Minden napra egy film

Minden napra egy film

Országegyesítők szombatja

The Last Kingdom és Észak királynője

2022. április 09. - BBerni86

Mielőtt jön a zárófilm, behozom magam a 2 évaddal, ami még visszavan Az utolsó királyságból. A negyedik a soron következő - ennek még a könyves alapját is olvastam.the_last_kingdom.jpg

Uhtred nagyjából békében él a világgal: a titkos szeretője Aethelflead királynénak, és igyekszik megbékélni azzal, hogy a fia Alfrédnak hála a vallást választotta a családi örökség helyett. Amikor lehetősége nyílik visszavenni a családi várat, meg is ragadja. Nem lesz jó vége - a nagybátyjával még csak elbírna, de a visszatérő unokatestvére már nehezebb dió. El is keseredik - mi dolga neki még a világban? A férje rossz döntései miatt azonban Aethelflead bajban van, és Uhtred rohan megmenteni a szeretett nőt - közben a lánya is veszélybe kerül, akit szintén vissza akar kapni.

Ráismerni az alapanyagra, de izgalmasan változtatták sorozattá. Mivel van, ami nagyon más, meglepő is tud lenni több ponton. Azért érezni, hogy két regény volt az alap, és hol végződik az egyik, kezdődik a másik történet.

Vannak nagy csaták, politikai ármánykodás és olyan húzások, hogy néha nagyon forgattam a szemem. Vannak itt nagy játékosok, és már csak az is izgalmas önmagában, hogy egy olyan egyenesen ember, mint a főszereplő, mit tud kezdeni egy ilyen légkörben. Rendben, az elején még káröröm is akadt bennem bőven. Alfréd özvegye, amikor még élt a férje, nem egyszer nehezítette meg Uhtred életét, és most, hogy az apósa átveszi az ő helyét a fia mellett, rá kell döbbennie, mit tett másokkal és ez milyen következményekkel jár. Amikor most ezt vissza is mondják neki...

Kellően látványos is - már írtam, de ennek a sorozatnak jót tett, hogy átvette a Netflix. Megjött a pénz is, amivel izgalmas csatákat rendeznek, és a szereplők sokfelé járnak, látunk vidéket és városokat, ostromokat meg egy csomó minden mást is.

Az állandó szereplők jöttek vissza. Szintén rendben. Ugyan David Dawson veszteség volt a karaktere halálával, de van utánpótlás. Alexander Dreymon is egyre többet ki tud hozni a karakteréből, érezni, hogy az egykori heves harcos felnőtt, vezetővé érett. Éppen csak azt tudnám sérelmezni, hogy meg sem próbálják öregíteni a színészt. A gyerek, akinek a születésekor már saját gyereke volt, már felnőtt, király, van három gyereke - ő meg úgy néz ki, mint aki csak annyit öregedett, mint amennyi idő a forgatások között eltelt, és nem évtizedeket, mint a történet szerint. Rendben, szívesebben nézni a fiatalos hős küldetéseit, de ha kicsit is belegondolunk, mennyi idő telt el a sorozatban... Talán jobb nem is számolni.

De a történet jó, sok színészt bírok is, és a következő évad alapját még nem olvastam. A lendületem is megvan, szóval. nézem is majd tovább, hogyan egyesül Anglia.

 

Ha már országok egyesítése: a napot egy történelmi filmmel kezdtem, ez volt az Észak királynője. I. Margit története, aki egy unióban egyesítette a dánokat, svédeket, norvégokat. A cél a német lovagrend megállítása, akik eszak_kiralynoje.jpgnagyon szívesen meghódították volna északot is.

A történet nem csatákról, nem harcról szól: ebben inkább az ármány a lényeg. Nekem kicsit eszembe juttatta a Rózsák háborúját: ott érezhette úgy magát Erzsébet, Henrik király felesége, amikor egy lázadó majdnem sikerrel járt, azt állítva, ő Richard, a fiatalabb öccse és az apjuk trónjáért jött. De elbukott, elfogták, és dönteni kellett a további sorsáról.

Itt Margit tart azon a ponton, hogy már szinte minden megvan, amire az életét feltette. Az unió létrejött, és az örököse, Erik eljegyzéséről tárgyal az angol király lányával, ami katonai szövetséget is jelentene és ez által védelmet a németek ellenében. Éppen ekkor bukkan fel egy férfi, azt állítva, ő Olaf, Margit fia és a törvényes király. Margit azonnal csalónak mondja, de a meghallgatáson meginog. Lehet, hogy tényleg a fia tért vissza? Ám nem hagyhatja számításon kívül, hogy mindez kitől ered, mit terveznek a németek. Az anya és a királynő harcol a belsejében, miközben az örökössé tett Erik nem tűri, hogy úgy söpörjék le a tábláról, ahogy egykor felhelyezték rá.

A nő drámája: mit áldozzon fel, ez tölti meg a filmet. Így a színésznőnek, Trine Dyrholmnak kellett eladni a sztorit. Izgalmas volt nézni, és körötte a sok intrikát is.

A ruhák, az ékszerek is lekötöttek - legalább annyira, mint ahány féleképpen befonták a nő haját és a fejére tekerték. Tudom, apróság, de megelevenítettek egy már letűnt kort - és ilyesmik adták a látványt, mert ez egy per, egy női belső harc története - itt nincsenek olyan csaták, mint a The Last Kingdomnak. Ezt a viszályt ármányokkal és alkukkal vívták meg.

A végső döntés... arról jót lehetne vitatkozni. Megérte? A történelem a királynőt igazolta, de jobb bele sem gondolni, mit adott fel, mint ember és nő/anya. Eriket minden esetre alaposan megutáltatták velem a végére.

