Minden napra egy film

Minden napra egy film

Rise

1. és egyben egyetlen évad

2018. május 26. - BBerni86

 

Kamaszos, musicalt színpadra állítós, családi gonddal küzdős.

A Stanton Középiskolában a legerősebb szakkör a focistáké. A közösség büszke is a csapatra, a játékosokra. Aki tud, itt akar játszani. Népszerűtlen a dráma kör, ami az angol tanár vágya. Az igazgató ad neki egy esélyt az élén: Mazzu azonnal drámai váltásba fog. A szokott, rutin darabok helyett a Tavasz ébredését akarja előadni, melynek kemény témái (családon belüli erőszak, homoszexualitás, abortusz, szadomazó elemek) kiverik a biztosítékot a keresztény közösségben. De Mazzu a gyerekeknek akar segíteni, és miközben egyre készül a darab, amit talán be sem mutathatnak, a fiatalok az első komoly válságokat dolgozzák fel. Lesz nem kívánt terhesség, menő fiú és kivetett lány tiltott szerelme, alkoholizmus, homoszexualitás felfedezése – a darab valóban a gyerekeké lesz.rise-2018-1021x576.jpg

Voltunk páran, akiknek az idei midseason legvárósabb sorozata volt a Rise. Részemről több oka is volt az érdeklődésnek: a Friday Night Lights készítőinek új sorozata. Nekem bejön az ilyen középiskolai dramedy kamaszokkal és hozzájuk kapcsolódó felnőttekkel. Ráadásul egy musical kerül benne színpadra. (A Glee óta nem találok jó zenés sorozatot, maximum a Galavant jut eszembe, de az inkább volt komédia. Bocs, van az Empire is, de az egészen más kategória. Inkább a bulvár, mint a zenés vonal viszi el.)

Tény, hogy nem lett olyan erős a sorozat, amely felérne a texasi focicsapat és Kyle Chandler kalandjaihoz, de én így is nagyon meg tudtam szeretni.

Jó volt, ahogy színpadra került a darab. Nekem azért is érdekes volt, mert se a történetét se a zenéjét nem ismertem korábban. Nem merném azt állítani, hogy megnézném színpadon, de ebben a sorozatban háttérként nagyon működött. Tényleg elég botrányos dolgok vannak benne, egy-egy részén le is döbbentem.

Jól sikerült a casting, főleg a gyerekeké. A hangok és a színészi alakítások is nagyon rendben voltak részükről. A felnőttek már bénábbak, és bizony Josh Radnor nem Kyle Chandler. Lehet érezni nem egyszer, hogy nincs eszköze eljátszani, amit a szerep elvárna tőle.

A karaktereket én különben megszerettem és drukkoltam nekik. Bőség zavara van, 10 rész alatt megismerünk annyi felnőttet és kamaszt, mint 3 Glee évad alatt, pedig azok 22 részesek voltak. Kellett is 1-2 rész helyretenni, ki-kicsoda, de onnantól kezdve több történetszálat is nagyon vártam a heti részben.

De nem tudom elhallgatni azt sem, hogy bizony túl sokat belenyomtak ebbe a 10 részbe. Mert nem csak sok szereplő van, de mindenkinek olyan drámákat írtak, hogy ezek alapján nincs egy gondtalan és normális gyerek sem az amerikai közoktatásban. Vegyünk pár példát! Mazzu fia, Gordy alkoholfüggő. 10 rész alatt kigyógyul, kibékül az apjával, és összejön az álomlányával, akinek majd ő ad lelki tippeket. Gwen, a színjátszókör üdvöskéje, nagyon főszereplő akar lenni, eleinte egy szimpla gimis díva. Aztán a szülei válnak, ő elkezd vadulni, és összejárni Gordyval – akit egyszer le is épít, de a fiú szép lassan a szívébe lopja magát. Robbie, a focicsillag szenved az apja elvárásaitól, szekálják, hogy beállt a musical szerepre, beleszeret a szegény lányba, és még az is kiderül, hogy az anyja haldoklik. Túl sok!

Sajnálom, hogy nem folytatják, én szerettem. És lenne még mit mesélni a karakterekről.

 

Rise - 5/4 túlzsúfolt, nagyon zenés. A hibák ellenére nagyon tudtam szeretni. Nekem átjött.

https://www.youtube.com/watch?v=Vo6-ciZDcOE

Gyerekrablók

Üldözős, anya fiát visszaszerzős, hajszás.

