Minden napra egy film

Minden napra egy film

10×10

2018. április 21. - BBerni86

Emberrablós, menekülős, múlttal szembenézős.

Cathy napja jól telik: a jóga órájára megy, ahol a barátnőkkel is tud csevegni. Majd sietne tovább a napi ügyeket intézni. Nem érzékeli, hogy egy szempár követi minden mozdulatát. Lewis a nyomában jár, és egyre közelebb jut hozzá. Olyannyira, hogy a parkolóban elkapja, megkötözi, és magával viszi. Egy kis cellába veti, a házában elrejtve. Cathy, amint lehetősége nyílik, szabadulni próbál. Hatni elrablója lelkére, ugyanakkor kiszabadítani a megkötözött tagjait, és harcolni is kész, ha máshogy nem megy. Lewis azonban erősebb nála, és egyetlen kérdést ismétel: Mi a neved? Amint megmondja, a férfi dühbe gurul. Válaszol a kérdéseire, de Lewis egyre dühösebb. Állítja, a nő hazudik. Cathy még nem sejti, hogy Lewis ismeri őt régről. A túlélésért szembe kell nézni a múltjával, amit nagyon feledni szeretne.

mv5bndc1mtk3ndizof5bml5banbnxkftztgwnzuxndiyntm_v1_ux182_cr0_0_182_268_al.jpgAz előzetes alapján többet vártam, így ez most a csalódásaim listáját bővíti. Pedig már azt hittem, egy jó thrilleren borzonghatok… helyette csak egy közepesen nézelődtem, aminek sajnos a vége rosszabb, mint a film első fele.

Az alapötlet különben nem rossz: a nőt elrabolják, és nem érti, miért. Egyszerre követi a film mindkét szereplője kálváriáját: az elrabolt Cathy, aki nem érti, mi történik vele, de kész küzdeni az életéért. Lewis, aki nehezen viseli a helyzetet, látni rajta, hogy nem élvezetből rabol embereket, csak válaszokat akar. A film feszültségét adhatná, hogy a néző sem tudja, mire megy ki a játék.

A film első felében kísérletet is tesznek arra, hogy csak sejtetnek dolgokat, és rejtélyessé teszik, mi folyik itt valóban. Közben akciót Cathy szökési kísérletei szolgáltatnak, bár az igazi feszültséget az adja, amikor ez a két ember ott van együtt, és beszélni kezdenek. Itt még egész jó is a film, ha nem is a legjobb thriller, amit láttam az utóbbi időkben.

Ám a film felénél kiderülnek a válaszok, vagy legalábbis megismerjük a múltat, amiről Lewis igyekszik többet megtudni ezzel a módszerrel. Megváltozik a film stílusa, a dinamikája is. Akciós akar lenni agyalós helyett, de nem megy neki. Nem izgalmas a házban való kergetőzés, hanem csak gagyi. Még a Tom és Jerry gyengébb részeit is visszasírtam ehhez képest. A legvége pedig még ennél is lejjebb van. A régi, gagyi horrorokat juttatta eszembe, amikor a maszkos gyilkos kergette a késsel az áldozatát. Egy paródiában elmegy, de komolyan venni? Lehetetlen.

Talán az is volt a baj, hogy nem maradtak fontosak a válaszok, a rejtély. El se tudtam dönteni, hogy Cathy végül az igazat mondta a férfinak, vagy csak hazudott neki. A durva, nincs is jelentősége. Áttették teljesen a hangsúlyt a fizikai küzdelemre a lelki helyett és a múlt feltárása elől. Még csavart sem hagytak a végére! Ami tényleg olyan volt, mintha visszaestek volna egy gagyi tini horror szintjére.

Kis filmből forgott, látni azon, hogy a film nagyja egy helyszínen játszódik, a házban. Ahol a címbeli 10*10-es cella megbújik. (Legalábbis szerintem erre utal a cím, de ki tudja? El nem hangzik, csak levontam a következtetést.) Nem lenne baj, de nem éreztem úgy, hogy kihasználják a teret. Ahogy Lewis ki-be mászkál a cellába, még röhejes is a rejtett ajtóval.

Luke Evans miatt volt nézhető, meg a film eleje még thriller és hangulatos. Kár érte!