Dráma kedvelőknek is érdekes, de történelmi filmnek sem rossz. Csak ne akciót várjon senki - akkor inkább Anglia egyesítését kövesse Uhtred oldalán...

Ami fájni fog - és Sheldon sem ellenszer

This is Going to Hurt és Young Sheldon (s05e17)

Ahogy ígértem, ma a végére értem a This is Going to Hurt első évadának. Mit ne mondjanak, nem sűrűn látok ennyire sötét kórházas sorozatot, pedig ezt a zsánert szeretem. Aki belekezd, készüljön fel rá, hogy depresszió, this_is_going_to_hurt.jpgszenvedés és jó sok reménytelenség vár rá.

De, elsőnek, egy memoár az alapja. Adam Kay valóban létezik, valóban nőgyógyász volt, és el is hagyta az orvosi pályát. A rezidensi naplóit meg feldolgozta, kiadta, siker lett és itt a sorozat. Mivel olvastam is - Ez fájni fog volt a magyar címe - nézzük is meg, mi mindenben más a sorozat:

  • A memoárnak nem volt összekötő története, csak random elmesélte Adam egymást követő napjait a kórházban és néha volt egy-egy megjegyzés a kapcsolatára, amit a kezdő orvosok leterheltsége nem is kicsit kezdett ki. A baráti köre elvesztéséről nem is beszélve. A sorozatban viszont van egy átívelés: Adam az első részben hazaküld egy kismamát - a felettese utasítására -, de baj lesz és nagyon koraszülött lesz a baba. Az egész évadban nyomon követhetjük, hogy felépül-e a kicsi, és mikor ki hogyan akarja ezért a fiatal sebészt meghurcolni. A kötetben szó sincs ilyesmiről.
  • Elég sokat változtattak Adam karakterén is. Ok, a munka miatt nem volt egy társasági lény, de itt egy nagyon cinikus és megszállott, ugyanakkor kiábrándult embert kapunk. Ehhez képest kevéssé érzem lényegesnek, hogy az igazi Adam hetero-, a sorozatbeli karakter viszont homoszexuális.this_is_going_to_hurt2.jpg
  • Ehhez kapcsolódik, hogy sokkal erősebb a magánélet bemutatása is. Harry nagyon sokat lenyel a kapcsolatért, van eljegyzés, szakítás, a történet kibeszélése. Negyed annyira sem tudott lekötni, mint a kórházban történtek.
  • Új karakterként, szinte főszereplőként van egy másik orvos is, Shruti. Adam az egyik betanítója, és a lány most szembesül azzal, mit jelent a nőgyógyászat a gyakorlatban. Shruti nagyon komoly árat is fizet a végére. (Az ő alakja csak a sorozatban van benne.)

Mi a legmaradandóbb élményem a sorozatból? A mély depresszió és kilátástalanság. Olyan robot, túlterheltég és depresszió van a rendszerben, hogy csodálom, lesz, aki a pályán marad. Sorolni lehetne, mi működik rosszul.

Tegnap emlegettem, hogy Adam egy magánklinikán helyettesít, miközben Shruti a kórházban igyekszik helyt állni. Elsőre a magánklinika tiszta idill. 4 betegre jut 10 nővér, az orvosokat kiszolgálják, kapnak enni és pihenhetnek, mindenki nyugodt, míg a kórházban ott a káosz a köbön és a sok hiány. SImán le is vontam volna a következtetést, hogy a gazdagoknak minden, a szegényebbek meg haljanak bele, ha nem az orvos végez előbb magával. Aztán a végére még egy lapáttal sikerült rátenni - kiderül, mennyit ér az a nagyon drága magánklinika, ha valami baj van.

De végig azt nézzük, hogy a kórházban minden mennyire rossz. A gyakornokok helyzete, a sok beteg, kevés eszköz - az külön kiakasztó, hogy a főorvos soha nincs ott, minden felelősséget másra ken, de ő viszi haza a nagy pénzt. A memoárból tudom, hogy a gyakornokokat csak az éltette, hogy ezt a szakaszt valahogy éljék túl, aztán orvosként átkerülnek a másik oldalra. Már ők dolgoztatnak másokat maguk helyett. Mennyire pocsék ez már...

A színészeknek, a sorozat színvilágának is adtak egy nagyon nyomasztó külcsínt. Tényleg, eret van vágni kedvet a nézőnek is tőle. Ennyi zombi, ilyen felelősséggel, és milyen könnyen megvan a tragédia...

Ben Whishaw különben nagyon hozza a karaktert - valahogy egyszerre sikerül irritálónak, szánnivalónak és néha még hősnek is tűnnie. Közben meg ő is egyike lehetett a zombi-dokiknak.

 

Annyira depresszív volt ez az egész, hogy a Young Sheldon 5. évadának egy részével vigasztaltam volna magam. Csak éppen, már egyre jobban elveszít a sorozat.ys_517.jpg

Ez a rész kicsit sem volt vicces. Erőlködnek, de mindhárom történet unalmas és nincs poén. Georgie végre bevallja a korát a barátnőjének. Connie a szakítása miatt van ki, de játssza, hogy semmi baja. Sheldon meg a nemezisét látja viszont, aki irigyelni kezdi Sheldont. Már a leírás is unalmas, nem? De.

Ehhez hozzájön, hogy nagyon megy az idő, és a gyerekszereplőkön az 5 év nagyon meglátszik, ami a sorozatban talán 2 volt, esetleg 3 év. Mckenna Grace visszatért, és rajta nagyon látni, hogy halad az idő. Az állandó szereplőknél talán kicsit jobban álcázzák. Mondjuk, amerre haladunk, nem biztos, hogy ez Georgie esetében jól fog most jönni...