Karla élete a fia körül forog: imádja a gyereket, és még a volt férje ellen sem hangolja, aki pedig el akarja venni tőle a gyerekfelügyeletet. Éppen a vidámparkban játszanak, amikor Karla kénytelen felvenni az ügyvéde hívását. Mire visszafordul, Frankie nincs sehol. Azonnal keresni kezdi, és látja, ahogy egy nagydarab asszony a kocsijába rángatja a kisfiút. Karla rohan utánuk, majd ő is autóba pattan, és rájuk tapad minden áron. Mivel a mobilját elejtette, nem tud telefonon segítséget kérni. Azzal próbálkozik, amivel tud: a rendőrség figyelmét próbálja 30610.jpgfelkelteni, illetve tárgyalni az emberrablókkal. Szembesül vele, hogy a rendőrségre várva kevés az esélye, így a végsőkig folytatja a hajszát, még akkor is, ha egy egész gyerekrabló hálózattal kell szembenéznie.

Talán nem fair, hogy azt emelem ki a filmből, ami nagyon bökte a csőröm, de más filmnek elnézem. Ez pedig a mese és szerencse faktor. Egyszerűen ne hiteles, nem lehet komolyan venni! Karla sorozatban szerencsésen jön ki a helyzetekből, mintha tényleg ülne egy védőangyal a vállán, és mindenen keresztülvezetné. Nem tudják lerázni, ha mégis, még véletlenül is a gyerekrablókba botlik. Persze.

De tény, ha ezt figyelmen kívül tudjuk hagyni, akkor az agyunkat kikapcsolva ez a film kellemes, kis akciós szórakozás lehet. Ahhoz minden összetevő benne van.

1: feszültséggel teli helyzet. Mi lehet rosszabb, mintha a szemed előtt rabolják el a gyereked? Karla minden mozdulatából süt a pokoli helyzet keménysége. Minden lépés életveszélyes, és nem engedheti meg magának, hogy hibázzon. Mert akkor a fiát soha nem látja többé. Ez a szülők egyik rémálma, nem?

2: akciódömping. A film tulajdonképpen annak a krónikája, Karla hogyan üldözi a gyerekrablókat. Az egész egy autós hajsza, aminek a végére belekerül egy kis mentőakció is. Az autók száguldanak, és elég sokféle helyzetet kell kezelni az autópályán a rendőröktől kezdve a balesetekig.

3: Halle Berry. Az Oscar-díjas színésznő mindent kihoz a karakteréből, amit ki lehet. A szenvedése, de az akarata is süt a vászonról. Az sem árt, hogy Berry még mindig kinéz úgy, hogy elmegy kisgyerekes anyának. Sok filmben zavart már, hogy az a színész, akinek a filmben pár éves gyereke van, inkább nagyszülői korban van. Pl. Tom Hanks. Előszeretettel adnak a filmjeibe mellé kisgyerekes nagycsaládot, noha nagyon jól tudom, mekkora gyerekei vannak igazából. De itt ez nem gond, Halle hiteles anyának játékban és külsőben is.

4: fordulatok. Talán klisések és hasonló filmekben láttunk már ilyeneket, de akinek nincs sok ilyen élménye, még szórakoztatónak is fogja találni. Én inkább azon mosolyogtam, hogy bár először láttam a filmet, volt olyan sor, amit együtt tudtam mondani a szereplőkkel: Én nem mondtam, hogy két gyerek van. Vagyis, igen, klisés fordulatos.

Ha valami még elfért volna benne… talán egy kis humor. Bár ebben nem vagyok biztos, egy gyerekrablós témának nem kell viccesnek lennie. A film feszültségét azonban közben érdemes lett volna oldani kicsit. Mindegy, ez legyen a legnagyobb bajom!

Messze nem hibátlan, hihetetlen a hajsza, de ahogy említettem, agyalás nélkül szórakoztató.

 

Gyerekrablók - 5/3,5 látványos, jó a főszereplő, de annyira mese! Ha nem akarod komolyan venni, jó lesz.

https://www.youtube.com/watch?v=NteHMclkWx8

Hét nővér

Testvéres, nyomozós, rejtélyes, jövő víziós.

