Minden napra egy film

Minden napra egy film

Cowboy Bepop

1. évad

2022. január 01. - BBerni86

Űrkalandos, fejvadászos, régi kapcsolatokkal szembenéző.

Spike Spiegel és Jet Black jó barátok, aki együtt fejvadászokként keresik a kenyérre valót. Mindkét férfinak megvan a maga baja: Jet egykor rendőr volt, akit bemártottak és börtönbe küldtek. Elvesztette a becsületét, de ami jobban fájt: a feleségét és a kislányát is. Most azért küzd, hogy legalább a lányával kapcsolatban maradhasson, és egyszer bizonyíthassa a maga igazát. Spike titkolja a múltját, ami szörnyűbb, mint amit becowboy-bebop.jpg merne vallani. A maffia embere volt, az egyik legjobb bérgyilkos a szakmában. Ám a társával ugyanazt a nőt szerették és elkerülhetetlen lett a leszámolás. Őt most mindenki halottnak hiszi, Julia Vicious felesége lett és készülőben egy hatalomváltás. Egy rossz pillanat, egy kiderülő titok és Spike már az életéért kell küzdjön a titkát őrizve – vagy lehet, hogy ideje a leszámolásnak?

Nagyon régen láttam pár részt az anime sorozatból, ami ennek a Netflix alkotásnak az eredetije. Már az sem kötött le – inkább Bleach néző voltam – és ez sem fogott meg. Mi több, inkább taszított. A végére már nem is tudom, miért néztem.

Nem, ez nem igaz így. Két dolog miatt tartottam ki a végéig: elkezdtem Vicious drukker lenni. Nyírja csak ki a szindikátust, de azt se bántam volna, ha ő végez egy kardpárbajban Spike-kal. Ahogy belegondolok, talán az volt a kedvenc részem az egészben, amikor Vicious jól átvert mindenkit és megrendezte a mészárlást, átkardozta magát a vezetőkig. Egy ponton már nem is tekintettem a sorozat gonoszának: szörnyű apa jutott neki, a felesége simán csalta korábban és most sem okozott neki gondot puccsba kezdeni.

cowboy-bebop-ein.jpgA másik, Ein. Eddig nem értettem a corgi rajongókat, nekem fura volt ez a kutyus a rövid lábaival. De ez a corgi, Ein valami tünemény lett a sorozatban. Tényleg megvan benne az a vidámság és báj, amit a fajta sajátosságának mondanak. Simán ő volt a kedvenc szereplőm, és nagyon sérelmeztem, hogy a végén nem mutatják, ahogy valaki visszamegy érte. Csak nem hagyták az utcán…

De ez a 2, amit tudtam értékelni a sorozatban. Akkor nézzük azt is, ami nem tetszett.

Spike Spiegel, minden téren. Ki nem állhatom az ilyen mártír figurákat, akik olyan nagyon sajnálják magukat és hazudnak mindenkinek. Ellenszenves volt, sok tekintetben ostoba – Julia, most komolyan? Ahhoz képest, hogy egy profi gyilkossal van dolgunk, ez a nő nem is papucsot, papucsállatkát csinált belőle. Túlzottan sokat gyötrődött, máskor meg kész szociopata. Az sem segített, hogy John Cho játszotta. A Sleepy Hollow-ban is rühelltem, a Selfie-ben még annál is jobban.

Elvileg egy fejvadász csapatot követünk nyomon, próbálkoztak is részenkénti eseteket beletenni, de gyorsan felhagytak vele. Eleve nem voltak fontosak, mindig valami magánéleti nyavalya kapta a részek fő szálát. Olyan… idegen, fura volt a legtöbb eset és a lezárásuk is. A pár, akinek mindkét tagja meghal? Ráadásul a nő még terhes is volt. Melyik sorozatban hal meg egy terhes, gazdag lány? Ebben. Még csak addig sem jutott el észlény Spiegel és a társa, hogy annyira közel volt a szülés, legalább a babát megmenthették volna.

Kinézetre igyekeztek visszaadni az anime világát, de valami életidegen furcsaság lett az eredmény. A jakuza ázsiai vonala, Vicious fehér haja még elment, a Bepop oldaláról a western áthallások és a jövőbeli elemek nem. Nem találok jobb szót, egyszerűen irritálóan furcsa, ahogy itt kinéztek a dolgok.

