Minden napra egy film

Minden napra egy film

Örök tél

2018. április 05. - BBerni86

Munkatáboros, túlélős, csapatos.

Irén sváb fiatalasszony, akinek a második világháború alatt vissza kellett költöznie kislányával vidékre a szüleihez. A pesti házat lebombázták, a férje nem jött haza a frontról. Amikor bejönnek az oroszok, a falu kijelölt családjainak egy-egy embert kell küldeni kukoricát törni. Irén megy, de döbbenetére egy tehervonatra teszik fel sok sorstársával, a szökevényekre lőnek. Napokig viszik őket, mélyen orosz földre. Egy munkatáborba találják 188.jpgmagukat, ahol a németek háborús bűneiért cserébe a háború alatt dolgozniuk kell. Irén az emlékeibe kapaszkodik, és egy néma lánnyal, Annával köt barátságot. Ketten próbálnak kitartani, de Anna súlyos beteg lesz. Irén nem tudja megmenteni, maga is majdnem meghal. Rajmund menti meg, aki aztán megtanítja túlélni is.

Erről a filmről az jutott eszembe, hogy volt egyszer, hol nem volt az igényes tévéfilm. Ami nem is készült mozis premierre, kifejezetten a tévének készítették. Kevesebb pénzből, soványabb a látvány is, de a történetei jók voltak, és gyakran neves színészeket is meg lehetett nyerni egy-egy mellékszerepre. Ma már kevés ilyen van, a nagy filmek a moziba készülnek, és a Netflix nem is kicsit írta át a tévénézési szokásokat. (Nálunk még csak kezdődik a folyamat, de szerintem egyre többen leszünk darálók a heti nézés helyett. Főleg a Netflix sorozatok esetén adott e választási lehetőség.)

De miért is emlegetem ezt? Mert az Örök tél kifejezetten ilyen tévéfilm. Ahogy a készítők előző alkotásai, pl. a Félvilág is ilyen volt. Nem való arra, hogy széles vásznon beüljünk rá, de egy este a laptop vagy tévé képernyője előtt kifejezetten izgalmas tud lenni.

Az örök tél története jól illeszkedik a háborús filmek más szemszögből trendbe is. Mert ez simán háborús film úgy is, hogy nem is látjuk benne a frontot. Sokban emlékeztetett a Drága Elzára is, csak ebben nincs meg az a művészfilmes beütés. A háború dúl, és a harci gépezetet etetni kell, források kellenek. Hogyan? Angliában gyári munkások lettek a lányok és asszonyok. Az oroszok meg fogták maguk, és munkatáborokba cipelték a más országok civiljeit. Mesének tűnik? Talán a szereplők, a szituációk az író fejéből pattantak ki, de az alaphelyzet történelmi valóság. A háború akkor is borzalmas, ha nem a fronton vérző és szenvedő katona vagy, ez a film is ezt mutatja be.

Egy fejlődéstörténet is, a cselekmény azt követi le, Irén hogyan él túl. Mennyit kell ezért változnia, és mégis, hogyan lesznek értékes emberi kapcsolatai. Ugyan a szerelmi szála Rajmund oldalán nem igazán kötött le, de az átmenetet jól megfogták a készítők. Ahogy változni kell, vagy pusztulni. Ennek része Rajmund is.

A történet pár gyengébb húzás ellenére is jó lett, lekötött. Pörgetik az eseményeket, nem hagynak unatkozni, de nem is akarnak horror elemekkel sokkolni. Finomabban csinálják. Volt elég borzalom véres jelenetek nélkül is.

A látványvilága is visszafogott. Kifejezetten irritált a szürke szűrő eltúlzott használata: a szürke tájba szürke emberek szenvednek. A végére szomjaztam a színeket, ha tudtam is, ezzel akarnak atmoszférát teremteni.

A történet jó, tűnnek fel ismert arcok (pl. Döbrösi, Csányi), egy estére laptopon megtette.

 

Örök tél - 5/3,5 kis költségvetésből, minimál díszlettel és sok szürkével, de a történettel eladta magát.

https://www.youtube.com/watch?v=HZSTvEVz87I

This is us (másodszor)

Családos, összetartós, mindennapos, feldolgozós.