 

10×10 - 5/3 jó szereposztás, érdekes alapötlet, de a forgatókönyv és a kidolgozás lehetett volna jobb.

https://www.youtube.com/watch?v=PPIHpRUUaro

The Alienist (az 1. évad)

Nyomozós, pszichológiás, sorozatgyilkosos, kosztümös.

A XIX. század lassan véget ér, elkezdődik a XX. New Yorkban egyre divatosabbak a pszichével foglalkozó orvosok, akik között az egyik legjobb Laszlo Kreizler. A doktor megszállottan érdeklődik a beteg elmék iránt, egy gyerekkori trauma miatt. Így amikor brutális gyerekgyilkosságról szerez tudomást, mozgósítja az embereit, hogy a gyilkos nyomába eredhessen. Hamarosan rájön, hogy sorozatgyilkos garázdálkodik: lánynak öltözött prostituált fiúkat kap el, csonkít meg halálosan. Mivel jó barátja az új rendőrfőnöknek, Roosevelt engedi neki, hogy egy kis csapatot összeszedve az ügyön dolgozzon. A zsidó származású, orvos nyomozó ikrek, egy illusztrátor úriember, a rendőrség első női alkalmazottja is a csapat tagja, akik a gyilkos nyomában a saját démonaikkal is küzdenek.

dag4fcrvwaacbx1.jpgNagyon vártam, hála Caleb Carr regényének, aminek mai napig sajnálom, hogy csak egy folytatása született. A halál angyala igényes krimi volt, remek történelmi környezetben. Szerencsére a sorozatban sem kellett csalódnom – nem tökéletesen másolja a regényt, de a szellemiségét remekül átvette.

Nem tudom megállni, hogy ne dicsérjem meg a látványtervező és kosztümös, díszletes munkáját már az elején. Roppant érzékeny vagyok arra, amikor Budapest más várost játszik, és rühellem felismerni, mondjuk, a filmbeli Párizsban Pestet. Ez a sorozat is nálunk forgott, és egyszer nem jutott eszembe, hogy nem a századfordulós New York van előttem. Pedig néha direkt az utcákat, házakat nézegettem – hiába, a BBC Maigret feldolgozása ilyen szempontból annyira fáj, hogy ez is szempont lett nálam.

De a The Alienist korhangulatot nem csak a városképpel, épületekkel teremt meg jól. A szereplők eszközei, ruhái is hitelesek, hozzák magukkal a történelmi hangulatot. Fanning kapott gyönyörű kosztümöket, de a társadalom alsóbb rétegeit is jól elkapták képileg. Izgalmas, ahogy a szürke szűrő mellett is színes, dekadens alvilágot teremtettek vizuálisan.

A történet kellően összetett és kényelmesen is építkezik. A szereplők hosszú sorát kibontja, nem csak a legfontosabb szereplők kapnak karakterizálást és múltat. Kifejezetten jót tudtam szórakozni a mellékszálakon is – igaz, ez néha inkább felháborodás volt. Nagyon durva, milyen módszerekkel dolgoztak, milyen korrupciót adtak el tisztességnek anno. A végén is, hogy válik a gyilkos bestia hőssé a halálban csak a látszatok miatt… undorító.

A krimi egyszerre klasszikusan krimis, nyomokkal és szemtanúkkal, de végig benne van a pszichés oldal is, Kreizler munkájának és érdeklődésének hála. Nem tudom, a készítők mennyire szánták poénnak, ahogy a munkatársait is finoman elemzi és megjegyzéseket ejt el nekik, de én annak értékeltem.

A sorozat a végére nagyon felpörög, de heti nézősbe jól belefért így. Ha egybe nézem, talán sokalltam volna, így viszont tetszett. Okos sorozat is, több egy sima kriminél.

A szereposztás is parádés. Állítom, Brühl a német színészek közül a legjobban eladható most, és itt is remekül teljesít. Luke Evans is simán hozza a karakterét. A meglepetés Dakota Fanning, akit nagyon nem tudtam előre ebben a szerepben elképzelni, de a végére bírtam is.

Simán működik a Ripper Street hiányának pótlására, de a regény után is érdemes nézni.