Szedjük össze: nem tetszett a történet, ellenszenves a főhős és nézni is rossz. A kutya meg a rosszfiú, amit részben értékelni tudtam legalább.

 

Cowboy Bepop – 5/2 semmilyen téren nem kötött le és a rosszaknak drukkoltam. Fura a látvány és a sztori is.

Ne nézz fel!

Világvége ellen küzdő, tömegeket manipuláló, őrült világot bemutató.

Kate csillagásznak készül, és a doktori program közben felfigyel egy új üstökösre. Ahogy az adatokat megosztja a vezető tanárával és a diáktársakkal, azonnal megindul a vad számolgatás. Mennyire jön közel a Földhöz, lehet majd látni is? A számok ennél döbbenetesebbek. A Földbe fog csapódni – végezve minden élettel a bolygón. ne_nezz_fel.jpgAzonnal rohannak segítségért, és ahogy megerősítik a számaikat, már az Államok elnökének készülnek beszámolni az eseményekről. Az elnökasszonyt azonban sokkal jobban érdeklik a hóközi választások és előrejelzések, mint egy lehetséges katasztrófa. Mire a rossz sajtó miatt hajlandó vele foglalkozni, újabb játékos is színre lép: egy óriáscég feje, aki kinyerné az égitestből a ritka fémeket. Kate nagyon küzd az igazságért, de mintha mindenki, még dr. Mindy is megőrülne körötte. Van esély még menteni a Földet, vagy senki nem hajlandó felnézni és meglátni a valóságot?

Roppantul várom, hogy kihozzák az Oscar-jelölések listáját. A Ne nézz fel! már megkezdte a menetelését a díjkiosztókon, és nem lennék meglepve, ha nem egy kategóriában nevezve lenne ott is. Csak az a tipp-mix, hány fontos kategória lesz a listán. Legjobb film, rendezés, eredeti forgatókönyv – színészek? Majd meglátjuk.

Az biztos, nekem megérte megnézni ezt a filmet. Mi több, még újranézni is képes vagyok, pedig az sem szokásom újabban. Itt azonban ráéreztek valamire – úgy tudnak szórakoztatóak lenni, hogy közben mélyen fel is vagyok háborodva. Mert sajnos nagyon is el tudom képzelni, hogy ez nem is csak szatíra, hanem látlelet. Igen, itt tartunk, ilyen birka és vagyonéhes az emberiség, akik mosolyogva mennek a vágóhídra.

Fogták az ilyen világpusztítással szembenéző filmek jó pár kliséjét, és csavartak rajta. Felismerni őket, de rá lettek szabva a szatíra zsánerére. Amerikának mindig kell egy hős – lesz itt saját mini Armageddon, csak nem Bruce Willis ül a rakétába és annak mi lesz a vége. Vagy: ha csak azt nézem, hogy PR háborút kell indítani azért, hogy az emberek felfogják, jön a világvége… Ahogy jelszó lett írva az emberek megtévesztésére: a Ne nézz fel! jelképe mindannak, ahogy a gazdagok és hatalmasok mindent eladnak és lenyomnak az emberek torkán. Szörnyű és borzalmas, tényleg jobb, hogy jön a meteor és game over?

Tetszett, hogy egy személyen belül is megmutatják, hogy mennyire agyat tudnak mosni a jelszavakkal és ígéretekkel. Dr. Mindy nagyon hozzáértő tudós volt, rendes családapa. Ám elég egy kis hírnév, és simán benyel olyan elméleteket, amire korábban kapásból rávágta, hogy nem ér semmit és szemétre vele. Ő azonban még fel tud eszmélni. Mélyen tragikus,

hogy az emberiség nem.

A film végén is elmerengtem. Azok a gazdagok és kiváltságosok, velük mi lesz? Valahol drukkolok, hogy azok a bájos kis állatkák azt tegyék velük, amit az elnök asszonnyal.

Jól lett megírva, érdekes a történet, simán nézhető sci-finek és mégis akkora kritikája Amerikának, az emberi modern életformának, hogy az tartamot is ad neki.

