Minden napra egy film

Minden napra egy film

Being the Ricardos

2022. március 22. - BBerni86

Házasságot bemutató, karriert fenntartó, humoristás.

Lucille Ball humorista volt, tehetséges színésznő, a nagy áttörés előtt. A sármos, kubai származású zenészt, Desi Arnazt el is bűvöli, hogy Lucille nem omlik a lábai elé. A szerelemből házasság lesz, majd Lucille a rádióműsora után a tévés felkérést is megkapja – viszi magával a férjét is. Az I love Lucy váratlanul nagy sikert arat, és sztárrá teszi a szereplőket. Lucille keményen megdolgozik a műsor sikeréért, folyamatosan fejleszti a részeket – közbenbeing_the_ricardos.jpg vívnia kell a maga harcait is. Amikor teherbe esik, a történetbe akarja íratni a gyermekáldást, amit a stúdió nagyon meg akar akadályozni. Botrány készül abból is, hogy a nagyapja iránti tiszteletből szinte kamaszként egyszer beikszelte egy szavazólapon, hogy kommunistának tartja magát. A házassága kapcsán is merülnek fel gondok: Desi egyre több időt tölt a hajóján és cikkeznek arról, hogy csalja a feleségét.

Ezt se gondoltam volna, amikor nézni kezdtem a filmet. Miközben azért más, de nagyon sok mindenben egyezik ez a film a The Eyes of Tammy Faye cíművel. Furcsa, de ezt tartom a jobb filmnek, mégis a Tammy Faye tetszett jobban.

Az első, hogy mindkettő egy valós történet alapján készült. A Being the Ricardos pedig izgalmasan meséli el a történetet, tulajdonképpen éveket vesz át, de úgy, mintha csak pár nap történését látnánk. Ez egyszerre volt izgalmas és érdekes, de nagyon zavarba ejtő is. Nem egyszer kapkodtam a fejem, hogy most mi is történt? Vegyük csak Lucille terhességét! Az egyik jelenetben még a vezetőséget próbálják zsarolni, hogy bekerüljön a műsorba, majd Desi egy kislányt ringat az éjjel? Fogtam magam, neten olvastam Lucille Ball életéről, úgy már rendben voltak a dolgok. De előtte nem állt össze. Nekem már az I love Lucy is csak annyit mond, hogy régen volt egy ilyen című, nagyon sikeres műsor, amit a WandaVision is alapnak használt – pedig ide kell a háttérismeret.

Mindkettő olyan nőket tesz a középpontba, akik nagyon sikeresek voltak a tévé világában. Lucille a jobb karakter. Ő egy nagyon tehetséges és értelmes személyiség. Kifejezetten szerettem az olyan jeleneteket, amikor a fejében összeáll, hogyan kellene egy jelenetnek kinéznie, és aztán nekiáll megvalósítani. Rengeteg jó dolgot el lehet róla mondani, sok tekintetben nagyon modern nő, de van egy nagy gyengéje. Az otthon utáni vágya, amiért hoz kompromisszumokat. De ő nem egy naiva, mint Tammy Faye. Ő rájön a dolgokra, felelősségre vonja a férjét és lép. Sokkal inkább nőideál, mint a másik film hősnője.

Társadalmilag is sokkal több mindent sikerül elmondani. Benne van a korszak, amikor Amerika a kommunistákat üldözte. Benne van, hogy milyen volt a nőideál és ennek hogyan igyekeztek megfelelni, miközben modernebbé is igyekeztek tenni a nőképet.

Sok jó színész van a filmben, és több jó alakítás is. Nem véletlen, hogy 3 színész is megkapta az Oscar-jelölést. Kidman a hangjával csodákra képes, Javier Bardem nagyon érzi a kubai szívtipró sármját, J.K. Simmons meg stílusosan hozza a kiábrándult mellékszereplőt. Csak, Kidman arca. Néha le a kalappal a sminkes előtt, de nem mindig. Néha annyira műnek hat Kidman arca, mintha nem is bőre lenne, hanem plasztik baba lett volna.

Megvan a film hangulata, látványban is igyekszik hozni a korszakot. Bár az eredeti sorozatot nem láttam, de simán el tudom hinni, hogy újrajátszották és megjelenítették az eredetit.

Vállalható film, több is tud lenni, mint a házaspár története – egy nőé, egy műsoré, egy korszaké. Ha az a pár dolog nincs, ami zavart, szerethettem is volna.

 

Being the Ricardos – 5/3,5 egy történetbe beleépítettek egy egész kapcsolatot és karriert, de háttérismeret nélkül elveszni benne. Kidman sminkje… hát…

The Eyes of Tammy Faye

Házasságos, prédikátori munkát végző, vagyont szerző.

A kis Tammy szeretett volna a családjával templomba menni, de neki tilos volt. Az anyja elvált asszony volt. Tammy apja más férfi volt, mint a testvéreinek, és anyja rejtegette a lányt, aki miatt kinézték a hívek. Egy alkalommal Tammy besétált, isteni látomást kapott és ettől kezdve ő is járhatott a többiekkel, az életét is annak the_eyes_of_tammy_faye.jpgszentelte, hogy terjessze a hitet. A főiskolán ismerkedett meg a jóképű, nagydumás Jimmel, aki felvetette, hogy ne is várják meg a diplomát: Tammy énekel, ő prédikál és gyülekezetük lesz. Mire feleszmélnek, már a tévében is benne vannak, és közismert, szeretett házaspár lettek, akik a vallás mellett mindenféle terméket is árulnak a saját csatornájukon. A vagyon azonban több mindent kikezd: a kapcsolatukat éppen annyira, mint a jellemüket.

