Minden napra egy film

Minden napra egy film

Criminal: UK

1. évad

2020. október 04. - BBerni86

Kihallgatós, igazságot kereső, trükkös.

Amint a vádlottat behozzák kihallgatásra, az óra pörögni kezd. Amint elkezdik feltenni a kérdéseket, pár percük van, hogy vádat emeljenek vagy hagyják távozni a vádlottat. Egy külön csapat feladata, hogy megszerezzék a vallomásokat. Most a csapatban is akad feszültség: visszakerült Paul közéjük, akinek korábban kapcsolata volt a 10_4criminal_uk.jpgfőnöknővel. Ezt nehezen viseli a csapat egy másik tagja, aki rég reménytelenül szerelmes Natalie-ba. De az ügyek nem várhatnak. Dr. Edgar Fallon nevelt lányát meggyilkolták, és a vizsgálat kimutatta azt is, hogy a 14 éves lány már szűz sem volt. A mostohája vitte versenyekre, sokat voltak kettesben. Ám ő nem beszél. Stacey összehúzta a húgát egy férfival, akiről kiderült, hogy erőszakos és veri a nőt. A férfit megmérgezték: vajon melyik nő, és milyen történet van még a háttérben? De van egy sofőr is, aki illegális bevándorlókat csempészett az országba. A kamiont lerajta valahol, és ha nem mondja el, hol, a benne levők meg fognak fulladni.

A Netflix érdekes koncepcióval kezdett meg sorozatokat. Kihallgatásokat mutatnak be, de különböző országokban. Eddig van angol, német, spanyol és francia szezon. A kezdetnek az angolt választottam – egyelőre csak ennek van 2. évada, így tudok tenni egy keretes kirándulást. Elindulok az angoloktól, és a végén oda fogok visszaérkezni.

Az első évad három esetet mutat be. Mind más, és mindnek másként releváns története van. Nem elszállt és valótlan ügyekben nyomoznak, hanem sajnos olyasmikben, amelyek akár meg is történhettek volna.

Közös pont, hogy kötött az idő. Amint megkezdik a vallatást, az óra pörög, és amint letelt, vádolni kell vagy elengedni. A felépítés is közös: az egyik nyomozó, esetleg kettő bent van a vádlottnál, a többiek a tükör mögül figyelik az eseményeket, és vannak bizonyos trükkjeik, melyekkel tudnak segíteni. Lett ebben az évadban úgy megoldás, hogy a kint levő ugrott be segíteni vagy éppen lett egy fontos meglátása.

Érdekes volt az is, mennyire rákészülnek ezekre a kihallgatásokra. Nem random történnek, hanem van egy stratégia. Egy olyan akad, amit krimikből mindenki ismer: a jó és a rossz zsaru technika. De itt ennél bonyolultabb konstrukciókat is láthatunk. Amit azért durvának találok, és valahogy rossz érzés, hogy a kihallgatónak joga van hazudni is. Így előfordul olyan is, hogy egy egész kitalált kastélyba vezetik be a vádlottat, hogy rávegyék, mondja el a történetét. Értem, miért van ez, de akkor is rossz érzés nézni, ahogy blöffölnek és mintha csalnának. A cél persze nemes, de mi van, ha egy ártatlant kergetnek így csapdába? Mondjuk, ez a három nem olyan eset.

Jó a dinamikája, amikor ott ülnek és az idegeken is múlik, ki kerül ki a beszélgetésből nyertesen. Feszültség van benne. Csak éppen a játékidő nem elég, hogy valóban izgalmas lehessen. Ez nem az a krimi, amiben nyomoznak, ezt is meg kellett szoknom. Itt már minden megtörtént, a nyomozóknak megvan az elmélete, csak a vallomást kell megszerezni.

Az időt rabolja, hogy a háttérben azért magánéleti szálakkal is játszanak. Jelezni kell, hogy a nyomozók is emberek, és milyen problémákkal küszködnek. Ha hosszabb lenne egy rész, rendben is lett volna, így viszont sok megkezdett történet bonyolódik csak félszavakkal.

