Minden napra egy film

Minden napra egy film

Dogman

Kutyák királya

2019. november 01. - BBerni86

Maffiózós, kiborulós, elégtételt vevő.

Marcello nem vár sokat az élettől. Díjnyertes kutyafodrász, aki egy kisvárosban vezeti az üzletét. Igyekszik több időt tölteni a kislányával, és jó ember lenni a szomszédságban. Ám a baráti köre nem engedi el könnyen a szelíd, könnyeden átverhető embert: bevonják a rablásokba, ahol csak az aprót adják neki. Amikor a környék rosszfiúja, Simoncino Marcello üzletéből akarja a szomszédot kirabolni, a férfi megpróbál nemet mondani, de esélye sincsen. 11_1dogman.jpgUtána pedig ő az, akinek el kell vinnie a balhét. Börtönbe kerül, a környéken utálják és a lányától is eltávolodik. A börtön után kéri a jutalmát, de Simoncino most is megpróbálja kisemmizni. Nem sejti, hogy elérte azt a pontot, ahol már Marcello sem nyel le többet.

Tudtam, hogy nem családi vígjátékba kezdek bele. Hiába vannak a kutyák a címben is, hiába vezet kutyafodrászatot a főszereplő, fel sem merült, hogy ez valami kellemes, szórakoztató komédia lesz. Mégis, határozottan csalódtam a filmben, minél többet láttam belőle, annál jobban. Nehéz volt végignézni is.

A cselekmény kevés, és nagyon komor. Tulajdonképpen azt kell nézni, közel egy órán keresztül, hogy Marcello mennyire lábtörlő. Képtelen kiállni magáért, és mindenki ott veri át, ahol csak akarja. Nem rossz ember, nincs benne semmi rosszindulat. Ő mindössze végezetesen gyenge, amit a környezete alaposan ki is használ. A film végére valami elpattan benne, és életében először visszaüt. Fel is lehet úgy fogni a filmet, mint ennek a változásnak a történetét. Mennyit képes elviselni egy ember, mielőtt megtörne? Marcello sokkal többet elviselt, mint amit szerintem egy átlagember.

A címet is lehet értelmezni ilyen szemszögből. Egyértelműen Marcello a kutyaember, aki nem a szakmája miatt nevezhető így. Hanem, a házőrzőkhöz hasonlóan kitart a gazda mellett, az hiába veri és bánik vele rosszul. A kutyák hűségesek. De egy kutyát is lehet annyira kínozni, hogy visszamarjon. Marcello feneketlennek tűnő pohara is betelik.

Elkerülhetetlen és végzetes, amit a végén megtesz. A drámát csak növeli, hogy ezzel sem oldódik meg az életében semmi. Jól eljátszották és megmutatták, hogy Marcello ezzel saját magában is megölt valamit. Már nem lesz az ember, aki korábban, de kemény gengszter sem. Elveszti magát. Nem látjuk, mi lesz a következmény, de lehet sejteni: ha a rendőrség nem is kapja el – pedig szerintem de – tönkreteszi majd saját magát. Ha nem is lesz öngyilkos, de el fogja vegetálni magát.

A színészek jól hozták a szerepeiket. Marcello Fonte olyan szinten megtestesítette a tönkretett, magából kiforduló szegény olaszt, hogy komolyan tudtam szánni a film egy-egy szakaszában. Pesce Simoncino alakítása a harsányságával, erőszakosságával jól ellenpontozta. Még a kameraállások is kiemelték, mennyire más ez a két ember. Érdemes megnézni, amikor egymás mellett állnak, vagy amikor Simoncino Marcello fölé magasodik. Ő egy valóságos hegynek tűnik, míg Marcello egy kis féregnek, akit eltapos.

Komor, fájdalmas egy film ez. Igen, a dráma átjön és van benne tragikum. De a lassú cselekmény és a szereplők nyomora miatt unatkoztam a filmen.

Megpróbáltam, de ez nem az én filmem.