A Nagy Hármas mindegyike válaszút előtt áll. Kevin megkapja álmai színészi munkáját, de ehhez el kell válnia a szerelmétől. A forgatáson ráadásul egy sérülést is összeszed, ami miatt elveszni látszik mindene, és újra kell élnie a kamaszkorából ismerős érzést, amikor valami fontos elveszett örökre. Kate összeköltözik Tobyval, és dolgozni kezd az álmaiért. A zenei karrier, családalapítás van soron, de visszahúzza a bűntudata az apja halála miatt. 91-tbq6ze4l_sy445.jpgRandall tenni akar valami fontosat, és a nejével örökbefogadó szülők lesznek. Deja lassan engedi őket egyre közelebb, és a lány zűrös családi háttere visszatérő probléma lesz. Közben a múlt újabb részletei kerülnek felszínre: Kevin lábtörése, Jack halála.

Ez az a sorozat, amit egy más szemlélettel nagyon lehetne bántani is. Mert belegyalogol az ember érzelmeibe, és megnyomkodja azokat a pontokat, amitől sírni kell, vagy fáj. Túlmegy azon a ponton, ami hihetően emberi dráma – hiszen minden nagyon ki van hegyezve, és sorozat, kell bele a cselekmény, így ezeknek az embereknek nem csak egy életkrízist kell leküzdeni, hanem sokkal többet.

De mégis, nem akarom bántani, nem is fogom. Mert jó érzékkel csavargatja a nézők lelkét. Igen, rányom a kritikus pontokra, de nem erőszakosan. Még azon a határon belül marad, ami a giccsen innen helyezkedik el. Érzésekről, emberekről, családokról mesél, és igyekszik valóban megadni azt, ami a címben benne van. Hogy viszontlássuk magunkat a szereplőkben.

A sorozat titka, a második évadé is szerintem, hogy jól eltalálták az arányt a komédia és a dráma között. Megsiratnak, de meg is tudnak nevettetni, de egyiket sem erőltetik túl. Idén a drámát éreztem erősebbnek, láttunk alkoholproblémákat, vetélést, és Jack halálát is.

Minek is kerülgetem, tuti ide lyukadok ki a végén, mert számomra az a rész volt az évad tetőpontja. Már kerülgették egy ideje, most meglépték. Tudtuk, hogy Jack mikor távozott. Most megmutatták, hogyan. Mindenki tudta, mire számítson, mégis szívet tépő lett. Azon a részen lehetett könnyezni, pedig nagyon is tudtuk, mi lesz. És a készítők zsenialitása is kijött: mert nem arra mentek, hogy telesírjuk a zsebkendőt. Kaptunk mellé mosolyt, reményt is. Nem akarom az egész részt elmesélni, de tettek bele egy annyira aranyos, kedves momentumot, hogy attól az egész több lett a fájdalomnál és gyásznál. Beletették az üzenetet, hogy a szeretet tovább él és menni kell előre az életben.

Pozitív üzenetekkel van tele ez a sorozat, és jó érzés nézni is ettől. Mert igen, jönnek bajok és csalódások, szenvednek a szereplők, de túljutnak rajta és van tovább.

A casting továbbra is remek. A nagy hármas mindegyike szépen kitesz magáért, és a szülők történetei is működnek. (Jut eszembe, ez a kettes varázs. Ahogy múlt és jelen egymásra reflektál. Biztos van vele munka, de még mindig nagyon működik.) Ventimiglia megint talált egy sorozatot, amiben nagyon lehet szeretni. Mandy Moore is nagyon eltalált – most már az öregítésén se akadtam ki annyira. Jobb lett, vagy csak megszoktam a sminkelést? Passz.

Van humora is a sorozatnak, és akadnak benne jópofa utalások. Azon napokig mosolyogtam, hogy Jack kedvence a Rocky és Stallone volt. (Ventimiglia játszotta anno Rocky fiát.)

Nagyon szerethető, nagyon emberi és jó értelemben érzelmes. Jöhet a 3. évad is!

 

This is us - 5/4 néhol könnyes, néhol mosolygós. Emberhez tud szólni, ha giccs is néha. Jó a szereposztás.

https://www.youtube.com/watch?v=LT-STaJAhAQ

Idézzünk!

  • Apám, akkor Scoob és én maradtunk neked, Castiel!
  • Csodálatos. Hajdanán seregeket vezettem, most pedig egy koszos filiszteussal és egy beszélő kutyával vonulok. (Supernatural)

 

  • Végig csak hazudott magának.
  • Miért mondja ezt?
  • Ebből áll a tárgyalás. Két hazug ember hazudik egymásnak, míg az egyikük túl közel nem kerül az ablakhoz, és kap egy golyót a fejébe.
  • Biztos nem csak ennyiből áll a túsztárgyalás.
  • Pedig de. Nyomás, és csalogassa az ablakhoz! Lövészek! Az ablakművelet jön! Ismétlem, az ablakművelet jön! (Brooklyn Nine-Nine)