 

The Alienist - 5/4 korrekt látvány és történet. Erős a szereposztása. A végére fel is pörög, korrekt adoptáció.

https://www.youtube.com/watch?v=YtzgFRBvRy8

A kis vámpír

Családos, barátos, vámpíros, mentőakciós.

Rudolph élete néha szó szerint is szívás. Nem elég, hogy most lett vagy kétszázadszor 13 éves, a szülei még mindig kisgyerekként kezelik. Rejtőzködnek, semmi értelmeset nem csinálhat! Ráadásul a vámpírvadász Rookery is a nyomukra akad, és a fél klánt csapdába ejti egy kriptába. Rudolph elszakad a többiektől, és egy kastélyban lel menedékre. Ahol az amerikai Tony nyaral, aki szintén 13, és nagy vámpírrajongó. Miután a kis vámpír leküzdi az emberekkel szembeni viszolygását, a fiúban olyan segítőre lel, aki kitalálja, hogyan járhat nappal is odakint, és vele tart a családot megmenteni. Közben útjukba akad egy repülő vámpír tehén és a szülőket is össze kellene hozni egy kis baráti mentőakcióra.

Meglepetésként ért, hogy ez a mese egy sikeres gyerekkönyv sorozat első részének a feldolgozása. Azok nem jobbak szoktak lenni? Vagy a HP és a Disney túl magasra tette a lécet? Mindegy is, az nem változtat azon, mennyire nem tetszett nekem ez a mese.

A legszembetűnőbb bajom a grafika, elég csak ránézni a szereplőkre! Egyszerűen rondán vannak megcsinálva! letoltes_9.jpgNem várok egy mesétől mindenképpen olyan szintet, mint amit a Disney hoz, de azért lehetne ezt igényesebben is! Ha nincs pénz a szebb animációkra, miért nem rajzolnak inkább? Azzal nem segítenek se maguknak, se nekem, ha a kevesebb pénzből összeraknak egy ma már vállalhatatlan minőségű fércművet. (Még csak azzal se vigasztalhatom magam, hogy a tájak szépek. Mert nem azok. Ugyanaz a színvonal, mint az emberek esetében. Ronda!)

Majd jöhet a történeti ostobaságok sora. Én már ott fennakadtam, hogy a srác tizenhárom éves mondhatni, évszázadok óta. Mégis, minek kellett a vámpír élettanokat keverni? Akkor el tudnám fogadni, hogy megragadt a 13 évnél, ha korábban ember lett volna, és átváltoztatták. De a film a Transylvania nyomában jár azzal, hogy a vámpírok is születnek, családban élnek. Rudolph és testvérei is vámpírnak születtek, csak valahogy megragadtak az adott korukban. Mégis, miért és minek?

De a karakterek is buták. Annyira klisések, csak pár vonással jellemzettek, hogy az már érintette a fájdalom küszöböt a fejemben. A negatív csúcs a vámpír tehén, amin Tony még lovagolni is fog. Most komolyan, mivel fogják etetni? De a félős kastélytulajok, a nagyon megszállott főellenség se járt jobban. Unalmasak, nincsenek rendes indítékaik, csak valamilyenek és kész.

Még azt sem lehet könnyen megfejteni, mégis, mire akar ez a mese tanítani? A család fontos? Nem ez jön le belőle tisztán. A Coco ilyen szempontból köröket ver rá. Az előítéletektől szabadulni kell? Maximum a szülőkön látni, de még ezt is kérdőjelezem. Azzal nincs bajom, ha egy mese nem fejlődő karakterekkel operál. Végül is, mese, a gyerekeknek kell tudni elhelyezni az értékrendszerében. De ez már bántóan butított! Azzal van bajom, hogy a mese se nem szórakoztató, se nem ad valami pluszt, csak van.

Igen, még a humor se működik. Mit is vártam egy olyan mesétől, amiben az a legnagyobb poén, hogy van egy repülő vámpír tehén, aki ráürít a gépével szálló vadászra?

Egy dolog menti, hogy láttam már rosszabbat. De nagyon nem jött be ez a mese most.

