Minden napra egy film

Minden napra egy film

1922

2020. október 21. - BBerni86

Birtokot megvédeni akaró, bűntudattól megőrülő, karmás.

Wilfred James azt vallja, egy férfi két dologra lehet büszke: a birtokára és a fiára. Ő mindkettővel elégedett. A neje most örökölt egy újabb földterületet, a jelenlegivel egyesítve már jelentős földjeik vannak. A fiúk is dolgos kamasz, 1922.jpgaki 15 évesen el sem tudja képzelni, hogy máshogy éljen, mint az apja. Arlette azonban más életről álmodik, el akar mindent adni, és a városba költözni, ruhaboltot nyitni. Mivel ő örökölt, megteheti. Wilfred gyűlölni kezdi érte az asszonyt, és szép lassan a fiukat (Henry) is az anyja ellen hangolja. Hangsúlyozza, egy megoldása van a helyzetnek: végezniük kell a nővel. Megteszik, megússzák, de a békéje mindkettejüknek elveszik. 1922 lesz az év, amikor Henry megszökik a terhes barátnőjével, egyre nagyobb bajba keveredik és az apja mindent elveszít, lassan az eszét is.

Ha azt mondom, egy novella volt a film alapja, van kedvetek megtippelni, ki az eredeti szerző? Egyelőre nem mondom el, a bejegyzés végéig szabad tippelni és átgondolni!

Mit is nyújt nekünk az 1922? Horrort akartam nézni, amelyben az apa karaktere, Wilfred látomásoktól szenved, és az elfojtott bűntudat lassan tönkreteszi. Ígért is olyasmiket az ajánló, hogy kísérti a neje szelleme, meg hasonlók.

Ehhez képest nagyon kevés volt benne a horror elem. Maga a gyilkosság sem kapott véres ábrázolást, és talán 2-3 sokkolóbb kép akadt az egész filmen. Egyet lövök le, mert az alaphelyzet miatt az nem spoiler: Arlette tetemét a férje az udvari kútba dobja bele, és másnap megnézi, milyen állapotban van. A patkányok már ellepik, és premier plánban látjuk, ahogy az egyik a nő száján mászik be és ki. Különben ez volt az a kép, ami beégett a retinámba, és erről a filmről eszembe fog jutni. Ennél ijesztőbb nincsen benne.

Sokkal inkább thriller a karmáról, mint misztikus horror. Egy idő után Wilfred valóban elkezd vizionálni, de inkább az van a cselekmény középpontjában, hogy az a tett hogyan tett tönkre mindent, amit meg akart vele a férfi védeni. Az első áldozat a fia, aki jó gyerekből lesz kétségbeesett fiatalember, aki szinte kísérti a sorsot is. Érdekes, hogy Henry-t sokkal jobban sajnáltam, mint az apját. Nem lenne szabad, mert bűnrészes ő is, részt vett az anyja megölésében, ha nem is ő fogta a kést és szúrt. Így valahogy megillette a büntetést, de azt túlzottnak éreztem. Még, ha tudom is, hogy az ő veszte az apja kálváriájának egy sarokköve.

Meg lehet nézni azt is, mi történik a birtokkal és magával Wilfreddel is. Számomra a legfájóbb a fiával történtek volt, de az sem könnyű történet, ami a másik két elemmel történik: a birtokkal és az egészségével. Nagyon megfizet a gyilkosságért, és összehasonlíthatatlan a film végi ember azzal a büszke férfival, aki kezdéskor a földjein dolgozott. Őt nehezebb sajnálni is, hiszen ő nem volt kényszerpályán. Neki lett volna esélye másként cselekedni, de ahogy a film fogalmaz, a benne feltámadó sötéttel nem küzdött, engedett neki. Ára lett.

A film koncentrikusan halad lefelé, ahogy Wilfred egyre több mindent veszít el, és ezzel együtt egyre inkább megbomlik. Annyira nyomasztó nézni – nem ijeszt meg, nem horror, de nagyon megviselő ez a teljes széthullás és pusztulás. A karma többszörösen visszaüt.

A látványvilág is hozza ezt a vigasztalan sötétséget és veszteséget. A szürke árnyalataiban úszunk, növelve a történet hatását. Az atmoszféra is megvan: a pusztuló birtok, a 20-as évek vidéke, de itt inkább a belső történet a fontos, nem a látvány.

A főszerepet Thomas Jane kapta, és alig ismertem rá. Vagy nagyon beleélte magát a szerepbe, vagy nagyon le van pusztulva. Aaron Eckhart jutott róla eszembe, a legutóbbi filmjéből. Sorozatokból lesznek még ismerős arcok, de ezt Jane viszi a hátán.

Akkor, ahogy ígértem. Az eredeti novellát Stephen King jegyzi. Nem ez a legjobb története, a film sem fogott meg igazán, de egynek elment. Sikerült eltalálni?

