Minden napra egy film

Minden napra egy film

Spanviadal

2021. július 08. - BBerni86

Baráti körös, vetélkedő, régi sérelmeket feldolgozó.

Egy baráti társaság tagjai képtelenek és nem is akarnak felnőni. Minden évben megrendezik a maguk viadalját, ahol játékos kihívásokban ugratják egymást, miközben egy trófeáért küzdenek. Shelly évek óta veretlen, és ezt nem is győzi a többiek orra alá dörgölni. Bender, aki legtöbbet kap tőle. Az eredmény: egy paintball pisztollyalspanviadal.jpg leadott lövés a meztelenkedő férfira, akit herén talál a lövés és orvosi következmények is lesznek. 5 évvel később a játékszervező Bob békén él csinos barátnőjével, az anyja pedig már sürgeti, hogy unokákat is akar. Shelly anyja keresi meg a férfit, hogy rendezzen újra viadalt. Shelly az eset óta nem önmaga, a neje elhagyta, ő is magát, már öngyilkos akart lenni. Bob összegyűjti a csapatot, csak Bender kellene, hogy távol legyen tartva, de persze ő is játszani akar. Indulhat egy minden eddiginél extrémebb megmérettetés.

Nem tudott nem eszembe jutni, hogy láttam én már olyat filmen, hogy felnőtt férfiak játszanak megvadulva egy gyerekjátékot. Fogócskáztak – ennél sokkal jobb szereposztásban. A Spanviadal viszont vadabb – nekem ettől nem lesz vonzóbb, főleg, hogy ugyanazt a tanulságot vonják le ebben is: attól öregszel, ha felhagysz a játékaiddal.

Nézzük talán ezt először. Nem pozitív, ahogy visszatalálnak a játékhoz és egymáshoz, mert vissza is fejlődnek vele. Bob a fél filmben szenved, mert hiányzik neki Tiffany és egy 5 éves, működő kapcsolatról van szó. Erre a végén képes azt mondani, hogy neki jobban kell a régi haverokkal a marhulás és a kamaszos őrültség, mint a nő? Túl éles a váltás a kanbuli és a nő után síró férfi között. Meg különben is: évente egy hétvége többet ér, mint különben az egész év? Nagyon nem tudtam azonosulni azzal, amit Bob csinál. (Meg is fordult a fejemben, hogy Duhamel, aki rendező és írói kreditje is van a filmmel, éppen akkor készítette, amikor vált. Csak nem Fergie-nek szólt ki vele?)

Ehhez jön hozzá, hogy egyik szereplő defektesebb, mint a másik. Egyedül Bob volt rendben – milliomos, szép barátnővel – a többiek mind küszködtek. Nem elég, hogy az életükben bőven akad gond, a viadal alatt aztán mindenki az eszelős oldalát mutatja meg. Egyszer felvetik, hogy az már Jackass szint, amit művelnek a kihívásokkal. Az talán azért nem, de egyes részei közel vannak hozzá.

Egyes feladatokban még humor is akad – a gyíkkal szembenézés -, mások csak simán undorító szinten vannak. (Pl. a hashajtó lehajtása után csajoznak, és egymást húzzák, hogy a beleik adják fel.) Igaz, soha nem díjaztam az altesti és ürülék poénokat, ebben meg van bőven.

Komédia, de annyira távol áll összességében a humoromtól, hogy én gyakrabban szenvedtem a jelenetek közben, mint tudtam mosolyogni.

A film színvonalához képest meglepő, milyen stáblistája van. Duhamel annyira benne van minden téren, a produceri munkától kezdve a rendezésen át az írásig, hogy az nem meglepő, hogy játszott is benne egy főszerepet. Meg, nem is sikerült neki A listában maradni. Olivia Munn esetében érthetetlen, miért játszotta el a szerepet. Nem több mint biodíszlet. Azt minősíteni se akarom, amikor az egyik jelenetben Bob utasítgatja, hogyan álljon, miközben süt – nem a kaja a lényeg, talán mondanom se kell. A nő alakját nézegeti. Kevin Dillon, Dax Shepard nagyjából stimmelnek, őket ilyen filmben el tudom képzelni.

Kell még róla valamit mondanom? A történet szinte nincs is, erőltetett. A végjáték, a szereplők további sorsa siralmas és rühellem az üzenetet, amit közvetítenek. A humorát meg nagyobbrészt zavarónak találtam.

Nagyon agyalok annak a fogócskás filmnek a címén. Tag, de a magyar nem fog beugrani. A lényeg: azt érdemesebb megnézni, mint ezt.

