Minden napra egy film

Minden napra egy film

Simon mondja

2022. február 09. - BBerni86

Gyilkos elől menekülő, rosszul sikerülő nyaralós.

Pár jó barát, fiúk és lányok vegyesen, köztük párok is csak jól szeretnék érezni magukat. A terv egy felhőtlen sátorozás, de gyorsan rosszra fordulnak a dolgaik. Nem találják a kempinget és pár helyi elirányítja őket a kisvárosba. Ott egyetlen üzlet, egy benzinkút van nyitva, ahol egy fura férfi a tulaj. Örülnek, amikor elmehetnek onnan. Megtalálják a tábort, kipakolnak és megindulnak a maguk kis játszmái. Lesz, aki füvet vesz elő és gyorsan simon_mondja.jpgkábulásig szívja magát, más kocogni indul, és olyan is lesz, aki a más barátját akarja elcsábítani. Az csak pikánsabbá teszi a helyszínt, hogy ezen a partszakaszon egy gyilkos iker végzett a testvérével és a szüleikkel. Nem is sejtik, hogy a tábortól elszakadt társaik nem véletlenül nem térnek vissza: a fák között egy gyilkos les rájuk, és mindenre kész, hogy megszerezze a magának kinézett Kate-et és közben vadásszon.

Milliószor látott horror zsáner, amikor a fiatalok/szerelmesek/szóló főszereplő kirándulni indul egy kívül eső helyszínre, ahol aztán nagyon gyorsan célpont lesz belőle. A helyi sorozatgyilkos láncfűrésszel, vagy egy elvadult törzs, vagy akár csak a helyi suttyók levadásszák és elég kevés film van, amiben elmenekülnek és túlélik a szereplők.

Ebben a filmben is ez a zsáner van felhasználva. Egy helyi legenda egy gyilkosról, a nyaraló fiatalok, meg a vérfürdő. Mondjuk, abban nem találom a logikát, hogy a környéken élők miért küldik csapdába a fiatalokat. Csak nem azt gondolják, amíg Simon őket vadássza, nekik nyugtuk lesz tőle?

Már ezen fennakadtam, de van ennél lejjebb is. Simon/Stanley gyilkos története. Ki nem állhatom, amikor annyi az egész történet, hogy simán gonosz gyerek volt, akiből aztán kattant, gonosz felnőtt lett. Nem tudjuk meg, miért csinálja, ahogy azt sem, hogy miért hagyják, hogy a környéket a gyilkos játszóterévé változtassa. Azt gondolná az ember, hogy aki kinyírta az egész családját – de még ha a gyilkos testvér szellemileg sérült túlélőjének is mutatja magát -, azt megfigyelik és minimum egy elmegyógyintézetbe bekerül. Akár Stanley, akár Simon a domináns fele, egyik sem normális.

Ehhez hozzájön, hogy a film igencsak felnagyítja, milyen szuper csapdákat épített az erdőben. Senki nem menekül onnan, és olyan gyilkos arzenálja van, hogy az valami hihetetlen. Azt már nem is minősítem, hogy egy belengetett fával milyen kárt okozott egy testben vagy éppen reptette meg, mint egy szalmabábut. Érdemes lenne akár azt is megszavaztatni, melyik a leghihetetlenebb gyilkosság a történetben. Nálam biztosan lenne az is, hogy égessünk valakit halálra azzal, hogy a saját drogját spangliba csavarva szívnia kell.

Az egyetlen szempont a stáblistán az eye candy faktor lehetett. A táborozók persze mind fiatalok és a maguk módján mind jól néznek ki, nem véletlenül az a fő történés a gyilkos érkezése előtt, hogy ki kivel vagy csak akar kavarni.

Ami még feltűnt, és felismerve nagyon látni, hogy mennyi Lively szerepel ebben a filmben. Számomra most derült ki, hogy Blake Lively – aki a legismertebb a családból, és ebben a filmben is van egy szerencsére csak nyúlfarknyi szerepe – színészcsalád sarja, az apja, édes- és féltestvérei is választották ezt a szakmát. Többen jelen vannak e filmben is.

Hogy tudnám összefoglalni? Gagyi történet, pocsék látványvilág és inkább röhejes, mint ijesztő, noha elvileg horror.

Nekem nagyon nem tetszett, mondhatni, utáltam.

 

Simon mondja – 5/1 néha már annyira siralmas és pocsék, hogy nevetni lehet rajta. Noha horror, sok halállal.

A Tinder-csaló

Valódi esetet bemutató, nőket átverő, bosszút álló.

Cecilie norvég lány, aki London él és dolgozik. Disney meséken nőtt fel, és azt a nagy szerelmet keresi, amit ott látott. Mai lány, a keresés eszköze a Tinder. Itt találta meg Simont, aki elsőre minden volt, amit a lány keresett. Jómódú, elegáns és komoly kapcsolatra vágyott. Már az első randi luxus körülmények között zajlott és külföldre is elvitte magával a lányt, természetesen mindent Simon fizetett, aki egy gyémántokkal foglalkozó nagyvállalata_tinder-csalo.jpg fejeként könnyeden megtehette ezt. Mikor már a közös lakást keresték, Simon telefonon jelezte, mekkora a baj. A vetélytársai az életére törnek, rejtőzködnie kell és nem használhatja sem a kártyáit, sem a bankba nem tud elmenni. Cecilie mindenét neki adta, kölcsönöket vett fel a kedvéért. Közben a svéd Pernilla szintén a Tinderen keresi az igazit. Párba áll Simonnal – a szikre nincs meg, de nagyon hamar jó barátok lesznek. Simon magával viszi nyaralni, mindent áll. Majd jön az üzenet: nagy a baj, pénz kell sürgősen. Mire a két nő észbe kap, már egy csaló mindenüket elvette. Cecilie a rendőrségtől semmit nem kap, így a médiához fordul. Lassan felfejtik, milyen mély Simon hálója.