A túlnépesedés komoly probléma lett. A világ nagyja éhezett: a mesterséges, génmódosított élelmiszerek megoldást jelentettek, de lett egy nem várt következmény. Az ikerterhességek száma drasztikusan megnőtt. Mivel a lakosságot csökkenteni kell, bevezetik az egy gyerekes szabályt. Az elsőszülött joga az élet, testvéreit lefagyasztják, hogy egy jobb világban ébresszék fel őket. Karen sikeres banki szakember, akiről senki nem is sejti, hogy igazából 7 nővért takar a név, akiket nagyapjuk megtanított egy életet élni. Minden lány 1 nap mehet ki, és szigorú szabályok szerint szervezik a napjaik. De Hétfő nem jön haza a napján, és a testvérei korlátozott eszközeikkel igyekeznek rájönni, mi történt vele. A családon, de a világon belül is összeesküvésre bukkannak, és az életükért kell már küzdeniük.het_nover_facebook.jpg

A film legnagyobb erénye az aktuális témája. Ha mi annyira brutális helyzetben még nem is vagyunk, mint a film szereplői, már nekünk sincs messze ez a jövő. A filmek, egy-egy regény is igyekeznek ebből kiindulva történetet építeni. Ilyen volt Brown Infernó című kalandja, de eszembe jutott a Logan futása, az Equilibrium is.

Bár a csomagolás szórakoztató: akciók vannak benne, kis nyomozás és egy nagyon apró szerelmi szál. Mégis, ebben a filmben is ott a súlyos probléma, amire nincs megoldásunk. Nekem a film egyik legerősebb jelenete volt, amikor a doktornőt számon kérik a tetteiért, és ő felteszi a kérdést, hogy ki fogja ezek után meghozni a nehéz döntéseket? Mert ha így folytatjuk, kihalunk. Magamba rávágtam: Thanos. Igen, a Végtelen háború és erre a problematikára épült. És nagyon nincs napjainkban, akinek legalább ötlete lenne a jövőre.

Pont az a film hibája is, hogy nem szembesülünk ezzel. Minden testvér élhet, az ikrek szépen növekszenek egy mesterséges méhben – de hova vezet mindez? Nekem nagyon olyan érzésem volt a film végén, hogy a Karen ikrek problémája megoldódott, de csak időlegesen. Mert kezelés nélkül az emberiség rohan a vesztébe.

A krimi szál hol pörgősebb, hol lassabb, de nagyon jól kihasználja a történetben rejlő lehetőségeket. Ahogy a testvérek mind elindulnak a maguk útjára – még annak is szép íve van, ahogy a 7 nő szerepe túl sok bonyodalommal járna, és sorra kivonják őket a forgalomból a filmmel előre haladva. Jó tipp játék is, hogy ki marad életben a végére.

Mindegyikük más képességű, így a maguk feladatát is változatosan oldják meg. A zsenitől kezdve a harciasig terjed a skála, és ügyes ennek a kihasználása.

A rejtély felére azt tudom mondani, hogy meglepett. De a világ szintű összeesküvés kitalálható. Aki kicsit is belegondol a filmben vázolt társadalomképbe, érezni fogja, mi nem stimmel. És valóban, ott a csúnya kis titok.

Tetszettek a flashback részek is, hogyan tanultak bele a lányok közösen egy életbe. Bár maradtak nyitott kérdések, amelyek idegesítettek is. Mi lett a nagyapjukkal? Sok mindent megtudunk, de hogy volt képes kijátszani a rendszert, hova tűnt, mire a lányok felnőttek? Ezek csak lógnak a semmibe.

Az akciók korrektek. Nem látványfilm, de amit bevállaltak, működik. Plusz, nagy Rapace jutalomjáték. Jópofa is, ahogy 7 nagyon más nőt játszik. Összességébe bejött a film.

 

Hét nővér - 5/4 elgondolkoztató, akciókkal jól dúsított, de a végére elcsúszik. Se válasz, se jövő – fura.

https://www.youtube.com/watch?v=gMz1BAZM8xM

A tanár

1. évad

Iskolás, problémamegoldós, magánéleti zűrös.

Vasvári Szilárd egy problémás középiskolában tanár. Olyan pedagógus, aki valóban törődik a gyerekekkel, és nem csak a tananyagot tanítja változatosan – képes kiugrani az ablakon is, ha az kell a figyelem eléréséhez. Az iskolába érkező új magyarossal, Klaudiával sorra segítenek a kamaszoknak, akik megoldhatatlannak tűnő probléma elé kerülnek. Van, akinek az anyja szülés utáni depresszióba esett, és a kamaszlány igyekszik nevelni a kisbaba húgát, gondoskodni az anyjáról is. Van, hogy az ellenséges családok gyerekei szeretnek egymásba. De lesz a legjobb barátja anyjával viszonyt folytató kamaszfiú, és az országból kiutasított tanuló is a sorban. A sok közös ügy egyre közelebb hozza a két tanárt, de a nőnek választania kell: hiszen van egy orvos vőlegénye, aki vinné magával Amerikába.a_tanar.jpg

Ha akár egy hete valaki azt mondja, leírom azt a mondatot, amit most le fogok, kinevetem. Van egy ByeAlex dal, amitől nem futok a falnak. A refrén még tetszik is: gyalázat, de elénekelgetem magamba. És ez miért itt kerül elő? Mert a Széllel szemben lett az RTL új sorozatának open theme songja. (Vagyis, ez a dal szól, amikor kiírják a szereplőket.)