Korrekten is néz ki a film. Ami látványelem lehet benne, az tökéletesen meg lett valósítva.

A szereposztással sem spóroltak semmit. Oscar-díjas sztárok a főszerepekben, és lehetne feldobni, ki volt a legjobb. Rylance ennyire ellenszenves is tud lenni? Tudott. DiCaprio, Lawrence, Streep… De még a mellékszerepeket is olyan színészek játsszák, mint Timothée Chalamet vagy Cate Blanchett.

Ilyen frappáns pofont filmtől rég kaptam. Ez úgy belerúg egyet az emberbe…

 

Ne nézz fel! – 5/5 pedig nem szeretem a szatírát, de ezt nagyon találónak éreztem. Plusz: jó a szereposztás, szórakoztató is, korrekten is néz ki.

Foundation

1. évad

Jövőt menteni próbáló, birodalmi játszmás, jövőbéli.

Hari Seldon vezető matematikus, aki egy olyan összetett modellt hoz létre, mellyel megjósolható a jövő is. Kimondja, hogy a Birodalom bukása elkerülhetetlen, és az emberiség hatalmas káoszba zuhan, hacsak nem tesznek valamit a megmentése érdekében. Egy Alapítvány létrehozását javasolja, benne az emberiség tudását megőrizni. Az elmélet tartalmazza Cleon császár bukását is, aki rég saját klónjaival őrzi a hatalmat egyfoundation.jpg személyben, három korosztály képviseletével. Cleon nagyon meg akarja buktatni a módszert, és az eszköze egy haldokló bolygó kivételesen tehetséges pályázat nyertese, Gaal. A fiatal lány megérkezve a bolygóra Hari tanítványa helyett a szövetségese lesz és megerősíti az előrejelzést. A Császár elrendeli az Alapítvány létrehozását, de a galaxis másik felében, és tagadja annak hitelét. Miközben az úton, a hajón szerelmek és halál útján járnak, a Birodalom is szembe kell nézzen egy példa nélküli krízissel.

Úgy tűnik, összegyűltek a sorozatok, amelyeket megnéztem előzetes ismeretek begyűjtése nélkül. Ahogy az Arcane játék alapját sem ismerem, Asimov történetei is kimaradtak nekem, amelyeket a Foundation igyekszik feldolgozni. Most próbálom úgy látni, hogy esélyem volt anélkül értékelni és élvezni a sorozatot, hogy tudnám, mi a végjáték.

Megleptem vele magam, de egészen beszippantott ennek a történetnek a világa. Megvan Scalzi Széthulló Birodalom trilógiája? Mivel Asimov előismeretem nincs, nekem inkább ez a Scalzi ugrott be, főleg a császárokkal és ügyeikkel kapcsolatban. Van egy hatalmas birodalom, tengernyi gonddal és egyre több lázadó gondolattal. Középen pedig ott van Cleon három klónja, akik egyszerre akarják a Birodalmat a jelen formában konzerválni és megőrizni a hatalmukat. Izgalmas a klónok közti dinamika, ami még nyelvileg is alá van húzva. Alkony, Nap és Hajnal testvér, akik váltják egymást az uralomban. Egyeznek, mégis mások. Keménykezű, makacs, sok tekintetben rossz ember Cleon, de megvan a maga zsenije is. Már ebben az évadban voltak nagyon kemény helyzetek, és kezelte őket, összességében mondhatni, hogy nyertes tudott lenni. (Jó, azt még nem láttuk, hogy az utolsó jelentben, jó 100 évvel később mi maradt a nagy sokk után.) A más Hajnal új dinamikát vitt ebbe, belsővé tette a játszmát és nagyon sokkoló véget kapott az a szál.

Amennyire a korrupció, a játszmák és mondhatni az emberi oldal sötétsége dominált a császár esetében, annyira ártatlan és pozitív hős lett Gaal. Nagyon jók a szándéka, és az már egy nagyon komoly belső konfliktus eredménye lett, hogy jelentkezett a matematika pályázatra és ott milyen eredményeket ért el. Annyira segíteni akar, olyan ártatlan. Salvor mellett a sorozat legjobb személye, sajnáltam is, hogy a jósága miatt jutott neki annyira göröngyös út. Ha ő is manipulatív és korrupt lenne, sokkal könnyebb útja lett volna.