Mai történet, és már szinte városi legenda. Az átverőművészé, aki mindenedtől megfoszt, és egészen a végéig nem is sejted, hogy a neten megismert arc mögött milyen más a valóság. Mert az Internet, amilyen nagy lehetőség, olyan veszélyes is. Ahogy mondtam, már városi legenda és kissé közhely is.

A történet varázsát nem is az adja, ami konkrétan történt. Sokkal inkább az, hogy ez valóban megtörtént, nem csak egy szórakoztató filmet nézünk. A nők valóban átélték, amit elmesélnek, és amit nekünk a készítők filmszerűen le is vetítenek.

Mert így néz ki ez a történet: a kiemelt szereplők elmesélik a maguk történeteit: Cecilie, Pernilla, az újságíró, aki megkapta az esetet és lenyomozta Simont. Ők mesélnek, néha őket látjuk, néha csak halljuk, és mozgóképben látjuk a történéseket. Nem igazi film, de majdnem olyan hatása van.

Az pedig, ahogy az emberek reakcióit és érzelmeit meg lehet figyelni az interjúkban, az adja a történetben a pluszt. Nem is lehet színészi játékot vizsgálni itt, inkább pszichésen érdekes, hogy pl. Cecilie még mindig milyen ragyogó szemekkel meséli a megismerkedés történetét, vagy amikor még azt hitte, hogy megéli a maga tündérmeséjét. Ha nem az a cím, ami és nem tudod, mit kezdesz el nézni, simán azt lehetne hinni, hogy egy gazdag fiú – szegényebb lány szerelmi sztorit mesélnek nekünk. Nagyon átjön, hogy Cecilie mennyire mesebeli szerelem hívő, és mennyire ezt akarja még most is. Nem kell kimondania, nem is mondatják ki vele, látni. Pernilla sokkal inkább két lábon áll a valóságban, mint a másik nő.

Tulajdonképpen korrekten összerakták, de lehet, hogy nekem jobban esett volna, ha jobban megpörgetik. Olyan hosszan mesélik a még romantikus álommesét, amikor hiába próbálják visszaszerezni a pénzük, Simon mindig kisiklik a kezeik közül… Néha már untam is, amikor ugyanazt magyarázzák háromféleképpen, ráadásul duplán, mert Simon nagyjából ugyanazt játszotta el mindenkivel.

A vége – az nem is tudom, hogy a valóságunkat teszi szürreálissá, vagy a sztorit. Meg lehet nézni, melyik szereplő hol tart ma. Ha nem „félig üres a pohár” szemléletű ember vagy, nehéz elfogadni, hogy igen, tényleg csak ennyi.

Egyszer érdekes volt, de hosszadalmas is.

 

A Tinder-csaló – 5/3 meglepően hosszú, bár érthetően elmondott történet. A végimenetel, ami azért furcsa szájízű.

Bajnokszív

Sportos, egyetemi versenyre készülő, vetélkedő csapatépítős.

Egy kis egyetem büszkesége az evezős csapata. Nem egy végzősük volt, aki az olimpiai válogatottba is bekerült. Ilyen volt Alex Singleton apja is, aki támogatóként a pénzével most is irányítani tudja a csapatot. A célja, hogy a fia jövőre ott legyen az olimpián. Mikor az állami bajnokságon a Harvard nagyon megveri őket, elintézi, hogy régi bajnoksziv.jpgevezőstársa, Jack Murphy legyen az új edző. Meg is lepődnek, amikor Jack a csapatot kezdi el építeni és fejleszteni, nem Alex olimpiára juttatása a célja. Átrendezi a hajó beosztását is: Alex kapitányi helyét Johnnak adja, és csapatban tartja az ösztöndíjas Christ is, aki már csak muszájból evez, bár nagyon jó benne és Jack igyekszik segíteni neki. A fiúk már-már szárnyalni kezdenek, amikor Alex és John között nagyon megdől a szokott egyensúly – John a kapitány, elszereti és -jegyzi Alex barátnőjét és még az olimpiára is őt vinnék. Az apai nyomás alatt a fiú valami olyat tesz, amit nem lehet jóvátenni…

Ennyire déjá vu érzetem filmnézés közben régen volt. Nem egyszer úgy éreztem, hogy láttam már a jeleneteket, ismerős volt az egész. Csak éppen nem láthattam, 2021 novemberétől elérhető a film és most néztem meg, nem tavaly év végén. Nem is nagyon hagy békén, miért volt ez nekem ennyire ismerős?