Az alapok: a film igaz történetet dolgoz fel, és ezt nem is titkolja. Egyeznek a nevek is, nem is próbálnak úgy tenni, mintha kitalált történet lenne. Az USA-ban ismert történet is, azért nekünk inkább újdonságként hat. (Mondjuk, van egy 1 évadot megélt tévés szappan, ami szintén ezen alapulhatott, mert egyeznek az alapok. A vallásos csatorna, a pénzügyi bukás, csak több szappannal.)

A történet követi a megtörtént esetet, és Tammy Faye kerül a középpontjába. Megvannak az élete csúcspontjai és a hite, ami végig elkíséri a nőt. Valahol durva, hogy nézőként mennyivel jobban lehet érzékelni a válságot, mint amit a nő megél. Bennem fel is merült, hogy tényleg ennyire naiv és hiszékeny volt, vagy direkt volt vak, hogy ne kelljen a cég és a házassága problémás részeivel foglalkoznia? Hallotta, hogy gond van a pénz miatt, és nem véletlenül rángatta be Jim adományokért könyörögni. Klasszikus piramisjáték: kér még többet, hogy a korábbi adósságokat törleszd és csak költ, költ, semmit nem forgat vissza.

Azt is lehetne elemezni, hogy mennyi mindent nyelt le a kapcsolatban. Amikor a férje a többiekkel gúnyolódik rajta, kineveti a háta mögött és kicsit sem védi meg, mit tesz? Elfojtja a zokogását, és úgy tesz, mintha nem történt volna semmi. A szenvedély hamar elszáll, és nem is értem, a kisfiúkat hogyan hozták össze, ha amikor a nő már második gyereket akart, olyan panaszai voltak, hogy Jim hónapok óta nem fekszik le vele. A szülés után is az a megcsalás miatt kiakadt jelenet…

A film áldozatnak állítja be a nőt, és azt az elvet követi, hogy tényleg ennyire hiszékeny és vak. Jim, akit mindenért okol: a válásért, a cég csalásba keveréséért. Nem is tetszett ez az egyoldalúság. Nekem szimpatikusabb tudott volna lenni egy tudatosan félrenéző, a látszatot őrző nő, mint egy ilyen naiva, akit rendkívül ostobává tesz a hiszékenység. Balek lesz tőle, és nem sajnálni szoktam őket, hanem idegesítenek.

Kívülről látni, mi hova tart és részletesen el is mesélnek mindent, de meg nem tudnak lepni. (Nem is lehetett cél, máshol ez közismert történet.)

Nem véletlen, hogy a smink és a legjobb színésznő kategóriában van Oscar-jelölésük is. Már ezekben a kategóriákban jó pár díjat bezsebeltek, és valóban döbbenetes, ahogy életre keltették a történet szereplőit. A frizurák, a smink – egy más korszakba mentünk vissza, és sikerült egyensúlyt találni: levették az eredeti külcsínt, és csak majdnem tűnik el alatta a színész. Chastain nem csak a smink miatt lett Tammy, hozza azt a hívő naivát, ami nagyon az agyamra tudott menni – de ilyennek kellett lennie.

Nem lesz egy sokszor újranézős film, de egyszer érdekesnek találtam.

 

The Eyes of Tammy Faye – 5/4 Chastain fizikailag, játékban nagyon átlényegül, íve van a sztorinak – de gyötör, hogy lehet ennyire naiv valaki?

Várható heti megjelenések

  • Kivándorlók - svéd/dán/norvég/új-zélandi történelmi dráma
  • A rosszfiúk - amerikai mese
  • Licorice Pizza - amerikai dramedy

Mivel az Oscar-jelölteket kezdtem el pótolni, adná magát, hogy Anderson pizzáját ajánlgassam, de pont az a film a jelöltek között, ami legkevésbé tud érdekelni. Inkább Tammy Faye szemeibe merülök majd a héten. A heti újdonságok között meg a bűnöző állatok meg akarnak javulni projekt tetszik legjobban.

The Boys Presents: Diabolical

Véres, természetfeletti képességes, fekete humoros.

A férfi munkája egyszerű volt: tesztelni a képességgel bíró babákat, képesek-e a társadalomban nem kárt okozni a képességükkel. Egy kislány, akinek a szeméből lézer jött, a szívéhez nőtt. Ám a babát megsemmisítésre ítélik, amit a férfi nem képes hagyni. (Laser Baby’s Day Out) Kísérletek a szuperszérum más felhasználására: erősen képzeld el, milyen akarsz lenni és megváltozik a külsőd. Átlag Boyd fel akarja szedni a szomszéd lányt, álompasivá lényegül és a krémmel sztárok lesznek – de ezzel együtt valami mást elvesztenek. (Boyd in 3D) Új lány a suliban, a barátkozás címén a többiek csak kihasználják. Amikor megiszik egy adagot a szérumból, váratlan helyről kap új barátot, akit meg is kell védenie Deeptől. (BFFs) Homelander csatlakozik a Hetekhez, tele reménnyel és a világ megmentésére szőtt tervekkel, bár nem bánná, ha közben a legnagyobb hősként is imádnák. Egy kisiklott akció és Noir megtanítja, hogyan kaphatja mindezt meg. (One Plus One Equals Two)theboys.jpeg

A The Boys univerzum is formálódik már. Eleve, képregénynek indult, és már fut belőle egy nagyon sikeres sorozat. (Új évad hamarosan.) Már tudható, hogy kap spin-off sorozatot is, és érkezett egy animációs széria is.