Ami viszont nagyon eladta az angol évadot: a 3 részből kettőbe olyan vádlottat hoztak, akikért simán megéri leülni az évad elé. David Tennant gyakorlottan játszik rosszfiút, és Hayley Atwell is odatette magát. Ebben a sorozatban a vádlottnak van lehetősége nagyot játszani, és az angoloknak vannak is hozzá színészeik.

A témák pedig sajnos olyanok, amelyek nagyon is problémák. Családon belüli erőszak, az illegális bevándorlók kérdésköre – nem véletlenül kaptak 2. évadot is az angolok.

 

Criminal: UK - 5/3,5 az alapok működnek, csak kicsit rövidnek érzem a 40-45 percet egy rész számára.

https://www.youtube.com/watch?v=uhSymsnrPMM

SpoilerZóna

- Manhattanre leszáll az éj

f1_75.jpgSean megnyeri a tárgyalást, és a főnöke nevezi magát újra államügyésznek. Ám menet közben rohamot kap, kell egy helyettes. A párt úgy dönt, Sean lesz a helyettese. Meg is indul a kampány, és jól állnak. Nagy esély van, hogy megválasztják.

Közben felvezetik neki, hogy korrupt rendőrök ellen kell eljárást indítani. Benne van, gyűlöli a korrupt rendőröket. Csak éppen közben kiderül, hogy az ő nagy ügyében is nagyban benne volt ez a faktor. Jordan nem hazudott a f3_77.jpgtárgyaláson, amikor állította, hogy a fél rendőrséget lefizette, és azért vonultak ki ellene annyian, mert meg akarták ölni. Az apja társa is köztük volt - mivel Sean nem falazna neki, öngyilkos lesz.

Ha ez nem lenne elég, az örege is bevallja, hogy csalt. Meghamisította a házkutatási engedélyt, ami egy napja lejárt.

Sean már éppen összeomlana, amikor telefont kap. Az apja f2_79.jpgelment egy bíróhoz, hogy feladja magát - így a fia nem kerül botrányba. A bíró ott helyben megírja és visszadátumozza az engedélyt. Sean így is rosszul van: lehet így ügyész? A volt főnöke mondja neki, lehet. Ez a munka ilyen.

A végén Sean, mint beiktatott ügyész, fogadja az új gyakornokokat és mesél nekik a szakmáról.

- Summer of 84f4_69.jpg

A srácoknak lesz igazuk, a szomszéd rendőr a keresett sorozatgyilkos. Megvan a bizonyíték is, így végre hisznek nekik. Megindul a hajsza a férfi után.

Neki még sikerül majdnem végezni a kölykökkel. Az nem jön be, el kell menekülnie, de megígéri, nem felejti el őket, és egyszer visszajön leszámolni velük.

Downton Abbey

(film)

Kosztümös, romantikus, királyi látogatást túlélő.

Downton Abbey abban a kegyben részesül, hogy a királyi pár vidéki körútján a kastélyba is ellátogat. Nagy az izgalom az egész közösségben: a Crowley család érzi annak a súlyát, ez megkora megtiszteltetés, és az általuk rendezett fogadáson mindennek rendben kell zajlania. A személyzet izgatott, hogy kiszolgálhatják az uralkodót, és 10_3downton_abbey.jpga boltosoknak is élete élménye, hogy a terményeik a királyi család elé kerülnek. Azonban az érkező királyi személyzet mindenki dolgát megnehezíti: hallani sem akarnak, hogy közösködjenek a helyiekkel. Még saját szakácsuk is van, aki saját készletből főz. Downton lakói azonban nem olyanok, akik könnyen hagyják magukat. Közben lady Mary emlékeztetőt kap, miért fontos a ház örökségét tovább vinni és ahogy Tom, Thomas előtt is felcsillan a boldogság árnya.