A történet nagyon sok tekintetben tipikus sportfilm. A reménytelen helyzetben levő kis csapat diadalmenete, miközben a tagok magánügyei is bonyolódnak. Szerelembe esnek, megbántanak másokat, majd kibékülnek és hasonlók. Van nagy ellenfél, van edzés, van szimpatikus edző és olyan családtag, aki nagyon jót akar, de csak árt mindenkinek. (Igen, Mr. Singleton, pontosan rád gondolok.)

Az edzés kifejezetten tetszett – versenyt nem sokat mutatnak, de azt végignézhetjük, hogyan készülnek fel rá. Tetszett az összekötve futás, a vakon evezés, a verseny az edzővel vagy éppen annak a leckéje, hogy ez miért csapatsport és miért van egymásra szükségük a versenyzéshez. Az evezés sem tűnik olyan sportnak, amit pl. sportközvetítésen izgalmasnak találnék, de a filmen megvoltak a maga pillanatai.

A szereplők némelyike nagyon tipikus magánéleti szálat kapott. Chris gyászolja az elvesztett szüleit és szerelmét, az evezésről a veszteségei jutnak csak eszébe. Itt viszont a csapattársakkal fivéreket kap, a szívét egy helyes és okos helyi lány is elkezdi gyógyítani… Persze, van visszaesés és a romantikus filmekből ismerős szakítás, hogy aztán majd kibékülhessenek.

Mások esetében a kérdőjel maradt túl sok. Mr. Singleton és Jack története csak pontokban van meg, és ki tudok belőle találni egy sztorit (Olimpia helyett Jack elment katonának, a csapat jó része vele tartott, így annyi lett idősebb Singleton olimpiai álmainak. Ezért hajtja annyira a fiát, hogy belőle legyen olimpikon.), de ebből csak annyi a biztos, hogy Jack katonának állt és több evezős is követte. (Szerintem Vietnám, de ezt se mondják ki.) De nyitva maradt túl sok minden: Alex sorsa, az utolsó verseny eredménye, még Chris és Nisha története sem teljesen kerek. Elmegy a lány a végén? Ki tudja.

John és Alex története, az viszont nagyon nem szokványos. Mindig, amikor már Alex fejlődne és hatna Jack nevelése, jön az apja és jön valami katasztrófa. Nyomorult John lesz az áldozat, és eléggé sokkoló, ami majd történik. Igazságtalan is, szomorú is, meglepően tragikus egy ilyen zsánerű filmben.

A filmet leginkább Michael Shannon neve adhatja el, szépen hozza a lelkiismeretes edző szerepét is. David James Elliot némileg szociopatának hat a minimális arcjátékával, de van egyébként a karakter személyiségében is szociopata vonás. Az evezősök közül Alex, vagyis Alexander Ludwig a legismertebb – leginkább a testalkata van meg a szerephez.

Ha kevesebb kérdést hagynak nyitva és nem félszavakból kell a szereplők múltja köré történetet írnom fejben, jobban tetszett volna. Így marad az a kérdés, és tényleg nem tudom: honnan, olyan ismerős ennek a filmnek a története?

 

Bajnokszív – 5/3 túl sok a nyitott kérdés és a balladai homály, de a sport része jó volt benne. Bár déjá vu is.

Halston

(limitált sorozat)

Céget építő, divatipart uraló, bulizós.

Roy Halston mélyről jött – vidéki szegénységből, egy olyan apa mellől, akit legjobb lett volna elfelejteni. Annak idején az édesanyjának készített kalapokat, hogy elvidítsa, és ez lett a megélhetése is. Még Jackie Kennedy ishalston.jpg Halston-kalapot hordott. Ám a kalap kimegy a divatból, és Halston kezd mindent elveszteni. Nem csügged, saját divatmárkába kezd és ruhákat kezd el tervezni. Ő tervezi meg az anyja árnyékából kitörni akaró Liza Minnelli új, nőies külsejét és lesznek életre szóló barátok. Egyre feljebb tör, de az üzlethez kevésbé ért. Így társul egy nagyvállalkozóval, és a márka egyre bővül. Hatalmas siker lesz a parfüm, de bőröndök, szőnyeg és sok más is kikerül a keze közül. Ám a zsenialitás egy olyan személyiséggel párosul, aki két végén égeti a gyertyát. A bulik, a drog és a rosszul megválasztott szerelmek vezetnek a bukás felé.

Haragszom a Netflixre – ritkán esik meg, hogy valaminek ennyire félremenjen náluk a reklámozása. A Halston plakátok azonban annyira semmit mondóak, ha McGregor nem kap Emmy-t, simán észre sem veszem a kínálatban.

De most komolyan? Roy Halston ezerrel pörgött, Liza Minnelli jó barátja volt, divatversenyen vett részt olyan nevekkel, mint YSL. A film tele van csodás ruhákkal, látvánnyal és műsorral, minden értelemben, mert bizony a Club54 is megelevenedik. Erre meg lehet nézni, milyen a plakát… Kiábrándító.

Igaz, a film szépen hozza azt, ami a gyengém, így elfogult is vagyok. A kreatív folyamatokat imádom nézni, és itt akadt belőle bőven. Csodás ruhák születnek meg a szemünk halston3.pngelőtt, de ki lehet emelni azt is, amikor ékszer készül vagy a Halston-parfüm. Alkotás, kreativitás, és a divat pont az a terület, amiket nagyon látványosan meg is lehet mutatni filmen. Itt meg is tették. Imádtam a divatbemutatókat, a reklámokat – igen, a filmben a Halston-reklámok milliószor jobbak, mint ami a sorozatnak jutott.