Ugyan a Diabolical el van különítve az anyasorozattól, csak az univerzum egyezik, azért van egy-egy pontja, amivel kapcsolódik. Nem egy színész az animációban is hangját adta a karakterének: Chase Crawford (Deep), Elisabeth Shue (Madelyn), meg talán a legnagyobb fogás, Antony Starr (Homelander). Érdekes, hogy az antihősök, és nem a fiúk – Hughie és Billy is feltűnik egy részben, de őket más színészek szólaltatták meg.

Egy rész azonban van, ami része a sorozatnak is, és elfogadják annak előzményeket: az utolsó, amelyben bemutatják, hogy Homelander, aki tényleg az a hős akart lenni, akinek mindenki gondolja, hogyan vált antihőssé, aki csak látszatra az a hős, valójában pszichopata gyilkos. Az is talán a legerősebb epizód, gondosan építi ezt a megosztó karaktert. Olyan könnyű lenne utálni, de nem véletlenül ilyen nyomorult. Egy-egy ponton, itt is, tudom sajnálni. És még jobban alá van húzva, hogy miért akartak a fiának normális gyerekkort adni, nehogy még egy Homelander váljon belőle.

A 8 epizód mind külön történet, egy véres poénra kihegyezve. Antológiaként is simán nézhető, de darálni is jól lehet. Akad benne jobb is, rosszabb is. Van, amibe simán bele tudok magyarázni társadalomkritikát is: az emberi testből kiszakadt, életre kelt rák, mi elpusztítja a természetet és felzabálja az erdő állatait? Maga az emberiség, aki a Földet pusztítja minden állattal. Nem egyben fel lehet ismerni más műsorokat, csak véresen és fekete humorral: a baba kimenőnapja tisztára a Szabadnapos baba. A kamaszok, akiket meg elhagytak a szüleik, mert haszontalan vagy undorító képességeket kaptak és bosszúra indulnak? Red Band Society.

Néhol nekem már túl gonosz is a sorozat. Az alapszériában is vannak ilyen húzások – a bálnát még mindig nagyon sajnálom –, de itt ez az alap. Jó sok vér, jó sok gyilkos képtelenség, ami részről részre fokozódik.

A grafika sem éppen szép, de a sok vér és halál mellett el bírom nézni, hogy nem éppen Pixar minőségben pörögnek az események.

Vagyok annyira elvakult The Boys néző, hogy elnéztem ezt is, de azért ez egy gyengébb antológia. Túl szélsőséges és van az a pont, ahol már valami undorító és nem vicces. Itt elérték ezt a határt és át is lépték.

 

The Boys Presents: Diabolical – 5/3 pont arra erősít rá, ami néha az alap sorozatban is sok volt nekem: a túlságosan sötét és gonosz humorra, de a zárásért megérte megnézni.

Charité

1. évad

Kórházas, új módszereket kereső, kosztümös, egyenjogúságért küzdő.

A németek a gyógyászat terén a franciákkal vetélkednek. Egy új terület, a bakteriológia, amelyben igyekeznek felülkerekedni egymáson. A franciák vezető tudósa Pasteur, a németeké Robert Koch, aki a Charité kórházban praktizál, miközben laborjában a diftéria ellenszerét kutatja. A fiatal Ida betegen érkezik a kórházba, az egyetlencharite.jpg kérése, hogy ne doktor Behring lássa el. Ám Behring az egyetlen sebész, aki hajlandó kezelni és megmenti a lány életét. Ida egy orvos megárvult lánya, aki most egy gazdag családnál nevelőnő. A család azonban elbocsátja a lányt, a kórházi számlát sem hajlandók rendezni. Ida ápolónőként marad az intézetben ledolgozni a kezelés árát. Egyre jobban megszereti az orvoslást, maga is orvosi álmokat dédelget, amiket Behring támogat is, akinek lassan megbocsátja a múltat a nő. Ida pedig betekintést nyer mind Koch, mint Behring munkájába, mely megváltoztatja a világot.

Nagyon hamar egy másik sorozat ugrott be róla. Abban Clive Owen játszotta a zseniális, de sok más tekintetben önpusztító zsenit, aki újdonságokat hozott a sebészetbe. Pl. a császármetszés kidolgozása volt az egyik első, amit az a sorozat bemutatott.

A Charité hasonló úton jár, csak egy nehezebben megfogható terültet igyekszik közelebb hozni. A műtétek látványosabbak a vásznon, mint nyulakba fecskendezni a betegséget meg az ellenszert, aztán várni, hogy mi történik. Igaz, kevesebb pénzből ki lehet hozni a bemutatását.

