy alkotás.

Mit keres ebben a filmben Emory Cohen? Az egyetlen, akit elviselni benne, különben.

Rémes egy horror, csak addig ért valamit, amíg lakatlan szigetes, túlélős filmnek tűnt.

 

Édesem - 5/2 a túlélős része még csak elment, de ahogy gagyi horror is akart lenni… az simán fájt.

https://www.youtube.com/watch?v=wlJwxYmfSuo

Idézzünk!

A történetek gyógyítanak. A történetek bántanak. Ha elégszer ismételjük őket, valósággá válnak. Azzá tesznek, akik vagyunk. Erejük van. (Lidérces mesék éjszakája)

 

(Alfred feljavította Batman ruhatárát egy életveszélyes sérülés után – gondolnia kell a jövőre is…)

  • Jobban ismerem önt annál, hogy megpróbáljam lebeszélni.
  • Mostanra reméltem is.
  • Azonban javasolhatnám ezt? A maszk egy kicsit jobban ki van párnázva. Próbálja elkerülni a fejre irányuló ütéseket! Nem szeretnék a világ legnagyszerűbb zöldségének az inasa lenni, uram. (Batman: Hush)

 

  • Figyelmeztetem uram, a kódfejtő ritka fajta. Rochefort módszerei például különösen sajátosak.
  • Az se érdekel, ha a kávézaccot bűvöli, miközben járja a hula táncot, ha értékes az információ. (Midway)

 

(Freddie kiszabadítására egy barát érkezik, akinek korábban megrendezték a halálát. A férfi meg is lepődik, ki jött érte.)

  • Egek! Danny, te halott vagy.
  • Nem. Londonban éltem. Az ugyanaz. (Peaky Blinders)

 

(Mal rá akarja venni az apját, Hádészt, hogy segítsen neki a gonosz varázslat ellen. Helyette sorra veszik a kapcsolatuk sérelmeit.)

  • Felsültél, mint apa.
  • Szegény Mali, szomorú vagy?
  • Nem olyan szomorú, mint te a hatalmad nélkül. Nem harcolni jöttem. Csak most az egyszer cselekedj helyesen!
  • Lelkeket lopok. Csak nem virágot vártál? (Utódok 3.)

 

(Shaun és a barátnő gondok: miért ír Carly folyton üzeneteket a konferenciáról? Egy ponton már a betege is kifejti a véleményét.)

  • Csak szeretnék valakit magam mellett. Ha esetleg elpatkolnék. Valószínűleg az idegesítő barátnője is csak ennyit akar. Tudni, hogy ott van neki.
  • Carly jó egészségnek örvend, és kicsi az esélye, hogy meghal.
  • Néhány lány igen szerencsés. (The Good Doctor)
süti beállítások módosítása
Mobil