 

A kis vámpír - 5/1,5 gyenge grafika, gyenge történet és gyenge poénok – talán a legkisebbeknél elmegy még.

https://www.youtube.com/watch?v=SET_vJGwp-0

1945

Bűnös, kapcsolatos, történelmi.

A háború véget ért, de egy kis magyar faluban még nincs nyugalom. Feszültséget okoz, hogy a frontról hazajött Jancsi azzal szembesül, a menyasszonya a jegyző fiához készül feleségül menni. A jegyző aggódik is, hogy Jancsi túlságosan megtalálja a hangot a szovjetekkel, akiké a hatalom lesz itt. De még nagyobb riadalmat kelt, amikor két zsidó száll le a vonatról, és tart a faluba. Mit akarhatnak? Egy emberként kezdenek félni, hogy a többi túlélő is hazajön, és visszaköveteli, ami egykor az övé volt. Mert már beköltöztek a házaikba, az értékeiket és bútorokat a magukénak érzik. Vannak, akiknek még nagyobb a bűne: nem minden zsidót egyszerre vittek el. A leggazdagabbat a saját legjobb barátja jelentette fel, hogy rátehesse a kezét a vagyonára. A múlt bűnei mindenkit utolérnek, és fizetni kell értük.

litera.jpgA múltat nem szabad elfeledni, sem letagadni. Csak így van esély arra, hogy a hibák ne ismétlődhessenek meg. Ha bűn volt, a bűnt is fel kell vállalni. Senki sem fekete vagy fehér, az emberek se nem elemien rosszak, se nem elemien romlottak. Ezért is szeretem a filmeken megfigyelhető vonulatot, hogy másként kezdik el ábrázolni és átgondolni a II. világháborút. A homok alatt nagy kedvenc ebben a témában, de az Örök tél, a Drága Elza és még sorolhatnám őket, szépen képviselik ezt a vonulatot.

Most még egy filmet feljegyzek a sorba, ez az 1945. Senkit ne ijesszen el, hogy a film fekete-fehér! Csakis színében lesz az, semmi másban. Egy nagyon okos forgatókönyvből készült jó rendezéssel, remek karakterekkel jó színészek interpretálásában, és bőven ad elgondolkoznivalót is, miközben nem olyan kardba dőlős dráma, ami vért fakaszt. Szó se róla, szórakoztatónak se nevezném, dráma, de nem mart úgy belém, mint a Saul fia.

A kérdés, amit felvet, a bűné. Mennyire vagy bűnös, ha nem tettél semmit, hogy a gonosz útjába állj? Mennyire elítélendő, ha hasznot is húztál belőle? Mert a zsidókat elvitték, és a falu szépen felosztotta, ki mit vett el tőlük. A film több verziót is megmutat: aki gátlástalanul kihasználta a helyzetet addig, aki csak hallgatott. Mindenki másképp is reagálja le, amikor szembesül a bűnével. De egy biztos: akármennyire is bánja, tagadja, vagy fel se veszi, a múlt utoléri és fizetni kell.

Remek húzás, hogy az igazi fenyegetés nem is külső. Mert ugyan megjelenik két zsidó, de ők nem számon kérni vagy követelni jöttek, csak búcsúzni, temetni. Mégis, a puszta jelenlétük elég, hogy mindenkinek feléledjen a bűntudata vagy próbáljon mindent eltüntetni. Meg lehet őket érteni? Meg, a film megmutatja, hogyan. De sajnálni őket? Nem. Vannak bűnösebbek a többinél, de a bűn mindenki lelkét húzza.

Sőt, rohasztja a következő nemzedéket is. Ahogy a fiatalok szembesülnek azzal, mit tettek a szüleik, már ők sem maradhatnak ártatlanok. Már körvonalazódnak az eljövendő tragédiák, és minden a múltból indult, aminek a tagadása be nem gyógyuló sebként mérgezi őket.

Rengeteg karakterdráma bontakozik ki, és vannak olyan erős színészek a filmben, hogy ezt lássuk, érezzük is. Rudolf Péter zseniális jegyző, de kiemelhetnék többeket is mellé. Talán Nagy Marcellt írnám fel, mint húsvéti tojást: kikacsintás a Sorstalanságra.