 

1922 - 5/3 annyira nyomasztó, hogy megfeküdte a gyomrom. Tévés, jól komponált, és depresszív.

https://www.youtube.com/watch?v=3E_fT0aTsjI

Idézzünk!

 (Starlight szembesül azzal, hol húzzák meg magukat a fiúk.)

  • Ti itt éltek?
  • Aha. Tudod, megvan a maga varázsa. A patkányok mint a Pokémonok, egy kis Hepa C-vel.
  • Ó, uram atyám. (The Boys)

 

Egyesek nehezményezik, hogy a rózsáknak tövisük van. De én örülök, hogy a tövisbokorban rózsa nyílik. (Paradise Hills)

 

(Ha a bíró agyára akarsz menni, akivel véletlenül egyezik a vezetéknevetek…)

  • Kerüljön jegyzőkönyvbe, hogy Hoffman vádlott nem rokonom!
  • Apa, ne csináld!
  • Mr. Hoffman, ismeri a bíróság megsértésének fogalmát?
  • Gyakorlatilag ez a vallásom, uram. (The Trial of Chicago 7)

 

(Malcolm még mindig nem lopta be magát a nyomozó szívébe, még gratulálni se tud neki békében.)

  • Örülök nektek.
  • Te nem tudod, milyen örülni. És én semmit nem tudok arról, hogy milyen apának lenni. Mi van, ha elcseszem a gyereket? Mi van, ha olyan lesz, mint te?
  • Először is, ne legyél sorozatgyilkos! De ami a legfontosabb, fogadd meg a saját tanácsodat! Légy őszinte! (Prodigal Son)

 

(Randiból komoly beszélgetés.)

  • Most már be kell mennem. Balhé lesz, ha elkésem.
  • Hasítsunk hajnalt.
  • Hasítsunk hajnalt? Ez nagyon tetszik. Olyan jól bánsz a szavakkal. Nem is értem, hogy miért nem akarsz egyetemre menni. Regényekről, versekről tanulhatnál.
  • Szerintem meg addig kell ütni a vasat, amíg meleg.
  • Jay-Z 27 évesen adta ki az első lemezét. A tökéletességet nem lehet sürgetni, azt ki kell várni. (Gagyi mami 3.)

 

(A séf nehezen viseli, amikor a főnök új szakácsnőt vesz fel egy olyan ágazathoz, amit ő rühell.)

  • Kátyenka megmutatja nektek, hogy mire képes. Vagyis, tapasztalatát a molekuláris gasztronómiában. Tessék! Kátyusa.
  • A molekuláris konyhában kémiai és fizikai folyamatok segítségével készülnek az ételek.
  • Csak a szöveg megy ennyire, vagy esetleg készít is valamit?
  • Légy türelmes, mindjárt, nem szép?
  • Ez étterem, nem a Tretyakov Galéria! Ehető legyen! (Igen, séf)

 

(Maggie egy új barát segítségével lassan felfogja, hogy nem kerülheti el a gyászt és a fájdalmat, ami a férje távozásával jönni fog.)

  • Én tudnék neked prédikálni a dolgokról, amiket nyersz a veszteségből: empátia, megbecsülés, erő, ellenálló képesség. De előbb át kell esned ezen.
  • Az a baj, hogy nem igazán akarok átesni ezen.
  • Itt a kőkemény igazság, Miss Maggie. Félek, ez nem rajtad áll. Ez egy borzalmas vonat, aminek nincsenek megállói és csak halad, akár akarod, akár nem. De mégis, ha ez vigasztal valamelyest... Én is ezen utazok már egy jó ideje és szívesen venném, ha mellém ülnél, amikor csak akarod. (Zoey’s Extraordinary Playlist)

 

  • Maria Magdalena. Egy kicsit ódivatú, de a név teszi az embert, nem?
  • Ha engem kérdez, az ember teszi az embert. (Criminal: Germany)

 

(Nagy felismerés közeleg... avagy a csalfa férj több vasat tart a tűzben.)

  • De ha nálam nincs...
  • Nálam sincs!
  • Akkor mégis, hol van?
  • Nos, az egy meg az egy, az kettő. A felette álló szám a három.
  • Lehet, hogy van egy... még egy nője? Ezt mondja?
  • Nem én. A logika. Lehet, hogy ez a Berkics mégis csak tud valamit. (A mi kis falunk)

 

  • A legtöbb ember okos.
  • Ha ezt elhiszi, mindennap csalódni fog. (The Trial of Chicago 7)

 

Nehéz jónak lenni, amikor sokkal jobb mindenki másnál. (Prodigal Son)

 

(A csalfa férj ajtót nyit, ott a felesége.)

Betti. (Mellette egy beöltözött férfi, feketében.) Batman. (Aki azonnal neki is állna megbüntetni a férjet, aki menekülőre fogná.) Natasa, hívd a rendőrséget, Batman garázdálkodik! (Chippend-élet)

Black Water: Abyss

Barlangban ragadós, életért küzdő, titkokat felfedő.