A tanár egyszerre két célkitűzést valósít meg: új magyar sorozatként igyekszik megragadni a váltóbotot, amit a Mi kis falunk adogat az RTL sorozatainak. Másrészt, illeszkedik abba a trendbe, hogy nem önálló ötlettel próbálkoznak, hanem megvesznek egy külföldi ötletet és azt ültetik át magyar viszonyok közé. A tanár ötlete német licensz, ráadásul egyből a 2. évadot vették meg és csináltak belőle magyar sorozatot.

(Nem bírom megállni: német és tanáros? Nekem jobban tetszett volna, ha a dráma mellett azt a vonalat is megszerzik a németektől, amivel a Fák jú, tanár úr filmek operálnak.)

De mit is nyújt ez a sorozat? Nagyon hamar át lehet látni az egésznek a logikáját. Adott a Szilárd nevű testnevelés és kémia szakos tanár – mondanom se kell, mennyire életszerű egy ilyen párosítás – aki minden részben megmenti valamitől az egyik diákját. Háttérszálként egyre közelebb kerül az új tanárnőhöz, akinek vőlegénye van.

A fele elvileg komédia, a másik dráma. Valahol tudom is értékelni, hogy valami életszerű drámát próbálnak bevinni a sorozatba, de túl van tolva. Mesés lett, és ez nagyon veszi el a dráma élét, még ahol meglenne is. Pedig olyan problémákat vetnek fel, amikről érdemes is sorozatot csinálni. Az iskolai zaklatásokkal foglalkozó rész kifejezetten erős lesz, de persze olyan klisékbe is belefutnak, mint a középiskolai Rómeó és Júlia.

A sorozat humora érdekes kérdés. Nem gagyi, nem fárasztó, mint a falué. De nem is igazán ütős, nagyon érezni benne az erőlködést. Azért egy-egy beszólás így is találó, és van hangulata a sorozatnak.

Amit nagyon eltaláltak, a casting. Nagy Ervin viszi a hátán az egészet, és nagyon átéli ezt a tanárt, aki látszólag az élet császára, de belül azért vannak kínjai. De Anger Zsolt igazgatóját is jó volt látni egy-egy részben, ha ő nem is lett olyan összetett figura. Plusz, szinte minden részre szereztek egy neves beugrót is. Hiába, már nálunk is trend, hogy nevek kellenek.

Vannak hibák, nekem a félbehagyott történetszálak fájtak, de azért ez egy olyan sorozat, amit el tudtam nézni, nem akartam eret vágni tőle a karomon.

 

A tanár - 5/3 túl van tolva minden eleme, bár legalább nem kis falu szinten kretén. A casting erős.

https://www.youtube.com/watch?v=1IyoP7byNjE

Idézzünk!

  • Azt hiszem, ez inkább olyan, mint a Gyűrűk ura. Ti vagytok a Gyűrű Szövetsége. Van, akinek Gondorba kell mennie, van, akinek Mordorba és van, akinek vissza kell tartania a tűzdémont.
  • A Balrogra gondolsz?
  • Anyámra gondolok.
  • Ez egy tökéletes metafora, Amy!
  • Köszönöm.
  • Mert szintén szerepet játszik egy gyűrű, ami örökre szolgasorba kényszerít. (The Big Bang Theory)

 

  • Soha nem tudod megtartani Ázsiát. Hallod?
  • Ha elviszed Kamcsatkát, én meg Mongóliát, akkor Lindát beszoríthatjuk középre.
  • Kiéheztetjük a csapatait.
  • Nem is szövetkezhettek!
  • Hitlernek működött, igaz?
  • Hitlerre pacsizol? (Éjszakai játék)

 

  • Betegre aggódom magam. A menyasszonyom ott van odakint, egyedül, halálra rémülten, védtelenül.
  • Nem akarok beleszólni, de kiiktatott egy bérgyilkost egy cipővel. Nem annyira védtelen.
  • Igaz.
  • Amíg nem mezítláb van, tudjuk, hogy fel van fegyverezve. (Lethal weapon)

 

  • Szerinted te jobban végeznéd Isten munkáját?
  • A teremtésben nem biztos, de fogadok, hogy egyetlen jól irányzott járvánnyal felszabadítanám a zsidókat. (Young Sheldon)

 

Mondja rá a hangpostámra, az majd lehet, végighallgatja. (A tanár)

 

  • Ha pedig levenné…
  • Jól van, tudom. A kopasz Ricky Martin le fog lőni. (Deception)

Batman Ninja

Időutazós, harcos, világ megmentős, japános.