A szereposztásra sem lehet panasz. McGregor intenzíven, nagy átéléssel hozza a karaktert. A kedvenceim azok voltak, amikor éppen csak egy árnyalatnyi rezdüléssel kifejezi, hogy a mosoly mögött micsoda kínok és traumák vannak. Nem véletlenül a parfümkészítős rész az egyik kedvencem – amikor beugrik neki az apja emléke. Mosolyog, magabiztosnak tűnik, de látni, hogy ez csak az álca.halston2.jpeg Ahogy Adele rákérdez, mi jut eszébe az illatról, simán hazudik – és a felszín alatt érezni, hogy amit pozitív emléknek ad el, az valójában trauma. A parfümőr, Adele alakítója Vera Farmiga is jó választás volt. Miért nem sikeresebb ez a színésznő? De tetszett Krysta Rodriguez Liza alakítása, vagy Rebecca Dayan Elsája is.

Jó attól a sorozat, hogy egyensúlyoz két világ között. Karriertörténet is, azokkal a kreatív folyamatokkal, amiket már éltettem feljebb. Ugyanakkor egy emberi dráma is, ami mutatja, hogy a siker és a pénz miképpen tette tönkre Halston életét. Mutatja, hogy a családi háttere hogyan befolyásolta, ki és mi legyen belőle. Az apjával kapcsolatos trauma, ami soha nem lett feldolgozva és ami végig kínozta. A karrierjére is rányomta a bélyegét, de még jobban a személyes kapcsolatokra. Ahogy halston4.jpgvalaki a páncélja alá kezdett férkőzni, Halston ellökte. Valahol szomorú, hogy pont Victort nem lökte el, aki aztán kihasználta.

A kritikusoknak kevésbé tetszett a sorozat, de itt jött jól, hogy kevés volt az előismeretem. Nekem nem okozott így gondot, ha valami másképpen van itt, mint ahogy a valóságban történt.

Látványos, szenvedélyes, sodró sorozat – már csak a ruhák miatt megérte megnézni.

 

Halston – 5/4,5 nagy erővel bemutat egy embert és egy korszakot, ahogy ő megélte. Jó színészek, csodás ruhák.

Lulli

 

Gondolatokat olvasó, saját hibát kijavító, jobbá váló.

Lulli ambiciózus fiatal nő, akit anyja egyedül nevelt és a mai napig túlfélt. A lány orvosnak tanul, és kitűzött célja, hogy a lehető legjobb sebész legyen belőle. A kórházi gyakorlattal azonban meggyűlik a baja: nehezen tudja megfogadni a tanáruk intelmét, hogy figyeljenek a betegekre. Lulli leginkább magára figyel. Ezt egyre jobban lulli.jpgsérelmezi a barátja, egyben szintén orvosnak tanuló Diego. Annyira, hogy egy nagyobb veszekedést követően szakít is a lánnyal. Még aznap egy beteget közösen vizsgálnak, amikor egy gép meghibásodik és mindketten áramütést kapnak. A magukhoz térő páros egyike sem ugyanaz már: Diego amnéziás, nem emlékszik erre a napra, így a szakítás is kiesett neki és boldogan készül az évfordulójukra. Lulli pedig hallja azok gondolatát, akiket megérint. Eleinte átoknak érzi, de ez az esélye, hogy a kapcsolatát és a karrierjét is megmentse.

Már a film címén elmerengtem. Milyen név az, hogy Lulli? Első tippem a francia volt, de ahogy nézni kezdtem, a többiek nevei és az egész film hangulata miatt hamar módosítottam spanyolra. Bár azt furcsának találtam, hogy semmilyen ismerős épületet nem látok a külső jelentekben. Barcelona, Madrid azért megismerhető…

A film adatlapján aztán szembesültem vele, hogy ez egy brazil romantikus komédia – a komédia a domináns zsáner különben. Járattam is az agyam, hogy volt-e már szerencsém brazil műsorhoz. Valami, amit szeretek a Netflixen – olyasmiket is megnézek, amikre különben esély sem lenne. A 3%-ot szerettem, végig is néztem, az szintén brazil volt.

De, a történet igazság szerint nem hoz semmi újdonságot. Van egy csomó film és sorozat, amiben az egyik szereplő valamely okból hallani kezdi mások gondolatait. Az sem meglepő, hogy a főszereplő az élmény hatására megjavul: nem csak a munkájában hasznosítja a pluszt, de a személyisége is fejlődni kezd.

Némileg érzetem azt is, hogy nem használták ki eléggé, mire nem jó a képesség. A betegek kapcsán 1-2 eset, amikor hazudtak, de Lulli most tudta ezt. A párkapcsolatokban egy kis nyomozás: ki kinek tetszik, meg hasonlók. Elég ártalmatlan maradt az egész gondolatolvasás téma. Az meg, hogy miképpen győzi meg, akit beavat, annyira ismétlődő, hogy az már fájt is. Legalább valami változatosság lett volna, nem csak visszamondani azt, amit a másik fejében hallott, aztán nézni a döbbent tekinteteket…

A romantika terén is egyszerű a film. Egy-egy ponton túlzottan is. Diego egyetlen napot felejtett el, és bár az elfelejtett veszekedés volt a jéghegy csúcsa, azért nem hirtelen döntés volt. Mégis, egy nap, egy veszekedés és a szakítás ténye esik ki, és a srác úgy viselkedik, mintha a kapcsolat a nászutas szakaszban tartani. Minden rózsaszín, nagyon szerelmes és boldog. Akkor viszont felmerül a kérdés, hogy tudott egyetlen nap alatt minden ennyire elromlani?

