Minden napra egy film

Minden napra egy film

A versenyző

2021. június 24. - BBerni86

Biciklis, versenyes, doppingos, karrierért küzdő.

Domonique Chabol élete a kerékpározás. Jó 20 éve sikeres versenyző is, az egyik legjobb segédember a világon. Fiatalabb azonban ő sem lesz már, és kezd aggódni a jövője miatt. Ugyan a csapat vezérbiciklise kedveli, de a férfi nem lehet biztos benne, hogy jövőre is meglesz még a szerződése. Valósággal bele is törik, amikor a menedzser közli, hogy már az idei Tour de France-on sem számítanak rá. Dom a csapat egyik helyes, fiatala_versenyzo.jpg orvosnőjével vigasztalódik. Ám az egyik biciklis megbetegedése miatt mégis lesz egy hely a csapatban: Dom beleveti magát, még az apja temetését is képes lenne kihagyni. A korszakban a dopping mindennapos, Dom sem kivétel, noha Lynn is figyelmezteti az EPO veszélyeire. Dom életében először többet akar, mint nyeréshez segíteni a csapattársát: a sárga pólót.

Fesztiválfilm, és nem is az volt a célja, hogy szórakoztassák a nézőt. Ha valaki olyan bicikli sportos filmet akar nézni, amiben van romantika, kaland és szórakoztató film, még mindig inkább a Hegyek poklát érdemes előkeresni. Aki kicsit a sport mögé látna, és a drámát keresi, üdv A versenyző előtt!

Bár olvastam thrillert, memoárt is a biciklis sporttal kapcsolatban, eddig nehezen képzeltem el, miért voltak/vannak arra kényszerítve a sportolók, hogy doppingot használjanak. Itt viszont látványosan megmutatják. A csapatban van egy fiatal, aki tiszta akar maradni. Az első nap remekül is teljesít – de a többiek a következő nap is ugyanúgy folytatják, doppinggal. Ő viszont fárad. Ördögi kör: tisztán, hiába tehetséges és jó sportoló, nincs esélye. Aki érvényesülni akar, doppingol vagy veszít. Pedig, ha senki nem szerezne, lehetne tiszta is a verseny. Ez szépen benne van.

De ennél jobban az, ahogy a kiöregedő Dom jövőjét egyszerűen elveszik. Ahogy küzd végig. A megszállottsága, ami viszi előre. Ez nem csak sport, üzlet is és a film jól bemutatja, ahogy ez a kettő ütközik.

Nem egyszer szenvedtem azon is, hogy mennyire igazságtalannak tűnik, ahogy van egy kiemelt kerékpáros, és a csapatot köré építik, hogy az ő nyerési esélyeit növeljék. Valahol röhejes is, mit meg nem tesznek neki verseny közben és civilben is. Altatják, tartják a biciklijét, amíg vizel meg hasonlók. Megint az üzlet és a sport összecsapását láttam meg benne. Nem a legjobb biciklis nyer, hanem akinek a legjobb a csapata. A győzelem meg üzlet és így máris nem a sportról szól a sport.

Vagyis, a kerékpározás kapcsán elég komoly témákat dob be. A doppingtól kezdve a sport elüzletiesedésén át az egyéni megszállottságig.

A karakterek elég színesek lettek, és oda is figyeltek arra, hogy a legtöbben többek legyenek egy-egy vonásnál. A bajnok, akinek gyötrő rémálmai és pánikrohamai vannak. Az egykori kerékpáros, aki mindent feladott és elvesztett, mégis, továbbra is itt van és mániásan próbál részt venni valahogy ebben a világban. Maga Dom, akinek teljesen a kerékpárról szól az élete.

Talán azért is nem szerettem a film végét, mert Dom megkapja az esélyt, hogy kilépjen az ördögi körből. Egy ponton úgy tűnik, meg is tudja tenni. De a végén azt látjuk, hogy marad az őrület és nem változik semmi. Valahogy elkeserítő. Még akkor is, ha Dom nagyon is esendő karakter, nem egy hős. Talán végzetszerű is, hogy nem tud kitörni innen.

Amit egy ilyen filmbe lehetett, bele is tettek. A versenyek, a hotelszobák és edzések. Nem látványfilm, de hangulatos és korrekt.

 

A versenyző – 5/3,5 a drámát, a főhőse küzdelmét és tragédiáját, a sportot megfogja. De a végét nem bírtam.