Még a fekete-fehér színvilág is csak ad neki, ez egy erős film. Kellenek ilyenek!

 

1945 - 5/4,5 elgondolkoztató film, jó szereposztással és drámai történettel. A látványvilága is eltalált.

https://www.youtube.com/watch?v=sIrSljPY9pM

The Magicians (az eredetitől elszakadt 3. évad)

Kalandos, mágikus, baráti társaságos.

A csapat győzelmének Reynard felett súlyos ára volt: a mágia forrásai elapadtak, minden világban hiánycikk lett a varázslat. A varázslók kifejezetten szenvednek, az iskola összeomlóban, van olyan tanár, aki öngyilkosságot fontolgat. Eliot és Margo helyzete sem jobb, akik Fillory uralkodóiként a másik világban ragadtak, és egyre többen a fejüket vennék. Egyedül Julia őrzött meg mágikus szikrákat, melyeket képes lehet növelni is. Reynard ereje rá szállt, és rá kell jönnie, hogyan használja fel. Közben a többiek is lehetséges megoldás nyomában járnak: hét kulcsot kell felkutatniuk, melyekkel kinyithatnak egy kaput, és újjáindulhat a forrás. De minden kulcs rejtve van, és nem fedik fel maguk könnyen, mert a forráson túl egy leírhatatlan borzalmat is rejt a kastély, ami a végállomás.

3poster.pngEgyre szomorúbb vagyok! Még az első évadban ott volt annak a magva, ami regényben volt a Varázslók. Ugyan fantasy elemek is voltak benne, de az csak a felszín volt. Az emberi soha meg nem elégedés regénye volt, csak szórakoztató formába öntve. Nem volt egy könnyű regény, már-már szépirodalmi szintet is elért. És a sorozat elindult ezen a vonalon, ha sűrítéssel és kisebb átírásokkal is, hogy szórakoztatóbb legyen.

Más a második évad elszállt, de most teljesen elkülönültek a regényektől, és ezt zokon vettem. Ez egy teljesen új sztori, szinte tisztán fantasy, és kiöltek belőle minden mélységet. Csak szórakoztat, meg sem próbál több lenni.

Ráadásul nem éppen erős a történet sem. Keresik a kulcsokat, és kis kalandokba keverednek így. Váznak elmegy, de olyan üresnek éreztem az egészet! Nem éreztem a téteket, feszültséget, vagy a veszélyt. Most komolyan, miért volt annyira fontos visszahozni a mágiát? Ok, Fillory egy varázsvilág, ott érthető. De a mi világunk varázslóit egy cseppet se tudtam sajnálni, mert itt nem volt értelme vagy súlya, hogy ők varázslók. Mit tettek? Semmit. Ők csak a buli eszközük vesztették el, élni tudtak gond nélkül varázs nélkül is.

A musical epizódot minősíteni se merem. Az OUT szereplői se énekesek, de ott legalább próbálkoztak. Ez csak simán kínos volt. Minek kellett ez? (Ötlethiány van?)

A CGI és a jelmezek se tökéletesek. Néha akadt benne egy-egy szebb megoldás, de összességében csak közepes a sorozat látványvilága.

Ahogy a történetet, a szereplőket is sikerült kiherélniük. Quentin akkora lúzer, hogy fájnak a jelenetei. Nem is csodálom, hogy több teret adtak Eliot és Margo ügyködéseinek, akik legalább színesek, érdekesek. (Ha Hale Appleman savanyú arckifejezése egy ponton már ki is akasztott.) Az meg külön rejtély számomra, minek kellett így és ennyi időre Poppy szerepét kiadni. Nem is tudom mi lett vele, egyszer csak felszívódott. (Amit nem is bántam túlzottan, Felicia Day már az Odaátban is akkor tetszett legjobban, amikor a Frankenstein család lemészárolta egy fürdőkádban.)

Bántogatom, mert a regényeket annyival jobban szeretem, de tény, hogy valami azért van benne. Érdekes világok (a Könyvtár), egy mese és egy komolyabb történet ötvözete, néha egy-egy kifejezetten jópofa ötlet (Q, mint a Bestia). El is néztem, 13 részben elment, de 22 nem bírtam volna ki. De bele kell törődnöm, már nem adoptálnak a regényből.