Túl könnyen oldódnak meg a konfliktusok, és bántóan idilli, ahogy sokak álmai teljesülnek. Pl. Diego az egyik jelenetben arról beszél, hogy reméli, ha az apja keményen is bánik vele, azért szereti. Erre milyen jelenetet kapnak a végére? Az apja szinte szó szerint visszamondja ugyanazt, amit a fia hallani akart tőle.

Nem az a nevetős komédia, inkább az a kellemes limonádé, ami mellett elvan a néző. Mivel az empátia fontosságát kellően játékosan hozza és most jól esett ez a könnyedség, én megvoltam vele.

(Különben a főszereplő, Larissa Manoela brazil énekes- és színész sztár, de más képeken rá se ismernék.)

 

Lulli – 5/4 bár a történetbe bőven bele lehet kötni, megvan a maga bája és az a pozitív üzenete, amit szívesen nézek.

 

Murderville

1. évad

Nyomozós, improvizáló, humoros.murderville.jpg

Terry Seattle nyomozó a gyilkossági osztály ásza, csak most éppen minden összejött neki. A felesége, aki egyben a kapitánya, válni akar és a férfinak titokban be kellett költöznie az irodájába, mert nincs hova mennie. Nem hagyja nyugodni a korábbi társa halála sem, minden úgy van évek óta, ahogy a nő hagyta. Ha mindez nem lenne elég, új társat is kell találnia. Gyakornokok érkeznek sorra, akiket be kell vezetnie a szakma rejtelmeibe és meg kell oldaniuk egy-egy ügyet. Van itt bűvész, aki a műsor alatt valóban kettéfűrészelte az asszisztensét. Van babagyáros anya, akinek ikerfiai egyike a babával verte agyon anyut. Közben a lassan volt neje randizni kezd, el kell szenvednie az osztálytalálkozóját és új nyom kerül elő a társa halálának ügyében.

Nem egy szokványos sorozat a Murderville, én még nem láttam hasonlót. Egyszerre krimi, kicsit vetélkedő és improvizációs show. Ha valamihez nagyon hasonlítanom kellene, a Beugróban volt olyan játék, hogy egy-egy szituációt improvizáltak a színészek – itt ez megy nagyban és krimiben.

De akkor nézzük részleteiben! A sorozat nyújtja a keretet. Terry a gyakornokokkal megold egy-egy esetet. Ezek a gyakornokok a sztárvendégek, minden részben más teheti próbára magát. Van itt ismert sportoló, több humorista (pl. Ken Jeong és Kumail Nanjiani) és a számomra legismertebb név, Sharon Stone. (Különben nekem ő volt a 6 meghívott közül a legszimpatikusabb.) Mindenki magát adja, mintha karrierváltása lenne, saját történeteket mesélnek, a nevük sem változik. Kapnak egy ügyet, nyomoznak és a végén a gyakornoknak meg kell neveznie, ki a gyilkos és miért. A pláne az, hogy a gyakornok/sztárvendég nem tud semmit, nincs forgatókönyve, neki az ügy, a helyzet, az egész improvizáció és tényleg maguknak kell rájönni, ki a gyilkos.

Ötletes, tele van lehetőséggel, maga az alap tetszett. Csak az a gond, hogy 2 rész után már átláttam az egészet és úgy már szinte unalmas volt. Még úgy is, hogy mi sem ismerjük előre a sztorit és mi is találgathatunk a meghívottal, ki a gyilkos.

A részek felépítése mindig ugyanolyan: Terry a magánélete miatt szerencsétlenkedik, majd megkapja a gyakornokot. Ad neki valami viccesnek gondolt feladatot és igyekszik kínos helyzetbe hozni a színészt. Sharon Stone-nal pl. élete cikis pillanatait meséltette, hogy ha ismerik egymás rossz pillanatait, nem fognak egymásba szeretni. Majd jön az ügy, kimennek a helyszínre, ahol a halottkém ad általában 3 nyomot. Pl. a gyilkos balkezes, itt hagyta a kávéját és klasszikus zenét hallgatott a gyilkosság közben. Ezt követi a 3 gyanúsított kihallgatása sorban. Terry közben mindig ad egy kínos feladatot a gyakornoknak – egy hülye álnevet, fel kell vennie egy idióta testhelyzetet, vagy valami hasonló. Majd jön a szembesítés, ahol a gyakornok megjelöli és indokolja, szerinte ki tette. A kapitány helyesel vagy kirúgja a gyakornokot, és minden esetben elmondja, mi volt az alap 3 nyom és melyik gyanúsítottnál hogyan lehetett ezeket észrevenni. Pl. amikor a gyilkos üzenetet hagyott az áldozatnál, nyomtatott betűkkel írt és minden kihallgatáson volt valami, ami miatt láthattuk a gyanúsított kézírását. Mondanom se kell, hogy csak 1 volt, aki nem folyóírással írt.