 

Spanviadal – 5/1,5 a cselekmény semmilyen, a tanulság ellenszenves, a humora meg leginkább irritáló volt.

BUDDY GAMES (2020) Trailer | Comedy Movie - YouTube

Bosch

7. évad

Nyomozós, bandaügyekbe keveredő, igazságot kereső, válságos.bosch_1.jpg

Harry és Maddie Bosch élete kialakult rend szerint zajlik. Maddie egyetemista, mellette gyakornok Honey Chandler mellett, aki egyre jobban számít a lányra. Ugyan Maddie a jog után majd ügyész akar lenni, de sokat tanulhat a nőtől. A mostani ügy sötétebbé válik a vártnál: az ügyfelük egy olyan ember piszkos üzelmeit készül leleplezni, aki mindenkire kész orgyilkost küldeni, aki hallott róla. Harry pedig védi a lányát, minden áron. Közben egy tűzesetet is vizsgál: a lakókat ki kellett lakoltatni, megfélemlíteni. Amikor a tűz kiütött, a tetőre vezető kijárat le volt zárva. Egy 10 éves kislány, egy terhes nő is az áldozatok között van, és Harry minden felelőst el akar fogni. Akkor is, ha az egyik kartell figura az FBI beépített embere és el akarják engedni. Közben Edgar meg kell birkózzon a tettei következményeivel, a lelkében és a törvény előtt is.

Az utóbbi években a Bosch volt az a sorozat, amivel kísérletezgettem. Nézzem hetiben, vagy egyszerre az egész évadot, darálva, mintha csak egy film lenne? A végére már azt támogatom, hogy ezt érdemes akkor nézni, amikor 1-2 nap alatt az összes részen végig tud érni az ember.

Hiszen ebben az évadban is összefüggenek az események. Ugyan több ügyön dolgoznak, de azokon folyamatosan és nincsenek más, részenkénti esetek. Maddie védelmében is Bosch keresi a bérgyilkost, és aki felbérelte. Ez az egyszerűbb, és inkább érzelmi oldalról jelentős a sorozatban, nem a krimiért.

A másik, a leégett ház és a bent haltak esete. Ez már egy összetettebb történet, ami azért igényli a darálást, mert sok kiágazó szála van, melyek jobban feledésbe merülnek, ha nem egymás után haladunk a részekkel, és mást is nézünk közben. Vegyük csak Irving rendőrfőnök szálát, aki továbbra is rendőrfőnök akar maradni. Ehhez politikai játszmák kellenek, és látjuk is, hogyan igyekszik szövetségeseket keresni és megtartani, hogyan ápolja ellenfelekkel és szövetségesekkel a kapcsolatait. Ebbe a történetbe is bele fog illeszkedni a ház története, mert az FBI is érintett, és Irving fel tudná őket használni… de erről ennyit.

A sorozat most is hozza azt a szikár, sötét hangulatot, ami a sajátja. Harry Bosch az igazság harcosa, és most is azzal szembesülünk, hogy mennyi baj van a rendszerben. Korrupció, szívességek, félrenézések… Érdekes is, hogy még azt is eljátssza a sorozat, hogy másként mérjünk fel hasonló helyzeteket. Mert mi lenne az igazság Edgar ügyében? Nem az, ami végül döntésként megszületik. (Nem véletlenül készül ki a nyomozó.)

Látszólag lassan halad a sorozat, mindenre bőven hagynak időt, de a sok kis mellékszállal már mozgalmas és tömény. Még egy indok a dara mellett.

Karakterfejlődés. Harry esetében nincs ilyesmi, neki pont az a varázsa, vagy inkább jellegzetessége, hogy mennyire a lelkén viseli az elesettek sorsát, és igazságot akar azoknak, akiket bántottak. Vissza lehet vezetni az anyjáig, de ezt már megmutatták. Legfeljebb egyedülálló apaként mutat új színeket, de nem ez a jellemző. Jerry Edgar szenved, Irving manipulál. Ezek sem újak. Maddie keresi a helyét – még mindig Madison Lintz a gyenge láncszem, az esetlen kamasz jobban megy neki, mint az útjára lépő fiatal nő.

Látszik a sorozaton, hogy költöttek rá és szépen akarták elbúcsúztatni a nyomozót. Hangulatos, és vizuálisan is megmutatják a város sötétebb felét. Élveztem is az olyan játékokat benne, mint Harry vagyonokat érő panorámájának ellentétét a városi képekkel.

Bele lehetne kötni egyes kurta szálakba – Harry és a bírónő kapcsolata – de nem érdemes. A fő üzenet és Harry váltása a végén látványosan alá van húzva és indokolva.