 

The Magicians - 5/3 lassan indul be, látványra is csak közepes, és nekem fáj, hogy ennyire saját sztorit kapott.

https://www.youtube.com/watch?v=oPDAY6lE0tQ

Idézzünk!

  • Ha egy hónappal ezelőtt rád támad a maci, hívod az ügyvédedet.
  • Nem tennék ilyet egy állattal. (A vadon foglyai)

 

  • Miért hazudsz neki?
  • Rájöttem, hogy ez edzésben tartja az agyamat. (Young Sheldon)

 

  • Semmi kedvem bérgyilkosnak állni.
  • Minek neveznéd, amit tettél?
  • Pillanatnyi elmezavarnak. (Másodállás)

 

  • Mit akarsz?
  • Egymillió dollárt és a telefonszámodat.
  • Az egyik még bejöhet. Lottózz! (A Viszkis)

 

Gyilkolni szörnyű. Főleg a fülemnek. Kellene egy hangtompító. (Másodállás)

 

  • Ez a pár hét, ez maga volt a pokol, de legalább segített rájönni, hogy mi az, ami igazán számít.
  • A Kossuth-díj?
  • Nem, csak te és Marci, meg a Kossuth-díj. (Csak színház és más semmi)

 

  • A totemeink egyesültek, hogy egy szőrös szerelemgyereket hozzanak létre.
  • A legrosszabb orgia valaha. (Legends of Tomorrow)

Másodállás

Bérgyilkosos, vidéki, boldogulós.

Jacques soha nem volt nagy vagy sikerember, de boldog tudott lenni. Volt egy állása a gyárban, meg egy barátnője otthon. A gyárat azonban bezárták, a férfi elvesztette az állását, és idővel a barátnője is lelépett. Már annyira kétségbe van esve egy idő után, hogy elfogadja a helyi gengsztervezér megbízását: végezzen a feleségével, aki meg merte csalni! Pont ekkor kap egy benzinkúti állást is, de visszakozni nem mer. Szavatartó ember – ha megígérte, hogy végez a nővel, meg is fogja tenni! Döbbenten fedezi fel, hogy valamiben mégiscsak jó. Az ölésben. Míg a benzinkúton is dolgozgat, kezd beleszerelmesedni egy csinos rendőrnőbe, és a maffia megbízásait is sorra teljesíti a maga sajátos, gyakran véletlen módszereivel.letoltes_8.jpg

Nem titok, hogy szeretem a francia filmeket. Szeretem a komédiáikat, a franciás romantikus filmeket, egy-egy drámát. A Másodállás tulajdonképpen egy akció komédia, amit egy ideje tologattam magam előtt. De most rászántam magam, és nem bántam meg.

Köszönhetően annak, hogy inkább a komédián van a hangsúly, mint az akción. Azért szerencsére ez nem egy paródia, annál komolyabban veszik a történetet és magukat. De a humor megvan benne, és könnyed alkotás, minden gyilkolós vonal ellenére.

Vagy éppen azért? Simán benne van, hogy fekete komédiaként nézzem. Hiszen Jacques olyan módszerekkel gyilkol, amelyek sorra eltérnek egy profitól. Az első áldozata elég véletlen, a kutyáját akarta lelőni, nem a nőt. De ezen túl is olyanok történnek vele, mint: rájön, hogy a megbízója a rossz ember, és oldalt vált. De a kedvencem az ősrégi puskával a tengerparton. Többet árt vele magának, mint a leendő áldozatnak, így végül a puska elejéről leszedett bajonettel indul csatába, de az sem úgy sül el, ahogy tervezte.

Az egésznek egy nagyon jó hangulatot ad, ahogy a főszereplő végig narrálja az eseményeket. Nem mondanám, hogy sorra hozza a vicces egysoros beszólásokat, de közel van hozzá.

A karakterek is inkább egy komédia eszköztárát vonultatják fel, mint egy akcióét. Vannak vicces kis dolgaik, pár, de jellegzetes vonással jellemzettek. Jacques lóg ki kicsit a sorból, aki nem egyértelműen jó vagy rossz karakter. Megvan az egyéni szabálykódja, amibe elférnek szürkébb árnyalatok. Azért szimpatikus figurát igyekeztek varázsolni belőle, még akkor is, amikor éppen más emberek életének kioltásában mesterkedik.