Salvor – vele egy más színt kapunk. Az Alapítvány őrzése a világ végén, majd egy kis űrkalózos, hajót elfoglalós kaland. Nem tudok rá logikus okot, de egyszerűen ez a szál nem tudott lekötni. Salvor maga fura volt, ahogy része is a közösségnek, más is. Az ő esetében az érdekelne csak, milyen érzés lesz neki rádöbbenni az űrút után, hogy mennyi idő kiesett és ez mit jelent a szeretteire nézve. Hát igen, abban a korban, ahol át lehet aludni 100 évet is, jöhetnek kellemetlen ébredések.

Nehezményeztem a sorozat időkezelését. Lineárisan jobban tetszett volna, ha Salvor és Gaal esetében nem véletlen az idősíkok keverése. Így üt a fordulat és a rádöbbenés az igazságra a végére. De akkor is jobban szerettem, ahogy Cleon alakmásai szépen sorban követték egymást és szőtték a maguk kis ármányait.

Látvány: vegyes élmény. A sci-fi pazar, legyen az űrhajó vagy idegen bolygó külcsíne a világ másik felében. Stílust, karaktert kaptak a különféle helyszínek, embercsoportok. A ruhák, amik azért nem egyszer kicsapták a biztosítékot. Nap Cleon kék uralkodói ruhája? Végig vártam, hogy dobják már ki a szemétbe.

De látszik, hogy pénzt fektettek ebbe a sorozatba. Minden szálon akad ismert színész is, ha azért sztárnak nem is nevezném egyiket sem. Lee Pace a legismertebb talán, és simán hozza A hobbit tündekirályának hűvösségét császárként is.

Már a második évadra be van rendelve a sorozat, aminek felettébb örülök. Érdekel, mi lesz itt még később, de Asimov terjedelmes regényvilágába beleugrani… ahhoz nem érzek elég erőt magamba. Egyszerűbb lesz a 2. évadot megnézni.

 

Foundation – 5/3,5 nem egyformán kötöttek le a részei. Gaal kalandjait vagy a császárok ügyeit még néztem volna, már a bolygón Salvor és az Alapítvány magja nem kötött le.

A lányszövetség sötét titkai

Egyetemista, titkos üzelmekre ráébredő, lányos.

Cassie mindent megtett, hogy álmai egyetemén tanulhasson. Özvegy anyja fő célja is az, hogy mindent biztosítson egyetlen gyermekének. A tandíjra azonban ösztöndíj kell, és mivel az iskola szigorításokat vezet be, a lánynak más megoldást kell találnia a tanulmányai fedezésére. Véletlenül jut a fülébe, hogy az egyik lányszövetség biztosítja a tandíjat a rászoruló tagoknak. Cassie is jelentkezik és egy barátságos lány, Lisa tanácsainak hála be is jut. Ott aztán szembesül vele, hogy mekkora különbség van a lányok között. Akik aa_lanyszovetseg_sotet_titkai.jpg bizottság tagjai, ruhapénzt is kapnak, sokfelé járnak az országban és külön lakosztályokban laknak. Monica, Cassie kijelölt mentora is ilyen lány. A szövetség vezetője Cassie-nek is felkínálja a belépést, amit naivan el is fogad. Későn jön rá, hogy miért olyan kedves vele és mit akar tőle a szövetség egyik támogatója, Simon. Az anyjával és egy szimpatikus tanulótárssal, Charlie-val összefogva tervet szőnek, hogy leleplezzék a szövetség bűneit és a kampusz gyilkosát is.

Konkrétan azon gondolkodtam, hogy már én vagyok ennyire cinikus, vagy tényleg ennyire átlátszó ez a film. Mégis, min kellett volna meglepődni? Pillanatok alatt át lehet látni, hogy mire megy ki a lányszövetségben a játék, ahogy a kampusz gyilkosának személye is nagyon egyértelmű volt számomra. Itt meg úgy hüledeztek, mintha először látták volna minimum A hatodik érzéket.