A Downton Abbey egyike korunk kultikus sorozatainak. Egy zsánert hozott megint divatba, és ikonikus lett. Sikerült beletenni mindazt, amit az ember elképzel, ha az angol nemességre gondol. Persze, lehet azon gúnyolódni, hogy itt esemény egy teázás és unalmas a sorozat, de rajongóként nem tudok ezzel mit kezdeni. Nekem nem volt az – ok, a kedvenc színészeim kiírása megviselt, de a sztori akkor is lekötött – ha annyit be is ismerek, hogy a végére megértettem, miért pihentették le a sorozatot.

Azonban annyi idő eltelt, hogy egy mozifilmben megint összerakták a bandát. Egyetlen kivétellel minden meghatározó szereplő visszatért – Lily James csinált egyedül akkora karriert, hogy szinte elhatárolódik attól, amit ebben a sorozatban alkotott. Már az évadzárót is kihagyta, nem is lep meg, hogy a filmben még csak nem is említették a karakterét – az évadzáróban annyit azért odavetettek, hogy szült, és nem utazhat Rose.

Megint olyan a történet, hogy felületesen azt lehet mondani, nem szólt semmiről. Jön a királyi pár látogatóba, tartanak egy vacsorát, majd a városban egy bált. Ennyi. Mégis, ebben a két órában jól szórakoztam. Mert az igenis jó volt, ahogy Downton szolgái nyelnek a királyi cselédektől és személyzettől, hogy a végére azért megmutassák, mit tudnak és ki van itt otthon. A Crowley családban is felszín alatt komoly események zajlanak – Mary inog, hogy érdemes-e még a házat és ezt az életformát fenntartani. Edith küzdene, hogy maga mellett tartsa az elkövetkezendő fontos időszakban a férjét, ha a király más feladatot is szán a férfinak. Tom megismer valakit, aki érdemes lehet arra, hogy megint megnyissa a szívét.

Nem is fogom tagadni, ez volt az egyik kedvenc szálam. Mindenki megtalálta a boldogságot a szeretett párja elvesztése után – Mary és Edith is, Tomnak is kijár a boldogság. Ez a nő hasonlít is Sybillre, én drukkolok nekik. Pláne, miután az öreg lady is kijelentette, hogy maga nyalja fel a bélyegeket… ok, ezt megmagyarázhatnám, de nem fogom. Tessék megnézni, ezen jót vigyorogtam a végén!

Megint pazarul működik a fent és a lent kettőssége – hogyan viselkedik a nemesség, és a szolgáik köröttük. Mindkét szálon vannak jó sztorik, és tetszik, ahogy a kettő össze tud érni. Anna megint nagyot alkot, és Thomas is megkapja a maga tanulságos kalandját – nyomorult férfi kapcsán elég komoly témákat lehet feszegetni, de itt ebbe nem mennek bele. Nem véletlenül, nem feladata a sorozatnak, hogy az angol társadalom homoszexuálisok elleni beállítottságát és a törvényeiket fejtegesse. De a sorok között ott van.

A látvány szokás szerint pazar. Lenyűgöző környezetben játszódik a film, csodaszép a ház és a berendezése. De a nők ruháit még inkább kiemelném – a végén Mary fekete-fehér estélyije, vagy éppen Edith kosztümjei…

Remek volt megint elmerülni a Downton világába. Szép bevételeket is hozott, vagyis lehet remélni, hogy nem ez volt az utolsó kaland ezzel a családdal és szolgáikkal.

 

Downton Abbey - 5/4,5 hozza azt, amit a sorozatban szerettem. Hangulatos, családi, itt esemény a kis dolog is.

https://www.youtube.com/watch?v=tu3mP0c51hE

Zsenik közt

1. évad

Családi, gyereket nevelő, tehetséget gondozó.