 

Dogman – Kutyák királya - 5/2 a drámáját értem, valahol szomorú is. De a film végzetes hidegen hagyott: untam.

https://www.youtube.com/watch?v=vnADUD-6EbA

Catherine the Great

HBO minisorozat

Uralkodós, kosztümös, szerelmes, történelmi.

Katalin kiskorú fia nevében vette át a cári teendőket halott férjétől – a színfalak mögött komoly játszmák kellettek, hogy cárnővé válhasson. Folyton aggódik is, ki és milyen indokkal törne a hatalmára. Tele van ideákkal, azonban a gyakorlat nem engedi, hogy a romantikus elképzelések alapján igazgassa az országot. Amikor megismeri a katonatiszt Patyomkint, olyan társra lel, akiben végre megbízhat. A férfi nem akarja a hatalmát, csak a szerelmét 11_1catherine_the_great.jpgés értelmes feladatokat az udvarban. Miközben háborúkat vívnak és növelik az ország területét, miközben mindkettejük ágyában megfordulnak mások is, mindig visszatalálnak egymáshoz. Közben az asszony fia, Pál egyre jobban szeretné megkaparintani a hatalmat. Balszerencséjére a kisfia, Sándor kedvesebb az anyja szívének nála.

Sok mindent lehet találni, amit jól megcsináltak ebben a sorozatban. Van azonban egyetlen jellemzője, ami nagyon az agyamra ment. De haladjunk sorba!

A sorozat Nagy Katalin uralkodását követi nyomon, de nem dokumentumfilmként vagy történelmi könyveket idézően. Kiemelték a cárnő és Patyomkin kapcsolatát, e köré fűzték fel az udvari intrikákat, a háborúkat és a politikát is. Sőt, Katalin egyéb kapcsolataira is megmutatták, milyen hatást gyakorolt a férfi. (Pál fia nagyon ellenszenvesnek találta a magasra emelkedő katonát, ezzel is nőtt a szakadék anya és fia között.)

Egészen modern kapcsolat, amit itt megmutattak nekünk. A hűséget egészen máshogy értelmezte a filmben a páros, mint a korszak, amelyben éltek. Egy nyitott házassághoz lehetne hasonlítani: nem voltak féltékenyek, lehettek és voltak is más szeretők mindkettejüknek, mert akit igazán szerettek, a másik volt. Ha csak ennyi lett volna a történet, nem is lenne vele semmi bajom. Ami viszont nagyon nem tetszett: Katalin ízlése a férfiakban. Minél idősebb lett, a szeretői annál fiatalabbak. Azért nem volt kellemes olyan szerelmi jelenetet nézni, amiben a nő a nagyanyja lehetett volna a szeretőjének. De ez egy pikánsabb részlete a cárnő portréjának, nem lehetett kihagyni.

Voltak izgalmas felvetések a filmben, bár nem mind kapott nagyobb hangsúlyt. Kifejezetten érdekes volt, főleg a történet elején, hogy mennyire más a cárnő vezetési stílusa, mint az elvei. Modern, felvilágosult elme volt, aki abszolút diktatúrát uralt. Az elején még tervei voltak a jobbágyok felszabadítására – lehet sejteni, mi valósult meg belőle.

Ugyancsak izgalmas ellentmondásnak találtam, ahogy a gyereknevelésben megismétli a rossz gyakorlatot. Pontosan tudja, mennyit ártott, hogy elvették tőle a fiát, és az anyósa nevelte helyette. Erre mit csinál, amikor megvan végre az unokája? Ugyanazt.

Ezek a kis érdekességek nézették velem a sorozatot – sokkal jobban lekötött, mint Patyomkin és Katalin kapcsolata.

Külsőségeiben korrekt a sorozat, az épületek, ruhák, korstílus kifejezetten tetszett.

Jöhet a zavaró tényező? Helen Mirren zseniális, itt is remekül játszik. De az már röhejes, amikor ő a hatvanas meg a harmincas éveiben járó Katalin is. Furcsa, de Jason Clarke végig nagyon öregnek tűnt ebben a filmben…

Drámai lett, szerelmes lett. Egy asszony története elsősorban, nem a történelemé.