Bár azt hiszem, jelen esetben inkább arról van szó, hogy eleve egy klisét írtak meg és nagyon átlátszóan is csavarták az eseményeket. Tiszta az indítéka mindenkinek, és minden jel nagyon látványos. Maga a film is tele van elszólásokkal: amikor Cassie először megy a szövetségbe, vagy az anyja először látja a ruhát, amiben állásinterjúra kellene mennie, ő azonnal mondja, hogy szajhás az egész. Éppen csak a szánkba nincs rágva előre, hogy mi lesz itt a csavar.

Kegyetlen az is, hogy a hősnő milyen naiv. Már 15-16 évesen, amikor Az arany embert vettük középiskolába, azt mondtam, hogy a tankönyvnek nincs igaza, amikor azt írja, hogy Tímea naivitása erény. Talán, egyszer régen az volt, de ma már a naiv emberek áldozatok és az nagyon nem erény. Itt szabályosan gyengeelméjűnek tűnik tőle a hősnő. Hogy lehet ennyire vak arra, ami körötte folyik? Egy ponton vártam is, hogy Lisa képen röhögi, amikor leesik neki, hogy Cassie még mindig nem érti, mibe csöppent.

Igaz, a film szerelmi témája is van ennyire… zavarba ejtően ártatlan? Amikor Charlie szerelmet vall hősnőnknek, még az is megfordult a fejemben, hogy a Star Wars Han Solo – Leila paródia akar-e ez lenne, de különben nem. Itt ennyire kis ártatlan és nagy szemmel a világba bámuló mindenki. Azt már hozzá se teszem, annak milyen hatása van, amikor hosszan hallgathattuk Charlie nagyjelenetét arról, hogy több állása is van a suli mellett, hogy itt tanulhasson, a végén meg beállít egy nagyon is korrekt autóval a randira. Akkor most mennyire is megy rosszul neki? Bár ez lenne, ami legjobban szúrta a szemem…

Egy dolog volt tökéletesen kimaxolva a filmben. Tele van szép emberekkel és ruhákkal. Eleve a szép lányokat szedték össze a szövetségbe, amilyen ruhatár meg jár hozzá… Kb., mint abba a lányszövetséges filmbe, amiben a Playboy villából kerül ki Anna Faris. A színészek többségét inkább tudom elképzelni a kifutón, mint a mozivásznon.

Nagyon tévéfilmes, nagyon egyszerű és egyértelmű. Háttérfilmnek talán elmegy, de leülni elé és csak ezt nézni – nem éri meg.

 

A lányszövetség sötét titkai – 5/2 az eye candy faktor nagyon megvan, de ennyire átlátszó thrillert nem is tudom, hogy sikerült írni. Kiszámítható az egész. Nagyon.

Az istenek hegycsúcsa

Hegymászós, régi eset után nyomozó, karriert építő.

Fukamachi fényképész, de kizárólagosan egy témája van. Hegymászókat követ és örökíti meg, ahogy csúcsokat hódítanak vagy éppen elbuknak a mászás közben. Éppen két munka között van, amikor megvételre ajánlanak neki egy gépet. Állítólag George Mallory tulajdona volt. Mallory legendás brit mászó volt, aki az Everest az_istenek_hegycsucsa.jpgmeghódítására tört oxigén nélkül – nem jött le a hegyről, és máig nem tudni, ő volt-e az első ember, aki feljutott a csúcsra. Pont olyan gépet vitt magával, mint a vételre kínált eszköz. Fukamachi átverésnek gondolja, nem köt üzletet. Utána viszont látja, hogy Habu Joji visszaköveteli a tőle ellopott fényképezőgépet. Habu kora egyik legnagyobb mászója, és szintén ott próbálkozik, ahol annak idején Mallory. Lehet, hogy az tényleg az a gép és ott vannak a válaszok rajta? A fényképész Habu nyomába ered, de fel kell tárnia az egész életét, hogy a nyomára akadjon.

Az első gondolatom az volt, hogy nem értettem, ez miért animálva készült el. Nagyon nem olyan témája van, ami animálást igényelne. A hegymászós filmek ráadásul roppant látványosak is tudnak lenni. Aztán a fejemhez kaptam – ma egyszerűbb egy stúdióban rajzolni és animálni, mint kimenni a helyszínekre forgatni.