Ezt félretéve érdekes volt a sorozat, és azért találtak ki olyan cselekményszálakat, amivel ezt a területet is izgalmasabban tudták bemutatni. Pl. a gyógyszer tesztelésekor Koch magán, a munkatársán, de még a szeretőjén is kísérletezett. Volt olyan gyakornok, aki a szerencsejáték adósságai rendezése érdekében lopásra adta a fejét. Betegedett meg fontos mellékszereplő, és a létrehozott szereken múlt, hogy életben marad-e.

Mégsem ezek voltak, amelyekkel leginkább ellensúlyoztak. A történet kicsit szappanopera is lett, és nem egyszer fontosabbak voltak a magánéleti történések, mint az orvoslás. Ida nem csak az orvoslás iránt esett szerelembe, de két férfi között is választani kényszerült. Koch munkássága mellett ugyanannyira, ha nem jobban megmutatták azt, hogyan esett szerelembe egy nála jóval fiatalabb színésznővel, akiért el is hagyta a családját.

De mellette volt történelem és a későbbiek előkészítése is. Ha még nem is tart ott a történelem, hogy színre lépjen Hitler, de már van egy orvostanhallgatóm, aki erősen antiszemita nézeteket kezd el vallani, és az egyik vezető orvosnak nem kevés harcot kell vívnia, hogy már most küzdjön az ilyen nézetekkel.

Látjuk a császárt is, és szóba kerülnek családi kapcsolatok is. Ha kicsit többet tudunk, mint amit itt elmondanak, izgalmas kis mellékszálakat kapunk. A császár kapcsán pl. elmélkednek azon, hogy ha császárral születik (ami akkor még nem volt kidolgozott műtéti eljárás és csak a gyereket tudták vele megmenteni), nem lenne sérült a keze, viszont az anyja nem marad életben. Aki Viktória angol királynő elsőszülöttje, Vicky, aki miatt Vilmos rokona a brit és az orosz királyi családnak, többek között. Itt még a béke állapotában vagyunk, de pár éven belül az unokatestvérek háborúba viszik Európát.

Elkalandoztam. A lényeg, hogy építik a történelmi hátteret is – nem lesz történelmi sorozat, de akit érdekel a korszak, jól el tudja helyezni a történéseket a világszínpadon is.

Kinézetre korrekt sorozat, de megvannak a maga eszközei, hogy csökkentsenek a költségeken. A fő helyszín a kórház – akad külső helyszín, de kevés. A kosztümök nagyját meg az ápolónői és orvosi munkaruhák adhatják.

Van még két évada, könnyen lehet, hogy azokat is meg fogom nézni. Ez erős kezdés volt, akadt benne orvoslás, történelem és valós alapú szappanopera is.

 

Charité – 5/4 a magánéleti szálak kevésbé működtek, de a kórház légkörét és a modernebb egészségügy felé haladást szórakoztatóan bemutatták.

CODA

Családi összetartásos, saját álmokért küzdő, kamaszos.

Ruby különleges személy a családjában: a szülei és a bátyjai is siketek, a lány viszont hall. A szülők az élet minden területén rá hagyatkoznak: kijár velük halászni, alkudni a kereskedőkkel, rendel és telefonál nekik, még orvoshoz is magukkal viszik. Közben Ruby 17 éves kamasz, aki szeretne már több saját teret is. Az iskolai coda.jpgkórusba iratkozik be, és a vezetőnek első hallásra kiderül, hogy Ruby gyönyörű hang birtokosa, még kicsit kiforratlan, de zeneiskolába mehetne ösztöndíjjal. Mr. V fel is készítené a Berklee meghallgatására, de nehéz mindent összeegyeztetni a családi programokkal. Ráadásul a szülei nem is értik, mit akar. Nekik a zene nem jelent semmit, míg a lánynak mindent. Szerencsére a kórusban van egy fiú, akinek megakad a szeme a lányon és Ruby bátyja is szeretne nagyobb felelősséget vállalni és maga boldogulni, a húga tolmácsolása nélkül.

Ha jól tudom, nálunk sem adnak majd neki más címet. Elég nehéz is lenne, mert nekünk erre nincs külön betűszavunk. A CODA olyan halló személyt jelent, akit siketek neveltek fel. Ezzel egész jól le is képezi, mi a film alapja.

Egyszerre tud lenni egy tipikus kamaszfilm, meg valami több is. Ugyanúgy itt vannak a nagy kérdések: továbbtanulás, első szerelem, a családtól való elszakadás, miközben Ruby különleges helyzete mindhez ad hozzá egy új színt.

Továbbtanulás – egy olyan ágazat szerelmese és valami olyanban jó a lány, amit a családja nem tud megérteni, felfogni. Siketek, és Ruby mindene az éneklés. Így nem csak arról van szó, hogy messze van az iskola, de arról is, hogy fogalmuk sem lehet, hogy Ruby álmának van-e alapja, vagy csak szeretne valamit.

Ehhez jön hozzá az elszakadás nehézsége, mert egyetlen hallóként Ruby tényleg életük minden területén segít nekik. Ezért volt remek ötlet, és nagyon tud működni is, hogy beemelték a báty, Leo lázadását és önállósodási törekvését. Ő egészen máshogy áll hozzá, mint a szülők. Maga akar elérni dolgokat, nem mindig a testvérére hagyatkozni. Nagyon becsülendő, amit és ahogyan képvisel. Az ő drámája is működik, és értékes mellékszálat tesz a történethez.