 

Catherine the Great - 5/3,5 korrekt a díszlet és a kosztümök, érdekes a sztori is. De Mirren 30-as szerepben…

https://www.youtube.com/watch?v=bNSacMPj1tE

Mit várunk?

Cím: Knives Out

Készítők: a szereplőgárda sztárokkal teli. Nem is tudom, kit kellene kiemelni. Olyan nevekkel van tele, mint Chris Evans, Daniel Craig, Jamie Lee Curtis, Toni Collette, Katherine Langford, Christopher Plummer – és ez csak ízelítő. Itt szinte mindenki ismerős lehet majd.mit_32.jpg

Műfaj: fekete komédia, thriller

Cselekmény: Harlan a 85. születésnapjára szeretné összebékíteni egymással a családját, így mindenkit meghív a jeles alkalomra. Azonban valaki holtan végzi, rá kell jönni, ki a gyilkos! Harlan nyomozót bérel, és indulhat a családi szennyes kiteregetése. Előbb-utóbb mindenki gyanússá válik…

Várható megjelenés: még az ősszel.

Miért várós?

  • A készítőknél felsorolt sztárok – döbbenetes a film sztár gárdája.
  • A fekete komédiákat szeretem, már csak drukkolni kell, hogy ez jól sikerült darab legyen.
  • Jónak tűnik a film cselekménye.
  • Most még arra is kíváncsi vagyok, kit tesznek el láb alól. A gyilkos személyéről nem is beszélve.

Gyerekjáték

Gyilkos babás, szülő – gyerek kapcsolatos, félreértelmezett szeretetes.

Andy nehezen illeszkedik be az új városba, ahová az anyjával költöztek. Hallókészülékre szorul, legszívesebben a lakásban maradva a telefont nyomkodja, és anyja barátja is csak idegesíti. Karen segíteni akar a fián, ezért az áruházból megszerzi neki a népszerű Buddi babák egyikét. Eleinte minden jól is alakul: a fiú barátra lel a Chucky 10_31gyerekjatek.jpgnevű babában, ami a gyerek érzéseire hangolódik, és képes rácsatlakozni a lakás elektromos eszközeire is. Mivel ez a baba megszegheti a szabályokat, pl. tud káromkodni, a házbeli gyerekek is barátkoznak vele miatta. Ám ez pont az a baba, aminek a programját egy elégedetlen alkalmazott megpiszkálta. Chucky képes erőszakot alkalmazni, és elég pár példa és horror film, hogy maga is kést ragadjon, és leszámoljon mindenkivel, aki szerinte rosszul bánik a gazdájával.

Az eredeti Chucky filmek közül egyet sem láttam. Annyira csúnya volt az a baba, hogy már ott megakadtam: ki adna a gyerekének ilyen ronda játékot? (Annabelle kapcsán is ez az egyik gondom. Gyereknek, ilyen rondaságot?) Nem is fogom magam azokkal sokkolni, pláne, hogy van már remake/újragondolás, amit nézhetek.

A Gyerekjáték új kezdetet ad Chucky történetének. Olyat, amit még el is tudnék hinni. A modern tudomány eredménye a Buddi baba, ami képes tanulni, és összekapcsolódni a technikai eszközökkel. Intelligens játék – el is tudom képzelni, hogy valami hasonlóé a jövő. Csak éppen egy babát a programozó bosszúból módosított, ez lett a gyilkos baba. Nagyon gagyi lehetne egy játékbaba története, ami gyilkolni kezd, de itt korrekten megmutatták, miért lett Chucky ilyen.