 

  • Réges-régen, amikor még nem volt itt se város, se vasút, még egy autó sem, ez egy királyság volt.
  • Tényleg? De hisz itt még Tesco sincs! (Szólít a szörny)

 

Ne érdekeljen, mit veszel fel. Ha fának tettethetném magam holnap, megtenném. Csak makkot dobálnék mindenkire. (This is us)

 

Támogatok mindent, ami boldoggá tesz. Ha már itt tartunk, mondtam Roynak, hogy amikor kétszer meglőttem nyíllal, semmi ahhoz képest, amit akkor teszek vele, ha boldogtalanná tesz téged. (Arrow)

 

  • Várj, szerinted Sharpe igazgatónő törölte a saját aktáit? Ez őrültség.
  • Igen, mint az is, hogy parókát teszel, és a főnököd helyébe lépsz, Gary. (Legends of Tomorrow)

 

  • És én? Totál mellékes vagyok? Bakker, engem már be sem mutat neki?
  • A fák is beszélnek? Ez olyan, mint egy Disney rajzfilm! (Óriásláb fia)

 

  • Mit kerestek itt?
  • Egy Arkham szökevényt. Nagyjából ilyen magas, sántít, és anyakomplexusa van. (Gotham)

The Layover

Barátnős, pasiért harcolós, úti kalandos.

Meg és Kate általános iskola óta jó barátok, de most mindkettejükre rájár a rúd. Meg kozmetikai termékekkel házal, amik a nyakán ragadnak. Nem elég, hogy az észak-koreai gyártás miatt eleve nem kell senkinek, még a bőrnek se tesz jót. Kate tanárnő, akit liberális oktatási elvei miatt az igazgató megkér, mondjon fel, hogy a végkielégítést is megspórolja az iskola. Meg elhatározza, lépjenek le kicsit az életükből! Gépre ülnek és irány Florida! Strand, napsütés és pihenés. A gépen a két lány közé ül a szexi, szőke Ryan, és hirtelen nem a strand lesz a legérdekesebb program. Egy hurrikán miatt a gép máshol száll le, és az ideiglenes szálláson mindkét lány beveti magát. Megindul a barátnői vetélkedés, ki szedi fel a srácot!unnamed.jpg

Vissza kellene lapoznom, mikor láttam olyan vígjátékot, amin utoljára tényleg jókat nevettem… mostanában inkább erős dráma jut eszembe. Talán a Thor 3 óta nem láttam semmi tényleg vicceset? Hú. Azt már elárulom most, The Layover nem töri meg ezt a sorozatot. Ez sem lett egy fergeteges komédia.

A történet nagyon tipikus, a komédiák egyik megszokott zsánere, ha néha romantikusabbra is veszik, mint amivel most éltek a készítők. Ez körülbelül az a szint, amit a Csajok háborúja mutatott. ( A Szerelem kölcsönbe jutott még róla eszembe különben, de az a romantikusabbra vett verzió.) A két jó barátnő, akik vetélkedni kezdenek egy férfi miatt, és egyre piszkosabb trükköket vetnek be egymás ellen.

Sok mindent előre lehet sejteni, mintha a film arra játszana, hogy feldobott labdákat üssön le sorra. Amikor a pihenőn Kate kimegy a WC-re, ki nem sejti, hogy Meg bezárja majd? Vagy a végig mellettük settenkedő, rendes, de nem éppen szexi Craig sorsa is előre sejthető. Nem tud meglepni a film, így igazán megnevettetni sem. Mindig pont az jött, amire számítottam.

Annyira, hogy a film poénját is jó előre kitaláltam. Ami azzal kapcsolatos, hova utazik Ryan, de ennél többet nem árulok el! Rutinos filmnézőnek nem lesz nehéz rájönni egyedül is…

Ha már poénok. Humoros, de nem igazán vicces a film. Szerencsére nem megy el az olcsó, altesti poénok felé, de azokból is ad ízelítőt. Nekem többet is, mint amit még elviselnék. Lesz itt Trainspotting szintű undorító WC, szénsavtól büdös büfögés, és hasonlók. Én jobban díjazom, ha egy film ennél igényesebb szórakoztatást nyújt. Van ebben olyan is, végig is bírtam nézni a filmet egy nekifutással, nem akasztottak meg a butább poénjai.