Mike és Kay boldog házasok, akik négy gyermeket nevelnek. Nagy nap előtt állnak – a kisebbik fiúkat most mérik fel. Az eredménytől mélyen elkeserednek: Marc is zseni, olyan magas IQ-val, amilyet még a nevelő sem látott. Más ennek örülne, de ennek a párnak ez már négy gyerekből három zseni. Ők csak átlagosak, akiknek egy együtt töltött nap, némi sör elég a boldogsághoz. A gyerekeik viszont DNS-t kutatnak, zenét szereznek, vitaköröket 10_3zsenik_kozt.jpgvezetnek, tudományos versenyeket nyernek. Az egyetlen vigaszuk, hogy legalább Leila, a legkisebb nem egy csodabogár. Próbálnak mind a négynek biztos otthont nyújtani, és a zsenijük ellenére is boldog gyerekkort biztosítani. Már, amikor a gyerekek hagyják. Vagy, amíg ők bírják. Mert egy ilyen család nem is kicsit fárasztó.

Először is, nem lesz a sorozatnak folytatása. Ez a 10 rész, és ennyi. Elkaszálták, vagyis nem tudjuk meg, hogyan alakul a család további sorsa. Igazság szerint meg tudom érteni. Nincs meg benne az a plusz, ami miatt a Young Sheldon több évadot megért, és nem csak az anyasorozat körüli rajongóbázisra gondolok.

A Zsenik közt szerethető, de átlagos sorozat. Komédia, amibe nem sikerült igazán vicces részeket írni. Elég hamar egysíkú lett – ahogy a szülők próbálják túlélni a gyerekeik különcségeit. A gyerekek is nagyon hamar be lettek skatulyázva – annak ellenére, hogy zsenik, nagyon egysíkúak.

Nicole, az idősebb lány, aki mindig nyerni akar. Egy kis diktátor, aki parancsokat osztogat az egész családnak. Brian, a legidősebb, aki nagyon mulya. Marc, akiből valamiért ijesztő gyereket akartak csinálni, miközben cuki feje van. Halál témájú születésnapi bulit akart, ahol a torta sikolt, amikor felvágják… Zenét szerez, de kb. olyan, mint egy siratóének. Nem ilyennek indult, de aztán a 3. rész körül ez lett az ő bogara. Leila, aki Sheldon húgát koppintja. Amennyivel kisebb az értelmi intelligenciája, annyival nagyobb az érzelmi. A zseni tesók nagyon nem tudnak mit kezdeni a társas helyzetekkel, ő meg ebben remekel. Jó, a végére adnak neki egy plusz poént, de az már csak beleerőltetés.

Minden rész egy külön történet, amiben valamilyen szituációt meg kell oldani. Pl. a gyerekek robotversenyre készülnek, és egy iskolatársuk a csapattársuk. A szülők meg próbálnak barátkozni ennek a fiúnak a szüleivel, hogy ne legyenek annyira különcök a zseni gyerekek szülei között. Talán ebből is érezni, hogy valami van benne, csak nem sikerült egyiket sem átütőre megírni. A humora vállalható, de csak mosolygós. Azért minden esetre hálás vagyok, hogy nem az altesti poénok irányába mentek el és megmaradt családi sorozatnak.

Külsőségeiben egy tipikus tévés komédia. Elsősorban egy házban játszódik a család otthonában, ahol a nappali és a pince között száguldoznak a családtagok. Ritkán kimozdulnak más helyszínre, de nem ez a megszokott. Látványelem sincs, komédiában nem is szokott. De kellően színes és harsány, ebben visszaadja a családot.

Az egyik bevonzó elem a szülőket játszó két színész lehet. Jason Biggs az ismertebb, akit a korosztályom örökre összeköt az Amerikai pitével. Itt sem hagyják ki ezt a poént – a szülők, akikkel össze akarnak barátkozni a már említett részben – az anyát Alyson Hannigan játssza, aki abban a filmben a párja volt. Még azt is megengedik maguknak, hogy amikor megpróbálják őket almás sütire meghívni, Biggs karaktere megjegyzi, hogy neki a pite jobban bejön. De utáltam, amikor erre a nem is jó poénra bevágtak egy nagy ovációt…

Az azért szerethető benne, hogy a családi értékek hangsúlyosak benne, ha nem is meghatóak.