Igen, elérünk egy olyan ponthoz, amit a The Big Bang Theory Sheldon meséiből tudunk. Hogy miért nősült meg fiatalon a bátyja. Szerintem ez jön. Majd meglátjuk.

Én már csak megszokásból nézem - már nem vicces, nem is aranyos, de megszoktam. Tudom, szerintem is baj, hogy nehezen ejtek sorozatot, ha már le is merült.

Amikor kutyát futtattam...

Bocs, ha becsapós a poszt címe. De, ez a lényeg. Ma elhúzódott a munkám, később értem haza. Amikor még lett volna időm filmet/sorozatot nézni, inkább kivittem a kutyámat futni az erdő felé. Szép idő volt, élvezte is. (Vizsla, szóval képtelen vagyok lefárasztani, futás után első dolga otthon hozni a labdáját, hogy még azt is dobálgassam neki...)

Amíg vacsoráztam, kb. negyed órát megnéztem a This is Going to Hurt 6. epizódjából. Jó nagy kontraszt van benne a magán- és az állami kórházak között. Most nem az esetek és hősünk fáradtsága lehangoló, hanem az, hogy ha valaki gazdagabb, mennyivel jobb minden, amit kap.

De holnap péntek, előbb érek haza, és végig tudom nézni, ami még az évadból hátravan, így holnap évadbeszámoló a fent említett sorozatból.

A gyilkosság és a milliárdok íze

Dalgliesh és Billions

Az utolsó két részt is megnéztem a Dalgliesh sorozatból, amely A Taste for Death címet kapta, és szintén James regénye adta az alapot.

Bár a legeleje alapján azt hittem, hogy ismételhetem magam, ez a rész meg tudott lepni. Egy templomban megölnek egy bukott, gazdag politikust és egy csavargót. Dalgliesh és társai beleássák magukat a család életébe, és jó sok csontvázat találnak a szekrényben.

dalgliesh.jpgA számomra legfontosabb, hogy most több gyanúsított van, sorra jönnek elő az indítékok és tényleg van lehetőség, ki tette és miért. Ahogy szépen haladnak végig a lehetőségeken, értelmesen vezetnek el a gyilkosig. Most nem a semmiből jön -.az indíték, a tettes, minden szépen elő van készítve és klappol.

Ezen túl itt kaptuk a legváltozatosabb helyszíneket és külcsínt is. Több felé járnak, több szereplő van, jobb nézni az egészet. Itt nem volt olyan érzésem, hogy be vannak zárva egy házba, hogy fogják a költségeket. Még azzal is ügyesen el tudtak játszani, hogy tartsák a kor hangulatát, ha valami modernebb felé vezettek. Mint, amikor Dalgliesh kinéz a lakása ablakán, és az éjszakai városból a fények látszanak. Vagy, amikor a sikátorban megy a hajsza, majd a folyóparton. Szépen kiszedték a modernebb elemeket.

Nyomozónk búskomorsága megvan, de itt van haladás. A végén beszél az érzéseiről, és egy nagy lépést is megtesz a legvégén. Szomorú, de itt az üzenet az, hogy van tovább is, és a gyászba nem kell belehalni.

Tetszett az is, amit a segédnyomozókkal eljátszottak. Először megismertük Mastersont, majd Miskint, és most mindketten ott vannak a főnyomozó mellett. Van játszma, és a jellemeik is jobban meglátszódnak. Hiába nagyobb név Jeremy Irvine, az ő karaktere az, aki egyre ellenszenvesebb - ha lesz folytatás, érdekel is, hogy most kapott-e olyan leckét, hogy jobb ember próbáljon lenni.

Szóval, ez volt a kedvencem a három nyomozás közül.

 

Valamint, haladtam tovább Chuck Rhoades és Mike Prince háborújában, vagyis a 11. részen is túl vagyok a 6. évadból. Merengtem is, hogy írjak-e összefoglalót az eddigiekről, mert az évad utolsó előtti része volt ez, a héten már kijön a záró epizód.

A nagy esemény, hogy itt már nincs Axe. Jött Mike, egy új irány a cégnél - de persze Chuck ellene is talált valamit, ami miatt utálhatja, és háborút indíthat ellene az államügyészi székből. Ha az eddigi részek nagy irányvonalait nézem, Mike azért dolgozott, hogy az olimpia helyszíne New York lehessen. Chuck meg minden áron meg akarta hiúsítani. Valamelyikük nyer, erre a másik bosszút esküszik és ő visz be egy nagy ütést a másiknak.

611-2.pngMost vagyunk azon a ponton, hogy Chuck képtelen feladni, és keresi, hogyan tegye tönkre Mike-ot. Én meg még mindig azt mondom, elég nagy álszent. Elhiszem, hogy jót akar, de olyasmi ellen küzd, aminek saját maga is a része. Mike ellen az a problémája, hogy a gazdagok bármit elérhetnek a pénzükkel, és ezt a milliárdos meg is teszi. Használja a pénzét. Miközben tudjuk, hogy Chuck is milliomos csemete volt, örökölt is milliókat, nagyon jól is él, és az ő családja szintén, talán még korruptabban is használja az eszközeit. Nem kellene előbb a saját portáját rendbe tennie? De mindegy, ennek a sorozatnak az alapja, hogy a két főszereplő egymás ellen küzd, kellett rá valami indok.