A szereposztáson is jókat mosolyogtam. Kifejezetten szórakoztatónak találom, amikor azzal játszom, ki honnan ismerős. Daddario egyszerű rejtvény volt, legutóbb épp a sokkal gyengébb és buta poénokkal teli Baywatch-ban domborított. Kate Upton modell – itt is a mellmérete a legjellemzőbb tulajdonsága. Matt Barr volt a nehezebb dió, de rájöttem! Az ő halálát sajnálgattam anno a Harper szigeten. A színészi teljesítményük negyed ennyire sem kötött le, itt nem kellett nagyot – talán kicsit se – játszani. Szépnek kellett lenni és kész.

A végére ugyan ki akarják hegyezni a sztorit arra, hogy a jó barát éri a legtöbbet, és ostobaság egy pasi miatt egymásnak esni, de ez elég erőltetett. A poénokkal és úti kalandokkal akarják eladni a filmet. Ez szórakoztató csajpárbaj, semmi több.

Egyszer megnéztem, néha mosolyogtam is rajta, de ismétlésre nem vágyom belőle.

 

The Layover 5/3 kiszámítható, de azért nézhető kis komédia – ismerős elemekből előállítva.

https://www.youtube.com/watch?v=oQ-Qs0zelic

Szólít a szörny

Gyászos, családos, mesés, feldolgozós.

Conor 12 éves és szenved. Az anyja rákban haldoklik, és a gyerek nagyon hinni akar abban, hogy jobban lesz és meggyógyul, de a nő egyre rosszabbul van. Annyira, hogy már Conor kénytelen a nagyanyjához költözni, és Amerikába új életet kezdett apja is hazajön elköszönni. A gyereket terrorizálják az iskolában, az apja új életében 674.jpgnincs helye, a nagyanyjával túlzottan különböznek egymástól. Gyötrődik. Egy éjszaka egy szörny töri rá a házat, a kertjük megelevenedett tiszafája. Mesélni akar neki három történetet, hogy aztán a gyerek is elmondja a saját történetét. Míg megelevenedik előtte a legkisebb királyfi meséje, a pap és a patikárius története, Conor kénytelen szembenézni az igazsággal: az anyja nem lesz jobban.

Ezzel a történettel még regényként találkoztam először – az én esetemben ez annyira nem meglepő. Nem tett rám túlzott hatást, egy mesének találtam a gyászról. A rajzokkal, meseszerűen megírt történet egyértelműen kisebbeknek készült, így én maximum érdekesnek tudtam találni.

A film viszont más. A történet ugyanaz, évek távlatából is ráismertem jelenetekre, de ez mégsem tisztán egy gyerekmese. Több benne a dráma, és jobban eladható felnőtteknek is. Conor a főszereplő, egyértelműen, de elkezdi kinyitni a többi szereplőt is, akik el fogják veszíteni a rákban haldokló nőt. (Pont az anya az, akiről nagyon keveset tudunk meg.) Többet látunk a nagyanyából, aki a maga módján igyekszik helytállni a nehéz helyzetben. Az apa ugyan keveset van jelen, de ennyiből is látszik, miért kell a nagyanyának olyannak lennie, amilyen. Talán a gyerekek nem veszik észre ezeket a részleteket, de a családi dráma finoman szól a nagyobb nézőknek.

A kicsiknek meg ott lesz a fa. Amit a cím szörnynek nevez, de más fordításba barátként jelenik meg. Ugyan ijesztően indít, de a szándékai jók. Egy mesés elemet visz a történetbe, amit fokoz az általa elmondott két mese, amelyek óvatosan átvezetnek a gyerekmesék fekete-fehér világából valami árnyaltabb világba.

A két mesét külön is érdemes lenne kiemelni. Ügyesen van beleemelve a történetbe, a tanulsága nagyon illik a gyász folyamatba, amit a film végigvisz. A haragátvitel, a tagadás és elfogadás, a hit, az emberek összetett jelleme, valahogy mind úgy kerül a gyerek elé, mesésen, hogy képes legyen azt feldolgozni. Ezért lehet gyerekfilmnek is elfogadni a történetet.

A mesék különben igényesen és érdekesen vannak a filmbe beletéve. Egy vízfestékes, igényes rajzfilm blokk, ami művészien szép. Az én kedvencem a királyfi meséje, aki egyszerre lett gyilkos is, de szeretett és jó király is. Mert egy történetnek sem csak egy oldala van, és az emberek nem szörnyek vagy hősök, lehetnek mindkettő.

Ahogy lenni szokott az ilyen filmeknél, a casting gyenge pontja a gyerek. Nem tudom, ki hogy volt vele, de én szinte látom magam előtt egy horrorban, mint vámpírt. A köré tett felnőttek viszont karakteresek, elviszik a műsort. (Felicity Jones betegítése is jól sikerült.) Jellemző, még a fa/szörny is olyan színész hangján szólal meg, mint Liam Neeson.