THE RACER Trailer (2020) Louis Talpe, Matteo Simoni Comedy, Drama Movie - YouTube

Ördögi játszmák

1. évad

Bankáros, összeesküvős, hatalmi harcos, nyomozó.

Massimo Ruggero valósággal menekült otthonról, az olasz kisvárosból, ahol az apjában való csalódás egy szégyenbélyeg kísértette. Londonba ment, dolgozott, míg iskolába járt. A pénzügyekhez nagyon értő fiatalemberre a bankszakma ásza, Dominic Morgan figyelt fel. Pár éven belül Massimo már sikerember, a bank egyik legjobbja, aki nagyon meg akarja kapni a kinevezést is, de valamiért mindig elgáncsolják. Ez indítja el arra, hogy alaposabban utánanézzen a bank ügyleteinek és Dominic ügyeinek. Egy elszánt újságírónővel kiegészülve döbbenten jön rá, hogy Dominic nem kisebb célt tűzött ki maga elé, mint az euró megdöntése és egy csomó pénz keresése közben. Massimo kész visszavágni, a csapata segíti, de Dominic nem véletlenül volt a mentora. Tudja, hol vannak a férfi gyenge pontjai.ordogi_jatszmak.jpg

A pénzügyi thrillerek nem éppen arról híresek, hogy könnyen fogyaszthatóak. Még a filmek közül is azokat szoktuk kiemelni, amelyeket civilként is meg lehetett érteni, és törekedtek arra a készítők, hogy elmagyarázzák a dolgokat. Ilyen szempontból a Devils nem muzsikál rosszul.

Ugyan van tényleges nyomozás is a filmben, pl. egy letét fedezetéül szolgáló atomerőművet személyesen mennek el megnézni, és nagyban megy a játszma azzal is, ki mikor és kinek mit mond el, de az igazi lényeg csak részvényekben és árfolyamokban látszik. Visszatérő elem, hogy shortolnak. Arra nem vállalkoznék, hogy itt beavassak bárkit is ennek a rejtelmeibe, de a sorozatban elmagyarázzák mi ez, és amíg benne vagyunk a világába, érthető is.

Az valahol még el is gondolkoztató, hogy mennyire lehet a világ történései mögött ilyen és hasonló machinációk? A sorozatnak van egy végigvitt gondolata arról, hogy a modern világban a bankárok váltak az istenekké. Az egészet rá lehetne húzni arra, hogyan bizonyosodik be ennek a mondásnak az igazsága. Pénzzel és a tőzsdén itt szó szerint bármit meg lehet tenni: háború kirobbantástól kezdve gyilkosságig mindent.

A magánéleti szálak és átívelések, amelyek nem igazán működtek. Ahogy behozzák egy pillanatra Massimo elhidegült nejét. Ahogy Dominic és Massimo a nagy barátság ellenére pillanatok alatt egymás torkának esik. Nina egész karaktere. A nagy egészhez kellenek ezek a mozzanatok, csak éppen a legtöbb nincs alapozva. Nina – aki elvileg folyamatosan haragszik a férjére, mert őt okolja azért, hogy a fiúk katonának állt és meghalt a fronton. Mégis, olyan kemény egységfrontot alkotnak, amibe az is simán belefér, hogy Nina egy alkalommal felszedi a szinte fia korabeli Massimót. (Az a viszony roppantul megfeküdte a gyomrom. Semmi funkciója, csak mindkét karaktert leépíti – miért is? Hogy Dominic egyetlen éles mondattal odavághassa egy feszült pillanatba, hogy tudja?) A megcsalások és megbocsátások, ahogy Massimo exe lecsúszik addig, hogy magát árulja. A legtöbbnek nincs értelme, és nem indokolja őket a karakterek személyisége. Ez az, ami zavart a sorozatban.

A végére eljutunk oda, hogy a szimpatikusnak induló szereplők is kezdenek pokolivá válni. Itt csak bűnös van és még bűnösebb. Nagyon nem is hagyott jó érzést maga után az egész sorozat, és a cinikus befejezés sem.

A szereposztás miatt sem fogok emlékezni rá. Patrick Dempsey nagyon sorozatarc lett, pedig nem is sokat szerepel. Alessandro Borghi a kiemelt karakter, a fiatal és jelen Massimo különbségeit szépen meg is fogja, de a végét nem hittem el. Hiába húzza alá a narráció is.