Mike jobb ember, mint Axe. Nem csak a saját vagyona izgatja, sokkal nagyobb tervei is vannak, mint Axe-nek611-1.png valaha is. Sok mindenben jobb, pl. a PR-ban és a stratégiában. Ennek a résznek az is a nagy eseménye, hogy megmutatják, mi Mike célja. Amivel különben évekig biztosítva lesz a sorozat folytatása. Miközben szívesen néztem Axe gátlástalanságát is, le tud kötni az is, ahogy Mike bonyolultabb azzal, hogy egyszerre akarja, hogy szeressék és féljék. A váltás az új főszereplő felé siker volt, nálam, tudott egy új irányt adni.

A pénzügyi oldal nagyon vissza is esett, mert Mike már most elképzelhetetlenül gazdag. Nem izgatja annyira a pénzszerzés, mint az elődjét. Néha azért még látunk ügyleteket, de sokkal kevesebbet és törvényekért, programokért, stb, küzd. Meg a házasságáért - itt jegyzem meg, hogy Piper Perabo kapta a neje szerepét. Benne már most több lehetőség van, mint ami pl. Wendy-ből maradt.

Olyan látványosan nem tudnak mit kezdeni Wendy-vel, hogy az valami gyötrelem. Már nem is értem, mit keres a sorozatban. Kate Sacker, vagyis Condola Rashad viszont több szerepet kapott, és jól is áll neki.

Nem egy látványsorozat, ahogy belegondolok, irodákban és a munkahelyen játszódik a nagyja, a nagy pillanatok mindig egy-egy beszélgetés vagy leleplezés.

Erről eszembe jutott, mit hiányolok. Döbbenetesen kevés az olyan jelenet, amit Stoll és Giamatti együtt forgattak. Ez valami rendezői húzás, vagy esetleg a két színész nem bírja egymást? Kezd már olyan látványos lenni, mint amikor a The Good Wife végére két állandó szereplő összeveszett, és nagyon trükköztek a jeleneteikkel.

A bomba a végére le lett dobva, még kapunk egy levezetést, aztán várhatjuk, hogy indul az I like Mike.

A feminizmus meg a szex

Minx 6 rész után

Ha egy ismerős színész feltűnik egy sorozatban, nagy eséllyel belenézek, mégis, mit alkotott. Így a Minx címén is megakadt a szemem: az Elementary egyik kiemelt mellékszereplője és a New Girl egyik főszereplője kaptak benne vezető szerepet.

Aztán elolvastam, miről szól. Egy feminista erotikus magazin kiadásáról. El is ment tőle a kedvem. Viszont, többen is dicsérték, így mégiscsak kíváncsi lettem rá. Az első négy részt múlt héten, a leadott utolsó kettőt ma néztem meg. Attól tartok, rákaptam én is.

A történet egyszerű: adott Joyce, aki kamaszkora óta ír egy feminista lapot, csak nincs, aki kiadja. Van egy Doug,the_minx.jpg 15 pornó lappal, aki meglátja a nő ötletében a lehetőséget. Csak éppen, valamivel el is kellene adni: így kitalálja, hogy a feminista írások mellett legyenek benne pucér férfiak. Nagy nehezen meggyőzi a nőt és elindul a Minx története.

Az első részek még szinte aranyosak is voltak: az volt a fő poén, hogy annak ellenére, hogy Joyce mekkora feminista, sok tekintetben milyen haladó gondolkozású, szexuális téren roppant prűd és konzervatív. Ezen a stáb jól szórakozik, és folyamatosan feszegetik a nő határait.

Majd Joyce belelendül, elkészül az első lapszám, és most már azzal küzdenek, hogy felfigyeljenek rájuk, el tudják adni a lapot. Most másfajta ötletek vannak benne, némelyik jobban sikerült, más kevésbé. Az 5. részben a szállítót kellett meggyőzni, aki különben a maffia, hogy vigyék ki a lapokat. A 6-ban reklámozni igyekeztek a lapot és nem várt eredményt értek el az egyetemen. Mondjuk úgy, Hitler büszke lett volna az egyetemisták viselkedésére. A maffiás rész volt nekem eddig a leggyengébb, az egyetemes már egy fokkal jobban feküdt.

Talán azért, mert már kész a lap, nincs olyan kreatívkodás a cikkekkel és fotókkal, amit szívesebben néztem. A reklámozást meg olyan kis szerencsétlenül intézik, hogy az annyira nem tudott lekötni.

Az viszont végig megvan, hogy a több szexuális téma és meztelenkedés ellenére is nagyon vállalható a sorozat. Valamilyen szinten szexkomédia is, de nagyon messze vannak attól az altesti poénokkal teli, olcsóbb verziótól, amit nagyon nem szívlelek. Próbálnak mindig beletenni valami kis többletet, némi mélységet is, nem csak nevettetni igyekeznek.

Ha a 6. részt nézem, ami leginkább megfogott, a szélsőségesség veszélyessége. Joyce egy feminista egyetemista klubba is elmegy, és ott annyira szélsőséges lányokkal találkozik, hogy az még neki is vállalhatatlanul sok. Finoman szólva számukra minden férfi ördög és minden házasság nemi erőszak. Abban a korban, amikor egyes filmekre simán leírom, hogy femináci, simán át lehet érezni a problémát.

A sorozat külcsíne egy komédiáé, és nagyon színes. A 70-es években játszódik, és ez nem bántóan látszik is. Doug küllemébe bele lehetne kötni, mai szemmel, de a korszakba illik. Több helyszín, sokféle ruha, több eye candy mellékszereplő, de mellettük ott vannak a bevált komikusok is, mint maga Johnson, vagy Michael Angarano, aki Joyce újságíró exét játssza.

Magam is meglepem ezzel, de ebben a sorozatban bírom Jake Johnson-t. Lényegében szinte ugyanazt játssza, mint a New Girl évadaiban, talán több magabiztossága van ennek a karakterének, de itt működik. Lovibond viszont egészen más szerepben van, mint Kitty volt. Jó a párosuk, kedvelhetőek a karaktereik, és azt is tudtam díjazni, hogy nem kaptak egymással szerelmi szálat.