Bár az Amazon elköszön a sorozattól, Welliver nem. Már tudni, hogy lesz egy spin-off, ha egyelőre erről nincs is több információ.

 

Bosch – 5/4,5 a hangulata sötét, szinte noir. Korrekt krimi, jellegzetes alakok – de érdemes darálni.

https://www.youtube.com/watch?v=nkA7xFnndfg

Idézzünk!

(Alma rájön, hogy a férje sorozatgyilkos. Ő a botrányt elkerülendő alternatívát keres, de Alma közben már máson töri a fejét.)

  • Bertram, ez egy búcsúlevél?
  • A gyógyszer ebben a fiolában a halálomat fogja okozni. Szívrohamnak fog tűnni. Megszabadulhatsz a bizonyítéktól, majd mondd, hogy mellkasi fájdalmakra panaszkodtam. Senkinek sem kell tudnia, hogy öngyilkos lettem. Vagy annak az okát.
  • Te tényleg a legönzőbb ember vagy.
  • Én csak rád gondoltam, Alma. Próbáltalak megkímélni a fájdalomtól.
  • Úgy, hogy megölöd magad? Magamra hagysz a férjem nélkül, akit szeretek?
  • Nem hittem, hogy még mindig szeretsz.
  • Hát persze, hogy még mindig szeretlek. Lehet, hogy te egy elmebeteg őrült vagy, de attól még az én Bertie-m vagy.
  • (Kicsit később, hasonló stílusban pörög a beszéd.)
  • Azt mondtad Dee-nek, hogy megcsaltalak?
  • Mondtam neki, hogy mérges vagyok rád. Feltételezte, hogy ez volt az oka.
  • És te hagytad, hogy ezt elhiggye?
  • Mit kellett volna mondanom? "Ne aggódj, drágám. Az apád soha nem érintene meg egy másik nőt kivéve megölni"!
  • Hát, nekem csak az fáj, hogy Dee most házasságtörőnek tekint.
  • Bertram. Emberek tucatjait gyilkoltad meg. Nem duzzoghatsz! (Why woman kill)

 

Ha kicsit jobban belegondol, honnan is származunk, kik is vagyunk valójában, elég elképesztően hangzik. A lét egy merő káosz. Értelmetlen katyvasz, ezért megpróbálunk értelmet adni neki. (Loki)

 

  • Megjegyezném, kapitány, hogy ez a terv hülyeség. Én azt mondom, menjünk oda, és beszéljünk vele! Igen, így van, jó útra tértem. Talán nem előbb lövök, aztán kérdezek csaj vagyok.
  • Ez remek, Spooner. Dolgozol magadon. Le vagyok nyűgözve.
  • Igen. Miért lőjük szét őket, amikor kideríthetjük a legmélyebb félelmeiket, és kiaknázhatnánk azokat? (Legends of Tomorrow)

 

Mert ha nem ülünk le az ellenséggel, és nem hallgatjuk meg őket, ha nem látjuk meg bennük az embert, mi lesz belőlünk? (Oslo)

 

(Iggy a gyerekének magyarázva érti meg, neki is miért kell visszamennie dolgozni.)

  • Otthon minden könnyebb.
  • Igen. Én is szeretem.
  • Miért kell visszamenni?
  • Hát azért, mert semmi nem könnyű. A tanártól újra és újra segítséget kérni, kitartóvá tesz. A baráti kapcsolatok, ha fájdalmasak is néha, önbizalmat ébresztenek. Az élet újraindul. Nem maradhatunk itt, ahol könnyű. Érted, kölyök? (New Amsterdam)

 

(A pozitív szemlélet ereje: hőseink börtönbe vetik az angolok, de van, aki ebben is felfedezi az ünnepelni valót.)

  • Megmondtam én, hogy tömlöc kell a hajóra, nem pedig mentőcsónak.
  • Hé, legalább a hajón vagyunk, igaz? Azaz teljesítettük a küldetést. Hohó, egy újabb diadal! (Amerika)

 

  • Apám mindig azt mondta, hogy ha azt hiszed, hogy meg tudsz oldani egy problémát, akkor át sem látod.
  • Bölcs ember. (For Life)

 

Az életben néha kockáztatni kell, különben nem jutunk sehová. (Balthazar)

 

(A gyilkossági helyszínen a nyomozók nem kímélik egymást sem.)

  • Úgy tűnik, jó bulinak ígérkezett. De csúnyán végződött.
  • Örülj, hogy nem voltál meghívva. (Bosch)

 

(Amikor félholtan, a végső csata után valaki próbálja oldani a feszültséget.)