Bár nem tartom egy jó sorozatnak, ahhoz túl sok mindent hiányolok belőle, de szívesen néztem. Egy fárasztó nap végén jókat tudtam rajta mosolyogni.

 

Zsenik közt - 5/4 ártalmatlan kis komédia, ami inkább mosolygós, mint nevetős, de azért még szerethető.

https://www.youtube.com/watch?v=bQak7Mgw-0U

Egy behavazott hétvége

Nyaralós, karrierről döntős, szerelmes.

Cara a krimik megszállottja. Nézi és olvassa őket, az álma, hogy egy napon ő maga is krimi sikerszerző legyen. A jelenben viszont egy női magazin rovatvezetője, akinek randikról és a saját szerelmi életéről kell írnia – a címeket ráadásul a főnöke adja ki, még választása sincs. Miután a legutóbbi barátjáról kiderült, hogy elég csalfa, a lapnál 10_2egy_behavazott_hetvege.jpgdolgozó barátnője elhívja magával a hétvégi síelésre a hegyekbe. Munkát is visz magával a lány, és egy fontos döntést is meg kell hoznia: az egyetemre bejutott a kreatív írás szakra, de hogy elvégezze, fel kellene adnia a jelenlegi állását. Elsőre bosszantónak tűnik, hogy a bérleményük felét két fiatalember bérelte ki, de aztán a két nő megtalálja a hangot a két férfival. Miközben a párok alakulni kezdenek, kiderül, hogy nem csak Cara kell, hogy fontos döntéseket hozzon meg. A barátnője is karrierváltáson gondolkozik, és Ben is váltáson töri a fejét.

Elképesztő, mennyi téli filmet gyárt a Hallmark. Egyszer már megfogadtam, hogy leállok velük, de az a helyzet, hogy nekem ezek az ideális munka-filmek. Miközben legépelek egy havi jelentést, vagy összerakok egy költségtérítési adatközlőt, szépen elfut mellettem egy ilyen film. Nem kell komolyan ráfigyelnem, hogy értsem, és mégis jobban telik az idő, mintha csak az adatokat bújnám.

Egy behavazott hétvége – azért már kap egy piros pontot, hogy nem csak a szerelmi témát fejtegeti. Az van az előtérben, de a 4 főszereplőből három olyan helyzetben van, ahol az életük egyik legkomolyabb döntését kell meghozniuk. Majdnem szívesebben néztem munkahelyi komédiának, mint romantikus vígjátéknak.

Azért az igaz, hogy nagyon rózsaszín az ábrázolás. Azt leszámítva, hogy erőteljesen számít a munkájukra, és a szabadidejükben is munkát ad az embereinek, nem volt szörnyeteg a főnökük. Bizonyos ponttól az sajnos áll, hogy a szabadidő is olyan, hogy ezzel-azzal bármikor felhívhatnak. Nekem a csúcs élményem az volt, amikor éjjel 23:30-kor jött az e-mail, hogy véleményezzek egy készletadattáblát. Vagyis, azzal nem tudtam együttérezni, hogy mennyire sanyarú a lányok sorsa. A való élet keservesebb…

A romantikus vonal viszont tipikus, minden téren. A párok megismerkednek, a kezdeti ellenszenvet követi a barátkozás, majd a szerelembe esés. Egy hétvége alatt gabalyodnak annyira bele, mintha heteket randiztak volna minimum. Ez mindig zavar kicsit, de itt legalább akadtak normális programok, és olyan helyzetek, amikor tényleg beszélgettek a szereplők és elhiszem, hogy megismerték egymást. Nem csak azon alapul minden, hogy mennyire vonzódnak fizikálisan. Nem is az a nagy rózsaszín happy end van a végén, hanem a sokkal reálisabb verzió, hogy komolyan randizni kezdenek, és majd kiderül, mire jutnak.