A második az volt, hogy mennyire lesznek merészek? Fognak választ adni arra, hogy Mallory szerintük felért-e vagy sem? Bevallom, ez vonzott a film elé leginkább. Van egy regény, A dicsőség ösvényein, amely Mallory életéről szól. Archer száraz stílusában van benne karrier, szerelem, és nála is ott marad a kérdés: meddig jutott Mallory, mielőtt megfagyott? Bár, hajlamos vagyok egyet érteni a hegymászó fiával, aki azt mondja, akkor mászott meg valaki egy hegyet, ha le is jött róla. George Mallory nem jött le.

Így maradt számomra a trauma, hogy ez mégsem George Mallory filmje lett. Ugyan a fényképezőgép miatt indulnak be az események, de igazából Habu lesz az, akinek az életét majd végig nézhetjük. Hogyan lett magányos farkas, milyen tragédiák érték és mégis, mászik lendületlenül tovább. Veszít el barátot, mentoráltat, a saját egészségét is – tipikus hegymászó baleset, hogy lefagy az ujja és azokat amputálni kell. Majd az ő Everest kísérlete következik, amelyet Fukamachi dokumentál. És ennyi.

Ugyan a végén Fukamachi kezébe kerül Mallory gépe, látjuk, ahogy előhívja a képeket és mondja, hogy megvannak a válaszok. De mi nem kaptuk meg őket – inkább azt hangsúlyozza ki, hogy a hegymászók megszállottak, akik nem tudnak leállni, és a csúcsok csak állomások nekik, amíg az egyiken ott nem maradnak. Ő maga is ilyen lesz a végére. Én meg nem értem, miért. Ennél Archer sokkal jobban megfogta, mi készteti ezeket a férfiakat felfelé.

Nem egy vidám sztori és nem lett éppen izgalmas. Egy megszállott lejtmenet néhány drámai csúcsponttal. Szimpatikus emberekkel, akiket igazán nem érthetünk meg. Talán jobban tetszett volna, ha Mallory a főszereplő és úgy marad a rejtély a végén? Könnyen lehet. Akkor a regényélményből beletettem volna, amit a filmtől nem kaptam meg.

Ami viszont nagyon sikerült: ahogy a hegyek kinéznek, azért megérte végignézni a filmet. Szép lett ez a film, és ott nem is hiányoltam, hogy nem élőszereplős és nem eredeti helyszínek. Az egésznek a gyilkos szépsége benne van, és jött a hasonló filmeknél nálam megjelenő fázás is – a Holnaputánon pl. a mai napig nyári kánikulában is fázom.

Bánni nem fogom, hogy láttam, de egyszer is elég volt megnézni.

 

Az istenek hegycsúcsa – 5/2,5 látványra nagyon ott van, a hegyek élnek a filmen. De a történet maga sovány és nem adja át azt a megszállottságot, amiért ezek a férfiak az életüket adják.

Az utazás

Házassági gondokat extrém módon kezelő, sztárpáros, nyaralós.

Lisa és Lars egykor sztárpár voltak. A férfi sikeres rendező, de a nagy áttörés elmaradt. Most csak reklámokat és egy-egy sorozatrészt készít, a neve lassan feledésbe merül. Lisa feltörekvő színésznő, akit egy-egy szerepről megismernek, de az igazi nagyság őt is elkerülte. Ezzel együtt a házasság is kihűlőben van. Most egy közösaz_utazas.jpg nyaralásra készülnek, és már jó előre mondják is a barátoknak, hogy mennyire agyament ötlete a másiknak ez az út. Lisa olyan helyen kirándulna, ahol az a csoda, ha nem törik ki a nyakukat? Lars vadászna, noha sehogy se áll a fegyver a kezében? Hiszen mindennek oka van. Még nem sejtik, de mindketten a másikra kötött biztosítási pénzt akarják megszerezni, így a nem is annyira kedves hitvesnek halálos balesetet kell szenvednie. Mire eldurvulnának a dolgok, mindkettejüket meglepetés éri: a házat megszállták a szökött fegyencek, és ha túl akarják élni a nyaralást, el kell kezdeniük összedolgozni.