Vannak mélységei, egy gyereknek is érthető lesz, a mese betét és a CGI igényes. Vannak hiányérzeteim a történetben, de összességében jobb a vártnál.

 

5/3,5 (Szólít a szörny) érdekes, szívhez szóló, a grafikus részek kifejezetten szépek. De ki a célközönség?

https://www.youtube.com/watch?v=hrVUNoYk6xM

Heti várható megjelenések

Húsvét is volt, hó eleje is, ilyenkor nem széles a kínálat.

Olyannyira, hogy moziba csak a Tűzgyűrű második része (alcíme: Lázadás) érkezik, és nem tűnik jó előjelnek, hogy se a rendező, se a szereplők nem térnek vissza.

A DVD megjelenéseket se a bőség zavara jellemzi. Átcsúszott a hétre a Disney Coco című meséje, de különben csak régebbi filmek olcsó kiadása érkezik, mint pl. a Kellékfeleség és a Blöff.

A víz érintése

Szerelmes, idegen lényes, menekülős.

Elisa élete egy beállt rutin szerint zajlik. Öreg szomszédjával régi musical filmeket néz, intimitásra a fürdőszobába lel egy tojás mellett, és esténként takarítani jár egy titkos kormánylaborba. Ott a bőbeszédű Zelda pártfogolja a néma lányt. Egy napon különös tartály érkezik, benne egy új kísérleti alannyal. A kormány az űrversenybe le akarja győzni az oroszokat, és a Dél-Amerikában talált lény tanulmányozásától remélik a választ, hogyan élje túl az űrhajós odafent. Bár ki vannak onnan tiltva, Elisa bejár a lényhez, és tanítani kezdi a jelbeszédre. Mikor meghallja, hogy végeznének vele, barátai és egy orosz kém segítségével megszökteti a lényt. Míg rejtegeti otthon, egyre közelebbi kapcsolatba kerülnek egymással, a megbízott kormányügynök, Strickland megszállottan a nyomukban jár.a-viz-erintese.jpg

2018-ban ez a film volt az Oscar nagy nyertese. A legjobb rendezés, a legjobb film, de például a legjobb zenei díjat is ez a film vitte haza. Nem is fogom titkolni, hogy emiatt nem is kis ellenérzéssel álltam neki. A Három óriásplakát vagy a Dunkirk szerintem inkább kaphatta volna ezt a két fő kategóriás Oscart. De mindegy is, ezen már nem tudunk változtatni.

A víz érintése egy mese, csak éppen felnőtteknek. A különös lány és a lény története beidézi a szépség és a szörnyeteg archetípusát. Ebben is azt látjuk, ahogy egy lány a külső mögé lát, és a szörnyeteg lelkében szépségre, emberi jóságra, szeretetre lel, és a két látszólag nagyon más teremtmény szeretni kezdi egymást. Természetesen van, akinek nem tetszik mindez és ellenük dolgozik. De hiába a minden mögötti mesemotívum, gyerekeknek mégse ajánlanám.

Főleg a szexuális tartalmak miatt, bár egyébként is akad benne olyan erőszakos jelenet, ami forgatja az ember gyomrát. (A lerohadó ujjak és azok leszakítása egy horrorba is elfért volna.) Nem leszek naiv, kétlem, hogy a gyerekeket bármilyen filmről le lehetne tiltani, ha meg akarnák nézni, és láthattak már ennél durvábbakat is. Anno én titokban X-aktákat néztem, aztán évekig szenvedtem a WC-n feljövő gumiember rémálmától. De nem lennék annak a szülőnek a helyében, akinek meg kellene magyarázni, Elisa mit csinál a fürdőkádban.

A film kivitelezése viszont pazar, és ötletekkel teli. A 60-as évek hangulata áthatja az egészet, olyan kis részletekre is figyelve, mint Elisa szomszédjának karriere. Reklámrajzoló volt, aki nem tudja felvenni a versenyt a fényképekkel. Kicsit bele tudom látni azt is, hogy a filmesek is hasonlót élhetnek át napjainkban. A digitális technika lassan kiszorítja a hagyományos eszközöket, filmeket – színészeket talán még nem, de láttuk, mire képes Caesar…

A díszletek, kosztümök, a filmnek a színei egy retró stílust mutatnak, amiket mégis sikerül meséssé tenni. Vagy inkább álomszerűvé. Del Toro ebben mindig is nagy volt, elringató atmoszférát teremt. (Ezért is díjazták a filmet, ezt meg is érdemelte.)