Az első szerelem – Miles a kórus másik tehetséges tagja, és van egy közös daluk is. Így megvan az alap a közös programokhoz, de Ruby sérülékenyebb is, mint a korabeli lányok. Nem tudhatja, hogy Miles mit szól majd a családjához, ahogy ők élnek. Lesz is ebből konfliktus, de az szépen meg van írva, ahogy a fiú meglátja azt is, amiben nagyon jó a Rossi-család és talál olyat, amit irigyelhet.

Mert minden dráma és Ruby nehézségei ellenére olyan összetartás és szeretet van a családon belül, ami ritka. Sajnos. Simán csak jó nézni, hogy működnek együtt és mennyi érzelem van minden súrlódás mellett is.

A dráma mellett vannak humoros részei is, és Eugenio Derbez úgy tud a film humorának egyik forrása lenni, hogy egyáltalán nem vicces karaktert kapott. A lányt segítő, elhivatott tanár alakját kifejezetten szerethetővé tette.

Mivel zenés film, Ruby sokat énekel is benne, marad az a kérdés is, milyen a film zenéje. Az átjön, hogy a lány hangja szép, de nem egy kellemes limonádé zeneileg a film. Van benne szép dal, és az is különleges, amikor a szülők szemszögéből látjuk Ruby egyik fellépését, de nem fülbemászó összességében. Nem fogom az OST albumot elkoptatni.

A casting jól sikerült. Nem is tudnék senkit, akivel bajom lett volna. Sorozatokból ismert, de nem túl ismertek a főszereplők. Szerethetőek a szerepeik és ahogy játsszák őket.

Eddig direkt nem emlegettem, mert igyekeztem saját jogon nézni a filmet, de egy feldolgozásról beszélünk. A francia Belier család amerikai változata. De jól sikerült feldolgozás – nem szolgai másolat, van új és működő vonala, miközben a drámáját át tudták emelni a történetnek. Tudtam szeretni ezt a verziót is, bár nehezebb dolga volt, mert a francia filmet is szerettem.

3 Oscar-jelölése van (film, férfi mellékszereplő, adaptált forgatókönyv) – hamarosan kiderül, valamit meg tud-e nyerni. Magunk közt szólva kétlem, de majd meglátjuk.

 

CODA – 5/4,5 szívmelengető, kedves film, ami annyira szól az önállósodásról, mint a családi kötelékek fontosságáról is.

A nomádok földje

Vándorló, megélhetésért dolgozó, közösséget találó.

Fern szinte egyszerre vesztett el mindent: a munkahelye megszűnt, azzal együtt elveszett a céges ház is. A férje súlyosan megbetegedet és hiába a gondos ápolás, az asszony megözvegyült. Pénz és lehetőségek nélkül egy buszba költözik be, ideiglenes munkákat vállal és új emberekkel ismerkedik. Karácsony környékén az Amazonnak csomagol, részt vesz szüreteken, gondnoki állást vállal. Kedves és barátságos nő, akinek egy ismerőse ajánljanomadland.jpg Dave csoportját is: ők olyan vándorok, akik időnként összeülnek és egymástól tanulják, hogyan lehet ezt az életmódot minimális forrásokból is fenntartani. Fern veszi sorra az akadályokat: túlél hideget, a testvére segítségét kéri a busz meghibásodásakor, és amikor egy barát, Dave otthont lel a fiánál és annak családjánál, egy helyet a nőnek is felajánlanak.

A tavalyi évben kevés új és/vagy jó film tudott megjelenni. A társaságok visszafogták azokat a filmeket is, amelyektől a nagy bevételt várták, azokat is, amelyektől a díjakat. Így a tavalyi Oscar sem lehetett igazán érdekes.

Nem kicsit lepett meg, hogy mégis értelmes film kapta tavaly az Oscart. A nomádok földjétől eddig ódzkodtam, pedig 3 fontos kategóriát is nyert: legjobb film, rendező és női főszereplő. Végre rászántam magam, és igen. A tavalyi szezon gyenge volt, de ez a film ettől függetlenül megérdemli, hogy megnézze és elgondolkozzon rajta az ember.

Egy olyan életformát mutat be, amit elképzelnem is nehéz. Mennyire minimalizálni kell a tulajdont, mennyire nincs benne stabilitás és mennyire veszélyes is. Ugyan a film olyan példát nem hoz, de könnyen el tudom képzelni, mennyire könnyen lehet tragédia egy ilyen közösségben. Ha jönne egy gyilkos, vagy egy felbőszült banda, akár kamaszok is, rájuk támadnának, mit tudnának tenni? Nagyon könnyű célpontnak tűnnek. Igaz, mit akarna bárki is elvenni tőlük? Idősek, a megélhetésre se telik és nincsenek értékes dolgaik, még az alapok is alig. Ezek nem lakóbuszok, csak átalakítottak. Hányan lennének egyáltalán hajlandóak vödörbe üríteni, aztán mi lenne, ha megtelik a vödör? Azt nem lehet csak úgy kiönteni.