Grood összehívta Gotham gonoszait egy nagy megbeszélésre, ahol legújabb találmányát készül bemutatni. Batman és segítői is a helyszínen vannak, megakadályozni a bemutatót. De a szerkezet sérül, és egy örvénybe mindenkit magával ragad. Batman a középkori Japánban találja magát – az időgép ide dobta vissza az épületben 220px-batman-ninja---blu-ray-cover-1518549457339_1280w.jpglevőket. Japánban ekkor a hadurak az ország egyesítéséért küzdöttek, és a 2 évvel korábban érkezett gonoszak átvették a tartományokat, most egymással háborúznak. A legerősebb Joker, akinek különösen jól megy a káoszban eligazodás, és a modern technikák adoptálása a középkorba. Batman felveszi vele a harcot egy ninja klán és ide sodródott segítői oldalán, miközben Grood is a saját tervét követi.

Meg kell mondanom, sokkal jobban tetszik ez az irány a Batman univerzumban, mint amikor a hatvanas évek stílusában készítették a retró animációkat. Ez formabontó, modern, így sokkal izgalmasabb is. A Gotham by Gaslight, most a Batman Ninja egy más irányvonal, nyitás más stílusok felé. Nekem bejött!

Hamar meg kell jegyeznem, ezt a műsort az fogja tudni értékelni, akinek az anime ellen nincsenek fenntartásai. Mert ugyan egy teljes értékű Batman történet, de minden szinten áthatja az anime szellemiség.

1: a történet. Ugyan Batman és Joker harca a központi témája, de mindez a középkori Japánba helyezve, jellegzetes anime cselekményszálak bevetésével. Azért azon nagyot néztem, amikor a Transformers szellemét véltem felfedezni a történetben anime módon. (Házakból hogy lesznek óriásrobotok? Itt kérem, megnézhető!) Az tetszett, ahogy magyarázták, miért ez a helyszín és a történet kapott egy cyber punk jelleget.

2: a grafika. Felismerhető az eredeti Batman képregényvilág, de ezt is átszínezték és finomították az anime felé mutatva. A ruhák, a karakterek, a környezet és elsősorban a fegyverek, harcok, különböző technikai eszközök. Ahogy az animációk többségében lenni szokott, itt is sokkal izgalmasabb a gonosz, mint a jó figura. Joker annyira önmaga és mégis japán karakter lett, hogy az már hátborzongató. Az a vigyor… nagyon eltalálták az őrületét, a gonoszságát, de a játékosságát is. De odavoltam az olyan kis belenyúlásokért is, mint a japános frizurák vagy az olyan poénosak, mint Batman denevéres hajnyírása.

3: a harcok. A Batman animációk gyakori gyenge pontja, amikor a szereplők egymásnak esnek fegyverrel vagy ököllel. Egyszerűen nincs súlya, nem érezni a feszültséget, gyerekesnek hat. Itt nem ez a helyzet! Nagyon komoly anime grafikus motort kapott, és nehéz belekötni bármelyik területbe. Ugyanolyan alaposan kitalálták a kardpárbajokat, mint a robotok csatáját. Jó, nem ér fel egy Bosszúállók Végtelen háborúval, de az film, nem is egy animáció! Röviden: az utóbbi Batman animációk legjobb akciójelenetei ebben voltak.

Sikerül elérnie a filmnek, hogy a története is normális, érdekes, és jól is néz ki az egész. Ugyan vannak benne olyan elemek, amelyeken jókat lehet mosolyogni, Batman haja és szakálla, amikor szerzetesnek álcázza magát, jaj! De a cselekmény elviszi, okosan ki van ez találva. Keleti és amerikai egyszerre.

Meg kellett szoknom a grafikát, de utána nagyon tetszett: a kép és a történet is. Bejött!

 

Batman Ninja - 5/4 benne van az anime jellegzetessége, a történet illeszkedik. Akciódús, jól animált. Eredeti.

https://www.youtube.com/watch?v=GhApRM0UnoI

Young Sheldon

1. évad

Családos, humoros, zseni családos, gyerekes.