Egy baráti társaság nagy kirándulásra készül. Az egyikük tudomást szerzett egy még feltérképzetlen barlangról, amit hétvégén ők maguk akarnak felfedezni. Jennifer és Eric egy baráti párral és egy haverral vágnak neki az ereszkedésnek. Úgy számolják, a vihar pont elkerüli majd őket. Csak éppen rosszul mérték fel az időt: az eső zuhogni kezd, és mire feleszmélnek, az átszakadt folyó és a leomló eső beömlik a barlangban. Egy központi, 10_20.jpgmedenceszerű föld alatti üregben ragadnak, a bejáratot (egyben a kiutat) sziklák zárták el előlük. Közben felfedezik, hogy nincsenek egyedül. Egy hatalmas krokodil él itt lent, és a krokodil erősen területvédő állat. Amíg itt vannak, nem nyugszik, és sorra levadássza majd őket. Ha ez nem lenne elég, Yolandáról kiderül, hogy babát vár és nem ez az egyetlen titok, amivel meg kell birkóznia az öt fős társaságnak.

Csak nem a krokodilok lettek az új cápák? Nem számoltam meg, de nem ez az első film mostanában, amiben egy krokodil elől kell menekülni, és lehetőleg nem zsákmánnyá válni. Nem mondhatnám, hogy tetszik nekem ez a tendencia. A cápás horrorokat szeretem inkább, még akkor is, ha elég kevés tényleg jó cápás thriller/horror jön ki. A krokodil valahogy nem tűnik olyan ijesztőnek – még akkor sem, ha hüllő lévén ki tud jönni a partra és a menekülők nem csak a vízben vannak miatta veszélyben.

Azt sem mondhatnám, hogy ez a film tetszett volna nekem. Pedig, egy-egy ponton működik és át tudtam érezni a félelmet és a feszültséget. Amikor még nem tudtam, hogy ott krokodil van, csak beragadt a csapat, a víz emelkedik, kiút meg nincsen, de nagyon igyekeznek találni. Ebbe jobban bele sikerült élnem magam, és a fulladás veszélye, a bezártság elég volt horror elemnek. De jött a krokodil…

Amikor csak simán úszott a vízen, és egy szemekkel rendelkező fadarabnak tűnt, az még korrekt volt. Állatszerű volt, nem csak egy plasztik kelléknek tűnt. Ám helyenként kijött a vízből, vagy éppen támadásba lendült és felettébb a nagy fehér cápát idézve derékon kapta az embereket. Nem is az, hogy műnek tűnt volna, csak ijesztőnek nem. Nekem nagyon hiányzott az alap félelem, ami a cápa miatt van. Arról nem is beszélve, hogy itt több szereplőnek sikerült elmenekülnie a krokodiltól is, ha éppenséggel derékon lettek ragadva, belemélyedtek a testükbe a fogak, és még húzta is le őket a víz alá. Nem tudom elhinni, hogy pl. Jennifer olyan kis sérülésekkel megúszta, amikor elkapta a kroki. De az egyik srác is, akinek rá is közelítettek a sebeire – még csak harapottnak se tűnt, hanem mintha valami alaposan megkarmolta volna. Ilyen szempontból a film nagyon béna volt.

A kroki a társaság nagyját megeszi, és amikor nyílt színen eszik, az sem lett ijesztő. Ha már mutatják, akkor lehetett volna nagyobb a horror faktor. Bár Spielberg megtanította a világnak, hogy sokkal ijesztőbb, amit nem látunk, itt nem ezt alkalmazták. A kroki jön, lát, és harap, meg eszik. Nem is hozza ránk a frászt.

Ehhez képest kisebb gond, hogy micsoda elcsépelt szappanopera zajlik a szereplők között. Yolanda és Eric a csapat kalandozó személyisége, míg a párjaik csendesebbek és szolidabbak. Na vajon, milyen tiltott kalandba mentek bele együtt, ami itt szüli a feszültséget? Ha hozzáteszem, hogy Yolanda terhes? Szerintem nyilvánvaló, nem kell ezt jobban kifejtenem. Annyira nem kellett volna nekem ez egy állatos horrorba, de benne volt. Már csak az kellett volna, hogy ők is egymásnak essenek és öljenek, nem csak a krokodil.

A végét se szerettem, talán mert egy emberrel több életben maradt, mint a tippem.

A szereposztás tévés, egy ismerős akad, Luke Mitchell volt Agents of SHIELD karakter.

Ok, talán a nagyon béna cápás filmeknél nézhetőbb, de csak egy fokkal.