Folyamatosan egyensúlyoz a film, hogy mi a pozitív és mi a rémes ebben az életmódban. Egy olyan fokú szabadságot nyújt, ami szintén ritka. Mehetnek, amikor akarnak, tényleg semmi nem köti őket. Azt néznek meg, úgy kapcsolódnak a természethez, ahogy mások nem tudnak. Cserébe ott van az a sok kényelmetlenség és veszély. Sikerült elérni, hogy ne sajnáljam a nomádokat. Van jó, van rossz a napjaikban, de harcosok és boldogok tudnak lenni az életükben. Még a halál is a saját szabályaik szerint jön értük.

Nem éreztem idealizáltnak, de nem túl nyers és nem is édes. Nem tudom, hogy mennyire valós, amit látunk, de el tudtam képzelni, hogy az. Őszintének hat.

Élettel teli, kedves szereplők sorát is kapjuk. Akiket nem tört össze az élet, pedig elég borzalmas dolog esett meg velük. Nyíltan beszélnek arról, hogy az öngyilkosság helyett miért az életet választották, komoly traumákat éltek túl, és mégis, mennyire tudnak nyitni mások felé és segíteni. Talán ez az, ami innen idealizáltnak tűnik. Ahogy itt a felebaráti szeretet virágzik és tele van követendő példával a cselekmény.

Frances McDormand sem véletlenül díjnyertes a filmmel. Bár nála is megvan a ronda külső + drámai élet kombináció. Nicole Kidman, Halle Berry, Charlize Theron és még sorolhatom, akik így nyertek szobrot. (Bár igaz, McDormand nem az ő küllemükkel bír.)

Ha már szereplők, jót mosolyogtam azon, ahogy a neveket megtartják vagy kis változással használják. David Strathairn lett Dave. Francis Fern, Linda May Linda, Peter Spears Peter.

Mindezek mellett igényes film is, szépen filmezett. Nem szórakoztatásra való, és nem is egy tucatfilm. Vajon mi követi 2022-ben?

 

A nomádok földje – 5/4,5 igényes, szépen elmesélt történet, ami se nem dráma, se nem komédia, de nagyon őszintének hat és gondolkozásra késztet az életformánkról.

A legjobb dolgokon bőgni kell

Életválságos, holtat őrző, családi és baráti körös.

Maja fontos változások meghozására készül: a párjával közösen felújítanak, próbálkoznának a gyerekkel is. Azon a napon minden összejön: otthon nem alhatnak. Bence dolgozni fog, Maja pedig arra számít, hogy az anyjánál egy estére meghúzhatja magát. Eszter azonban vendégeket vár, és nem látja szívesen a lányát. Helyette kitalálja, hogy úgyis be kell vásárolni a nénivel, akivel eltartási szerződést kötött – Maja vihet neki vacsorát és ott töltheti a_legjobb_dolgokon.jpgmajd az éjszakát is nála. Maja nagyon nem rajong az ötletért, de ő se tud jobbat. Ám a lakáson holtan találja az asszonyt, és meg kell várnia a szállítókat. Az anyja beugrik és elmegy, Bence is csak benézni tud, várja a műszakja. A feszültség is nő, hiszen kiderül, hogy Eszter rendszeresen elfelejtette az eltartási szerződést aláíratni, így nem jár nekik semmi. Jön a kisgyerekes barátnő, Sára és egy lakatos is, az éjjel telik és Maja hoz pár döntést a továbbiakról.

Nincs érzékem a melodrámákhoz, már ha ezt a filmet nevezhetem annak. Érzek benne szatírát is, és nagyon el tudom képzelni színpadon is. Pár jelenetet húznak és átírnak, és az egész játszódhat a lakásban. De, amire ki akarok lyukadni, hogy egész jó kritikákat láttam a filmről, gondoltam, megnézem. Utána esett le, hogy rá kellett volna pillantanom a közönségszavazásra is, akkor felmérem, hogy messze nem egy közönségkedvenc és jobb lett volna nekem is nélküle.

Elsőre simán fájt, hogy mégis milyen agyament ez a cselekmény? Őrizzük a hullát a lakásban, meg flörtölünk az éjszaka kiérkező lakatossal? (Ha vámpír lenne nyomorult, ok, de ez nem urban fantasy. Pedig jobb lett volna.) Groteszk és annyira valóságos akar lenni, aztán van benne pár dolog, ami annyira nem hihető az éjszaka közepén. Valahogy nem akart összeállni, mit látok, csak idegesített az egész bemutatott helyzet.

Igaz, nem segített az sem, hogy Maja pont olyan személyiség, akit legszívesebben megrugdosnék, és biztosan nem lenne a barátom. Tényleg ilyen egy egész generáció? Pedig elvileg kb. az én korosztályom, de az ilyen emberek elől én menekülök. Életképtelen, nyavalyog és olyan szerencsétlen. Nem tudja, mit akar. Se célok, se álmok, csak egy általános béna viselkedés és menekülés minden elől. Se karrier, se család és nyavalyog anyunak? Pedig boldogtalan, meg szégyell dolgokat, de csinál bármit is? Nem.