Még 4 rész van az évadból - akartok fogadni, hogy a következő részben kifizetődőnek bizonyul a rossz sajtó? Jöhet a 15 perc hírnév effektus.

 

Elkezdtem Dalgliesh utolsó nyomozását is, de azt csak holnap fejezem be, majd akkor mesélek róla. Előzetesen annyit, hogy kb. ugyanazt tudom róla elmondani, amit eddig is.

Vad Buck jégkorszaki kalandjai

A Jégkorszak mesék közül a kedvencem a dinós rész volt, így nem is kérdés, hogy lecsaptam Vad Buck legújabb kalandjaira. Gondoltam, kis nosztalgia és némi humor jól fog jönni a hosszú nap után.

vad_buck.jpgAz első, hogy azért az időkereten tudtam bosszankodni. Visszaléptek párat, és beékeltek egy történetet több rész közé. Itt már megvan a csapat, de még Barack nincs meg. (Nem mintha hiányzott volna...) Az oposszumok önállósítják magukat, visszakeverednek az elveszett világba. Ott aztán megtanulnak a saját lábukra állni, miközben segítenek megvédeni a világot Bucknak egy szó szerint agyas dinótól, aki király akar lenni.

Színes, szórakoztató, harsány. Gyerekként sokkal jobban élveztem volna, de így is elnéztem. A lenti világban bőven van lehetőség, és sikerült megkedveltetnie velem a két oposszumot, pedig ők aztán nem voltak a szívem csücskei. Jópofa mellékszereplők, és mozgalmas történet érkezett. A szereplők végig mozgásban vannak, és jót is tett a mesének, hogy nem enged üres járatokat. Menekülnek, hajóznak, régi sérelmeket emlegetnek fel és viharzanak, vagy éppen nagy tanulságokat vonnak le.

Túl okosnak azonban nem lehet mondani a történetet, de az nem is cél. Érezhetően gyerekmese, ahol az oposszumok ökörködése, vagy az, hogy Zé honnan eregeti a gázt, a poén. Zé különben menő zorilla lány, új szereplő, és így megismertem egy új állatot. Mert mi a zorilla? Csíkos görény. Nem is csodálom, hogy inkább zorillának hívja magát... De azért az ötlet előtt le a kalappal: hogy kell egy mese legmenőbb karakterévé tenni egy görényt, akinek a bűze a fegyvere?

Hogy azért valami olyat is kiemelje, ami tudott zavarni: Orson és a raptorok. Nekem nagyon Zordont és a hiénákat juttatta eszembe. A raptorok meg kísértetiesen hasonlítanak az Így neveld a sárkányod egyik sárkánytípusára... De egyik sem olyasmi, ami miatt nagy bajom lenne a mesével.

A tanulságai meg nagyon Disney kompatibilisek - és mivel a Disney+ égisze alatt fut, ezen nem is érdemes meglepődni. Két fő üzenete van, amit többször is kimondanak és jól a szánkba rágnak: nem a képessége, hanem a bátorsága és a leleményessége teszi a hőst. Valamint, a család kell, te alkotod meg, és akkor is a családod, szeretnek, ha éppen nem vagytok együtt.

A címben nem véletlenül van Buck kiemelve, hiszen az eredeti csapat csak mellékszereplőként tűnik fel. Nem is lehetett volna máshogy, mert azt már tudjuk, hogy velük mi fog később történni és hova vezet az útjuk, míg az elveszett világ és a dinók rejtenek még lehetőségeket.

Ez lesz a végszavam is. Az egésznek a felépítése, Buck új családjának/csapatának megalakítása pont olyam, hogy innen lehessen sorozatként folytatni. Nem lepődnék meg, ha jönni is a Vad Buck mesesorozat...

Újabb Dalgliesh és magyar adaptációk

Egy újabb történetet néztem meg a Dalgliesh sorozatból, ez volt a The Black Tower.

Ami elsőre érdekelt, vajon nyitják-e a világot? Hamar választ kaptam - nem éppen. Nyomozónk megérkezik egy dalgliesh2_1.jpgisten háta mögötti vallásos szeretetotthonféleségbe, és alig mozdulnak ki innen. Maximum a helyi épületek között mozognak: az otthon, a halott pap lakja és a címbéli fekete torony. Egyetlen jelenet van, amikor Dalgliesh bemegy a városba, de ő nem megy ott sehova, csak az egyik szereplőt teszi ki az utcán, akit befuvarozott. Vagyis, még mindig volt egy olyan érzetem, hogy a külcsínen fogják meg a pénzt.

Igaz, az otthon jól nézett ki, és az olyan személyhez kötött dolgok, mint a ruhák, frizura, kis személyes tárgyak hangulatosak. Ha nagyon akarom, valahol értelme is van annak, hogy nem nyitnak szélesebbre: ott a bűnügy, ott nyomoz, mit akarok, hova menjen?

Megvan az a melankólia is, amit szintén megfigyeltem már. Sőt, még rátesznek egy lapáttal. Dalgliesh nem csak adalgliesh1_1.jpg feleségét gyászolja, a gyerekük is meghalt. Bertie Carvel szépen hozza a néma szenvedését, és az úriember modort - messze ő a legszimpatikusabb színész a stábban.

A krimi most jobban tetszett. Jobban lehetett találgatni, ki tette és miért. Sokkal több titok derül ki menet közben, és folyamatosan újraértelmezi a gyanúsítottakat. Ezért is sajnáltam annyira, amikor jött a végjáték és megtudtuk, ki tette és miért. Behoz egy új szálat, egyetlen utalással korábbról - nem szeretem, amikor azért kellene meglepődni egy krimi végén, mert az egyik mellékszereplőnek hirtelen bedobnak egy indítékot és kapunk egy újdonságként ható magyarázatot. Ez sajnos ilyen volt.