  • Azt mondtad, hogy dögöljön meg?
  • Igen.
  • Ez bejött. Miért nem mondtad korábban? (A holnap háborúja)

 

(Sidney aggódik, hogy mióta hazatértek a frontról, felügyelő barátjával túl sokat isznak. Egy kocsmában hozza fel a témát, amikor a felügyelő újabb korsó sörért indul.)

  • Még egyet?
  • Szerinted alkoholproblémáink vannak?
  • Határozottan. Mind elfogyott. (Grantchester bűnei)

 

  • Mégis hogy csináljam ezt a munkát, hogyha közel kerülök a betegekhez, vagy ha távolságot tartok, mindkettő rossz érzéssel tölt el?
  • Magamtól is mindig ezt kérdezem. De nincs rá jó válasz.
  • Ez nem sok segítség.
  • Oké. Milyen orvos akarsz lenni?
  • Az orvosi óta a célom az volt, hogy túléljek, hogy minimalizáljam a hátrányomat, és hogy ne rúgjanak ki a klubból. Őszintén, ebből sok az apámtól jött.
  • Irányítás... amit gondoltál, irányítani kellett.
  • Igen. De kezdek rájönni, hogy az érzelemmentes robotlét nem az én természetem. Hogy nem tesz jobb orvossá.
  • Ez vicces, én is ugyanerre lyukadok ki mindig. (The Resident)

 

(Az igazság kiderül, a megerőszakolt lány kínzója elnyeri a büntetést. De így sem könnyű visszatérni a mindennapokba.)

  • Sinead felajánlotta, hogy visszavesz. Előléptetéssel, igazából.
  • Az remek!
  • Hogy folytassam az életem a történtek után?
  • Ami veled történt, nem egyenlő veled, Maya. Az csak egy lapja egy nagyon-nagyon hosszú könyvnek. Ideje új fejezetbe kezdeni! (The Equalizer)

Koronaékszerek

Kisvárosi, családi összefonódásos, igazságot kereső.

Két család egyszerre várja az újszülöttjét. A gazdag gyáros és a munkása is most lesz első alkalommal apa, mindketten fiút akarnak. Egyszerre szülnek a feleségek: egy kislány és egy kisfiú születik. A gyáros apa ki is kapná a fiát a munkása kezéből, de elejti, és nem sokon múlik, hogy meg tudják menteni a gyermek életét. Richardkoronaekszerek.jpg fejébe egy lemezt ültetnek be – és a láthatatlan szál mindig húzza majd Fragancia felé. Richard nehezen is viseli, hogy Fragancia az egyetlen, aki nem bújik hozzá a családja pénzéért. A lányt az új fiú vonzza, aki ráadásul hatalmas hoki tehetség is, amit Richard apja várna a fiától. A helyzet azután mérgesedik el, hogy Fragancia apja elveszti az állását, az anyja betegségben meghal és értelmileg fogyatékos öccse tisztázatlan körülmények között megfullad. Richard valamiképpen köthető a tragédiához, és a lány tudni akarja, hogyan.

Ilyesmit se sűrűn látok. Még nem is nagyon tudom hova tenni, miért így lett megírva a Koronaékszerek. Egy nagyon skandináv történet, ugyanakkor van egy réteg misztikum benne abszurddal nyakon öntve. Nem is könnyű fogyasztani.

Már a cím se áll össze. Koronaékszerek. Mi köze van ennek a történethez? Átvitt kell legyen, mert egy vidéki kisvárosba lépünk be. De nem mondhatnám, hogy bármelyik szereplőnek lenne hatalma, vagy annak valamiféle jelképe. Richard sebhelye, esetleg Jesus kulcscsomója? Richard apjának volt a vagyon miatt hatalma, de ő is elveszti és nincs jelképes tárgy sem.

Ha csak a történéseket nézzük a körítés nélkül, akkor egy bűnügyi és családi történet összefonódása. Richard lelőve, Fragancia megteszi a vallomását a rendőrségen. Van bűnügy, van sok dráma és a lány narrációja életre kelti a történetet.

A konfliktusok két dolog miatt vannak: a gyáros azt hiszi, mindent megtehet és visszaél a pénzével. Terrorizálja ugyanúgy a családját, mint ahogy önkényúrként uralja a kisvárost is. Ő torzítja el minden értelemben a fiát, és löki a szereplőket a pusztulás felé. A másik a szerelem. Richard Fragancia figyelmét akarja, de a lánynak nem kell, és féltékenységében tesz olyasmiket, amit aztán hiába bán. Fragancia meg gyerekkora óta Pettersson-Jonsson után epekedik, de balszerencséjére a fiú meg egy hokisztár megszállottja.