6 részes a sorozat, az elsőnél még nem találgattam, de a másik 5-ből 4-et eltaláltam. (A 2. ment még mellé, de ott vettem észre, hogy mire kell a későbbiekben figyelni. Onnantól már egyszerű volt.) Játékos, jópofa, de annyira egy sémára épült mind, hogy azért kár.

Remekül kivitelezték, jól is nézett ki a sorozat. Will Arnett Terry szerepében működik, jól vezeti a gyakornokot végig. Bár tudott irritálni, hogy mennyire szerencsétlen figurát faragtak belőle. Ha valamibe belefog, abból baj lesz. Az egyik részben fogyasztóport igyekszik árulni munka mellett, siker: nulla. Egy másikban végre szerezni akar egy lakást, de nem ő, hanem a volt neje és az új pasija költöznek majd be helyette, meg hasonlók. Olyan szinten veszít mindig, hogy az már nem vicces, szánalmas. Ugyanezt éreztem azzal kapcsolatban is, hogy milyen feladatokat talál ki a gyakornokoknak. Az a visszatérő elem, hogy be kell épülnie pl. egy mama klubba, és ad neki hozzá egy kimondhatatlan vagy ciki nevet. Hiányzott a változatosság.

Pedig vannak jópofa kis részletek, jól kidolgozott ötletek, amelyek viccesek is. Mint Jennifer Aniston fotója a falon – Terry sűrűn nézegeti, ő a volt társa.

Egyszer érdekes volt, kb. 4 rész erejéig nagyon élveztem is. Tényleg az öli meg, ha kiismerted a sémát, már nagyon egyszerű és kitalálható. A vendégek kínos helyzetekbe hozása meg nem vicces annyira, hogy önmagában eladja.

 

Murderville – 5/3,5 az ötlet jópofa, de 2 rész után ki lehetett ismerni a sémát és túl egyszerű lett. De a sztárvendégekért jár a pont.

Hasadék

Szülőföldre visszatérő, hátrahagyottakkal szembenéző.

Bálint megcsinálta, ami csak nagyon keveseknek sikerült. Orvos fia volt, maga is orvosnak készült, és olyan tehetséges volt, hogy Romániából kapott ösztöndíjat Angliába. Haza sem jött, később Budapesten csinált karriert, nősült meg és várják a feleségével első gyermekük születését. Ám az apja halála miatt kénytelen visszatérni a régi életébe. A legnagyobb gondja, hogy mit kezdjen balkézről született fiával. Simon egy nyári románc eredménye hasadek.jpgvolt, akit ő nem is akart, az abortuszt is fizette volna, de a nő meg akarta tartani a kicsit. A halála után Bálint apja vette gondjaiba a fiút, de már ő sincs és senki nem akarja vállalni a gyámságot. A 17 éves fiú tehetséges dobos, de rossz társaságba keveredett. Egy olyan férfi rángatja madzagon, aki meg akarja szerezni Bálint földjeit és ezért bármire kész.

Egy okos cím sokat dob számomra egy történeten. Ennek ez megvolt. A Hasadék ugyanis több szinten megvan a történetben. Egyrészt, ott van fizikailag. A hegyen, amin majd át is kell kelnie a szereplőknek, ha életben akarnak maradni. De hasadék van Bálint régi és mostani élete között is. Hasadék van közte és a fia között. Hasadék van két életmód között.

Mi a gond? Itt minden a dráma felé hajlik. Olyan nyomasztó nézni, hogy mivel alapból nem voltam valami fényes hangulatban, a végére szinte halálvágyam lett. Az egyéni történetek, az egésznek a színvilága is lök a depresszió karjaiba.

Bár Bálint budapesti életéről nem sokat tudunk meg, az erdélyi körülmények rémesek minden téren. Van egy fiú, aki tudja is, hogy az apja nem akarta és ellenséges is vele. Milyen más lenne: nem is ismeri. Bálint elvágta a szálakat és most is az lenne az első reakciója. Az ittenieknek nincsenek kilátásai, szinte nyomorognak és bűnöznek. Rossz nézni, ahogy az emberek és az épületeik is kinéznek. Erdélyben nagyon szép tájak vannak – nos, ez a film nem fogja ezeket bemutatni.

A magánéletükben is csak a nyomor dől rájuk. Ha Simont nézem, most ő van hasonló helyzetben, mint egykor az apja, csak még kevesebb kilátással – ő nem egy olyan tehetség, akinek bárki is adna kiutat innen. Plusz 17 évesen ejtette teherbe a barátnőjét, itt a lány is elvetetné, csak pénz kellene rá. Még valami, amin fogtam a fejem. Ugyan nem tudom az árakat, de túlzásnak érzem, hogy elkérnek érte 2000 eurót. A nagyapa halála sem baleset. A rosszarcúak nem riadnak vissza az erőszaktól. A jó barát halálos beteg. Soroljam még?

Lassan is építkezik a film. Időnként bedobnak valami meglepő fordulatot, pl. hogyan halt meg igazából a nagyapa, vagy Simon barátnőjének terhessége – de még azokkal együtt is el lehet rajta aludni.