A 9 éves Sheldon Cooper idén kezdi a gimnáziumot – a fiú IQ-ja messze a legmagasabb a környéken, egy igazi kis zseni. Ehhez mérten a szociális készségei hiányosak. Fő is a feje a 14 éves bátyjának, aki egy osztályba kerül a kisöccsével. Örül az ikerhúga, aki végre szabadul a testvérétől. A vallásos anyja meg leginkább félti a gyerekét, nehezen engedi el, noha a férje és az anyja is biztatja, ez a legjobb, amit tehetnek. Jönnek is sorra a kezelésre váró helyzetek: ki fog vele barátkozni? Hogyan viselik a tanárok a gyereket, aki mindig mindent jobban tud náluk? Házassági veszekedés, testvér rivalizálás, a testnevelés órák réme, a nagymama könnyedebb stílusa, sok-sok megoldásra váró konfliktus, amelyekben testet ölt az a Sheldon Cooper, akit az Agymenőkben megismertünk.young-sheldon-main.jpg

Nálam nagy és pozitív meglepetés lett ez a sorozat. Nem olyan, mint amit vártam, sokkal kedvesebb és barátságosabb, de talán pont azért tetszett. Ez az a típusú sorozat, amit napfényesnek lehetne jellemezni. Jó kedvem lesz tőle, jobban hiszek az emberekben, nagyon pozitív és szerethető az egész.

Az alapszeretet jön az anyasorozatból, de szerencsére nem arra épül, és annak is tökéletesen érthető és szerethető, aki a 9 éves Sheldont ismeri meg először. Igaz, annak lesznek plusz humormorzsák, aki követi a felnőtt fizikus életét is. Mert ilyen-olyan utalásokat megengednek maguknak, és látni fogjuk, hogy alakultak ki azok a szokások, melyek a nagyot is jellemzik. A madáriszony, a mindenféle szerződések – miért is lett hitelesített jegyző is Sheldon? A válasz itt van!

Ez egy kedves sorozat, nagyon találó rá ez a jelző. A család érték benne, és ha komédiaként minden szereplőnek meg is van a maga fura dolga, összetartanak, és nem lehet azt mondani rájuk, hogy bajok lennének benne. Aki nézte az Agymenőket, és közbe ráfülel a történetekre, amelyeket Sheldon a nyomorúságos gyerekkoráról megoszt, meg is lepődik majd. Talán ezért kaptam én is mást, mint amilyen ez a sorozat.

Mert Sheldon túldramatizál – tulajdonképpen mindent megtett a család azért, hogy egyszerre lehessen gyerek és zseni is. Elfogadták, védték és szerették, amibe beletartozik az is, hogy a testvérei helyenként komiszak. Kié nem? Ez is része a gyerekkornak! Nyoma sincs azoknak a traumáknak, amelyeket az anyasorozat felvezetett. De jó ez így, sokkal jobban szeretem ezt a hangulatot, mintha tényleg Sheldon egy rémálomból érkezett volna.

Nekem bejön, hogy narrál Jim Parsons. Már olyan füllel is figyelem, hogy összekössem az Agymenőkkel. A készítők is játszanak ilyesmikkel, de akár több áthallás is jöhetne nekem. Pl. most nagyon mozgatja az agyam, hogyan lesz ez a nagyszájú, a világban ravasz és életképes Missy az a lány, akit az Agymenőkben láthattunk. Ég és földnek tűnik a kettő. Az elején talán kicsit sok volt Parsons, de mára ebben is megtalálták az egyensúlyt.

Eltalálták a szereposztást is. Iain Armitage megtestesíti, amilyen Parsons is volt az elején. Az ember agyára megy, szeretjük és valahogy cuki, de életben milyen idegesítő lehet egy ilyen figura! Armitage aranyos, és szerintem jól elkapta a karaktert. De a teljes család is OK.

Nekem a szívemhez nőtt a sorozat, rendszeresen Agymenők után nézem, szeretem!

 

Young Sheldon - 5/4,5 kedves családi, emberbarát humorral. A végére már azt is szerettem, akit az elején nem.

https://www.youtube.com/watch?v=iGKnI3Lc7C4

Várható heti megjelenések

Hello!

A héten nem mernek kockáztatni a stúdiók: egyetlen film startol a moziban, és az engem is érdekel, milyen az érdeklődés:

- Solo (egy Star Wars történet)

Fog-e olyan számokat hozni, mint a trilógia vagy a Zsivány Egyes? Részemről, majd dvd-n megnézem, moziba nem akarok menni rá.