Voltak érdekes szálak és megoldások, de nem kedveltem meg a sorozatot.

 

Ördögi játszmák – 5/3,5 vannak érdekes részei, a banki ügyeletek is érthetőek, ám rossz szájízt hagyott hátra.

Devils | Official Trailer | Sky Atlantic - YouTube

Idézzünk!

(Befektető kell a cégnek, de pont a termék, az igaz szerelem nem érdekes a férfinak.)

  • A barátnője?
  • Bocs! Egy pillanat, jó? (A lányra csukja a kocsi ajtaját, majd folytatja a beszélgetést Rebeccával.) Eszkort.
  • Adjon DNS-mintát, találok olyat, aki nem színlel szerelmet pénzért!
  • Nem ezért fizetem őt.
  • Nem keresi a szerelmet?
  • Ha szeretsz, megnyílsz, és megbántanak. (The One)

 

(Vivian halálos sérülést készül okozni Malcolmnak, hogy aztán megmenthesse Martin előtt, aki az egész ötletet nagyon nem díjazza.)

  • Ő a fiam.
  • És az én betegem.
  • Ha meghal, nem foglak megölni. Nem, fájdalomban fogsz élni, gyötrelemben... olyan módokon, amiket el sem tudsz képzelni.
  • Milyen ördögi.
  • Nem vagyok ördög, Vivian. De megmutatom, milyen a pokol. (Prodigal Son)

 

Tehát holnap indulunk. És ahogy megkezdjük utunkat, arra a világra gondolok, amelyet magunk mögött hagyunk. Hogy láttam belőle a legjobbat és a legrosszabbat, és hogy, nekünk is lesznek rossz napjaink. Ez elkerülhetetlen. Semmit sem tehetek ellene. De azt is tudom, hogy győzedelmeskedni fogtok. A legjobbjaink tovább élnek. Hogy érdemes megmenteni az emberi fajt. (Voyagers)

 

Öltözz fel, és ne húzd az időt! Ha süketnek vagy hülyének tettedet magad, akkor is el fogsz venni! (A mi kis falunk)

 

  • Az unokaöcsém vagy. Ha valami, Isten ments, történne velem, ez itt mind a tiéd lenne. Szóval, jogod van tudni, hogy mi is a helyzet. Te is tudod, hogy Jimmynek Moorenak a Paradicsomra fáj a foga már ezer éve, ugye?
  • Igen.
  • És hát tegnap este meg akarta venni a forgatókönyvet.
  • Mennyiért?
  • Sokat ajánlott.
  • Mennyi az a sok?
  • Egymillió dollár.
  • Egymillió! És mit mondtál?
  • Szerinted mit mondtál?
  • Úgy gondolom, hogy igent.
  • Nemet mondtam.
  • Mi, hülyéskedsz? Egymillió dollárra?
  • Walther, mik lennénk az álmaink nélkül?
  • Gazdagok! (A nagy visszatérők)

 

(Szerelem törvényen kívüliek között.)

  • Indulnék, szóval ha akarsz valamit, akkor ki vele!
  • Elárultalak. Megöltelek. A húgomat választottam helyetted, de így sem sikerült ellöknöm téged! Mazochista vagy önutáló vagy? Vajon melyik?
  • Idegesítő és kiszámíthatatlan vagy, és igen, megpróbáltál megölni. De nem tehetek arról, hogy kit szeretek. Túlélők vagyunk. Árvák, akik egyedül bolyongtak a világban, de valamiképp mégis egymásra találtunk. A puszta érzéseink egymás iránt visszahozták a közös emlékeinket. Ez valódi, Alice! (Batwoman)

 

(Claire rádöbben, hogy a beszéd, ami erőt adott neki az egyetemhez többek között, hazugság volt. A politikusnak azonban erre is van egy története.)

  • Dühös rám. A kis Evvie miatt.
  • Nos, Evvie ösztönzött engem. Évekig erőt merítettem belőle. És az egész kitaláció volt.
  • A kitalált életek valós életeket menthetnek. Néhány éve a szenátusban is elmondtam ezt a történetet. Egy szavazattal átment a törvénytervezetem. Az a hazugság fogyatékkal élők millióinak segített. Nagyon büszke vagyok rá. (The Good Doctor)

 

(Az ikrek a kánikulában is ragaszkodnak az öltönyükhöz, nem is győznek fuldokolni a melegben. A rendőrfőnök nem is állja meg szó nélkül.)