Erre az alapra aztán rápakoltak annyi blődséget, hogy az már fájdalmas. Ahogy Pettersson-Jonsson korcsolyázik: a hokiban műkorcsolya ugrásokkal és forgásokkal. Ahogy Fragancia apja átmegy alkimistába és aranyat akar készíteni. Jesus, aki megy az anyjához a mennybe.

A két réteg nem akar összeférni. Folyamatosan kizökkentett, amikor történt valami nagyon nem valóságos, mintha csak Háry János mesélne, nem Fragancia a rendőrségen. Pedig a film világában mindezt komolyan veszik, és reálisan része a cselekménynek. Nem is tetszett.

A legtöbb karakterben is megvan ez a furcsa plusz, miközben nagyon sokakat lehet sajnálni is. Még Richard is ez a szint, noha Fragancia történetében ő a gonosz oldalon áll. Ő volt az, aki ugratta a kisfiút, aki begázolt a vízbe, noha nem tudott úszni. De Richard az a fiú, aki bármit csinált, az apja csak azt éreztette vele, hogy szemétnek látja. Bántotta, ha fizikailag úgy nem is, mint az anyját – lelki sebet okozott helyette bőven. Richard nem rosszat akar, de az elszabadult eseményeket nem tudja lefékezni.

Nem rossz a szereposztás sem, mindkét főszereplő kinőtte magát az évek alatt. Bill Skarsgard a sötét tekintetét kamatoztatta Stephen King feldolgozásokban, Alicia Vikander meg egy Oscart és Fassbendert is begyűjtötte magának.

Azt csak remélni merem, hogy amit furának találtam, nem humornak kellett volna látni.

Érdekelt volna, mit szóltak hozzá a kritikusok, de nem találtam erről adatot. Így marad a saját kérdőjelem, mert a misztikus réteg enyhén irritált végig.

 

Koronaékszerek – 5/3 közel van ahhoz, hogy mágikus realista legyen egy skandináv történetbe ágyazva. Furcsa.

https://www.youtube.com/watch?v=CeYCfuCDwcA

5 film, amit látnod kell

Fájó halálok a vásznon

f5_2.png5: Mielőtt megismertelek – Will egy balesetben lebénult, és a család ápolót keres mellé. Lou kapja az állást, és az életvidám lány a férfi halottnak hitt szívét is feléleszti. Kalandjaik vannak, egymásba szeretnek, de ez sem lehet elég. Will túl sokat vesztett, és így nem akar élni, még a nőért sem. Svájcba utazik, hogy eutanáziát végeztessen.

4: Henry könyve – Henry volt a gyermek, amelyről minden szülő álmodik. Gondoskodó, kedves, szerető szívű.f4_118.jpg Nem mellesleg koraérett zseni is, aki kézben tartotta a család életét is. Ám egy halálos betegség ellen nem lehet mit tenni – a fiú pedig utolsó tetteként kidolgoz egy tervet, mellyel a szomszéd lányt igyekszik megmenteni az anyja segítségével a síron túlról.

f3_133.jpg3: Éhezők viadala 3. – Finnick Odair volt az Éhezők viadalának legmegnyerőbb nyertese. Nagydumás, jóképű, magabiztos. A felszín alatt azonban komoly sebeket rejtett, és szabadságra vágyott. A felkelők oldalára állt, és végig kitartott Katniss mellett. A lány őrült tervét is követte, közben az életét is adta a célért, noha frissen nősült férj és leendő apa volt.

2: A hazafi – Gabriel elsőszülött fiú volt, az apja büszkesége. Hitt a szabadságban, csatlakozott a függetlenségértf2_137.jpg harcolókhoz, és az apja is követte. Szerelmes lett egy gyerekkori barátba, elnyerte a kezét és boldog férj lett. Az imádott nő meggyilkolása után azonban kereste a halált, és a nő halálért felelős tiszt a fiút is sírba tette.

1: A jövő kezdete – Trevor kapott egy iskolai feladatot. Ki kellett dolgozni egy tervet, mellyel jobbá lehetne tenni a világot. A gyerek kitalálja, hogy az embereknek kell segíteni, de tényleg nagy dologban, amit másként nem tenne meg semmi. Cserébe kérni kell, hogy majd a megmentett is segítsen három embernek. Trevor nem elégszik meg az elmélettel, bizonyítani is akarja. A harmadik tett azonban végzetesnek bizonyul: Trevor egy bántalmazott osztálytársa segítségére siet, és ő kapja a halálos döfést.f1_137.jpg

A hívatlan

Nyaralós, szellem ellen küzdő, gyerekeket mentő.