 

Black Water: Abyss - 5/2,5 egyrészt, a krokodilt nem éreztem elég ijesztőnek. Másrészt, a szappanopera fárasztó.

https://www.youtube.com/watch?v=JKNv2YfrM7Y

5 film, amit látnod kell

Stephen King történetei alapján

f5_62.jpg5: Kedvencek temetője - az új verzió annyira... nem is tudom, mi rá a jó szó. Különös, de jó értelemben, hogy felvettem ötödiknek, noha olyan klasszikus nincs itt, mint a Ragyogás - és filmen a folytatást, az Álom doktort is szerettem. Adott egy család, akik vidékre költöznek. A kislányuk elüti egy kamion, eltemetik. Csakhogy van itt egy régi indián temető, ami visszahozza a holtakat. Az orvos apa temetkezik, a következmények meg halálosak.f4_72.jpg

4: Bilincsben - a házaspár a vidéki nyaralóban próbálja a házasságát feldobni. A szex már nem a régi, így egy kis szerepjáték következne. A férj az ágyhoz bilincseli nejét, csak éppen szívrohamot kap, mielőtt kiszabadíthatná a nőt. Aki ott marad egy hullával, küzdve éhséggel és szomjúsággal, víziókkal és gyerekkori lidércekkel, miközben egy f3_81.jpgkiéhezett kutya bejut a házba.

3: Tortúra - Paul sikerszerző, de már annyira elege van a sorozatából és annak hősnőjéből! Mit lehet ilyenkor tenni? Halállal elvarrni végleg a szálakat. Csak nem pont ekkor kellene autóbalesetet szenvedni, és egy megszállott rajongónál kikötni. Mert, ha a filmen nem is csonkolja Annie a lábát, azért a filmen is elég hatásos eszközei vannak, hogy rávegye egy újabb folytatás megírására...f2_84.jpg

2: A remény rabjai - kevés dolgot tudok elképzelni, ami rosszabb lehet ennél: ártatlanul börtönbe kerülni, és nemi erőszaktól kezdve verésig mindent elszenvedni. Hősünk azonban túlélő, és megtalálja, mivel teheti magát a vezetőségnek fontossá. Egykor menő bankár volt, most a börtön vezetőség könyvelője és pénzügyi intézője lesz. Csak aztán annyira bedolgozza magát, hogy ezért a jogos szabadságától is megfosztják. A válasza mindenkit alaposan meglep, és csak egy kanál meg egy poszter kellett hozzá - meg jó sok év.

1: Az - de kifejezetten az első rész! Hosszú ideje a legjobb nyári horror volt, sztár szereposztással folytatták a gyerekek felnőtt korával, de az már meg sem közelítette az első minőségét, noha nagy McAvoy és Chastain fan vagyok. De az első. Amiben megismerjük Derry-t, ahol gyerekek tűnnek el. Köztük a főszereplő gyerekek egyikének az öccse is. Ők jönnek rá, hogy a város mélyén egy szörnyeteg él, aki elragadja a kicsiket. Általában bohócként mutatkozik, de ennél sokkal többre képes. Életre kelti a félelmeket és elragad. Képesek lehetnek szembenézni vele, miközben a saját lidérceik is kísértik őket? Aztán persze az is kérdés, 27 év múlva Az visszatér-e.f1_80.jpg

Cselszövők

Koncertet szervező, maffiával üzletelő, baráti társaságos.

A 19 éves Davie nem tudja, mit kezdjen az életével. Otthon lakik, focizgat, de a szíve mélyén tudja, hogy nem elég tehetséges. Amikor egy olyan lánnyal kezd ki egy buliban, akinek agresszív barátja van – amikor rajtakapja a srácot a barátnőjével, addig nem nyugszik, amíg el nem kapja Davie-t és el nem töri a lábát –, a sportnak is vége lesz. A kórházi ápolónő tanuló viszont szépséges, és imádja a jó koncerteket. A fiúnak csak akkor van esélye 10_19.jpgrandira hívni, ha saját diszkót hazudik neki, majd egyre jobb zenekarokat ígér be. Davie a lány miatt kezdett bele, de aztán rájött, hogy ehhez van tehetsége. Egyre nagyobb bulikat és zenekarokat szervez le, a barátait is bevonva. Ugyan, ügyeskedni most is kell: minden jobb hely a helyi maffia kezében van, akik nem csak magas bérleti díjat szednek, de a bevételeket is vámolják. Minden gondjukra egy nagy koncert lehet a megoldás, már csak meg kell szerezni és le kell hozni az Iron Maiden-t vidékre…

Nekem már ott kezdődtek a gondjaim, hogy abszolút nem ismertem a zenekarokat, amelyeket Davie leszervezett és folyton hirdették a bulikat. Azt a történetből levettem, hogy egyre rangosabb bandák, de csak az Iron Maiden, akiknek mondott is valamit a neve nekem.