Azt különösen tudtam díjazni, ahogy a tanulási folyamatot is követhettük. A program ugyan megengedő, de nem gyilkolásra lett kiadva. Mindössze tanulhatott a látottakból. Az összes módszert, amivel az emberek ellen indul majd, nem ő találta ki, hanem tanulta. Ahogy Andy használta, amilyen filmeket néztek vele és miken szórakoztak. Itt Chucky annak a kivetülése, amilyenek az emberek. Tükör. Legalábbis egy darabig. Ahogy a film átmegy gyilkolós horrorba, egyre jobban elveszti a film elejét jellemző átgondoltságát.

A film második fele ugyanis a gyilkosságokra van kihegyezve. Ami, sajnos, még mindig inkább viccesnek tűnik nekem, mint ijesztőnek. Nem sikerült komolyan vennem egy vörös szemekkel öldöklő játékszert. Ugyan tettek rá korosztályos besorolást is, de nem egy véres filmről beszélünk. Legtöbbször nem is mutatják, ahogy tényleg gyilkol Chucky. Csak megindul, és mi már a hullával szembesülünk.

A film végére pedig érkezik a nagy leszámolás, ami már a röhej csúcsa. Hogy ejt egy felnőtt nőt túszul egy 30 centis baba? Lehet, hogy nem is akarom tudni. Legyen elég annyi, hogy az intelligencia a film végére már abszolút ki van dobva.

A film a jó indításon túl korrekt kinézettel is büszkélkedhet. Jó CGI motor van mögötte, és ez a baba már nem sokkol a kinézetével, miközben a régi dizájn is visszaköszön benne. Ok, még mindig nem szép, de már elhiszem, hogy egy gyereknek szánják, nem eleve horrorba.

Korrekt a casting is. Lassan megkedvelem Aubrey Plazát is…

Jobb lett, mint amit vártam. Kár, hogy a végére kevesebb energiát fordítottak.

 

Gyerekjáték - 5/3,5 az eleje tetszett. Hangulatos, jól el van mesélve Chucky megőrülése. Csak a horror…

https://www.youtube.com/watch?v=_hbn6uk1m4M

A gólem

Kosztümös, gyászon túllépős, falut védős, természetfeletti erőkkel játszadozós.

Hanna nem szokványos asszony – bár a vallásuk szerint neki csak feleségnek és anyának kellene lennie, kisfia halála után az asszony a tudományban lel vigaszt. A férje szereti a nőt, így támogatja, amiben tudja. Becsempészi a templomi oktatásra, könyveket szerez neki. Hanna hamar a kabbala szakértője lesz titokban. Amikor egy gazdag 10_30a_golem.jpgorosz legidősebb lánya megbetegszik a környéken, a zsidókat okolja érte. Megfenyegeti őket, ha a lányát nem gyógyítják meg, a földdel tesz egyenlővé mindent a faluban. A pap és a férfiak imádkoznak, a falu gyógyítója igyekszik megmenteni a lányt. Hanna más utat javasol: a kabbala tanítását használva keltsenek életre egy gólemet, vegyék fel a harcot az oroszokkal! A nő titokban elvégzi a szertartást, ám a születő fiú gólem messze nem az elveszett gyermeke. Egy gyilkos, természetfeletti lény érkezett közéjük, aki mindenkire veszélyt jelent.

A gólem története egy krakkói, zsidó legenda. A film ebbe a történetbe igyekszik új életet önteni, továbbgondolva az eseményeket. A krakkói történések a film elején felbukkannak, egy túlélő része lesz a cselekménynek, de különben teljesen új történetet kapunk.

Nem tudom azt írni, hogy tetszett a film cselekménye. Ugyan mozgalmas, de kevés a veleje. Van abban valami nagyon gyerekes, ahogy a nem zsidókat ábrázolják. Ahogy a haldokló lányt odacipelik, hogy a zsidók átka miatt haldoklik… egyáltalán, hogyan átkozták volna meg, ha még csak kapcsolatban se álltak egymással, és minek? Annyira irreleváns ez az állítás, hogy az már röhejes. Az már érzelmileg jobban indokolt, miért alkalmaz abszolút erőszakot az orosz. Pokolian szenved, és valakit hibáztatnia kell. Ha ő szenved, a többiek is szenvedjenek! Ennek látjuk itt a példáját, ami nem logikus ugyan, de legalább érzelmileg érthető.