Ben előre utalja a nyarat, amit az apjával kell töltenie. Még nem fogadta el, hogy a szülei házassága szétesett és az apjának új barátnője is van. Be kell állnia a férfi cégéhez is, és vitorlás leckéket adnia, karbantartani a hajókat. a_hivatlan.jpgAz egyetlen vigasza, hogy a szintén itt dolgozó Mallory, aki helyes is, barátkozik vele. A fiú hamarosan felfigyel arra, hogy a szomszédjukban valami nem stimmel. A család nagyobb gyereke, egy kisiskolás fiú valósággal retteg az anyjától, és még Ben is felfigyel rá, hogy megváltozott a nő viselkedése. Mikor pedig a fiúk eltűnnek, az apjuk úgy tesz, mintha nem is léteztek volna. Szaglászni kezd, és talál egy fába vésett jelet a háznál. Rádöbben, hogy egy sötét szellem szállta meg a házat, aki a gyermekeket gyűjti be. De senki nem hisz neki…

Nem egyféle plakáttal reklámozzák ezt a filmet. Vannak köztük egészen sötétek és ijesztők, torzak is. A film megtekintése után meg is állapítottam, hogy a reklám ijesztőbbre sikerült, mint maga a film. Azért horror, csak nem a súlyosabb fajta.

Egy ponton merengtem azon, hogy felnőtt vagy tini horror ez. A főhős tini, és vannak is olyan jelenetek benne, amikor a helyi menők Ben kárára szórakoznak, vagy Mallory megsértődik azon, hogy Ben milyen könnyen magára hagyja a buliban, amikor feltűnik egy szebb lány. De ezek annyira kevés helyet foglalnak el benne, hogy nem mondanám tini horrornak.

A szomszéd házban elkezd a rettenet kibontakozni, amire Ben is felfigyel. Az pedig nagyon nem tini szint. A film elkap egy nyomasztó, sötét hangulatot, ami beránt és nagyon nem kellemes nézni, ahogy a kissrác egyre jobban retteg. Ez a hangulat hatásosabb is, mint amit tényleg mutatnak.

Mert mit kapunk látványban? Pár jelenetben szembesülünk a lény – nehéz eldönteni, minek soroljam be. Emberszerű, sok tekintetben boszorkány jut róla eszembe, de egyes dolgai, ahogy pl. megszáll testeket, inkább szellemre vallanak. – természetével, és elég gyomorforgató, ahogy egy testből kibújik, vagy az oszlani kezd a parazita miatt. Az undorító szintet nem éri el, de majdnem. Ezen felül akad még jump scream ellen, de nem sok. Ez nem az a típusú horror, ahol a hirtelen felbukkanó lény ijesztene meg.

A szokásos elemeken túl a történetben van egy ötlet, ami azért a végén fejbe csapott. Logikailag nem is bírtam még összerakni, kedvem is lenne belekötni – hogy éri el a lény a felejtést olyankor, amikor még nem is találkoztak? Az időrend így zavaros, de attól még az a csavar meglep és üt a végén. A legutolsó meglepetés, az már annyira nem is az. Hiszen tudjuk a horrorokból nagyon rég, hogy a gonoszt teljesen nem lehet legyőzni, valahogy vissza kell térnie… (Azt meg már hagyjuk is, hogy van a filmen egy olyan testvérpár, ahol az idősebb ázsiainak, esetleg mexikóinak néz ki, a kisebb meg határozottan afroamerikai. Patch work family, vagy mi van?)

A cselekmény kellően mozgalmas, fenntartja a figyelmet végig. Azt ugyan nem szívleltem, hogy a szomszéd család gyerekei érzelmileg hogy kerülnek ki a történetből. A film első felében félteni kell őket, bajban vannak, aztán kikerülnek a képből (még csak az sem derül ki biztosan, mi lett velük – bár el tudom képzelni) és ennyi volt. Bezzeg a kislány, aki egyszer bukkant fel korábban, érte visszamennek a banyához…

Jó döntés az is, hogy nem ismert színészeket szerződtettek le vele. Ben alakítója, John-Paul Howard még nem ismerős semmiből. Másoknak azért van némi filmes múltja, de senkit nem jutott eszembe más szerephez kötni.

A tervezett mozi horror hármasomból kettőt pipáltam, ez talán jobban is tetszett, mint a Démonok között 3. Akkor jöhet a Hang nélkül 2.

 

A hívatlan – 5/4 a végén ült a csavar. Nincs túlzásba a jump scream, nyomasztó tud lenni a hangulat végig.

https://www.youtube.com/watch?v=PkyHLudSrCE

A holnap háborúja

Űrlényes, háborús, világot és családot mentő.