Ok, ez nem teljesen igaz. A film számomra legjobb poénja az volt, amikor egy új zenekart akarnak Davie bulijába bejuttatni, de neki nagyon alacsony bérért sem kell a banda, mert senki nem ismeri őket és nem is fogja. Azért a végén megkérdezte, mi a zenekar neve. Tipp? U2. Az egyetlenek, akiknek ismerném a slágereiket és még sokat szeretek is, és pont ők nem lettek benne a filmben. Értem, ez a poén, hogy pont Bono és U2 nem kellett, de akkor is…

A film szerves része a zene, egyik buliból csöppenünk a másikba, és a zenekarok körül forog minden. Mellette pedig ez a háttérbe viszi be a nézőket, hogy a nyolcvanas években hogyan tombolt a diszkó meg a házibulit idéző klubkoncertek. A végére ugyan növelni kezdik a srácok a téteket, és már nagyobb rendezvényeket szerveznek, de a film inkább a kezdeteket emeli ki. Amikor komoly gond a beugró előteremtése, amikor folyton futnak a pénz után.

Önmagában ez jobban érdekelt, mint ahogy itt a maffia szálat behozzák. Az, hogy mi minden kell ahhoz, hogy egy koncert összejöjjön, pláne, amikor az Iron Maiden kívánságait teljesítik, lekötött. Abban munka volt, nem ügyeskedés. De a filmben ez volt a kevesebb. Inkább arról szólt, hogy mivel az összes jó hely Fergie tulajdonában volt, úgy verhette át és használhatta ki a fiúkat, ahogy csak akarta. Ők meg persze trükköztek, hogy meglegyenek a bérleti díjak, meg némi hasznuk is akadjon. Annyira mondjuk nem ügyeskedtek, hogy jogosnak érezzem a Cselszövők címet.

Gondom volt azzal is, hogy nem volt szimpatikus szereplő. Davie tele volt rossz tulajdonságokkal és döntésekkel. Hogy drukkoljak egy olyan figurának, aki simán felteszi a barátai pénzét is a rulettre, aki gyakrabban menekül és bizonyul hűtlennek, mint bizonyítja, hogy van benne fantázia.

Az egész filmnek van egy képi és hangi világa, ami messze lökött. Nekem ez a stílus nem jön be – hasonlították a Trainspotting című kultfilmhez is – a kisvárosi nihil hangulata és a bandázó fiatalok még pipa is, de Danny Boyle zsenijét ebben a filmben senki nem fogja meglelni. Ahogy a színészei se fognak olyan karriert befutni, mint Boyle színészei anno.

Annyira ellenszenves volt a legtöbb karakter, hogy nem is nagyon érdekelt, hogyan játsszák őket. A legtöbbnek a szeme sem állt jól, a hajzatukról nem is beszélve. Ok, tudom, az egy ilyen kor volt. Örülök is, hogy még nem éltem akkor.

Fájdalmat nem okozott, de nem is szórakoztatott. Azt meg képtelen voltam eldönteni, mennyire valós, vagy csak távolról követte a valóban megtörtént eseményeket.

 

Cselszövők - 5/3 igaz történet az alapja, de eléggé untam. Végig vártam a nagy húzást, ami nem jött.

https://www.youtube.com/watch?v=Mhkn3D4BVKk

The Trial of Chicago 7

Tárgyalótermi, politikai, megtorlós.10_18the_trial_of_chicago7.jpg

1969, nagyban mennek a tüntetések a vietnami háború ellen. Chicagoban egy olyan rendezvény lesz, melyre több tüntetőcsoport is elmegy, és már kezdetektől problémák vannak – nem jelölnek ki nekik területet, előre kirendelik még a katonaságot is. A konfliktus kirobban, és az elnökváltás után az Igazságügyi Minisztérium vádat emel a csoportok vezetői ellen. Nyolcan állnak bíróság elé zavargások keltése miatt. Egyesek reménykednek az igazságban, mások már a kezdetektől tudják, hogy ez politikai per, és teljesen mindegy, mit csinálnak, az ítélet készen van ellenük. A vádat az ügyész reménység Schultz viszi, a Chicago-i heteket Kunstler védi, míg a nyolcadik vádlott, aki színes és a bírónak kezdetektől ellenszenves, ügyvédje kórházba kerül és nem engedélyeznek számára másik ügyvédet. Érdekek csapnak össze, minden oldalról.

Ez is egy olyan film, amit nagyon tönkrevágott a vírushelyzet. Hallottam már olyan pletykákat, hogy simán esélyes 2021-ben komoly Oscar nevezésekre, már, ha lesz Oscar átadó jövőre. Moziba tervezték, minden tekintetben komoly mozis dráma, és bemutatni nem lehetett rendesen. Így eladták a Netflixnek, ami így egy nagyon minőségi filmmel gazdagíthatta a kínálatát. Nekik tuti megérte…

Nehéz bármibe is belekötni benne. A történetet úgy rakták össze, hogy egyszerre legyen szórakoztató és drámai, tanulsággal. Ugyan a hatvanas-hetvenes években játszódik, de a politikai üzenet ma is érvényes. A sajtószabadságról szól, és arról, hogy az embereknek joguk van kifejezni, ha nem értenek egyet a fejesek döntéseivel. Itt szó sem volt kezdetben erőszakról, békés tüntetés akartak, ahol a vezetőség láthatja, mennyien nem értenek azzal, ahogy az USA háborúba ment.