Játékos, kedves volt, ahogy a musical betéteket használták a történetben. A zenében is ez a hatás, valamint a korszak zenéje köszönt vissza. Tényleg minden eszközzel megteremtették az illúziót a hatvanas évek tündérmeséjéhez.

A karakterek maradtak a mese szintjén. A lény a titokzatos idegen, egyszerre vad és egzotikus, de a jóságra is nyitott. Elisa a szelíd hősnő, Strickland a tipikus gonosz.

A film annyira már nem fáj, nem rossz mesefilm ez, csak éppen a legjobb film díja… az fáj.

 

5/3,5 (A víz érintése) mese felnőtteknek retró stílusban, tipikus karakterekkel, történettel. Megvalósítása szép.

https://www.youtube.com/watch?v=eiX6nmGM7lk

Óriásláb fia

Családos, állatos, céggel harcolós.

Adam sok mindennel küzd: hiányzik neki a rég halott apja, az iskolában a nehézfiúk rászállnak, és minden percét megkeserítik, ráadásul a haját képtelenség levágni. Minden más megvilágításba kerül, amikor leveleket talál otthon. Az apja nem meghalt, csak szökésben, de a feleségével titkon leveleznek. A nyomon Adam az apja után ered. A családi titok enyhén sokkoló: az apjának van egy génmutációja, amitől ő Óriásláb. Tiszta szőr, emberfelettien erős és még az állatokkal is tud beszélni. Adam sokat örökölt tőle, és játszva fedezik fel, mi minden van benne is meg. De Óriásláb nem véletlenül menekült a vadonba: egy gonosz gyáros belőle akarta a hajnövesztés szerét kinyerni. Adam nyomában haladva ő is nyomra bukkan, és minden állatnak, családtagnak össze kell fogni, hogy legyőzzék őt.

292196_1497388133_6531.jpgA meséknek is több típusa van. Minél előrébb halad a technika, annál több változat lesz, tartalomtól függetlenül is. Az Óriásláb fia röviden egy kisebb gyerekekre szabott alkotás, amit ugyan bemutattak moziban is, de szerintem jobb helye van a tévéképernyőn, mint a szélesvásznon. (Nem is robbantott kasszát, meg is jegyzem azonnal.)

Egyrészt, a történet szempontjából nincs meg benne az a plusz, ami egy mesét mindenkinek eladhatóvá tesz. Mert ma azok a mesék tudnak kasszát robbantani, akik sok-sok korosztály igényeit ki tudják elégíteni. Mesének kell lennie, de olyan poénoknak kell benne lennie, történetszálakkal együtt, ami kikacsint a nagyobbaknak. Akció, érzelem, valami komolyabb tanulság, esetleg valami meglepetés. A mesesikereknek ezt fel kell mutatni. Ez csak mese, nincs benne olyasmi, ami a nagyobbaknak szólna. Így a gyereknek berakva dvd-n teljesen működőképes, de nem egy olyan mese, amire beül moziba az egész család.

A történet kedves ugyan, kellően mozgalmas is, de olyan a bonyodalma, a cselekmény bonyolítása, hogy megmaradjon a kisgyerek szinten. Ugyan láttam már gyorshajtó csigáról is mesét, de ennek a problematikája akkor is nevetséges – vagy ostoba, ha durvább akarok lenni – hogy azért akarják Óriáslábat elkapni, hogy hajnövesztő szerük legyen? Jaj!

Másodszor, nincs mögötte olyan grafikus motor, amit ma már a nagy stúdiók a meséik mögé tesznek. Nem ronda, egész korrekt a mese, de nem kiemelkedően szép. Ha belenézünk egy Disney, DreamWorks vagy Pixar mesébe, sokkal jobb a látvány. Ez kb. olyan szinten van a Túl sövényen, bár az a mese szebb. Megint igaz, a kicsiknek ez még elmegy, de mi nagyobbak már magasabb minőséghez lettünk szoktatva.

Harmadszor, a humora is gyerekes. Amivel különben nincsen baj, hiszen a mese is kicsiknek szól. Akik még nevetnek azon, hogy a hirtelen lábnövés miatt Adam cipője szétesik, vagy a mosómedve bármit is mond, biztosan annak ellenkezője történik, ő pedig mellszélességgel kiáll amellett, hogy ő is mindig pont ezt mondta. Aranyos, kicsiknek való.

Ahogy a film tanulsága is. Családbarát mese, amiben az üzleti érdekeket legyőzi a család, az összefogás és a szeretet. Egy mesének legyen is jó vége! A kicsiknek még belefér az is, hogy a vadállatok beköltöznek az Óriáslábbal egy városi házba – nekem azért logikusabb lett volna, ha a család szerez be egy erdei házikót, Tarzan nyomdokain haladva…

Aranyos kis mese, kicsiknek tudom ajánlani, egyszer apa és anya is kibírja, ha kétszer nem is.