Dan Forester rendbe tette az életét, és nagyjából boldog is. A seregből leszerelt, megnősült és lett egy kislánya, akit rajongásig szeret. Az apjának ugyan nem tudott megbocsátani, de ott volt neki Muri és Emmy. Tudósként ugyan nem kapta meg az áhított állást, de tanárként is szeretik a diákjai. Egy nap azonban egy focimeccs közben a_holnap_haboruja.jpgkülönös jelenség zavarja meg a játékos, és a fényből katonák lépnek ki. A jövőből érkeztek, segítségért. Űrlények lepték el a Földet, és az emberiség kihalása hamarosan bekövetkezik, hacsak nagyszüleik és szüleik nem mennek és segítenek nekik. A világ összefog a jövő megsegítésére, de így is vesztésre állnak. Dan is besorozásra kerül, és a jövőben látja, mennyire esélyük sincs. Az utolsó reménynek mégis ő lesz a kulcsa: Muri felnőve a sereg vezető tudósa és ezredes, aki azt a szert keresi, ami kiírtja az űrlényeket. Ha Dan visszaviszi magával, a múltban még lehet esélyük nyerni.

De kapott ez a film hideget a kritikusoktól! Nagyon nem szerették Chris Pratt legutóbbi akciómoziját. Én ennyire nem esek neki, de már előre le is szögezem, hogy úgy kell nézni ezt a filmet, hogy ne akarjunk gondolkodni rajta. Ahogy mondani szoktam: az élvezetéhez ki kell kapcsolni az agyunk, különben a hülye megoldásain fogunk bosszankodni.

Egyrészt, ez a film nem oldja meg az időutazás paradoxonját. Ha Dan visszaviszi a szert a múltba, legyőzik az űrlényeket, elmarad az invázió, Muri nem lesz vezető biológus, aki kifejleszti az ellenszert. Akkor hogyan került vissza a szer a múltba, és mivel irtották ki az űrlényeket? De lehetne sorolni. A jövő megváltoztatása miért nem törli el azt, amit a jövőből változtattak meg a jelenben? De hagyjuk is, ahogy mondtam, belegondolva fejfájást okoz.

Hiszen kisebb szinten is bőven van blődség benne. Kezdve azzal, hogy amit a vezető tudósok nem tudtak megoldani, egy középiskolás abszolválja egy laptoppal. De abba is bele lehetne menni, hogy az űrlény, amit nem sikerül agyonlőni, mert meg se érzi a golyókat, egy késsel simán leverik? Persze. De ezzel elengedtem, agy kikapcsol.

A látvány megvan benne. Nem lettek szépek az űrlények, de idegennek és gyilkosnak tűnnek. Jól néz ki, amikor tömegével rohamoznak, vagy amikor emberközeli küzdelmeket kapunk. A helyszíneket is változatosan hozzák, így lesz városi, hómezős, vagy éppen tengeri létesítményben is csata. Megvan az arány, hogy nem olyan sok ez, de annyira változatos, hogy sokkal mozgalmasabb tőle, és eladja magát.

A karakterek egyszerűek és az indítékaik is könnyen megérthetőek. Van, aki a családját, más az egész emberiséget akarja megmenteni. Esetleg az értelmes halált keresi, vagy a bocsánatot és így vezekel a múltjáért. Az űrlényke meg csak enni és szaporodni akarnak, bennük aztán nem kell semmilyen összetett gondolatot keresni. Itt is fel lehetne hozni, hogy a tudós apa egyben volt zöld sapkás szuperkatona is, de már mondtam: ezeket el kell engedni.

A casting is olyan, ami megy a látványhoz. Chris Pratt meg se kell erőltesse magát, itt ő az abszolút jófiú, aki nagyon meg akarja menteni a lányát, mellette okos és fitt is. Igen, most is van egy le a pólót jelenet. Azokat szereti a színész. Yvonne Strahovski ugyanez pepitában: jó harcos, jó tudós, és maximum némi gyerekkori fájdalom miatti szenvedést kell prezentálnia. Pazarlásnak tűnik egy JK Simmons a megváltást kereső apa szerepére, mert neki ennyi sem jut. Merev, eltökélt arccal irtani a lényeket vagy nézni a fiára, akivel nem találja a hangot. Sokkal többre lenne mindenki képes, de ezek a szerepek nem igénylik.

Akció látványfilmnek tehát rendbe van, a sztárszereposztással együtt, de csak ennyi.

 

A holnap háborúja – 5/3,5 a látvány elment, a történet akciófilmnek ok, de az agyunkat érdemes lekapcsolni hozzá.