4 rész után pedig megvan az ítélet: számomra egyszer nézős krimi. Egy alkalommal leköt, egész szépen meg is csinálták, de az a kis plusz nincs benne.

 

Ezen kívül a hétvégi magyar adaptált sorozatok aktuális részeit néztem meg.

a_mi_kis_falunk_1.jpgA mi kis falunk egy gyengébb résszel jelentkezett a héten. 3 fő szál volt benne, mindegyik azt a félreértéseken és ostobaságból fakadó humort erőltette, amit nem nagyon szeretek.

  • Kati: László beállított a válási papírokért, jött az udvarló, Jani meg féltékenységében lánykérésre szánta rá magát. A szálat zárják, nem jutnak sehova és rossz volt nézni, ahogy össze-vissza habognak, meg rohangásznak. Az egyetlen értelme Laci lebukása - azt majd ragozhatják tovább.
  • A Répák benzint lopnának, de a Sváb beragasztózza a kannát. Nem is folytatom - ez lenne a helyzetkomédia. Hogyan szedjék le a kannát?
  • Anikó meglátja az anyját félreérthető helyzetben, és máris kombinálni kezd, kivel csalja az apját. Ez tipikusana_mi_kis_falunk2.jpg az a konfliktus, amiket a legjobban rühellem: rosszul kommunikálnak, és ebből aztán jönnek a félreértések. Ezt is fogják még ragozni - amit kifejezetten sajnálok.

Egyik szál se az igazi, és most még csak meg se mosolyogtattak.

Viszont, azt elismerem, hogy színészekben erős a sorozat. Bár azért tud fájni a szívem, hogy pl. Döbrös Laura az Aranyélet után Pajkaszeg/rét sose tudom melyik, Anikója. (Bár ő kétlaki, szóval...)

A séf meg a többiek - ezt fogom a legkönnyen leírni, mert ez a sorozat továbbra is nagyon erősen koppintja az orosz eredetit. Nagyon várom, hogy mikor visznek bele a_sef.jpgvalami saját színt, de egyelőre ugyanaz a sztori, mint az orosz volt, csak Budapestre helyezve. Vagyis, a 3. részben sincs semmi új.

Igaz, én bírtam az eredeti sorozatot, és ez is nézeti magát velem. Ez jobban eltalálja a humorom, és ennek is vannak érdekes húzásai a szereposztásban. Most éppen Anger Zsolt (ha már az Aranyélet-nosztalgia felmerült...) ugrott be Viki exét életre kelteni, és még Csonka András karakterét is emésztem, mint a hajós sztorikkal teli tréfagyáros. Most meg volt egy jófej liba - pedig én madárfóbiás vagyok, de ezen jókat mosolyogtam. Ahogy húzogatta a csőrét...

Meg, Viki ruháit is szívesen nézegetem. Az eredetiben is egy nagyon nett nő volt a karakter, itt sem adják alább.

Dalgliesh és a pacsirták

Ma belekezdtem P.D. James nyomozójának, Adam Dalgliesh nyomozásainak legújabb feldolgozásába. A címe egyszerűen csak ennyi: Dalgliesh. A lényeg benne van...

dalgliesh1.jpgKezdjük talán azzal, hogy nem ismeretlen számomra a karakter. Mozgóképen még nem láttam, de regényt már olvastam. Nálam a futottak még kategória: korrekt, de nem annyira meglepő, nem olyan okos, hogy igazán rákattanjak. Ezt az első két epizód után el tudom mondani a sorozatról is.

Összesen 6 rész lesz, és az első 2 egy történetet dolgozott fel. Egy ápolónő egy bemutató közben meghalt - a mesterséges táplálást mutatták be, és nyomorultnak nem tejet, hanem vegyszert, ha jól rémlik, fertőtlenítőt küldtek a gyomrába. Baleset, bizarr öngyilkosság vagy gyilkosság? Mivel a pacsirtákról elnevezett intézetben egy fontos tisztségviselőt műtenének hamarosan, kiküldik Dalgliesh nyomozót és segédjét.

A cselekményben ugyan vannak fordulatok, de nyílegyenes a krimi. Elindulunk, és egyenesen haladunk a végjátékdalgliesh2.jpg felé. Nincs nagy félrevezetés, ha egy nyom előkerül, az vezet majd a következőhöz. Azzal szenvedtem is, hogy ami innen, nekem egyértelmű utalás volt, a nyomozóknak több időt vett igénybe. Amikor a halott nővér könyvkölcsönzéseinél kiderült, hogy náci perekről olvasott, én már azt számolgattam, melyik orvos és nővér mennyi idős, ki lehet más személyazonosság mögött háborús bűnös.

Valahogy az izgalom hiányzott végig. Szép, lassú, kimért.

Plusz, még keveset láttam a nyomozókból, hogy szimpatikusak lehessenek. A segéd nyomozó, Masterson eléggé morog a főnökéről, és azt sem díjaztam az esetében, hogy spontán összefekszik az egyik nővérkével. Olyan tacskónak tűnik - morgós éretlen. Majd kiderül, mennyire jó szakember, itt inkább a zavaró vonásait láttam kidomborodni. Dalgliesh pedig kész úriember, akit tragédia szele leng be. Költő, nemrégen özvegyült meg - figyelmes, alapos. Sejtem, hogy őt meg tudom majd kedvelni, most még kicsit túl sok nekem a melankólia körötte. De Bertie Carvel jó választásnak tűnik a szerepre - jobban, mint Jeremy Irvine a fiatalnak.