 

5/3,5 (Óriásláb fia) kisgyerekes mesének korrekt: aranyos történet, a grafika is elmegy, a család a NO1.

https://www.youtube.com/watch?v=Ug7ou3xQPFM

Expedíció

Felfedezős, kalandos, rejtélyes.

Lena biológus, aki az egyetemen tanít. Mellette várja haza a férjét, aki katona, és egy meg nem nevezett kiküldetésen vett részt. Egy éve nincs hír róla. Kane egy éjjel hazaérkezik, de furán viselkedik, és olyan rosszul lesz, hogy mentőket kell hívni hozzá. Mire a kórházba érnének, a sereg eltéríti őket. Lena válaszokat követel, és letoltes_4.jpgdr. Ventress ad neki párat. Egy világítótorony körül valami történt, egyfajta rezgés veszi körbe. Ami egyre terjed. Akit odaküldtek, nem tért vissza, nem tud üzenni. Kane az első, aki hazajött onnan. Újabb küldetést terveznek, ezúttal tudós nők mennének be. Köztük Ventress is. Lena velük akar menni, és a képzettsége miatt be is veszik a csapatba. De a benti világra egyikük sincs felkészülve: szörnyek, a saját testük is ellenség lesz, míg eljutnak a válaszokhoz a toronyba.

Sci-fi berkekben nagy durranás volt VanderMeer Déli Végek trilógiája. Nálunk is kijött, már a második kiadásnál jár különben. Ha a végéért nem is voltam oda, a könyvek nekem is nagyon tetszettek. Érdekesek, elgondolkoztatóak, de szórakoztatóak is mellette és nagyon jó maga a szövege is. Mélysége van. Így a hírek, hogy filmesítik, pozitív fogadtatásra találtak.

Pedig nem volt egyszerű útja a történetnek: mielőtt elkészült és mozikba küldték volna, megvette a Netflix. Aminek nem tudom, örüljek-e vagy sem. Hamarabb, több emberhez eljut, de ez nem a mozi halálát vetíti előre? Nem megyek ebbe bele. Maradjunk a filmnél!

Ami nagyon röviden csalódás volt nekem. Az esetek 90%-ában a regényt előbb olvasom, mint nézem meg a filmet, és szeretem ezt a módszert. Most azonban nagyon rontotta az élményem, mert a regényt vártam a filmtől is. És nem kaptam meg. Nyomaiban tartalmazza csak az olvasmányélményeim, a történetet nagyon átírták, és szerintem fontos részeket is kihúztak belőle. Kalandfilmesebbre vették, míg a Végek rejtélyét nagyon csökkentették és másították is. Egyszerűbb lett, minden tekintetben.

Ha el tudnék vonatkoztatni a regénytől, jobban működne a sztori. A végét akkor is összecsapottnak érezném, de nem ennyire. Így viszont marad a nem tetszés.

A film külsőségei sem nyerték el a tetszésem. És itt nem arról van szó, hogy annyira másnak, varázslatosabbnak képzeltem el volna magamban a Végeket. Egész egyszerűen a CGI nem elég erős. Látszik, hol használják, és nagyon műnek tűnik tőle a megteremtett környezet és élőlények. Azért vannak szép vágóképek is, de ezek inkább a tájnak, és nem a digitális technikának köszönhetőek. A lemenő napnál, a tenger mellett a torony felé sétáló hősnő ilyen, ott jobban érezni lehetett ennek a környezetnek egyszerre szépséges és ijesztő voltát.

A szereposztás moziba is jó lenne – eredetileg oda is szánták. Portman jó, ez nem meglepő. A többiek nem kapnak ennyi lehetőséget, de Jason Leigh és Isaac kihozza, amit ki lehet.

Érdekes, de nekem a regény után csalódás. Többet és jobbat vártam ennél!

 

5/3,5 (Expedíció) amiben biztosan benne van az is, hogy a regények után többet vártam. A Déli Végek trilógia komplex, meglepő, lírai és nagyon elgondolkoztató. Ebből lényegesen kevesebbet láttam viszont a filmen. Elég sokat egyszerűsítettek, változtattak a történeten is. A látványvilággal sem voltam teljesen elégedett. A CGI csak közepes, pedig meg kellett volna teremteni a Végek hangulatát! A szereposztás viszont parádés, és vannak is jó alakítások a filmben. Natalie Portman nagyon jó, a többiek elasszisztálnak neki. Lehetett volna jobb is!

https://www.youtube.com/watch?v=-QmjKAWvfps

X-akták (11. évad)

Nyomozós, összeesküvős, természetfelettis.