A gyenge pont a szerelmes szál lett, ami eléggé a semmiből lesz összeköltözés és nagy szerelem. Még csak azokat a szituációkat sem aknázzák ki, melyek arra épülnének, hogy a nő a bűnüldözésben dolgozik, míg a férfi titkon gyilkol, még a közös nyaraláson is. De még csak a maffiavezér se akad ki, milyen nőt talált magának a megbízottja.

A színészek között ismerőst nem találtam, de nem is hiányoztak. Kiemelkedő alakítás nincs benne, de nem is olyanok a figurák. A zsánerüket szépen hozzák, a szerencsétlenebb bűnözők megmozdulásait kifejezetten jól is interpretálták.

Nincs tele eredeti ötletekkel sem, hasonlót láttam már, de ahogy itt összeáll, mégis jópofa. Egyes részei kiszámíthatóak, mások kevésbé, de a sztori összeáll.

Összességében mosolygós kis film, aminek kellemes kis humora van. Talán kicsit fekete, de milyen is lenne egy bérgyilkosos történet különben?

 

Másodállás - 5/4 fekete humort jópofán használják. Egy félig tipikus, félig eredeti kis szórakoztató film.

https://www.youtube.com/watch?v=XSMUy5bx0Lw

A küzdők

Szerelmes, katonás, túlélős, életkérdéses.

Arnaud ezen a nyáron nem a barátokkal akar lógni, és eldöntötte, mivel akar később is foglalkozni. Az apja meghalt, most a bátyja próbálja megmenteni a családi céget, és ebben fog neki segíteni. Egy gazdag családnak készítenek egy kerti pavilont, és Manu az öccsére hagyja az építkezést. Arnaud neki is áll, de egyre jobban érdekli a család vele egyidős lánya, Madeleine is. A lány megszállottan készül a túlélésre, edz, undorító dolgokat eszik, letoltes_7.jpgdurva a modora és a nyári katonai táborba akar menni. A fiú meglát valamit benne az érdes felszín alatt, és képes utánamenni a katonai táborba is. Ahol természetesen Madeleine nem tud beilleszkedni, nem ezt várta. A fiúnak is elege lesz, hogy a lány őt használja lábtörlőnek. Lelép, és döbbenetére a lány vele tart, és a vadonban elkezdenek lehullani a felvett pózok.

Az ilyen alkotások miatt kapnak a francia filmek egy külön kategóriát. Mert van bennük valami plusz, amit nehéz szavakkal kifejezni, de benne van, és nézve érzi az ember. A történet egyszerűnek tűnik, de olyan érzelmi mélységeket képesek átéreztetni, ami látszatra benne sincs a történetben. De náluk benne van.

A küzdők olyan szerelmes film, amiben el sem hangzik a szó maga, vagy egy vallomás. Semmi olyan vonása nincs, mint amit az amerikai romantikus, főleg kamasz történetekbe beletesznek. (Azokkal is rokonítható annyiban, hogy itt is fiatalok a szereplők, csak nem középiskolás, hanem egyetemi korúak.) Ez valami más, sokkal abszurdabb, némileg sötétebb, de hiteles történet. És furán hangzik, de valahol aranyos is ez az egész.

És azt mondani egy filmre, hogy aranyos, amiben olyan jelenetek vannak, mint a nyers hal leturmixolása és elfogyasztása, vagy a halott kiscsibék fagyasztása és olvasztása, nagy szó. Pedig az. Talán a hangulata miatt, az a franciás attitűd, amit csak az ő filmjeikben érzek. Az, hogy az élete lehet egyszerre nyomorúságos és gyönyörű, az a mindenen átsütő pozitív szemlélet, még akkor is, ha itt az a hősnő megszállottsága, hogy szerinte jön a világ vége.