THE TOMORROW WAR | Final Trailer | Prime Video - YouTube

New Amsterdam

3. évad

Kórházas, személyes boldogságot kereső, másokon segíteni próbáló.

A COVID nagy kihívást jelentett a kórháznak és a benne dolgozóknak is. Mindenki a kimerülésig hajtotta magát, áldozatokat hoztak. Max a kislányát az anyósáékra bízta, és sokáig vár, amíg vissza meri hozni. Akkor is be kell látnia, hogy az ő munkabeosztása és munkamániája mellett segítségre lesz szüksége Luna nevelésében. Laurennew-amsterdam.jpg annyira megszokta a pörgést, és a nagyobb döntéseket, hogy nehezére esik a régi munkamódszerekhez visszatalálni. Közben a menekült nő, akinek segített, képes lesz letenni a különbözeti vizsgát és orvosként keresheti tovább a jövőjét. El azonban nem akarják engedni egymást: a barátság szerelemmé mélyült. Iggy egy betege túlzottan kötődik a férfihoz, ami több veszélyes helyzetet is eredményez és a férfinak át kell gondolnia, hogyan végzi a munkáját. Floyd is szenved: a költözés miatti szakítása és a visszaminősítése mellett egy házas nőbe szeret bele.

Amikor egy sorozat zárása annyira bekattan, hogy az előtte levő 13 rész már nem is tűnik olyan érdekesnek. Őszintén szólva az első évadtól benne volt, hogy egyszer ez lesz, de attól még nem örülök neki. Georgia volt, akit kedveltem, és kezdettől utáltam, ahogy Helen Max felé nézegetett… de ok, megpróbálok elvonatkoztatni.

Az már ö9nmagában érdekes történet, miért csak 14 rész az évad és került olyan későn vetítésre. A New Amsterdam azon kevés kórházas sorozatok egyike, mely eddig igazi kórházban forgott. Ez ugye már nem volt lehetséges, és fel kellett építeni a díszleteket. Ezért is lett rövidebb az évad, és tartott tovább, amíg adni tudták a részeket.

Nem lehet elmenni amellett sem, hogy a vírus a cselekmény egy részét is átírta. Pontosabban, egy szereplőt lehúztak miatta. Floyd helyére érkezett egy új orvos, akit Daniel Da Kim játszott. A nyitányát lehúzták a 2. évadból, a 3-ban pedig talán kétszer mutatták. A sorok között volt egy szerelmi története Helennel, de ebből alig láttunk valamit, majd az egész karakter eltűnt a szürke ködben. Jött vissza Floyd. Ennyire kurta-furcsa karaktert rég nem láttam sorozatban.

Ez volt a sorozat, ami elég korrekten igyekezett a valóságot is beengedni a cselekménybe. Folyamatosan reflektáltak a történésekre, és szabályosan rossz volt nézni, ahogy küzdenek a vírussal a legrosszabb időszakban. De később is, volt pl. egy olyan rész, amikor Max a hamarosan megromló oltóanyagnak igyekezett gyorsan betegeket szerezni, akiket be lehet oltani. De az sem volt semmi, amikor a pszichésen beteg és intézetben kezelt gyerekek hosszú idő után először találkozhattak a szüleikkel. Nem ment el rózsaszín irányba, hanem nagyon komoly traumákat vettek elő. Mit lehet mondani, amikor a szülő azzal szembesült, hogy sokkal jobban megvolt, amíg a COVID miatt el volt vágva a beteg gyerekétől?

Ezt a sorozatot továbbra is nagyon eladja az, ahogy Max igyekszik modernizálni és igazán jó, embereket segítő kórházat létrehozni. Némelyik akciója ugyan igazi agymenés, pl. a kórház átnevezése, mert egykor indián területen épült, és egyes csoport ezt máig sérelmezi, de vannak nagyon értelmes ötletek is benne. Pl. a kórház zöldebb működése tetszett.

Itt alapvetően minden részre jut valamely orvosi eset, May egy akciója és mellette a szappanos magánéleti szálak. Most erre haragszom, mert én nem örülök a Max – Helen szerelemnek, de a következő évadig majd megemésztem valahogy. Az jobban érdekel, mi lesz Floyd szerelmi háromszögéből.

Vagyis, ez továbbra is marad nézős kórházas sorozatom, a végét leszámítva ez az évad is ok.

 

New Amsterdam – 5/4 a vége nagyon elvette a kedvem, bár tudtam, hogy ez lesz. A kérdésfelvetései most is jók.

New Amsterdam Season 3 Trailer (HD) - YouTube

süti beállítások módosítása
Mobil