Fennmarad a zakó, mi, fiúk? Első a stílus, aztán a kényelem. Szép. (Trese)

 

(Sarah rosszul viseli, hogy Bishop foglyul ejtette, és az Ava klón sem emel a hangulatán.)

  • Az átalakulás kemény lehet. Bishop megmentette az életed.
  • Semmit nem akarok tőle. Engedj el!
  • Hogy van a betegünk ma reggel, Ava nővér?
  • Dühös, és azt számolja, hányféleképpen tud megölni.
  • Ismét a régi önmaga. (Legends of Tomorrow)

 

  • Az a legrosszabb, hogy nincs meg a kulcskártya.
  • Ja. (Megmutatja az elemelt kártyát.)
  • Tudnom kellett volna.
  • De találnunk kell egy másik utat az irodájához.
  • Már találtam is. Szolgálati lépcső.
  • Hányadikon is van az irodája?
  • 43. emelet. (A társa nem is kicsit néz rá kérdőn és megfedően.) Na, látod, ez az arckifejezés... ez nem segít. (The Equalizer)

Egy évem Salingerrel

Asszisztensi munkába beletanuló, saját utat kereső, irodalmi.

Joanna mindig arról álmodott, hogy író lesz belőle. Irodalmat tanult az egyetemen, pár verse egy pályázaton nyert és meg is jelenhetett. Az egyetem azonban nem tűnik elégnek, ennél többet akar. Így amikor egy barátnőjét meglátogatja New Yorkban, merész döntést hoz. Otthagyja az egyetemet, a barátját és állást szerez egy irodalmiegy_evem_salingerrel.jpg ügynökségnél. Margaret asszisztense lesz, aki J.D. Salinger ügynöke. A neves író teljes elvonultságban él, de most újra kiadatná egy korábban megjelent munkáját. Joanna egyre jobban beletanul a szakmába, közben egyre jobban felméri, hogy mit akar a saját életével kezdeni. Mely kapcsolatokat érdemes megtartania és elengednie, milyen karriert szeretne.

A cím hangzatos, és az irodalomra fogékonyaknak beakad. Salinger, Zabhegyező – modern klasszikus. Ez a szerző volt annyira titokzatos, hogy érdekelje is az embert az alakja. Csak éppen hamar rá kell jönni, hogy nem éppen helytálló, bár frappáns ez a cím.

Salinger ugyanis nincs jelen a történetben! Joanna ritkán, egy-egy szót beszélhet vele telefonon és ennyi. Az egyetlen jelenet, amikor jelen van és köszön a lánynak, akkor is úgy veszik, hogy ne lássuk. Őrzi a film is a rejtélyét, ahogy az életben tette az író. Csak éppen így nem helytálló, hogy ez az év Salingerrel zajlik. Persze, az Egy évem Salinger ügynökével, ami sokkal jobban kifejezi, mi is ez a film, nem olyan hangzatos.

A címen kimorogtam magam, akkor folytatom a cselekménnyel. Joanna nem lett érdekes karakter. Egy álmodozó lány, aki most szembesül azzal, hogy az álmai és a hétköznapok nem feltétlenül férnek össze. A munka mellett nehéz a szenvedélyére (az írás) időt találnia, és a párkapcsolat sem éppen könnyű menet. Mondjuk, már kezdetektől nem értettem, miért költözik össze Donnal. Douglas Booth játssza, még ezzel a rémes szakállal is helyes, de a személyisége önmagában nem vonzó. Nem is igazán tetszett a történet zárása, ahogy az életbéli folytatásért sem vagyok oda. A történet ugyanis egy regényből készült, amiben az igazi Joanna mesélte el az évét az ügynökségen. Mi is a jó szó? Hogy menekül az ügynökségről, mert igazi és saját jogú író akar lenni, nem másik történeteivel akar házalni. Erre miről írt könyvet? Arról az egy évről, amit ott dolgozott. Ironikus?

Nincs igazi konfliktus a filmen, és olyan csendesen folynak csak a dolgok. Leginkább azt láttam benne, hogy a monoton hétköznapokba könnyű beleilleszkedni, és aki ennél többet akar, annak több erőfeszítést kell tennie. Közel vagyok ahhoz, hogy az unalmas jelzőt is ide aggassam. Adják magukat a dolgok, minden alakul szinte magától, és Joanna sodródik az eseményekkel. A végén hoz két döntést, a magánéletében és a szakmai életében is megszakítja a rutint valami többért, de az már nem derül ki, sikerrel jár-e.