A skandináv krimik már megmutatták, hogy a skandinávok másképpen filmeznek. Komorabb, véresebb és innen nézve talán furcsább történeteik is vannak. Így nem meglepő, hogy ezen norvég komédia is másabb színeket kapott. Fekete romantikus komédia – akinek van gyomra hozzá, jó szórakozás – nekem volt.

Amit elsőre meg kell szokni, hogy ez a film antihősökkel van tele. Nincs egyetlen ember sem benne, akit könnyű lenne megkedvelni. Lars szerencsejátékos, önző és el is hagyta magát. Lisa meg az a típusú nő, aki sztárolja magát, és ezt elvárná a környezetétől is. A bűnözőket különösebben nem kell lefesteni: akad köztük gonosz manipulátor, nem éppen éles elmével megáldott erőszakos hajlamú és egy nemi erőszakoló. Összeereszti őket a film és talán azért lehet csak a páros túléléséért drukkolni, mert a rájuk törő bűnözők még náluk is rosszabbak és sötétebbek. Nem mintha a házaspárt félteni kellene…

Egy tipikus jelenet a filmből, hogy megvilágítsam miképpen keveri a humort és az erőszakot: a fegyencek éppen nemi erőszakra készülődnek. Lars még meg is jegyzi pikírten a feleségének, hogy mivel ő nem tudta kielégíteni, most kiélheti magát. A fordulat akkor jön, amikor kiderül, hogy a kanos rosszfiú homoszexuális és Lars az, akire szemet vetett. Végig jellemzi az alkotást, hogy miközben valami elmebeteg módon vicces, azért elég gonosz és erőszakos is.

Az erőszak ábrázolása a realisztikusnál némileg véresebbnek tűnik, bár ki tudja, még senki szemét nem nyomtam ki és a fűnyíróba se dugtam bele egy végtagot sem, hogy lássam mennyi vérrel jár. Itt soknak tűnt, de nem annyira, hogy túlzó legyen. Kellően taszító, de azért nem horror szint.

Jól sikerült a casting is. Hennie nagyon jól hozza azt az idegesítő kis rendezőt, akit az embernek kedve lenne megpofozni, és hol elképesztően szánalmas, hol pökhendi és másképpen visszataszító. Az csak egy plusz poén számomra, hogy nagyon emlékeztet Simon Pegg-re is, csak sokkal mélyebben van ez a figura, mint akiket általában Pegg alakításában látok. Nagy arc lett Lars apja. Noomi Rapace meg a legismertebb a csapatban, és amit ő tud, ebbe bele is tette. Szexi nőnek ugyan még mindig nehezen képzelem el, de ez minden tekintetben jobban állt neki, mint amikor a 44. gyermekben kellett a szép nőt játszania. Ott az nem jött össze, itt kisugárzásban megvolt az a plusz.

Álnok, gonosz kis film ez. Tényleg annak, aki nevetni tud a véresebb poénokon is.

 

Az utazás – 5/4 abszurd és gonosz komédia több vérrel, korrekt színészekkel és működik is velük.

Várható heti megjelenések

Mert szilveszterre se áll le a mozi:

  • Annette - francia/belga/német/amerikai7japán/mexikói/svájci romantikus musical dráma
  • Hajtóvadászat - dán/német skandináv krimi
  • Én vagyok a te embered - német romantikus vígjáték
  • Családi testcsere - francia vígjáték

Úgy tűnik, a West Side Story mégsem indul el szilveszterkor. Van helyette egy igencsak sokféle pénzből készült musical dráma Adam Driverrel és Marion Cotillarddal. Ok, az utóbbi jól énekel, de Driver? Félek elképzelni. A Hajtóvadászat meg az új Q ügyosztály eset. Ezek mozgatják valamennyire az agyam, a másik kettő nálam felejtős.

Álmaink lova

Kisvárosi, versenylovat tenyésztő, álmokért küzdő.