Közben benne van a kor hangulata, egy remek pillanatkép ruhákkal, ruhákkal, kocsikkal, hangulattal. Nem látványfilm, de a kor hangulatát több szinten, látványban is behozták.

De vissza oda, hogy van mondanivalója, de közben feszült és izgalmas tárgyalótermi film is. Az ügyvédek próbálkoznak, a csoporton belül is viták vannak, és ahogy a bíró az ügyet tárgyalja… feszült, de humoros is. Érezni, hogy a rendező színházi ember volt – egy térben, csupán szavakkal és gesztusokkal olyan hangulatot teremt, hogy vágni lehet a levegőt.

Sok szereplőt mozgat, de majdnem mindenkinek sikerül karaktert adnia. A megvádoltak közül kiemeli a jelentősebbeket, és ők ott vannak előtérben. Ahogy az ügyvédek, a bíró és az egyik tanú, akinek nem akarom a személyét lelőni, mert biztos vagyok benne, hogy nem én vagyok az egyetlen Netflix néző, aki most találkozott ezzel a perrel és történettel, így marad egy meglepő fordulat annak, aki még nem látta.

Ha már szereplők. Nekem gyengém, ha egy casting tele van jó színészekkel. Itt meg aztán lehet válogatni, kire kapkodja az ember a fejét. Több Oscar-díjas vagy jelölt, nem egy világsztár. Azzal az érzékkel válogatva, mintha rájuk lettek volna a szerepek, pedig az élet volt az alap. Magam is meglepem ezzel, de Sasha Baron Cohen lesz az első, akit ki fogok emelni. Bár elméletben értem a munkásságát, hogy használja a polgárpukkasztást egy különben nagyon intelligens férfi, nem szeretem a dolgait. (Kivétel a Sweeney Todd, de az Burton projekt, nem saját Cohen.) Itt egy olyan karaktert kapott, aki kivételesen művelt és intelligens, de egy bohócként adja el magát. A karakter mindkét arca profin megy neki. Eddie Redmayne az ellenpontja, a jól nevelt politikai aktivista, aki aztán kap egy olyan kiboruló jelenetet… Joseph Gordon-Levitt az élére vasalt ügyész. Mark Rylance a védőügyvéd, az intelligens és szimpatikus jó ember. De még sorolhatnám: Keaton, Langella…

Mozinak veszteség, Netflix nyereség. Nálam olyan film, amit látni kell.

 

The Trial of Chicago 7 - 5/4,5 hiteles, elgondolkoztató, feszült és remek színészekkel, alakításokkal van tele. Nézős!

https://www.youtube.com/watch?v=FVb6EdKDBfU

Criminal: Germany

1. évad

Kihallgatós, régi titkokat felfedő, családos.

A berlini kihallgató csapat egy felügyelőt kap a nyakába. Karl Schultz nyomozó régi motoros a szakmában, aki már akkor itt dolgozott, amikor állta fal és védi is a területét. Keller nyomozó érkezését, aki ráadásul babát is vár, az egész osztály támadásnak vesz. A nő ennek ellenére igyekszik beilleszkedni, és elkezdi tisztelni Schultz 10_18criminal_germany.jpgelhivatottságát és profi hozzáállását. Az első ügyük egy Nyugat-Németországból áttelepült vállalkozóé, akinek az első keleti építkezésének helyszínén egy holttestet találtak. Egy régi munkásáé. Vajon ő gyilkolta meg? Miért nem stimmelnek Müller életéről a részletek? Majd egy török fiatalembert hallgatnak ki, aki német lányt vett el. Családon belüli erőszak – de a férfi apósa miért küldött komoly ügyvédet a férfi védelmére? Mi történt abban a családban igazán? Végül, egy sorozatgyilkos egykori párját veszik elő, hogy árulja el, hova temették el az egyik áldozatukat. Schultz számára nagyon személyes is az ügy.

A sorozat tematikája a német évadban is ugyanolyan. Van egy kihallgató csapat, akik a vallomások megszerzésére specializálódtak. Van egy belső konfliktusuk, melynek a megoldása a munkára is kihat. Végül, vannak a vádlottak, akiknek a lecsukásához, egy esetben másért szükség van a vallomására.

Mivel az kötött le kevésbé, kezdjük a csapat belső dinamikájával. Kevesebb idő van rá, és leginkább egy-egy megjegyzésből, odavetett sorból kell az erővonalakat megismerni. A végén pl. komolyan bajban voltam azzal, amikor az új nő megjegyzi Schultznak, már kezdte megkedvelni és értékelni a munkáját. Ez nekem nem tűnt fel. Annyira a munka és a kihallgatások a súly, hogy ilyen kijelentésekből kell felmérni, hogyan állnak egymással a karakterek? Értem, hogy az egész évad 3 részben és 40-45 perces részekkel nem elég arra, hogy ezt komolyabb hangsúlyozzák és bemutassák, de így meg hiányérzetem van. (Bár ez még mindig szimpatikusabb, mint a mentor – gyakornok viszony volt a spanyoloknál.)