Ami érdekes volt a filmben és némileg le tudott kötni, az az iroda élete. Az olyan kis apróságok, mint ahogy Margaret, Joanna főnöke irtózik a számítógépektől. Ahogy az eladhatóságnak vannak alárendelve a szerzők és a munkáik. Még az is, micsoda tojástáncot kellett járni Salinger körül.

A külcsín nem olyasmi, amit ebben a filmben ki lehetne emelni.

A színészek között akadnak már izgalmasabbak. Sigourney Weaver profin hozza a szerepét, ahogy Margaret Qualley is hihetően hozza a naivát, ami azért unalmas szerep is egyben, valljuk be.

Sokkal többet vártam ettől a filmtől. Untam, annyira… semmilyen.

 

Egy évem Salingerrel – 5/3 bár van pár érdekes eleme és egy-egy karakter is működik, olyan semmilyen, érdektelen.

MY SALINGER YEAR Trailer (2020) Margaret Qualley, Sigourney Weaver Movie - YouTube

5 film, amit látnod kell

Háború alatt és után

f5_100.jpg5: A nevek dala – Dovidl már gyerekként kimagasló hegedűjátékos. Az apja két okból is szeretné, ha a fiú Londonban tanulhatna: ott jobb a képzés, valamint nagyobb a biztonság. Otthon erősödik a náci befolyás, és a zsidó család érzi a közeledő bajt. Dovidl így családja egyedüli túlélője lesz, szép reményű zenész, míg nem szembesül azzal, mi történt a II. VH alatt a családjával. Évekkel később mostohabátyja nyomozza ki a történetét.f4_4.png

4: Apró mesék – Hankó háború veterán, aki véletlenül jön rá, mennyire hálásak a rokonok, ha valaki a meghalt rokonukról valami szépet mesél nekik. Így ugyanazt a történetet adja el újra és újra, csal. Amikor lebukik, menekülnie kell, egy erdőben a háborús özvegy Judit és fia mellett lel menedékre. Nekik is előadja a mesét, és lassan beleszeret az asszonyba. Nem sejtheti, hogy a férj és háborús bűnei visszatérnek.

f3_131.jpg3: Ryan közlegény megmentése – egy anyának ugyanazon a napon megy ki három értesítő a fiai halálról. A hadügy úgy gondolja, az egyetlen megmaradt fiát, Ryan közlegényt hazahozzák. John H. Miller és emberei kapják a küldetést, akik a háború poklán át tartanak a fiatalember felé. Sok veszteség, sok pokoli csata után a fiatalemberrel is szembe kell nézniük, aki nem hajlandó félbehagyni a megkezdett küldetését.

2: Dunkirk – a nácik elsöprik az angol sereget. A megmaradtf2_6.jpeg egységek Dunkirk felé vonulnak vissza, és mindenki tudja, hogy amint a németek beérik őket, vérfürdő lesz. Az angolok kénytelenek valamit kitalálni, és a civil lakosághoz fordulnak: akinek van f1_135.jpghajója és tud menni segíteni, menjen és mentse a katonákat! A film egy ilyen család, a parton rekedt pár katona és a légi támogatást nyújtó egy pilóta történetét meséli el.

1: 1917 – a Hindenburg-vonalnál nagy támadás készül. Azonban olyan hírek jönnek, melyek után biztos, hogy a kivezényelt ezred a halálba tartana. Két fiatalember kapja a feladatot, hogy vigyék ki az ezredesnek a visszavonulási parancsot és így megmentsék az embereket – köztük Blake őrvezető bátyját, aki abban az ezredben hadnagy. Az idő egyre fogy, ők pedig kénytelenek újra szembesülni a háború ezer rémségével: mind a fronton, mind a háttérországban.

A nagy visszatérők

Filmforgatós, csaláson dolgozó, új esélyt megragadó.