Sára már egy fokkal szimpatikusabb, de ő is látlelete a magunknak mondott hazugságoknak és a korosztály gondjainak. Színésznő, láthatóan él-hal a munkájáért – meg lehet nézni, hogy reagál, amikor felhívja egy rendező, majd kiderül, hogy téves a hívás. Hogy azzal büszkélkedik, hogy kint van egy plakáton az arca. De szült egy gyereket, és nagy mosolyogva előadja, hogy most kicsit kihagy, csak anya, élvezi és a karrierjének is jót tesz. Persze – dobná a gyereket a kukába, csak hívnák vissza. De hazudik, szerintem magának is, mert különben nem bírná ki.

Én nagyon nem élveztem, hogy ezt kellett néznem, meg amit szerencsétlenkednek abszurd helyzetekben. Annyira távol áll tőlem ez a mentalitás – én a kitűzöm a célt, írom a listát és pipálom, amit elvégeztem emberke vagyok -, hogy ahogy belegondoltam, mitől tetszett volna nekem ez a film, arra jutottam, hogy Majának gyökeresen meg kellene változnia. Nem kell mindenkinek férj meg gyerek, meg olyan is van, aki fix állást nem akar és jó neki, ami éppen jön. De Maja… azt érzi, mit nem akar, de hogy mit, arról gőze sincs. Elveszett, boldogtalan.

Nem is nagyon tudom megítélni, filmként milyen. Bányai Kelemen Barna simán lopja a jeleneteket, és ebbe a 24 órába tényleg belenyomnak egy élettragédiát. Van tartama, el tudom képzelni, hogy tényleg vannak ilyen emberek és ez látlelet. De akkor se tetszett, nagyon nem.

 

A legjobb dolgokon bőgni kell – 5/2 ellenszenves volt a történet, a vége és még a főszereplőt se kedveltem meg.

A tanár

4. évad

Középiskolás, gyerekek ügyeit rendező, családot alapító.

Lilla elfogadta a kaposvári igazgatói állást, de titkon abban reménykedik, hogy Szilárd szerelmet vall és megkéri, ne menjen. Nem tudhatja, hogy az anyja tett arról, hogy a férfi úgy higgye, jobb lesz a nőnek nélküle. Amikor pedig a_tanar_1.jpgcselekedne, rendszeresen elkerülik egymást. Akkor sem lesz jobb a helyzet, amikor Lilla rájön, hogy gyereket vár és meg akarja tartani. Még akkor is, ha nem tudja, hogy melyik férfi az apa. Az iskolai ügyek, amelyek el tudják terelni Szilárd figyelmét: a Máltáról hazaköltöző fiú, aki kénytelen bejárni, mert itthon nem fogadják el a magántanulói státuszt, és akit Rácz az anyja iránti ellenszenve miatt üldöz. A bajkeverő Lóri, akiről kiderül, hogy zseni szintű IQ-ja van és Szilárd nem akarja veszni hagyni a fiút. Lesz robbanás, súlyosan beteg nagymama, helyettesítés és harc a szerelemért.

Magyar történelmi sorozatot nagyon nem találtam mára, így marad a magyar. A tanár, negyedik évad. Azt nem tudom, az utolsó évad-e, ennek a vége lehetne zárás is, de egy új kezdet is. Bár, elképzelni egy Szilárd igazgatta iskolát… Lehet, az már túl fantasy lenne?

De most maradjunk a jelen évadnál. Két olyan ötlete volt, ami jót tett az évadnak. Az első, hogy Szilárd kapott egya_tanar2.jpg másik osztályt. Ernő személyes okokból adja le, Lilla tanácsára, és így új gyerekek, új problémák jutnak a főszereplőnkhöz.

Meg is lehet figyelni, hogy több a visszatérő diákszereplő, míg a korábbi osztályból senki nem bukkan fel. De így, ezzel az osztályváltással ezt lehetett magyarázni. Általában minden rész egy-egy gyerek problémájának a megoldása, de ők aztán felbukkannak a többiek részeiben is. Lehet, hogy csak annyira, hogy odaköszönnek a többieknek, de legalább megvan az osztály érzete, nem mindig más a teljes osztályközösség.

Mennyire reálisak a gyerekek gondjai? Mivel már sok mindent ellőttek, azt nem tudom írni, hogy teljesen relevánsnak és valósnak érzem az egészet. Az valószínűleg kevesek problémája, hogy zseni szintű IQ-juk van és folyton bajba kerülnek, vagy lefizetik őket, hogy a gazdag gyerek helyett vállaljanak ők be egy gázolást. Viszont, néha megvillan olyan téma is, ami kevésbé fikció, mint a lány, aki egy szikével igyekszik a teljes kontrollt megszerezni maga felett.

Nem igazán dráma, nem is igazán komédia. A kettő között igyekszik megmaradni, szórakoztatni és humoros jeleneteket is betenni, miközben megvannak a maga drámai tetőpontjai.

Mennyire példaértékű Szilárd, mint tanár? Komolyan nem tudom, mióta megy a sorozat, ingadozok. Az, hogy ennyire figyel és segít, könnyen tudom mondani, hogy ilyennek kellene lennie az elhivatott tanárnak. De bele szabad így folynia a gyerekek magánéletébe? Komolyan nem tudom. Nagy Ervin különben játssza, ahogy eddig is – bár az egykori szívtipró és bajkeverő már komolyodik és külsőre is inkább kispapa, mint a bárok rókája.