DVD-n sok olyasmi akad, ami nálunk elkerülte a mozikat, vagy nagyon nem nézte senki, pedig jó filmek:

- A préri urai (western hangulatú bankrablós)

- A bátrak háborúja (a USS Indianapolis története, tudjátok, amelyikről meséltek a Cápában)

- Dzsungel (Harry Potter elveszik a dzsungelben, túléli?)

- Volt egyszer egy Venice (Bruce Willis nyomoz, de a film szörnyű)

- Szörnyszülők (horror komédia, amiben a szülők a gyerekeikre vadásznak)

- A jogdoktor (Denzel filmje, ennyit tudok, a többit még nyomozom)

Nekem a jogdoktor és a cápás film van még vissza, de a sorozatzárók miatt nem tudom, mire érek rá. De majd...

Hang nélkül

Családos, szörnyes, túlélésért küzdős.

A nem túl távoli jövőben az emberiség a kihalás szélére sodródott. Szörnyek jöttek, melyek pillanatok alatt lecsapnak és gyilkolnak. Az Abbott család egy vidéki tanyára húzódott vissza, és próbál ott életben maradni. Öten vannak: a szülők, a nagylány és a két kisebb öccse. Szigorú szabályokat hoztak: jelbeszéddel kommunikálnak, mezítláb járnak, nincs zaj, amire a szörnyek ugranak. Amikor a városba kutatnak, a kis Beau egy játék űrhajót talál. A szülei a zaj miatt elveszik tőle, de a nővére visszaadja. Hazafele játszani kezd vele, és mielőtt bárki közbeléphetne, a gyereket már elragadta egy szörny. 1 évvel később Regan szenved a bűntudattól, és a süketsége miatt. A család készül a szülésre és egy kisbaba elrejtésére, Evelyn más mindennapos. Elég egyetlen sikoly, és a kis családnak némán az életéért kezd küzdeni.a_quiet_place_screenshot_20180406050613_1_original_1150x645_cover.jpg

Végre! Mégse kell előszednem a Jigsaw kalandokat/mészárlásokat, találtam egy horrort, amit érdemes volt megnézni, és tetszett is! Ezzel most kielégült a borzongás utáni vágyam, térhetek vissza a sorozatokhoz!

Pedig a Hang nélkül nem is tipikus horror. Egyáltalán nincs benne még vér sem. A szörnyek elragadnak, és nem látjuk sem az étkezésük, sem magát a gyilkosságot. A szörnyek is annyira formátlanok, az emberitől annyira eltérőek, hogy mire felfogtam a fiziológiájuk és esetleg megijeszthetnének, már nincsenek képernyőn. Nincs telepakolva jump scream elemekkel, nem is jut eszembe olyan, amikor hirtelen felbukkanó szörnnyel, vagy veszéllyel akartak félelmet kelteni.

Ami viszont van: a képernyőről átsütő rettegés. Annyira tele van feszültséggel, olyan félelemben élnek a szereplők, hogy amikor nincs is direkt veszély, akkor is húzódnak az idegek és félünk, még ha néha nem is tudjuk, mitől. Remekül példázza ezt a jelenet, amikor Lee kiviszi a fiát a vízeséshez, ahol üvölteni is lehet, de a gyerek halálra rémül az apja hangjától is, annyira retteg a szörnyektől.

Rengeteget ad a filmnek a koncepció, a hang nélkül. Felerősít mindent, az elemi félelmet is. És milyen pokoli lehet! Evelyn némán kell, szüljön – vagy vége a babával együtt. És hogyan némítasz el egy újszülöttet? Nagyon kemény. Vagy az a szög… még most is a hideg futkos a hátamon tőle. Ez egy okos horror!

A történet is bőven több mint egy szörnyeket túlélni akaró család túlélő krónikája. Van mellette talán egy cseppet tipikus, de nagyon jól tálalt családi dráma is. Ahogy kimondatlan feszültséget okoz, hogy Beau szörny eledel lett, mert Regan visszaadta neki a játékot. Mégis, összetartanak, és süt róluk, hogy ez a család meg is halna egymásért. Pozitív üzenet van minden mögött, hiába horror a műfaj.

De honnan is indultam? Hogy nem csak horror, nem csak félelmet próbálnak kelteni. Karakterdrámák vannak, izgalmas karakterek. Emily Blunt és John Krazinski az életben is pár, és a kettejük dinamikája csodás Abbott házaspárként is. Nálam Regan, vagyis Millicent Simmonds volt a gyengepont, hiszen a színésznő maga is irritált, és a karakterét se szerettem. Ahogy leszűrtem, mindig miatta volt a szörnyes gond, még ha a megoldás is tőle jön a végén.