Max Barber producer, de szerencséje a filmekkel nincs. Minden lehetőséget megragad az anyagiak megszerzésére, de az általa gyártott szemetet senki nem nézi, leginkább csak tüntetnek a filmjei ellen. A legutóbbi bukás az életét is veszélyezteti: egy kétes alaktól kért kölcsönt, aki minden centet vissza akar kapni. A megoldás a_nagy_visszaterok.pngaz lenne, ha eladná az egyetlen nála levő igazán jó forgatókönyvet, a Paradicsomot. Üzlettársa, egyben unokaöccse sürgetésére már majdnem meg is teszi, amikor a másik producer sztárja forgatás közben, egy balesetben meghal. Max innen vesz ötletet: elkezd egy álfilmet forgatni, halálos balesetbe segíti a sztárját és a biztosításból megmenti magát. Az öngyilkosságra készülő, öregek otthonában senyvedő egykori western sztár, Duke Montana nyeregbe ül a kedvéért – Max pedig nagyon próbálja megölni a forgatáson, de nem számított arra, hogy Duke túlélő típus.

A kulisszák mögé belesős filmeket mindig is szerettem. Részben ez is az, szépen leforgatnak a cselekmény alatt egy westernt, miközben komédia is. Eltalálták a kettő közt az arányt, nagyon jókat tudtam végig mosolyogni.

Azért hamar hozzá is teszem, ez inkább komédia. Látjuk pár jelenet forgatását. Lejön, mi egy producer dolga és a rendező ténykedésére is lesz némi rálátásunk. De a fő témát adó események a komédiához tartoznak. Max hogyan próbál halálos baleseteket előidézni, melynek általában két kimenetele lesz: Duke valami menő húzással forgat egy jó jelenetet, Max meg szenved valamiképpen. (Egy példát hozok is: a bika bevadul a vörösre, és Max vörös kalapot akar Duke-ra erőltetni. Az végül egy gyereken köt ki, akit Duke látványosan megment, majd megfékezi a bikát. Befut viszont a vörös stábos kocsi, pont Max mögött áll meg és a bika átgázol Maxen…)

Abszolút elszórakoztatott az is, hogy Max mit talál ki, és Duke hogyan oldja meg a helyzetet. Pláne, hogy csak a maffiózó befektető tudja Max igazi célját, és a stáb teljesen meg van vezetve. Annak is megvolt a maga humora, amikor Duke nagyban hálálkodik neki, míg ő éppen a halálát készíti elő.

Kinézetre ötvözi a retrót és a mai filmes eszköztárat. Amilyen jelenetek születnek, maga a készülő western azt a korszakot idézi meg, amikor a film játszódik. John Wayne fénykorát, ha már a western a téma. Viszont, amikor készülnek a jelenetek, amit mi látunk és nem a felvétel, az mai minőség. Még arra is figyeltek, hogy olyasmiket csináljon Duke, ami nem teljesen hihetetlen egy korabeli férfitól. Ha a bikás jelenetnél maradunk, nem leüti az állatot, mint láttam már más filmben, hanem elé áll és olyan szigorúan néz rá, hogy az állat megjuhászodik előtte.

Szinte kedvet kaptam valami régi westernt előszedni és maradni ebben a hangulatban. Az olyan kis utalásokat is bírtam, mint pl. a film nagy bemutatóját, ahova Duke lóháton érkezik és ellovagol a naplementében. Ha már a filmben forgatott film nem úgy ért véget, Duke így megkapta a klasszikus western véget…

Robert de Niro alakításában nagyon bírtam ezt a sunyi kis producert. Amilyen élvezettel ármánykodott meg gyűjtötte a baleseteket… Tommy Lee Jones acélos nézése is a helyén, ha az arcán azért durván látszik is a kora. Morgan Freeman kap kevesebb szerepet, de ezt igazából de Niro adta el.

Tudom, a kritikusok nem szerették, én ellenben jól szórakoztam rajta.

 

A nagy visszatérők – 5/4 láttam már hasonlót, és nagyon éreztem előre, mi lesz a vége, de attól még szórakoztat.

THE COMEBACK TRAIL Trailer (2020) Robert De Niro, Morgan Freeman, Tommy Lee Jones Movie - YouTube

Voyagers

Űrutazós, elszabaduló indulatos, harcos, közösséges.