Jan minden napja szenvedés. A férje életunt és észre sem veszi, a gyerekei kirepültek, messze költöztek és már nincs rá szükségük. Idős szülei pedig csak a feladatokat adják neki sorra. A másodállásában sört csapol egy kocsmában, és felfigyel egy új lakóra, aki a lováról mesél a társaságnak. Versenyeztette, mindene ráment, de még almaink_lova.jpgmindig megszállott. Jan, aki korábban díjnyertes galambokat és kutyákat tartott, ihletet kap. Közli a férjével, hogy versenylovat fognak nevelni. Vesznek egy jó felmenőkkel bíró, kiöregedett cirkuszi lovat, a nyugdíj megtakarítást a fedeztetésre áldozzák és Howard is célkeresztbe kerül, hogy segítsen nekik. Sok pénz kell – a megoldás egy közösségi szervezet lenne. Minden tag heti 10 fontot tenne a közösbe és amíg a ló megnő, össze is gyűlik a kellő összeg. Elég embert sikerül meggyőzni, hogy belevághassanak. Álom be is kerül a legjobb trénerhez és megkezdi a versenyzést, szenzációt keltve és egy kis közösség minden álmát megtestesítve.

Gondolom, sokunknak megvan az a zsáner, az a téma, ami kedvesebb a többinél. Nekem az egyik a lovas filmek. Nem is tudok objektíven belegondolni, milyen volt az Álmaink lova. Ahogy színre lépett Álom csikóként, én már kenyérre voltam kenve. Ok, már előbb is. Különben is tetszett a film, a ló csak egy nagy pluszt adott hozzá.

Egy korrekten felépített drámát kapunk, amiben elegánsan, lényegre törően felvázolnak reménytelen embereket egy haldokló közösségben. Ha tettetik is, hogy jól vannak, igazából csak vannak. Jan, aki szó szerint minden nap csak haldoklik és már nincs miért élnie. Brian, a férje, aki már elhiszi, amit az apósa mindig mondott neki: hogy nem való semmire és csak nézi egész nap a tévét semmit sem csinálva. Howard, aki szinte mindenét elvesztette, aki gyűlöli az állását és maradt a lovak a szenvedélye, amiről otthon hallgatnia kell, a felesége és a gyerekek már így is túl sokat vesztettek miatta. Marad a kocsma, ahol még mesélheti a lovas szép napokat. A helyi részeges, akin mindenki csak nevet. De a többiek is megkapják a maguk kisebb, de azért jellegzetes bemutatását.

Majd Jan ötlete a lóneveléssel és valami elindul. Nem csak azt látjuk, ahogy a közösen kidolgozott tervbe működésbe hozzák, de azt is, hogy ez miképpen ad az embereknek egyre többet. Már azzal, hogy van mit várniuk, miről álmodni – Álom még csak csikó, már sokat kaptak tőle. Az meg leírhatatlan, amikor versenyezni is elkezd és hirtelen lesz mire büszkének lenni, és megint kihúzott derékkel, boldogan mehetnek ezek az emberek.

Van fordulat, van feszültség is benne – talán csak azt sajnáltam, hogy onnantól, hogy Álom bekerül a tréner mellé, már mintha nem is az ő lovuk lenne, csak papíron. A trénernél lakik, ott kap zsokét és csak versenyekre mennek hozzá, meg néha Jan kiugrik a birtokra, hogy beszélgessen vele. Talán ebből is látszik, hogy ezt drámának is szánták: nem a lovat látjuk legtöbbet, nem vele foglalkoznak direkt, hanem a saját életük gondjaival és az emberi kapcsolatokkal nyüglődnek a szereplők.

Álom persze végig aranyos, legyen játékos kiscsikó vagy már versenyző paripa. De a szereposztás különben is jól sikerült. Toni Collette rutinosan hozza az életébe belefáradt, de most új célt találó háziasszonyt. Damian Lewis is nagyon szimpatikus és emberi tud lenni, teljesen más, mint amit a Billions évadaiban mutatott meg magából. (Az nagyon tetszett, amikor a film végére a család is mögé áll és mennek együtt a versenyre.)

Kár, hogy nem karácsonykor találtam rá, kicsit később – mert karácsonyi filmnek is jó.

 

Álmaink lova – 5/4,5 gyengéim a lovas filmek, ez meg szépen is sikerült. Jó színészek, sok érzelem és a versenyzés izgalma.

süti beállítások módosítása