A csatorna filmjei kipipálják, hogy olyan szereplőket nyújtanak, akik mintha igaziak lennének. Csak kicsit szebbek és idealizáltabbak, mint egy átlag ember. Jó, itt a srácok elég jól el vannak eresztve anyagilag, és a koruk ellenére komoly karrierjük van, de ennyi kell, hogy modern hercegek lehessenek fehér lovon – bocsánat, hódeszkán.

Kellemes, agy nélkül nézhető, limonádé, de nem is vártam többet. Ezt pedig megkaptam.

Látványra tipikusan tévés, minimális helyszínen, némi külső helyszínen forgatva, semmi extra. Romantikus filmben nem is várom, hogy akció jelenetek és látvány elemek legyenek. Utóbbihoz musicalnek kellene lennie, de itt nem fakad senki dalra.

Ismert színész sincs benne, de ez sem gond. Érdekes, most nem a szereplőkön akadt meg a szemem. (Mivel dolgoztam közben, a fülem volt a domináns.) Nem tudom, ki volt Ben szinkronhangja, de ő volt a filmes élményem. Az a hangszín…

Másként nézve negatívabbak lennék, de háttér filmnek kiválóan működött.

 

Egy behavazott hétvége - 5/3,5 nagyon limonádé, kiszámítható és átlagos, de a hangulata most kellemesen ringatott.

https://www.youtube.com/watch?v=Pm6EKkV4yBE

Mit várunk?

Cím: Last Night in Soho

Készítők: Edgar Wright rendezi, jó ideje az első munkája. Jónak tűnik a casting is: Matt Smith, Anya Taylor-Joy az utóbbi időszakban jól jegyzettek.mit_70.jpg

Műfaj: pszicho-horror

Cselekmény: egy fiatal lány visszakerül az 1960-as évekbe, ahol kedvenc sztárja nyomába szegődik.

Várható megjelenés: 2021 tavasz… ha…

Miért várós?

  • Pszicho-horrornak hirdetik, azt a zsánert pedig bírom.
  • Ahogy Matt Smith-t is. Hiányzik is nekem a The Crown utóbbi évadából…
  • A Baby Driver után kérdés nélkül megnézem az új Wright rendezést.
  • Még titokzatos a sztori, várom a további részleteket.

Utazás apánkkal

Családi utas, politika viharában senyvedő, útkereső.

Mihai és Emil aradi fiatalok. Emil még középiskolás, jövőre fog felvételezni az egyetemre. Nem szereti a fennálló politikai rendszert, és ezt ki is meri mondani, a bátyja aggodalmára. Mihai orvos, aki pontosan tudja, ha az apjukat nem viszik el komolyabb kezelésre, elvesztik. Mivel a testvére ügyei miatt is veszélyes helyzetben vannak, az öregnek azt mondják, csak kirándulni mennek, valójában azonban Drezda felé veszik az irányt, ahol elvégeznék a 10_1utazas_apankkal.jpgszükséges agyműtétet. Közben látják, ahogy a szovjet tankok megindulnak Csehszlovákia felé. Külföldön ragadnak, és haza csak a Nyugat felé lehet menni. Vagyis, itt a lehetőség, hogy maguk mögött hagyják a kommunizmust. A család gyorsan megoszlik: van, aki otthon akar jobb életet teremteni, más menekülne most, hogy megteheti.

Igaz történet az alapja, de nem is ez a fontos benne. Nem olyan személyek vannak a középpontjába, akik bármiképpen is alakították volna a történelmet. Nem is azokat a dolgokat mutatja meg, ami bekerülne egy történelem könyvbe.

Az akar a bája lenni, hogy az átlag ember szemszögéből ábrázolja, milyen volt egy olyan rendszerben élni és megalkudni. Hiszen, ha az ember más mert lenni, kimondta a véleményét, nem lett besúgó, az államhatalom pillanatok alatt elkaszálta a jövőjét és a mindennapi biztonságát. A film elején erre még inkább csak utalnak, de a végére komoly példákat is látunk. Mindenki tússzá lett, akivel a rokonait zsarolták. Disszidálsz? Számíthatsz arra, hogy az otthon maradtak kenyere keserű lesz!