A Föld napjai meg vannak számlálva. A tudomány nem képes a jelenlegi lakosságot megmenteni, de van egy terv, hogy az emberiség túlélje. A kolonizálás: csakhogy a legközelebbi lakható bolygóra közel 100 évet kell utazni. Így voyagers.jpgmesterséges megtermékenyítéssel a legkiválóbbak gyermekeit hozzák létre, akiket elzárva, az űrutazásra nevelve oktatnak. A gyerekekkel foglalkozó Richard nem is tud tőlük elszakadni, így vállalja, hogy velük tart. Ez 4 év nyereséget is jelent, annyival korábban indulhatnak. 10 évvel később a fiatalok rájönnek, hogy Richard mennyi mindent rejtett el előlük. Leállnak a gyógyszerekkel, és az érzelmek, érzékek lassan átveszik az uralmat. Richard halála után egyre jobban elvadulnak a dolgok, és a kevés józan fiatalnak, köztük Chrisnek és Selának kell leállítania Zacet, mielőtt az egész hajó elpusztulna a hatalomvágy és kitalált űrlény miatt.

Annak a példája, amikor szeretem, hogy egy filmben több zsánert sikerül ügyesen ötvözni. Ugyan mindegyikre tudok mondani egy olyan filmet/történetet minimum, amiben ugyanez volt, de szépen összerakták, működött és nem volt déjá vu érzetem sem.

A sci-fi alapja sok-sok történetből ismerős lehet. Egy új bolygóra indulnak a kiválasztottak. Ott az űrhajó, egy ismeretlen űrlény miatti fenyegetettség, és a bezártság, a jövőjük reménytelensége is. Tudományosan semmi nincs benne, és egyes dolgok bután is néznek ki. Mint Richard halála, ami a film vége ismeretében nem magyarázza, mit láttunk. De az is, ahogy Zac nagyon lazán tönkreteszi a hajó ajtajainak jelentős részét, vagy ahogy Chris visszalebeg majd a semmiből. De nem kell tudományos alapokat keresni, ez csak a háttér, ami a film lényegét rejti.

Ami számomra a csoporton belüli folyamatok voltak. Duplán is. Egyrészt, a gyógyszerek elhagyásával a fiatalok először szembesülnek az érzelmeikkel és szenvedélyekkel. A szexualitás, az erőszak, a féltékenység, minden rájuk szakad, és nagyon másként reagálnak rá. Ugyanez vezet majd el oda, hogy a társas szabályokat is elkezdik felülírni és megszegni. A Legyek Ura, csak idősebb és vegyes nemű tagokkal. Ahogy csoportokra oszlanak, ahogy vetélkednek. Az, ahogy Zac diktatúrát épít. Mintha csak az Állatfarm lett volna a kedvenc könyve, nagyon szépen, pontonként hoz létre egy félelemre és hatalomra épülő, erőszakos és esztelen rendszert. Igen, minden gyorsítva van: a rendszer kiépülése, majd egy jobb megtalálása is. Hiteltelenebb ebben a formában, de az üzenet átjött így is.

Van benne kis akció is, hiszen a fiatalok háborúba is kezdenek egymással, amint megtalálják az elrejtett fegyvereket. Ugyan kétlem, hogy egy űrhajóban ilyen gond nélkül lehetne lövöldözni, de nem is ez volt a lényeg. Az, ahogy eljutnak oda, hogy egymásra lőjenek. Ahogy Zac még a salemi boszorkánypereket is újrázza, csak itt megszálló űrlénnyel.

Van benne romantikus szál is, de szerencsére nagyon visszafogottan. Az érzelmeik bekapcsolásával Zac és Chris is ugyanabba a lányba szeret bele. Már az alapozza a viszályt, hogy Sela hogyan reagál a két fiú közeledésére. A taszítás, féltékenység vonal jobban átjött, a tényleges szerelmes elnagyolt és hirtelen, de kellett a filmbe ellenpéldának.

Látványra korrekt, de nem vitték túlzásba. A belső terek nem tűnnek űrhajó belsőnek, cserébe több ismerős színész bekerült a stábba. Depp és Sheridan a legismertebbek.

A kritikusok nem nagyon szerették, nekem jobban feküdt. Nem kell túl komolyan venni, szórakoztató is, és eladta a csoportdinamika nekem.

 

Voyagers – 5/4 miközben hagyományos szerelmi szálat kever sci-fi környezettel, pszichésen is érdekes.

Voyagers (2021 Movie) Official Trailer – Tye Sheridan, Lily-Rose Depp - YouTube

A mi kis falunk

5. évad

Vidéki, ügyeskedő, közösséges.

