Nyomozó, csodát tapasztaló, új útra lépő.
Nagy a készülődés a rómaiak izraeli, Júdea nevű tartományában. A császár készül ide látogatni, és a helytartó, Pilátus azt a képet akarja sugallni, hogy minden rendben és erős kézzel irányít. A zsidó főpapok, az élükön Kajafással a rendért szívességet kérnek: egy Jézus nevű tanítóról kezdik azt hinni az emberek, hogy ő megjövendölt Messiás. Pilátusnak kell keresztre küldenie. A római jobb keze, Clavius csatából arra tér haza, hogy végeznie kell a megfeszített férfival, mert a keresztnél nagy a tömeg, félnek a zavargástól. Majd a sírt kelt őriztetnie, hiszen Jézus megjövendölte, hogy feltámad. Amikor a sír mégis kinyílik, a test eltűnik, ő kapja a feladatot, hogy előkerítse a holttestet, amíg még felismerhetőek a vonásai. Clavius módszeresen ered Jézus követőinek a nyomába, de valami olyasmit talál, amire nincs felkészülve – ami örökre megváltoztatja az életét.
Jézus élete, a keresztre feszítés hálás filmtéma. Bár a világ már kevésbé vallásos, az ilyesmi történetek mindig figyelmet keltenek. Pláne, ha van bennük egy elem, ami miatt lehet botrányt kavarni. Az utolsó megkísértésben a Sátán a nővel kísért, a da Vinci kódban családos embert csináltak Jézus alakjából, a Passió olyan véres volt, hogy nézni is fájt. Ilyen szempontból a Feltámadás hagyományosabb darab, de ebben is van egy csavar.
Úgy mondja el a feltámadás és Jézus történetét, az egyház megalakulását, hogy nem Jézus és a tanítványok a főszereplők. Egy kívülálló, egy magas rangú római katona lesz az események tanúja. Mi több, egyenesen nyomoz utánuk, a csalást akarja leleplezni.
Ezzel a filmkészítők egy olyan helyzetet teremtettek, hogy egy emberen keresztül mutathatják be, ahogy valaki hinni kezd. Hiszen Clavius az elején semmit nem tud Jézusról, még a nevét sem. A tanait, az egész helyzetet akkor kezdi el megismerni, amikor nyomoznia kell utánuk. Látja az emberek vak hitét. Fokozatos, ahogy ő maga is változik. Először csak Istennek tesz egy felajánlást, de el fog jutni addig, hogy az egész életét megváltoztassa.
Ok, azért van valami, ami miatt mégsem tudom ráfogni, hogy így kellene hinni mindenkinek. Clavius tanúja lesz a csodáknak. Ha valamit a saját szemeddel látsz, akkor már nem kell hit. Akkor csak el kell fogadni, amit látsz. Szerintem ez sokkal könnyebb, mint akinek nincs bizonyítéka, csak a reménye, hogy ez az igazság.
A film dinamikáját a nyomozás adja, és azt korrekten felépítették. Clavius következetes, és elég érdekes jellem is, hogy ő legyen a középpontban. Joseph Fiennes nem a bátyja, de annyi tehetség benne is van, hogy elhitesse az emberrel, hogy Clavius sikeres katona, míg van egy emberi és sebezhető oldala is. Talán az volt a kedvenc részem vele, amikor összetörik a világa – amikor a tanítványokat üldözi, rájuk nyit, meglátja a feltámadott Jézust és egy pillanat alatt minden összeomlik benne, amiben addig hitt. A sorsfordító pillanat.
Amit még szerettem benne, hogy igyekeztek a politikai hátteret is mögé tenni. Ahogy a főpapok féltik a hatalmuk és korrumpálódnak. Gyilkosságra kérik a rómaiakat, lefizetnek embereket. Róma pedig birodalmat irányít, nekik sem az a szempont, hogy a zsidók miben hisznek. Abszolút mindegy nekik, amíg rend van és elismerik a római uralmat. A kis háttérben zajló játszmák, a hatalom színei is be vannak építve a történetbe.
Nem látványfilm, a kort leginkább a ruhákkal adják vissza. A római légiós egyenruhán még merengek is, olyan furának tűntek a nadrágok… mondjuk, ez legyen a legnagyobb bajom.
Fogalmam sincs, mennyire követi a Bibliát a sztori, de nem is számít. Filmnek korrekt.
Feltámadás – 5/4 a kívülálló szemszöge, aki megváltozik a látottakról eladta és új színt vitt a történetbe.
Risen Official Trailer 2 (2016) - Joseph Fiennes, Tom Felton Movie HD - YouTube