Nagy siker, én is szerettem, lesz még folytatása is – nagyon eredeti ötlet, érdemes megnézni!

 

Hang nélkül - 5/4 jól kitalált, egyedi, tetszetős a szereposztás is – épp csak Morgant utáltam benne. Tetszett!

https://www.youtube.com/watch?v=dqBPMvQwhtc

12 dühös ember

Bíróságos, krimis, döntős, esküdtes.

Egy 18 éves fiú ügyét tárgyalják, aki állítólag megölte az apját. Az ügyész halálbüntetést kért. A tárgyalás már lezajlott, az esküdtek elvonulnak, hogy döntést hozzanak. Egyhangúnak kell lennie: mindenki a felmentésre vagy a halálra kell, hogy szavazzon. Gyorsan szavaznak is, lássák, ki hogyan gondolkodik. 11-1 arányban bűnösnek gondolják. A 9-es számú esküdt sem az ártatlanságában hisz, hanem adni akar egy esélyt a fiúnak, az igazságot keresi, és nincs meggyőzve, hogy egyértelműen bizonyították volna a bűnösségét. Ahogy a többiek elmesélik, letoltes_1.jpgmiért biztosak ők a fiú bűnösségében, kérdéseket tesz fel. A többiek is elkezdenek gondolkodni, kételkedni. Ahogy egyre jobban elmélyülnek a témában, egyre többen kezdenek másként tekinteni az eseményekre, miközben magukról is rájönnek pár dologra.

Kiknek lehet ajánlani ezt a filmet? Sokaknak. Akik szeretik az olyan történeteket, melyek beleillenek a tárgyalótermi, a krimi, de akár a lélektani zsánerbe is. Akik szeretik a pszichológiát. Akik szeretik nagy színészek klasszikus, nagy játékait. A klasszikus filmek rajongóinak. Igaz, egy kitétel van: ne zavarjon senkit, hogy a film fekete-fehér!

Ma már el vagyunk kényeztetve színekkel, vagy éppen sokat sejtetnek a hiányukkal. (Igen, itt hosszan mesélhetnék arról, hogy a szürke filterrel hogyan teremtenek nem is kicsit komor hangulatokat.) De fekete-fehér filmmel már nem próbálkoznak, pár kivételtől eltekintve. A Schindler listája, de az már nem mai csirke. A némafilmes, de az sem mai. A Logannek volt ilyen változata is, de a hangsúly itt is azon, hogy ilyen változat is. Azt a filmet azért színesben ismerte meg a világ.

12 dühös emberben érdemes megfigyelni azt, hogy bár a film fekete-fehér, mégis, mennyit tudnak játszani e kettő kombinálásával, a szürkékkel! A film pozitív karaktere, a kilences esküdt mennyire ki van emelve színekkel is! Ő a Fehér Lovag, az Igazság bajnoka, és ezt nagyon tükrözik a ruhájával is! A végén, amikor elsétál a bíróságról – szinte húzza magával a napfényt, míg a sok sötét öltönyös között halad.

De ez a fekete-fehér világ nagyon kiemeli a nagyon zsigeri, mély emberi indulatokat is. Bőven van lehetőség nagy alakításokra, az esküdtek karaktert és indulatokat kapnak, amiket keretbe foglalnak ezek a színek, vagy inkább úgy kellene fogalmaznom, a színek hiánya.

A film dinamikája sodró. Egyrészt, nagyon feszültségkeltő a vágás és a tempó. Érezzük, hogy az idő sürget, érezzük a döntések súlyát. Ki vannak emelve olyan kis mozzanatok, melyek valósággal megrázzák a nézőt. A késes jelenet például, ahogy a mérges esküdt demonstrál.

Másrészt, a cselekmény maga is gyors tempót diktál, még akkor is, amikor látszólag pihennek az esküdtek. Végig hullámzik a csoportdinamika. Pszichés tanulmány lehetne, hogyan reagálnak ezek az emberek, hogyan döntenek, hatnak egymásra. Mert az szépen kiderül ebből a filmből, hogy tudattalanul is visszük az életünket minden döntésbe, igazából nincs olyan, hogy objektív vélemény.

A film szép példája annak is, milyennek kellene lennie a jogrendszernek, milyen az igazi eszme. Hogy az igazságot kell keresni, és felelősen dönteni.

Nekem nagy kedvencem, láttam már többször, de fogom is még nézni, klasszikus.

 

12 dühös ember - 5/5 remek és tartalmas történet, emlékezetes karakterek és színészek, mély igazságokkal.

https://www.youtube.com/watch?v=A7CBKT0PWFA

süti beállítások módosítása
Mobil