Pajkaszeg élete kisebb-nagyobb eseményeket leszámítva ugyanabban a mederben halad tovább. Erika gyermeket vár, biztonsági okokból egy időre kórházba is kell mennie. Így a polgármester kénytelen rájönni, hogy valaki kell a hivatalba, aki tényleg intézi az ügyeket. Laci ugyan nagyon szeretné a posztot, de mindenki tudja, hogy alkalmatlan rá. Viki lenne a megfelelő, de együtt tudnak dolgozni Károllyal? Majd indulhat a vetélkedés, dea_mi_kis_falunk_1.jpg mi legyen a születendő ikrek neve, kik legyenek a keresztszülők és megint téma lesz az Erika – Gyuri esküvő is. Jani küzd a templomért: legyen szó könnyező Máriáról vagy rekord hosszúságú miséről, mindenre kész a fennmaradásért. Érkezik látogatóba tévés séf, akit felkérnek lecsófőző verseny bírójának, le akarnak húzni autójavítással és aki felfigyel Tecára. Lesz gond pályázatokkal, vizsgákkal, felügyelő tisztekkel.

4 évadon át ez a sorozat volt a kóma sorozatom. Vagyis, mindig akkor néztem az aktuális részt, amikor annyira fáradt voltam, hogy a szemem alig bírtam nyitva tartani. Akkor annyira nem dolgozott az agyam, hogy nem húztam fel magam olyasmiken, amin különben igen.

Most viszont kezdem megérteni, mi ennek a sorozatnak titka. Már előléptettem kaja melletti sorozattá. Azt még mindig nem tudom nyugodt szívvel kiírni, hogy ez egy jó műsor, de megvan a maga világa, célcsoportja, humora, ami eladja.

Ebben az évadban is maradt a szokott tematika. A részek között legfeljebb laza átkötés van – idén Erika terhességét követtük végig – de különben az epizódok történetei nem kapcsolódnak össze. Minden részben van 1, de gyakran több esemény is, amelyek mozgásba hozzák a dolgokat. Változatos, színes a sorozat és egyre jobban ráérzek a humorára. De az is lehet, hogy idén csak jobban tetszettek a történetek.

Vegyük csak Bazsó esetét! Az intellektusommal borzalmasnak találtam, amikor jött a felügyelő tiszt, Bazsó hazudott és csalt, ahogy csak tudott. Nagyon átlátszó volt az egész, fájt nézni is, de a nő bevette. Ostobaság, zavarnia kellene, de elő volt úgy adva, hogy inkább mosolyogtam az olyanokon is, mint a Teca alkalmazásában szakácskodás, vagy az apja talicskában való hazaszállítása.

Valahogy ez az érzés kísért végig. Ostobaságnak tartom, átlátszó, de elnéztem, gyakran még tetszett is.

Nekem bejön, hogy hoznak új konfliktusokat, és nem ugyanazokat a lerágott csontokat fűszerezik huszadjára. Sokkal szívesebben nézem a Viki – Zsolt – Nelli együttélés eseteit, vagy éppen Viki csörtéit Károllyal, mint Erika és Gyuri házasodási kérdéseit, vagy az utalásokat arra, hogy Jani inkább férj és apa kellene legyen, nem pap. Hála égnek Laci sem Teca elé veti magát idén. (Szerintem a falu bolondjának lánya, akivel a végén összerakták, tökéletesen passzolna neki, ha nagyon életképtelen egy duó is lennének.)

De simán benne van az is, hogy Törőcsik Franciska és Fehér Tibor szimpatikus fiatal színészek, és többet vannak képernyőn. (Mikecz Estilla a Csak színház óta nem lopta be magát a szívembe, de még ő is inkább, mint Dóri, az IQ light bombázó.)

Talán belemagyarázom, de néha még értelmes görbe tükröt is bele tudok magyarázni. Mint a maratoni mise esetében. Nagyon jól parodizálta, hogy ebben a korban a szenzáció adható el, és a püspök is mire csap le… Mert már minden eladó, népszerűséghajszoló, virtuális…

Elengedtem a sorozat miatti morgást. Butaság, de szerethető karikatúra is egyben.

 

A mi kis falunk – 5/3,5 kikapcsolódásnak ok: túlírt karakterek jó színészektől, sok helyzetkomikum és butaság.

A mi kis falunk 5. évad | 2021-03-20 - YouTube

süti beállítások módosítása
Mobil