Mulder és Scully a fiúk nyomába ered. Sietniük kell, mert a nő rájött, hogy a fiú küldi neki a látomásokat, bajban van, és vele indulhat a világ vége. De mire rátalálnak, William már egyedül próbál boldogulni. El tud rejtőzni, használja a képességeit. A páros úgy is dönt, hogy nem az ő nyomába loholnak értelem nélkül. Dolgoznak tovább az aktákon, és így előbb-utóbb egymásra fognak találni. Segítenek Skinner egykori bajtársának ügyében nyomozni, melyben harci gázok és összeesküvés is szerepel, de szembesülnek azzal is, mire vezethet a technikai fejlődés. Megismerkednek egy ikerpárral, akik telepatikus játékukkal életek sorát döntik romba. Eljutnak egy kisvárosba, ahol boszorkány praktikák okoznak haláleseteket. Közben a cigarettás férfi sem pihen, ő is William nyomába ered és készül a végjátékra.x_aktak_screenshot_20180102135719_1_original_760x760.jpg

Próbálom felidézni, milyen érzés volt ez az újabb évad. A tavalyi nem nyerte el a tetszésem, ha volt is benne olyan kérdésfeltevés, amire a válasz érdekelt. Ha jól emlékszem, én ott pont arra nem kaptam választ, ami érdekelt volna: William sorsa. Hogy is van a mondás? Vigyázz, mit kívánsz, mert a végén teljesülni fog?

Most a fél évad arra lett szánva, hogy milyen lett William, hogyan járnak a nyomába, és hasonlók. És nem tetszett! Mondjuk, nekem sokat rontott az élményem az is, amit a cigarettás felfedett a gyerek fogantatásáról. Illúzióromboló volt, nem is kicsit.

De ha ezt ki is veszem a képletből, csak az eseményeket nézem, akkor sem tetszett, ahogy ezt a szálat kezelték. Maga William karaktere is zavaros: ő most jó vagy rossz? Még csak ezt sem lehetett eldönteni. Azért nem lehet minden OK, ha azzal szórakozik, hogy a két barátnőjét összeereszti, egymást szörnyeknek láttatva… de az se tetszett, ahogy Dana és Fox hiábavalóan fut utána. Mint egy rossz Tom és Jerry… vagy gyalogkakukk és prérifarkas?

Ebben az évadban sokkal érdekesebbnek találtam azokat a részeket, melyekben valóban nyomoztak. Amiben FBI ügynökök lehettek, különös eseteket felderítve. Ilyenkor éreztem benne, amit szerettem a sorozatban. Hogy elképzelhető reális magyarázat is, de hagynak nyitott teret annak is, hogy mégis volt valami más is a történetben, mégiscsak lehet valami az összeesküvésekben és másvilági tapasztalásokban…

A szereplőket nézve a karakterek már nem érzem, hogy bárhova is fejlődnének. Töprengtem rajta, hogy Mulder karakterét láttam megfáradtnak, vagy David Duchovny lett ennyire öreg? Talán kicsit mindkettő. Anno nekem ő volt a szimpatikusabb, de most annak örültem, ha Scully, vagyis Gillian Anderson volt képernyőn. A színésznő, de a figurája is szimpatikusabb.

A páros kapcsolata meg… most komolyan kaptak egy rózsaszín happy endet? De a durva az, így hajlandó lennék kicsit gúnyos, de jó mosollyal elköszönni tőlük. Legyen ez a vége!

Még berendelés nem jött 12-re, én tényleg díjaznám, ha tényleg zárnák az aktákat.

 

5/3 (X-akták) szívem szerint kétfelé szedném a teljes sorozatot. Vannak az átívelős részek, az ufókkal és az összeesküvés elméletekkel. Ezeket nem is nézném, ha tehetném. Erőltetett, fájdalmas, túlírt, egyszerűen nem működött nálam. És van, amikor FBI ügynökként nyomoznak. Abban van ötlet, gyakran érdekes eseteket dolgoznak fel, és ilyenkor a sejtetés is találó tud lenni, hogy más magyarázat is elképzelhető. Duchovny elég fáradtnak tűnt, de Anderson jól tartja magát. Azért nem bánnám, ha ezzel elköszönnék. Ennek a végével ki voltam békülve.

https://www.youtube.com/watch?v=_HTByz4RlqI

süti beállítások módosítása
Mobil