A balladai homályát akár szeretni is lehetne, de most nem volt hozzá semmi hangulatom. Olyasmiket meg nem is értettem, hogy mi az alapja a birtok körüli vitának. Az tiszta, hogy most Bálint tulajdona. Miért akarják elvenni tőle? Milyen múltbeli történet van itt? De különben is igaz a filmre, hogy egyes témákat sokáig lebegtet, aztán a végére vagy kiderül még valami, vagy nem.

Ha több kedvem lesz drámát nézni, lehet, kap még egy esélyt, mert most leginkább azt vártam, mikor lesz már vége. Mert még hosszú is, bár sok minden nem történt benne.

 

Hasadék – 5/2 más hangulatban talán jobban értékelem, de most hosszúnak is, fárasztónak is érzem.

München

Kémkedő, béketárgyalásos, igazságot felfedni próbáló.

Hugh és Paul régi barátok, akik az oxfordi évek alatt lettek elválaszthatatlanok. Még akkor is, ha a politikában nem egyeztek a nézeteik. A nácik felemelkedése volt az időszak, amikor a barátság meg is szakadt. Paul büszke németként várta, hogy Hitler visszaadja az ország régi dicsőségét. Hugh nem értett egyet vele, ahogy a barátnője,munchen.jpg Lena sem. Paul mindkettőtől elszakadt. 1938-ban mindketten a magas politika köreiben mozognak. Paul szeméről már lehullt a hályog, és amikor Chamberlain Münchenbe érkezik béketárgyalásra Hitlerrel és Mussolinivel, eléri, hogy Hugh is a miniszter kíséretében lehessen. Fontos iratokat akar átadni neki. Bizonyítja, hogy Hitler mindenkit csak hiteget a békével, háborús tervei vannak és meg kell állítani. Ha az angolok segítenek, még a hadsereget is megpróbálnák lázadásra bírni. Hugh szembesül azzal, mért és mennyit változott a barátja, és igyekszik segíteni neki.

Két dolog is van, ami miatt kevésbé tudott lekötni a film. Az egyik, hogy pontosan tudom, mi lett a béketárgyalások eredménye. Ezt pontosan tanítják történelemből: a Birodalom miként harapott egyre nagyobbat a környező országokból, hogyan szegett meg korábbi egyezményeket, és a nagyhatalmak milyen messze elmentek, hogy megmaradjon a béke.

Mondjuk, ezt is álszentnek érzem. Ok, nekik megmarad a béke. Anglia messze van Németországtól. De mi van azokkal, akiket így magukra hagynak? Utólag már csak azért is okosabbak vagyunk, mert tudjuk, hiába adták a karjuk is a kisujj után, az sem volt elég.

Ezért is van egy nézet a filmben, amivel nem tudok azonosulni. Úgy van szövegezve, mintha azzal, hogy Chamberlain aláírta a békét, kért egy szándéknyilatkozatot, azzal hozzájárult volna, hogy később hadba lépjenek az amerikaiak, és időt nyert a felkészülésre. Csak éppen azt is tanultam történelemből, hogy a villámháború annyira felkészületlenül érte Európát, hogy mire feleszméltek, már német terület volt fél Európa. Az amerikaiak meg nem akartak háborúzni, ha nincs Pearl Harbour, nem lépnek be. Mit számított nekik egy szándéknyilatkozat a békéről… Így nem is kicsit érzem hamisnak a film üzenetét.

Azt fogja meg, hogy Chamberlain mennyire jó szándékkal volt tele és magyarázza, miért volt annyira a béke mellett. Igen, utólag könnyű okosnak lenni. Ausztria mellől más a nézőpontunk is, mintha angolok lennénk, a csatornán túl. Ezt is tudom, de akkor is megvan az érzetem, hogy ez a film kimosdatná az angol politikust, aki még időben léphetett volna. Mert szerintem is, abban az évben nem a Nyugat készült fel, hanem a nácik a hódításra.

Mellette kicsit kémfilm is próbál lenni, de olyan vérszegény módon, hogy rossz volt nézni. Egy-két papírlapot adogatnak egymásnak, meg dugdosnak a WC mögött vagy a ruhájukba. Ha van nagyobb terv, már hamvában holt. Annál már az is izgalmasabb, hogy a két fiatalember barátsága hogyan alakul, és mi volt az a pont, amiért Paul kiábrándul Hitler birodalmából. Személyes drámának jobban működött, mint kémfilmnek. (Bár valószínűsítem, hogy ez inkább visszaadja a kémkedést, mint bármelyik James Bond.)

Amit lehetett, azt külcsínbe és a színészekkel megpróbálták beletenni. Egész jó kritikái is vannak a filmnek. Jeremy Irons végtelenül szerethető alaknak mutatja a miniszterelnököt, miközben csillant valamit abból is, amit a Borgiák pápájaként játszott egy-egy pillanatra. George MacKay már rutinosan hozza az átlag katonát, aki olyan helyzetbe keveredik, amikor helyt kell állnia. Niewöhner meg nagyon küzd, hogy ne a tinifilmes szerepei miatt emlékezzünk rá. Most pl. bevállalt egy brutális szemüveget érte.

A helyszínek, a belső terek, a müncheni hangulatok is mind megvannak.

Végül, amit már emlegettem. A másik ok, amiért nem tudott megfogni a film. Olvastam a Harris-regényt, amiből készült. Már azzal is ugyanaz volt a bajom, mint a filmmel. Nagyon nem tudok azonosulni azzal, hogy bármi jót lássak a béke aláírásában.