Külcsínre is középszint. Amit látunk, korrekt szinte kosztümös. A ruhák, kocsik, a korszak hangulata. Meglátjuk, milyen lesz más helyszíneken, mert most be voltunk zárva a kórházba - azért érdekel, egy nem ennyire zárt helyszínen mit tudnak majd nyújtani.

Összességében kellemes ebéd melletti krimi - nem túl bonyolult, van hangulata, de a körmöm nem rágtam le.

Mrs. Maisel és egy besúgó

Merengtem. Kicsit kezdtem unni, ahogy írok a filmekről és sorozatokról. Eljutottam arra a pontra, hogy gyakran nem is akarok megnézni valamit, de gyorsan mégiscsak benyomom a napi programba, mert kell egy film, egy sorozat, amiről írhatok. Sorozatok esetében meg gyötrődhetek azon, ha egy évadon tekintek végig, egyes jellegtelenebb szériákból alig emlékszem valamire.

Így kipróbálok valami mást. Napló felé közelítem a posztokat. Elmesélem, aznap éppen mit néztem, vagy ha semmit, akkor azt. Mondjuk, evés közben mindig megy mellettem egy sorozatrész, úgyhogy várhatóan valamiről majd minden este tudok mesélni.

Áprilist a The Marvelous Mrs. Maisel 4. évadával kezdtem. Pár napja már nézem, ma az utolsó kettő jutott. Úgy vagyok ezzel a sorozattal, hogy eteti magát velem. Ha elkezdek egy részt, annak a végén már ugrok is a következőre. Még úgy is, hogy úgy jártam ezzel az évaddal, ahogy. Vagyis, hátulról kezdtem, kicsit belenéztem hogyan alakul a végére Midge élete, és elment a kedvem. Valahogy nem tetszett, ahogy Joel vagy éppen hősnőnk szerelmi élete alakul. De ahogy rászántam magam, egy részt elindítottam, már sínen voltunk. Egyszerűen érdekel, mi lesz a szereplőkkel és kivételesen jó humora van ennek a sorozatnak.mrs_maisel.jpg

Ebben az évadban is nagyon bírtam, az utolsó két részben is a stand up jeleneteket. Az egyikben Rose, Miriam anyja hipnotizálva kiáll, és bemutatja, milyen a lánya a színpadon. Az valami zseniális - de tetszett az is, amikor Lenny műsorába néztünk bele, vagy amit Midge kezdett az illegális éjszakai lokállal.

Nem csak a személyes életükre reagálnak, sikerül benne a korszakot is megfogni. Midge éppen akkor próbálja ki azt a sztorit, amikor tudtán kívül egy házasságtörő férj felszedett nője lett, amikor ott van mrs. Kennedy. Ahogy sírva fakad, ahogy a politikus elit feleségek elszomorodnak, abban benne van minden. Igen, volt egy férfi, aki azt a nőt csalta, akiért mindenki más odáig volt.

Miközben kosztümös sorozat, nagyon mai tud lenni, és vannak problémák, amik a mienk is, hiába tűnik úgy, hogy az idő már eltelt közben. A nők helyzete - bár van javulás, azért messze van még az egyenjogúság, amiért Midge kiáll és dolgozik.

Azért is jár a pont az íróknak, ahogy a zsidó témát beemelik. Egyszerre paródia és humorosan mutatják, egyszerre életképszerű is. Mit szenved Joel, hogy az apjának elmondja, merre tart Mei-jel a kapcsolata. (Én különben ellendrukker vagyok, és roppant jól szórakoztam azon, amikor Midge megjegyzéséből tudatosult a nőben, hogy Joellel család is jár, van már két gyereke, akik az ő életének is részei lesznek. Azt az arckifejezést...) De említhetném, amikor a musical kritikát írta Abe.

Jó a sorozat, mert tele van emlékezetes karakterekkel, és jó színészek játsszák őket. Rachel Brosnahan továbbra is bájos, tehetséges és vérbeli komika. De, akit még ki kell emelnem, Marin Hinkle (Rose) és Tony Shalhoub (Abe). Lopták a jeleneteket és sokat nevettem rajtuk.

A külcsín is szuper. Az a sok gyönyörű ruha...

De idő telik, és megvolt a rajongás.

 

Amit ma még elkezdtem: A besúgó. Magyar tartalom az HBO-n.

a_besugo.jpgEgyelőre másfél részen vagyok túl, de ha az írásra kijelölt időm letelik, még a 2. részt végignézem. Még nem győzött meg, de fantáziát látok benne.

A téma szerencsére nekem már csak a történelem könyvekből és A tanúból ismerős. Kommunista rendszer, mindenki besúg mindenkit, bár már közeledünk a rendszerváltás felé, és megjelennek az elégedetlen hangok. Hősünk, Gergő kivételesen jó sakkozó, és végre mehet egyetemre. Csak éppen az öccse súlyos beteg, és az állam csak akkor biztosítja a gyógyszerét, ha Gergő beépül egy kollégiumi társa, Száva körébe és jelent róla.

Azok a pontok tetszettek benne, amiket a mára át tudok értelmezni. Tanórán, amikor arról beszélnek, hogy miért kompország Magyarország. Vagy, Száva beszéde, amit nagyon könnyen a mai politikai helyzetre is át tudunk értelmezni. Én bírom, amikor történelmi filmet, ok, most sorozatot nézek, de megtalálom a pontjait, ami a máról mond el dolgokat.