Hanna története, az ember drámája egy fokkal jobban fel van építve. Mivel elvesztette a gyermekét, racionalizálni igyekszik a gyászát. Azért fordul a tudományhoz, keresi a miértet. Azért akadályozza meg, hogy újra teherbe essen. Számára a gólem megalkotása nem csak a falu védelmének az eszköze, hanem a gyásza kifacsart módja is. Mintha visszakaphatná a fiát, hiszen a gólem olyan korú gyermek alakjában jelenik meg, amennyi az ő fia is lenne. A kapcsolata a gólemmel folyamatosan letükrözi a gyászhoz való hozzáállását és a fiával történtek feldolgozását.

A karakterek jobban fel lettek építve, mint maga a cselekmény. Ha nem is logikus, ki és mit csinál, érzelmileg indokolt. Azért nem többdimenziós alakok, egyszerű motivációik vannak, de azok emocionálisan stimmelnek.

Látványban, akcióban nem sokat nyújt a film. Azt különösen fájdalmasnak találtam, milyen képességekkel ruházták fel a gólemet. Az, hogy nem vérzik, nem lehet agyonlőni vagy hagyományos módon megölni, ok. Azzal sincs bajom, hogy lényegesen erősebb, mint az emberek. De amikor telekinézissel szaggat szét embereket, robbant fel az útjába kerülő dolgokat… most mégis, milyen lény ez? Nem néz ki jól, amikor harcol.

Az egész filmen látszik, hogy kis pénzből forgott. Egy helyszín, minimális látványelem – és ami van, az sem néz ki jól.

Nem szerettem ezt a filmet – ezt sajnálom, hogy láttam.

 

A gólem - 5/2 nem tetszett sem a kivitele, sem a cselekménye. A karakterek mentették a menthetőt.

https://www.youtube.com/watch?v=qPvBQYDWRLA

Idézzünk!

(Az egymástól elköszönő, a bajaikkal szembenéző nők látványát a felügyelő nem bírja szó nélkül hagyni.)

  • Te jó ég! Nehogy nekem öngyilkosok legyenek.
  • A jövőnkről beszéltünk.
  • Ilyen rossz? (Agatha és a gyilkosság igazsága)

 

(Shaun mindenkitől randi tippeket kap, de nem mindenki a megfelelő közönség előtt osztja meg a tapasztalatait – avagy a menyasszony lecsapja a magas labdát.)

  • Senki sem szeret randizni. Mert kínos és kényelmetlen. Plusz drága.
  • Aha. Szóval ezért kérted meg a kezem két randi után? Hogy pénzt spórolj? (The Good Doctor)

 

(Bill Murray még a zombik feltűnése előtt interjút ad – természetesen a Garfield most is előkerül.)

  • Minek kellett egy harmadik rész?
  • Elmondanám, ha köztünk marad.
  • Hát persze.
  • Kellett a pénz drogra. (Zombieland 2.)

 

(A dedikáláson még a rajongó is kifejezi, hogy a sorozat zárlata nem szokványos – az írónak azonban megvan a frappáns válasza.)

  • Imádom magát. Kegyetlen, hogy befejezés nélkül hagy minket.
  • Találj ki sajátot! Nem rossz ám a képzelet. Más, mint képernyőt görgetni. (Marianne)

 

(Gazdagok és az ő problémáik, avagy miért jut be a Harvardra a két gazdag gyerek, miközben ambiciózus testvérük nem.)