Maguk a kihallgatások viszont megfogtak. Ha már nemzetre limitált a széria, akkor megéri olyan történeteket beletenni, amelyek ráépülnek az ország történelmére. Itt ilyennek indultunk: a Fal ledőlése után, ahogy Kelet és Nyugat egyesült, milyen volt, amikor a gazdag Nyugat elkezdte kihasználni a másik fél nyújtotta lehetőségeket. Ez azért nem annyira a régmúlt, hogy ne lehetne sok mindent kihozni belőle. Az egyéni emlékekkel, a korhangulat megidézésével akkor is megfogott, ha előre kitaláltam, mit fog Müller bevallani a végére.

Majd jött a török fiatalember, aki egy előkelő német család sarját vette feleségül. Volt jó csavar, sokat kihoztak a családon belüli erőszak témájából, miközben ott volt benne annak a kérdésköre, hogy mennyi török él az országban és milyen ehhez a viszony. Mert még mindig vannak előítéletek és sztereotípiák.

A harmadik meg simán jó krimi anyag. Mindben erősen ott volt az emberi psziché kérdésköre, ki mit és miért tesz, de itt leghangsúlyosabban. A nyomozók szempontjából is ez volt a legmélyebb, hiszen múltjuk volt az esettel és Claudiával, itt derült ki róluk is a legtöbb minden.

Három részből három tetszett, mindben ott volt valami plusz, ami a lekötött.

Az egész szériára igaz, hogy látványra ez is ugyanazt tudja, amit az előzőek. Van egy ugyanúgy festő rendőrségi épület, benne a kihallgató és a folyosó. Innen nem lépnek ki, így a díszlet és a helyszín minimális. De a zárt tér érzetéből feszültséget generálnak, és itt is jól játszanak azzal, ami a kihallgatóban és az azt megfigyelőben zajlik.

Ha nem is ismert, de ismerős színész is akadt benne, nálam ez is ér egy fél pontot.

Nagyon azt hittem, hogy az UK lesz a kedvenc évadom, de ez a német három rész jobb volt.

 

Criminal: Germany - 5/4,5 egyszerre jó krimik, és 3-ból kettő története erősen az országhoz is köthető. Jó volt.

https://www.youtube.com/watch?v=OTKPV5z48ck

SpoilerZóna

Paradise Hills

f2_83.jpgAz énekesnő Amarna komolyan vonzódik Umához, aki azonban hűséges a barátjához. Markus ide is követte, a személyzet közé beépülve, és már tervezi a szökésüket. Amarna ennek ellenére a saját tervébe is beavatja a lányt: az esti tejükbe altatót tesznek. Ha azt utána kihányja, ébren tud maradni éjjel. A barlangjukban vár rár egy csónak, amivel át lehet jutni a partra.

Amarnát kiválasztják hazatérésre, így átengedi Umának és Markusnak a csónakot. Egy hajtőt is otthagy a lánynak, amely térkép a menedékéhez, ahol békében élhetnének. Amarna hazatér, és a hírekből Uma megdöbbenve látja, hogy nem a tervei szerint él. Énekli a kiadó dalait, és lett egy vőlegénye is.

Éjjel szökni akar a lányokkal, de a tervbe hiba csúszik. Az egyiküket elviszik az ápolók. Követik, kiszabadítják. Ott pedig rádöbbennek, hogy az egész intézmény lényege, hogy lemásolják őket. Mintákat, DNS-t vesznek, f3_80.jpgtérképezik a beszédüket és a viselkedésüket. Uma egy videóból azt is megtudja, hogy Markus is be volt szervezve, vele mintázták le a szexuális szokásait.

Majd kint látják az alsó lányokat, akiket a helyükre képeznek. Műtétek sora, hogy ugyanúgy nézzenek ki. Megtanulnak a helyükön élni. Ők itt halnak, a hasonmások élnek helyettük.

A rózsakerten átszaladva a virágok is nekik esnek. A Grófnő irányítja őket, és a lányok holttesteit úgy tartja itt lebegve a rózsákon, mint Az a gyerekeket a téli álma előtt. Uma hasonmása segít a lánynak, így ők kerekednek felül. Uma távozik Amarna csónakjával. Markus elengedi és f1_79.jpgbevallja, becsapták. Ő azt hitte, Uma Sont választotta, azért árulta el. Uma hátrahagyja a fiút.

Majd az esküvőt látjuk, Son felesége lesz. A nászéjszakára érkező fiút Uma megöli. Később érkezik a menyasszony Uma, látja az elszaladó igazi Umát, akinél ott van Amarna térképe. Összenéznek, bólintanak, a terv végrehajtva. A hasonmás marad Umaként és Son özvegyeként, az igazi megkeresi a szabadságát.