De benne van az is, hogy semerre nem volt kolbászból a kerítés. Akkor néztem nagyot, amikor a kint maradt Mihai is felkérést kapott arra, hogy kémkedjen a családján és az ismerősein keresztül. Talán szabadabb volt kint, de ott is megvoltak azok a módszerek, ha finomabban is, mint ami elől menekülni akart.

Ki döntött jól? A film nem ad erre választ. Életképeket mutat – milyen volt itt, ott és hogyan lehetett dönteni, mi volt fontos az embereknek.

A családi drámát is lehetne elemezni, de az kevésbé fogott meg. Igazából pontosan tudták mit kell tenni, és mi lesz, ha nem viszik végbe a tervet. Az apa a műtét nélkül halálra volt ítélve. Olyan hiábavalónak is éreztem minden vitát és a pártokra szakadást. Nem volt alternatíva vagy csoda. Ebből talán érezni, hogy ebben a kérdésben Mihai pártján álltam. Attól, hogy nem csinálnak semmit, csak várnak, nem fog változni semmi.

Mondanivalójában érzem, miért készülhetett ez a film és mit tud megmutatni. Hála égnek én nem éltem a szocialista rendszerben, így ez nekem történelmi film és nem nosztalgia. Bár a kezem hazahúz, és nekem A tanú lesz a kommunista rendszert élesen és hatásosan bemutató film a magyar naranccsal, azért ebben is ott van az, hogy milyen volt az a világ.

Csak éppen, ezen túl, mint film, nem tudtam értékelni az alkotást. Nem szórakoztatott, nem izgalmas. Bár nem szeretem ezt így kijelenteni, de nekem unalmas volt. Lassan haladnak az események, a családon belüli konfliktusok nagyja fel lett fújva. A belekevert szerelmi szálaknál meg az is jobb lett volna, ha inkább nem is lettek volna.

A látvány a korhangulatban jelenik meg. Amilyennek fotókon mutatták a kommunista rendszert, kb. azt láttam a filmen is. A ruhák, de leginkább a kocsik idézték meg számomra azt az időszakot.

Ismerős színész nem volt benne, de ezen nem is lepődöm meg. A stáblista alapján románok, mint a szerepük. Nem is hiszem, hogy láttam román filmet korábban. Annyira nem tudott megfogni a film vagy a karakterek, hogy bárkinek megjegyezzem a nevét.

Egyszer meg lehetett nézni, van tanulsága, de nem esett jól. A végét is rühelltem.

 

Utazás apánkkal - 5/3 a kor hangulatáról elhiszem, hogy ilyen lehetett – de annyira untam így is a cselekményt.

https://www.youtube.com/watch?v=FDTDKQuwX9M

Summer of 84

Kamaszos, szomszéd után nyomozós, sorozatgyilkosos.

1984 nyarán pár 15 éves kamasz nyomozásba fog. Egy átlag nyáron a lányokat lesnék, újságot hordanának ki és elütnék az időt, de ezen a nyáron a környéken korukbeli fiúk tűnnek el, majd csak holtan találnak rájuk. Az egyikük, Davey, pedig rendelkezik egy elmélettel. A sorozatgyilkosnak is vannak szomszédjai. Akik nem is sejtik, 9_30summer_of_84.jpgki lakik mellettük. Az ő szomszédjuk egy rendőr, akivel még jóba is vannak. Davey időnként távcsővel rá is néz a házra, hiszen a másik szomszéd az egykori bébiszittere, aki igencsak dögös fiatal nővé érett, és gyakran vetkőzik nyitott ablaknál. Így lesz gyanús neki a férfi, de egy rendőrt nem lehet megvádolni bizonyíték nélkül. Így a srácok maguk közt szervezik meg a férfi megfigyelését és követését, hogy már tényeknek a birtokában vonhassák be a felnőtteket. A játék azonban kezd egyre komolyabbá válni, mert mi van, ha tényleg a gyilkosra bukkantak, aki észreveszi, hogy a fiúk megfigyelik?