  • Várólista.
  • Ó, kicsikém!
  • Ezen dolgozom, mióta az eszemet tudom. Jelentkezéseket vettem a feketepiacon, hogy kiderítsem, pontosan mi kell ahhoz, hogy optimalizáljam az esélyeimet. Három év egy hülye irodalmi lapnál. ENSZ-modellezés. Önkénteskedés Costa Ricán. Istenverte mandarin!
  • Nem mondtak nemet.
  • Ez rosszabb, mint a nem. Azt jelenti, "várjunk, hátha találunk jobbat. Ha nem, jobb híján felveszünk." Miért nem kellek nekik? A két idióta bejutott.
  • Apáddal jó pénzt fizettünk érte. És te leszögezted, hogy rendesen akarod csinálni. (The Politician)

 

(Apa – fia beszélgetés, nem éppen büszke apával.)

  • Joey, van barátnőd?
  • Senki komoly.
  • Vagyis nincs.
  • Szerinted valami baj van velem?
  • Még Hitlernek is volt csaja. (The Deuce)

 

Nagyon kevés dolognak nincs ára, ami megéri, Shaun. (The Good Doctor)

 

(A sorozatgyilkos még abban is megtalálja a jót, hogy 20 éve börtönben ül.)

  • Kimerültnek tűnsz.
  • Te pedig üdének, mint a harmat. Furcsa, hogy működik ez.
  • Most már vegán vagyok, és nem láttam anyádat 20 éve. (Prodigal Son)

 

A fájdalomnak nincs nyelve, kivéve a szenvedést. Egy pirula az üvegcsében. Ez van, amikor az élet megirigyli a halált. A legfájdalmasabb állapot mind közül: az élet. (Londoni pálya)

Zombieland 2.

A második lövés

Családegyesítős, zombikat gyilkolós, párkapcsolatos.

Tallahassee, Columbus, Wichita és Little Rock az apokalipszis közepén otthont szeretett volna maguknak, így nem kisebb helyet szemeltek ki maguknak, mint a Fehér Házat. Megtisztították, beköltöztek, és kis családként funkcionáltak. Tallahassee lányaként nevelte Little Rockot, aki kamaszodva szerelemre és saját kalandokra 10_29zombieland2.jpgkezdett vágyni. Columbus és Wichita párként működtek, egészen a lánykérésig. Wichita képtelen volt ennyire elköteleződni, és mire a fiúk észbe kaptak, már csak egy üzenetet találtak: a lányok leléptek. A gyászba egy butácska szőke felszedése is belefért, de aztán Wichita visszatért. A húga lelépett egy békepárti hippivel, és a csapat felkerekedik, hogy megmentse saját magától. Az úton a párkapcsolati krízis megoldása mellett saját hasonmásaikkal, új és gyilkosabb zombikkal, de még egy kék mini busszal is meg kell birkózniuk.

A Zombieland több okból is emlékezetes volt pár éve. Jó volt a szereposztása és a története is. Egyszerre volt zombis horror, de komédia is. Mindkettő úgy, hogy nem csúszott át a film paródiába. Volt akkora siker is, hogy előbb-utóbb készülnie kellett egy folytatásnak. Megérkezett, és nem is tudom, mennyire tetszett nekem.

Nem lehetett megismételni azt, amiért az első új volt és emlékezetes. Azokat a poénokat láttuk már egyszer, ráadásul, ahogy a filmben is utalnak rá, bőven van a piacon zombis termék. (Nekem már sikerült is beleunnom a zsánerbe, már a The walking dead is nélkülem megy tovább.)

Próbálkoztak is valami másabb, mégis hasonló történettel. Számomra elveszett a filmből a dráma. Már nem szenved senki a világvégétől, annyira könnyeden vesznek mindent, hogy az már fájt. A szereplők halála, a zombik támadása, egyik sem vált ki a szereplőkből szinte semmit, így belőlem sem. Nem volt súlya a haláloknak: még rosszabb, helyenként az volt a poén tárgya. Pedig ebben a filmben szerettem, hogy nem csak komédia volt. Most már az: zombis komédia.

A konfliktusok is gyengébbek ebből kifolyólag. Little Rock esetében még érthető is, hogy saját életet és kapcsolatokat akar, de a házassági kérdéskör csak irritált. Az sem segített, hogy poénforrásnak betettek melléjük egy buta szőkét. Madison egyáltalán jó volt valamire azon túl, hogy gúnyolódtak rajta?