Ezzel elértünk ahhoz, amit már nagyon kellett rendezni és így sokkal nézhetőbb volt. Végre lezárják a Lillával való gyötrődést, és mintaszerű családdá alakulnak. Még akkor is, ha a baba igazi apját talán soha nem ismerjük meg, mert Szilárd teszt nélkül is a sajátjának vallja, és ezzel megbékélt a másik apajelölt is. Sokkal szívesebben néztem, ahogy építik a közös életet, készülnek a babára, mint amikor jártak – szakítottak – megint együtt forgásban voltak.

Mivel a másik tanáros sorozat, amit nézek, az AP Bio, nagyon leromlott, most a tanáros – iskolás sorozatadagom is ezzel vittem be, és összességében megvoltunk egymással.

 

A tanár – 5/3,5 már nem olyan vicces/elgondolkoztató, de a magánéleti szálak kisimulása és az új osztály, új problémák jót tett neki.

Young Wallander

2. évad

Nyomozós, régi ügyet felülvizsgáló, magánéleti válságot kezelő.

Kurt Wallander visszaadta a jelvényét, és most próbálja kitalálni, hogyan folytassa tovább. Mona türelmes vele, még akár azt is támogatja, hogy Kurt biztonsági őrnek álljon. Az őrsön is változások vannak, és Frida Rask lesz az, aki felkeresi a nyomozót és rá akarja venni, hogy térjen vissza. A felmondását nem adta le, új főnök van, így csak olyan, mintha hosszabb szabadságon lett volna. A megfelelő horog is megvan: halálos gázolás történt. Kurtyoung_wallander.jpg hamar megállapítja, hogy valami nem stimmel. Nem lehetett véletlen gázolás: túl szűk az utca, nem lehetett nem látni az áldozatot. Majd még inkább bonyolódik a helyzet, amikor kiderül a holt személyazonossága is: Rask első ügyében szerepelt, amikor egy kamasz testvérpár megölte az egyik tanárát. Ez a fiú a kisebbik, aki tanúskodott nem került börtönbe. A bátyja nem rég szabadult, vagy valami más áll a háttérben?

Egy új történet, és semmilyen előismeret nem kell hozzá. Amire utalgatnak, azonnal meg is magyarázzák: hogy miért nem járt be dolgozni Kurt, vagy ki az a férfi, akit emlegetnek és az első évadban halt meg. Az eredeti Wallander sorozat, amit közben már megnéztem és még korábban olvastam, még annyira sem kell hozzá. Ez nem Young, sokkal inkább Recall Wallander, vagy Newborn.

Újabb úgy, és már másképpen aktuális, mint korábban a menekült kérdés. A gyilkosság nem évül el, majd szexuális visszaéléssel kapcsolatos üggyé alakul, ami krimiben napjaink egyik divattémája. Nem nyúl rá társadalmilag érzékeny pontokra, most megmarad a szórakoztatás mezsgyéjén, de azért lehet találni benne egy-egy felvetést, ami érdekes.

Ami engem legjobban megfogott, hogy ebben a történetben a gyilkosok kaptak államilag más nevet és életet, hogy a korábban történtek ne tegyék tönkre a jövőjüket. Meg tudtam érteni azokat, akik azt hangoztatták, hogy miért a gyilkost védi a törvény? A Sandra Bullock film kapcsán már írtam, hogy maga a rendszer és az emberek gondolkodásával van gond: hiába mondjuk azt, ha leülte a büntetést, megfizetett a bűnért, akkor tiszta lapot kap. Nem kap, mert ott vannak az előítéletek, követi a múltja. Ok, ilyen szempontból van ráció az új személyazonosságban, de akkor ezzel be van ismerve, hogy álszent az egész rendszer?

Itt bejön az is, hogy amikor kiderül az igazság, az igazi felelős nem kap semmit. Azért nagyon kényelmes, hogy vállat vonnak és megy minden tovább. Hol itt az igazság?

Pedig a krimi tetszett. Ahogy Kurt végigviszi az ügyet, meglátja az összefüggéseket, és kiássa az igazságot, bármilyen mélyre is temették el. Tetszett, ahogy Rask szembe tudott nézni a korábbi döntéseivel és most képes volt új lapot nyitni, és tényleg tenni azért, hogy minden kiderüljön, és nem csak magát akarta védeni.

Ami nem tetszett, az a mellé pakolt magánéleti szálak, amikkel nem is nagyon tudtak mit kezdeni. Nem is tudtam eldönteni, melyik volt felesleges: egy régi szerelmi ügy az új főnök és Rask között, ami még mindig tud fájni, vagy a közben felbukkanó Mona, akivel látványosan nem tudnak mit kezdeni? A legtöbbször akkor láttuk, amikor éjjel Kurt nem tud aludni, óvatosan felkel, hogy a nőt ne ébressze fel és dolgozik tovább. Sok értelme volt akkor, nem igaz? És nem csak azért, mert korábban se bírtam a karaktert.

Kriminek korrekt, annak a látványvilága is megfelelő. Nem akció, nyomozás és emberi drámák. Visszatértek a színészek, az ügyet is kibontották – valahol azt találom szomorúnak, hogy egy skandináv krimiből egyre inkább amerikai tucat krimi felé tart.

 

Young Wallander – 5/3,5 a krimi részét szerettem, de a téma és a megoldás nem tetszett, ahogy Mona sem lett szimpatikusabb.

süti beállítások módosítása
Mobil