Az miatt is divatba jött, amikor egy csapat gyerek/kamasz kezd el bűnügyeket megoldani és/vagy szörnyekkel felvenni a harcot. Nem véletlen, hogy ez a film is abból az érából származik, amikor a moziban egy csapat kamasz nézett szembe Stephen King bohócával, a Netflixen meg hódító hadjáratba fogott a Stranger Things.

Itt tulajdonképpen annyiban más a helyzet, hogy a szörnyeteg nem természetfeletti. Egy sorozatgyilkos, aki másképpen, de ugyanolyan veszélyes, mint a fentebb említett gonoszok. A gyerekeknek pedig egészen más az eszköztárjuk, mint a felnőtteknek lenne. Elég csak abba belegondolni, hogyan akarnak lehallgatni. Rendben, ha nem ’84 lenne a korszak, lennének jobb eszközeik is, de a lényeg nem változik. Ők könnyebben hivatkoznak olyasmire, hogy csak bújócskáznak, vagy egyéb játékban vannak nyakig, amikor settenkednek és pl. végigtúrják a férfi szemetes kukáit, hátha akad benne valami gyanús.

A gyerekek gondolkodása rugalmasabb, és könnyebben hisznek. A film is eljátszik azzal egy pontig, hogy nem tudjuk mi sem, igaz-e az elmélet, vagy egy ártatlan nyomába szegődtek. Nekik kisebb jelekből is kész a bizonyosság, és nem félnek kimondani olyasmit, amit egy felnőtt igen. Igazuk is van abban, hogy azért mert jóravaló embernek tűnik, nem lehet tudni, mit tesz a szomszéd a házában a tekintetektől távol. Azért, mert naponta látják, nem ismerik igazán. Ez különben olyan tanulság, amit innen magunkkal lehet vinni. A sorozatgyilkosoknak ugyanúgy vannak szomszédjai, mint bárki másnak…

A film hangulatában végig ott van a krimi és a gyerekcsapat összetartásának érzete. Rejtély van, amit megfejteni kaland. Ahogy megy előre a történet, és nőnek a tétek, úgy nő a feszültség és a játékosság helyét átveszi a fenyegetettség. Nekem nem ment elég messze – nem sikerült az ellenséget ijesztőnek beállítani, akkor sem, amikor már valóban nem csak játék zajlott a felek között.

Nem lett ijesztő a film. A vége különösen nem tetszett – a régi, és bocsánat a szóért, de gagyi horrorok húzása volt, hogy a rossz soha nem hal meg végleg, valamiképpen visszatér és gyilkol tovább. Ezt megjátszani egy fokkal valóság közelibben ebben is… Kétlem, hogy bárki azt gondolta volna, hogy ennek a filmnek akarnak majd folytatást, és azért hagyták így nyitva.

A kivitelezés – nem egy látványmozi. A hangulata inkább viszi előre, és ahhoz nem kellett horror effekt vagy a gyilkos dolgaira véresebb rálátás. Egyszer próbáltak ijeszteni és valami hullafélét mutatni a kádba, de messze volt az ingerküszöbömtől.

Ismertebb színész sem volt benne, bár az egyik kamasz arcát már kezdem megjegyezni. Judah Lewis két Netflix-film miatt ismerős, érdekes mód, ott is horrorszerű filmből…

Talán fáradt is voltam hozzá, de ez most nem tudott megfogni.

 

Summer of 84 - 5/3,5 a történet alapja rendben volt, de az izgalmak nem nagyon jöttek össze. A vége is…

https://www.youtube.com/watch?v=vkalLfx229o

süti beállítások módosítása
Mobil