 

München – 5/3 a kivitel rendben, a történetnek is igyekeztek ívet adni, de a végső üzenet nekem nem jött át.

All of us are dead

1. évad

Zombis, túlélésért küzdő, középiskolás, vírust megfékezni próbáló.all_of_us_are_dead.jpg

A Hyosan középiskolában már szinte mindennapos a zaklatás és egy banda többeket terrorizál, zsarol és kiközösít. Az iskola biológia tanára korábban gyógyszerészeti cégnél volt kutató, és családapaként azzal szembesül, hogy a fia már öngyilkos akar lenni, annyira kikészítik az iskolában. Segíteni akar, így azzal a vegyülettel kezd el dolgozni, amit abban a halálfélelmet leküzdő egérben találni meg, amelyik visszatámad a macskára. A szer azonban nem várt hatást produkál: a fia gyilkos szörnnyé válik, zombivá, aki harapással terjeszti a vírust. Hiába próbálja meg megfékezni a vírust a kitörése előtt, elég pár diáknak megsérülnie és egy mentőnek elindulnia az egyik sérülttel, hogy a város pillanatok alatt halálos harcmezővé változzon. Miközben a katonaság igyekszik ellenszert találni, néhány diák az iskolában rejtőzve próbál túlélni.

Újabb koreai sorozat – úgy tűnik, jól állnak nekik a sötétebb tónusok. Horror, gyilkosságok, vérengzés. A téma és a vírus különben nagyon emlékeztet egy korábbi sikerre, a Vonat Buszánban koncepciójára. Annyira, hogy még a sorozatba is az egyik gyerek szájába adták, hogy úgy érzi magát, mintha abban a filmben lenne.

A film gyorsan eljut abba a pontba, hogy mindenütt ott vannak a zombik és túlélni lehetetlenségnek tűnik. Erre a cím is réerősített: én azt is vártam miatta, hogy a sorozat végén győznek a zombik és a hagyományos emberi lét ideje lejárt.

Mozgalmas és tele van akció jelenetekkel. Mivel több fontos szereplő van, akik külön utakon járnak, az is hozzájárul a pörgős cselekményvezetéshez, hogy folyamatosan váltják a nézőpontokat és a helyszíneket, és mindenki halálos veszélyekkel néz szembe. Van itt fontos információval menekülő, de minden bajba jutottnak segíteni próbáló nyomozó. Van tűzoltó apa, aki a lányát mentené – jellemző különben, hogy korábban valamilyen spéci katona lehetett, mert a katonai egységeket úgy veri szét, mintha ő lenne a koreai Ethan Hunt. Vannak bujdosó diákok, vannak terrorizáltak és bandatagok, vannak versenyről visszaérkező íjászok és még lehetne sorolni.

Azzal is több a sorozat, hogy nem csak olyasmi miatt kell aggódni, hogy jön a horda és megeszik őket. Ahogy telik az idő, egyre fenyegetőbb az is, hogy nincs mit enni és inni. Itt még olyan jelenetet is látunk, amikor azt kell megtárgyalni, hogy egy terembe zárva hogyan oldják meg a WC kérdését.

A sorozat egy fele nagyon tini téma mellett is halad. 17-18 éves diákok vannak a középpontban, és még egy zombi járvány közepén is képesek azon drámázni, hogy kinek ki tetszik és viszont, ki kire féltékeny.

Szerencsére hangsúlyosabb, hogy a jó és a rossz kérdését feszegessék. Egy ilyen helyzetben mennyit kell megtenni a másikért? Mit lehet még megbocsátani? Az egyik legdurvább rész az volt, amikor a gazdag lány megvádolja a szociálisan hátrányos helyzetűt, hogy fertőzött. Amit utána művel, hogy neki legyen igaza… De az is, hogy a sérült társad meddig kell vinned, mikor menekülhetsz egyedül tovább? A sorozat különben az erkölcsök mellé teszi le a voksát, mert kiemeli az önfeláldozókat, és ha valaki önzőn magát kezdi menteni, a többieket hátrahagyva vagy akár ártva nekik, ők mindig rusnya véget érnek.

A zombik ábrázolása modern, mint a már emlegetett filmben. Gyorsak, halálosak és félelmetes, ahogy tömegben vonulnak és gyilkolnak. Nagyon véres is, vannak undorító kinézetek, de nem az a kaszabolós horror, amitől hányingerem lenne. Nem kell emberek megevését megnézni, és az is ritka, amikor beleket szaggatnak. Akad, de láttam sokkal undorítóbb zombikat meg gyilkosságokat is hasonló filmben már.

Tele van szimpatikus vagy éppen ellenszenves alakok halálával. Tipp: nem érdemes senkit sem megkedvelni, mert itt minden részben hullanak a szereplők. Nem csak a mellékszereplők, a kiemelt szereplők sincsenek biztonságban.

Nem egy mély darab, de nem kell annak lennie. Egy horror, ami mozgalmas is, van benne dráma is és a maga módján szórakoztat.

 

All of us are dead – 5/4 nem egy agyas sorozat, de a horror igényem kielégítette és a függő végek áthúztak egyik részből a másikba.

süti beállítások módosítása
Mobil