Már nem volt logika sem a filmen. Persze, egy csaj túlél 10 évet egy fagyasztóban. A hippiket sem eszi meg semmi, noha 10 éve minden fegyvert beolvasztanak. Egyáltalán, honnan van kajájuk, meg a kommuna hogyan tart el annyi embert és nem is mocsokban?

Ha az agyam kikapcsolom, akkor azért szórakoztató ez a film. A poénok jó részén lehet nevetni, és jól néznek ki az aprítások is. Látszik, hogy volt miből forgatni. A stábból is mindenki visszatért, és csak jobb színész lett mindenki az eltelt évek alatt, ha a karaktereik nem is változtak az eltelt időszakban. Nem hiszem el, hogy ezt leírom, de az újak közül Rosario Dawson volt a kedvencem, neki jól állt a karaktere és a világvége is.

Mondanivalót most nem kell keresni benne. Agy ki, csak szórakoztatás!

Egyszer meg tudtam nézni, de a jövőben inkább az elsőt részesítem előnyben.

 

Zombieland 2. - 5/4 szórakoztató, jó színészekkel telepakolva, ha már nem is olyan eredeti, mint az első volt.

https://www.youtube.com/watch?v=DQekxNGbJak

5 film, amit látnod kell

Trükkös halál

f5_20.jpg5: Horror park – ez a vidámpark nincs egész évben nyitva, de amikor igen, változatos ijesztgetéssel várja a szórakozni vágyókat. Ám van valaki, aki valóban halált oszt a falak közt. A látogató soha nem tudhatja, mikor sétál be a halálos csapdába. Azt játsszátok, hogy lefejeznek? Mi van, ha igazi a lecsapó bárd?f4.png

4: Velvet Buzzsaw – egy galéria alkalmazottja fel akar végre tűnni, és megtalálja a tökéletes eszközt is. Egy halott festményeit meg kellene semmisíteni, de a nő meglátja bennük a tehetséget és kiállítást szervez. Csak azzal nem számol, hogy a képeket kísérő átok a legváratlanabb helyzetekben aktivizálódik, és gyilkol.

f3_23.jpg3: Boldog halálnapot – Tree a gondtalan szőke szépség mintaképe, aki viszonyba bonyolódik a tanárával, és könnyeden átgázol másokon. Ám egy maszkos megöli. A lány napja újraindul, és a maszkos újra lecsap rá. Tree soha nem tudhatja, mikor kell erőszakos halált halnia és hogyan. Amíg újraindul a nap, el kell kezdenie nyomozni.f2_22.jpg

2: Fűrész – a sorozatgyilkosok új nemzedékének a tagja. Nem akar feltétlenül megölni, de belekever egy halálos játékba. Ha képes vagy túllépni életed nagy hibáján, esetenként komoly áldozatot hozni, túlélheted. Ha Jigsaw les rád, soha nem tudhatod, mire ébredsz. Elevenen elégni, gyilkolni vagy megcsonkítani magad – Jigsaw ötletgyára f1-2_6.jpgkimeríthetetlen.

1: Végső állomás – a Halál nem díjazza, ha valaki kijátssza. Rémálmod volt, f1_18.jpgezért nem szállsz fel pár barátoddal a repülőre? Ami aztán a szemed előtt felrobban? Jobb, ha készülsz, mert a Halál eljön érted. Csak egy kis baleset, ami számodra végzetes. A film annyira jól ment, hogy több folytatást is megélt, hőseink változatos katasztrófákat éltek túl, hogy aztán Darwin-díjas halálokba segítse őket a Kaszás.

A hentes, a kurva és a félszemű

Kosztümös, nőre alkudós, pénzszerzős, menekülős.