Roppant nagy az odafigyelés, hogy látszatra megjelenítsék a szocialista realizmust. Az a sok régi, leharcolt szoci kocsi... De a tipikus szocialista épületeket is mondhatnám, amiket előszeretettel vágnak be. Itt megjegyezném, hogy lehetne változatosabban, mert 5 épületből 4 ugyanaz. De a zenék, a ruházkodás is mind koridéző. Érezni a beletett munkát.

A pénzt meg azon is, hogy milyen színészek kaptak szerepeket benne. Hogy csak a két legismertebb kiemeljem: Thuróczy Szabolcs játssza a tartótisztet, míg Mácsai Pál a Kossuth-díjas írót, akinek a lánya a célszeméllyel jár. Ismertem fel mást is, Gergő szobatársa pl. A tanár egyik diákja.

Egyelőre még nincsenek kedvenc szereplőim. Gergő olyan kis szerencsétlennek tűnik, bár a második részben villant olyasmit, hogy mégsem lesz ő annyira elveszett. Száva nézeteivel tudok azonosulni, de magánemberként nem szívlelem. Ahogy Katával bánik... Éppen csak a bunkó nincs a kezében, hogy behúzza a barlangba.

Az alapokat lerakták, építik a szereplőket és a kor hangulata látványban megvan. Majd várom, merre tovább.

Idő vége, 22:00, szóval, búcsúzom.

Pieces of Her

(limitált sorozat)

Családi titkos, nyomozós, múlt felszínre kerülős.

Andrea az anyjával ebédelt, amikor váratlan dolog történt. Az étterembe bejött egy fiatalember, lövöldözni kezdett és egy ponton Andrea került a célkeresztjébe. Az anyja áll elé, és végez a férfival. A sajtó felkapja az ügyet, de valami más is történik. Az anyjára támadnak éjjel, Andrea leüti a támadót. Majd Laura elküldi a lányát, meneküljön pieces_of_her.jpg– és Andrea nem érti, mitől félti az anyja vagy mi folyik körötte. Elkezdi az anyja életének nyomait összerakni, és egyre inkább rádöbben, hogy Laura valaki teljesen más, mint aminek gondolta. A neve sem a sajátja, és egy gazdag család lánya. A múltban kemény dolgokon ment át, és még mindig sok a családi titok, amiről eddig semmit nem tudott az egyetlen gyerekeként sem. Miközben Laura is ténykedni kezd, hogy a lányát biztonságban tartsa, Andrea egyre több mindent kiderít.

Kezdjük talán azzal, hogy a történet alapja egy Karin Slaughter regény. Magyarul is megjelent, olvastam is, mi több, még szerettem is. Így most értetlenül az előtt, hogy miért is nem vagyok kibékülve a belőle készült sorozattal.

Az egyik talán, hogy a regényben kedveltem Jane/Laura karakterét. A sorozatban viszont se a jelenbéli, se a múltbéli énje nem volt számomra szimpatikus. Ahogy néztem a sorozatot, két dolog ötlött fel bennem: hogy milyen borzalmas ötlet volt minden előzetes információ nélkül elküldi a lányát. Minden konfliktus megelőzhető lett volna, ha kicsit többet mond neki. Így alapból elvesztette Andrea bizalmát és futották a fölösleges köröket meg elbeszéltek egymás mellett. A másik, hogy mennyire rühellem, amikor valaki nem fizet meg a bűneiért. A sorozat végére abszolút úgy éreztem, hogy ő is megérdemelné, hogy kapjon egy cellát a börtönben.

Gondom volt azzal is, hogy Bella Heathcote nagyon ellenszenvessé tette számomra Andy alakját. Elvileg 30 éves felnőtt nő, de gyerekes és a színészi játék erre rátesz nem egy lapáttal. Arról már nem is beszélve, hogy mennyire nem szerettem, ahogy ábrázolták a sorozatban. Tudom, divat a lenőtt hajfestés, de komolyan ez tetszik valakinek? Amikor a szőke tincsek alatt sötétlik a haja? Szerintem simán igénytelen. Próbáltam volna a történetre figyelni, összerakni a darabokat a szereplőkkel, de rendszeresen jöttek olyan beállások és képek, amelyek kizökkentettek. Amikor pl. a régi házvezetőnő megdicséri Andy-t az anyjának, nekem meg az jutott eszembe, hogy a nyomába sem ér annak, amilyen Jane volt fiatalabb korában is.

A múlt volt, ami sokkal jobban le tudott kötni. Izgalmasabb történet, érdekesebb karakterek. Bár Toni Collette szerintem remek színésznő, sokkal jobb volt Jane figurája, amíg Jessica Barden játszotta a fiatal éveiben. A Kelet többször is eszembe jutott, az is nagyon le tudott kötni, itt is érdekesebb volt a majdnem terrorista csoportba oltott családi dráma története, mint Andrea nyomozása később.

Talán ez az egyik, ami miatt annyira nem esett jól ez a sorozat. A jelenben játszódó történetszál mozgalmas, vannak fordulatok, de a nagyját teljesen feleslegesnek éreztem és nincs is olyan vége, amit megnyugtatónak mondanék. Sok fölösleges kör, meg valahogy össze se áll rendesen.

Thriller, a színészeknek kellene eladni. Nem látványelemet kell várni, nincs is benne. Collette igyekszik, Heathcote nagyon nem tetszett. Mivel ők vannak a középpontban, az is lehúzta nekem, hogy az egyiknek a szerepe, a másiknak meg már a megjelenése se tetszett.

Nem is keresek több indokot, simán maradok annál, hogy érdemesebb a könyvet elolvasni.

 

5/3 az egy dolog, hogy irritált a lányt játszó színésznő. Az is, hogy a regényből nagyon ismerős a sztori. De a vége se tetszett.

süti beállítások módosítása
Mobil