 

Chippend-élet

Családért küzdő, szakmát váltó, szerelmet kereső.

Az egykori vezető hajógyár a Szovjetunió bukásával pusztulásra ítéltetett. Már nem tudják nyitva sem tartani, az embereket kirúgják és bezárnak. A két hegesztő, egyben barát Maxim és Szergej is munka nélkül maradnak. Mindkettejüknek megvan a maga baja is: Maxim egy feleséget és két kisgyereket kell, hogy eltartson, miközben 10_17chippend-elet.jpgcsinos nejére egy gazdag autókereskedő is szemet vetett. Szergej pedig azzal kell, hogy megbirkózzon, hogy az anyja kirúgja otthonról, és eljegyzi magát egy fia korabeli sráccal. Mikor egy bárban hegesztenek meg egy táncrudat, a sportos Maximra felfigyel a tulaj. Olyan pénzt kínál, hogy a férfi nem tud nemet mondani, és beáll sztriptíz táncosnak. Otthon ezt persze eltitkolja. Szergej pedig megismerkedik egy helyes rendőrnővel, de egyik hazugságot szövi a másik után, hogy a nő megkedvelje. A hazugságok azonban előbb-utóbb kiderülnek, és kő kövön nem marad.

Újabb orosz komédia, amin jól szórakoztam. Nem túl harsány, nem túl szemérmes, pont belefér abba a kategóriába, amit még viccesnek tartok. Kb. mint a Parasztvakítás, csak ennek más a története.

Bár a film egy hegesztőről szól, aki sztriptíztáncosnak áll, senkinek ne jusson eszébe a Magic Mike! Még akkor sem, ha egy részletet is bevágtak ebbe a filmbe abból az amerikai alkotásból. Nem véletlenül nem került rá korhatár sem, nem mutatnak semmi pőreséget. Az ing letépése a maximum, amit itt bevállaltak és amikor hősünk alsóneműre vetkőzik, akkor is olyan gatya van rajta, ami elmenne rövidnadrágnak is.

Vagyis, ez nem egy szexi és még annyira sem kihívó film. A Magic Mike komoly koreográfiákat és több típusú szépfiút, macsót vonultatott fel – itt teljesen máshol vannak a határok és az öltözködési szint – vagy inkább vetkőzési?

Inkább azon volt a hangsúly, hogy Maxim mennyit szerencsétlenkedik ebben a közegben, és hogyan hat a titkos munka a családjára. Az a fő konfliktus, hogy a családját kell egyben tartania. Hiába szeretik egymást a feleségével, az anyagiak újabb és újabb összeütközésekhez vezetnek. Anya visszamenne dolgozni, csak éppen a főnöke középiskola óta udvarol neki, és gazdag ember lett belőle. Maxim féltékeny, és miután pár jelenetet látunk a nő főnökéről, érthető is, miért. A nő ugyan nem akar semmit tőle, de ő nyomul ezerrel és mindenre ráugrik, amivel szétválaszthatja Anyát és Maximot.

A bárban meg olyan helyzetekbe sodródik, mint a magántánc egy idősebb nőnek – akiben felismeri egykori irodalom tanárnőjét, aki rendszeresen üvöltözött vele. Ahogy említettem, nem a szexualitás, a humor felé vitték el a filmet.

Aztán, ott van a barátja, Szergej. Mindenki úgy jellemzi, hogy egy nagy bohóc, aki még nem nőtt fel. Ő aztán keveredik bele olyan helyzetekbe, hogy arra szavak sincsenek. Szinte minden feltűnése poénos, bár akad mesevonal is benne. Ő most lesz szerelmes és jut el lánykérésig. Jópofa, pláne, amikor kiderül, ki az anyósjelölt, vagy mi Léna munkája, de azért nehezen emésztem meg, hogy egy találkozás és beszélgetés, majd egy randi és együtt töltött éjjel után eljut a lánykérésig. Mindegy, romantikus komédia, legyen! Cserébe ott van a szépségszalon.

Bár az orosz filmekben eddig ez nem tűnt fel, de most kifejezetten erős volt az eye candy faktor. Maxim és Szergej is a maguk módján jó pasik, ahogy Anya egykori főnöke is. A két nő mellettük, mindkettőt egy dekoratív szőkeség játssza. Nincs ezzel semmi baj, más látványelem úgy sincs a filmen, ezzel is el lehet adni.

Tanulságokat meg felesleges lenne hámozgatni benne. Nem az a cél, sima szórakoztatás, ami jól megy nekik, a helyzetkomikumot sikerült jól kihasználni.

Összefoglalva jópofa komédia volt, szimpatikus és szép szereplőkkel. Tetszett.

 

Chippend-élet - 5/4 szerethető komédia, amiben olcsóbb poénoktól jobbakig jutunk, sok jópofa karakterrel.

https://www.youtube.com/watch?v=yyvjzLtKZio

süti beállítások módosítása
Mobil