Fekete Mária örömlány egy bordélyban. Nem több egy darab húsnál, amit használnak, pénzt dobnak neki és hátrahagynak. Már nem bírja ezt az életet – kitépi magát a madame karjaiból és elindul az éjszakában. Egy vonat 10_28a_hentes.jpgelé akarja vetni magát, de egy férfi elrántja a szerelvény elől. Gusztáv katona volt, akit a háborús tetteiért most keresnek, kivégeznének. A két ember összefog, és együtt indulnak el vidékre, ahol Gusztávnak van egy adósa. Kodelka Ferenc megszedte magát, gazdag ember lett, aki a fél országot ellátja hússal. Gusztávot elzavarná pénz nélkül, de Mária láttán meggondolja magát. Munkát, otthont ad nekik, és elkezd alkudni. A nőt akarja, bármi áron. Ám a párnak is megvan a maga terve arra, hogyan jussanak pénzhez és szabadsághoz, bármi áron.

Híres és hírhedt gyilkosságok – van ilyen bőven. A történelem hemzseg a politikai gyilkosságoktól: Caesar testébe a szenátorai mártották a tőrüket, köztük a férfi nevelt fiával. Koppány négy részben végezte négy vár fokán. Elnököket lőttek agyon, mint Kennedyt. A gyilkosságok azonban pénzért, betegségből is zajlottak, minden korban és társadalmi rétegben. Csak van, amely híresebb lett, mint a többi.

Ez a film is egy megtörtént esetet dolgoz fel, amely nem egy ponyvába illő vonása miatt a saját korában hírhedt eset volt, ma már azonban nincs köztudatban. Ugyan lehet sejteni, mire megy ki a játék, de összerakták úgy a filmet, hogy az események kimenetelének ismeretében is legyen benne feszültség és izgalom.

A végletekig ki van hegyezve ez a film az emberi szenvedélyekre és a kapzsiságra. Amit ez a trió összehoz, az nagyon közel áll az őrülethez. Gusztáv kapaszkodik a nőbe, akit az utolsó tulajdonának érez. Mária kapaszkodik a férfiba, aki miatt még életben van. Ferenc kapaszkodik abba, hogy neki kell a nő, megszerzi és pont. Bonyolult függőségi viszonyok vannak közöttük, amit a film meg is mutat. Ha csak logikailag nézzük, Mária prostituált volt. Egy estére eladni magát – megtette korábban rengetegszer, és apróért. Itt egy vagyon forog fenn, és annyi lenni. Mégsem ezt teszik, és itt látni, miért.

A három színész van a középpontban, és maximálisan hozzák is a karakterüket. Akin legjobban megdöbbentem, Nagy Zsolt alakítása. A Terápia egyik betegeként van előttem, és itt valami egészen mást játszik nagy erővel, minimális eszközzel. Az szinte horror elemként is elmenne, ahogy ebben a filmben húst aprít. (Amikor a főnököt aprítja, az is.)

A film vizualitása is erőteljes. Itt sokat ad, hogy fekete-fehérben látjuk az eseményeket. Egyszerre mocskosabb és sterilebb tőle a film. A marha- és Ferenc vágásokat színesben végig se bírtam volna nézni, így is eléggé sokkoló lett. Közben megteremti ez a formátum a történelmi hangulatot, már attól egy másik korban éreztem magam, hogy a régi magyar filmeket idéző színtelen képeket nézek.

Az erőszak ábrázolása nyers és realista. Nem csak a szexben vagy a gyilkosságokban érzékeltetik a sötét oldalt, jelen van az egész filmben. Ezért nehéz is nézni: itt nincsenek jó emberek, akiknek drukkolni lehetne. Itt eleve kárhozott mindenki.

Nem szórakoztató mozi, de nem is az a cél. Emberi kegyetlenség, 100 éve is brutális, ma is.

 

A hentes, a kurva és a félszemű - 5/3,5 vizuálisan és színészileg erős film, de nehezíti nézni, hogy itt mindenki utálatos.

https://www.youtube.com/watch?v=QcuYLAJAZv0

süti beállítások módosítása
Mobil