A szerelmi szál is más. Nem nagy szavakkal és filmes gesztusokkal fejezik ki az érzelmeiket. Nincs is szerelem első látásra. Sőt, az első benyomások nem is kedvezőek. Az meg olyan aranyos, ahogy Arnaud próbálja magát észrevetetni a lánnyal, akinek fel se tűnik, hogy tetszik a srácnak. Bár, ha belegondolok, azért a szimpátiáját kifejezi, csak a maga módján. Amikor beállít az ajándékkal – amik a halott csibék… kész.

A filmnek van egy bájos fekete humora. Igen, ellentmondásnak hangzik, de itt mégis ez van! Groteszk módon, és mégis kedvesen viccet tudnak csinálni olyan dolgokból, amiken különben szörnyülködnék. Mint ezek a sokat emlegetett csibék, melyek tipikusan olyan, ami nekem válóok lenne egy filmmel, itt meg mosolyogni is tudtam rajta.

A filmnek sokat adnak a színészei is. Adele Haenel és Kevin Azais is nagyon élethűek, és szerethetőek ebben a történetben. Még azt is díjaztam, hogy egyiküket sem tették a készítők lehetetlenül széppé, ami az amerikai módi. Helyesek, de hitelesen, nem mozisztár szépek.

De a nem szokványos szerelmi történeten túl a film finoman elgondolkoztat olyan dolgokon, mint az életvezetés vagy a jövőkép. A felnőtté válás, a bolygó sorsa, ez is mind ott van benne.

Aki már unja az amerikai szappant, ezt érdemes kipróbálni! Üdítő, és jó értelemben más.

 

A küzdők - 5/4 egy nem szokványos szerelmi történet érdekes karakterekkel és különös helyzetekkel.

https://www.youtube.com/watch?v=zn-wUFLrXW8

A Viszkis

Bankrablós, életművészes, élettörténetes.

Ambrus Attila, a Viszkis bankrabló már előzetesben ül. Elfogták, de a nyomozást vezető Bartos László még a részleteket tisztázni akarja és meghallgatásokat folytat. Attila pedig mesél arról, hogy jutott oda, hogy bankot raboljon. Hogyan lett nagyanyja halála után szinte árva, pedig még éltek a szülei is. Hogyan ment egyik intézetből a másikba, majd a seregbe, miközben magyar volta miatt mindenki bántotta. Magyarországra szökött, próbált 759.jpgtisztes úton boldogulni, de minden téren abba ütközött, hogy pénz nélkül lehetetlen az élete. Nem tud papírokhoz jutni, nem lesz jobb állása, a szeretett nőnek sem tud, mit nyújtani. Az első rablást követte a következő, és a Viszkis fogalom lett. Bartos nem is sejti, hogy egy lap még most is van az egykori hoki játékos kezében, amit ki is akar játszani.

Már vannak jó magyar filmek, ha közbe vissza is tér egy olyan filmes szemmel nem sokat érő limonádé is, mint a Pappa pia. Szerencsére a Viszkis nem ez a kategória, ez egy olyan alkotás, amit bátran lehet vállalni akár a nemzetközi piacon is.

Köszönhető ez annak, hogy Antal Nimród jó érzékkel nem dokumentumfilmet akart forgatni, és nem is az eseményeket akarta rekonstruálni kicsit játékosabban. A valóság csak egy alap volt, amiből egy bűnözői karriertörténetet forgatott. Ez egy szórakoztató film, ami helyenként kikacsintásokat és mélyebb tartalmakat is meg tud engedni magának.

Imádtam az olyan jeleneteket, amikor szavak nem is kellenek, egyetlen bevágással, jól vágott eseménysorral egy egész történelmi jelenséget bele tudtak sűríteni. A kedvencem az volt, amikor a gyerek Attilát sorra leköpik a társai. Nem értettem, mi van? Aztán a kamera felemelkedett, és megláttam Ceausescu portréját. Nem kellett semmi több, abban benne volt az erdélyi magyarok elleni minden inzultus és támadás, a történelem, értettem.

De vannak egészen más múlt idézések és kikacsintások is, amelyeken a szemfüles és filmekben jártasabb néző jókat tud derülni. Hova mennek Katával első randira? Moziba. Mit néznek? Naná, hogy a Kontrollt. Mi mást?

Szórakoztató film, ami egy utat mutat be. A nehéz kezdetektől a bűn sikere, majd a bukás. Személyiségfejlődés és motiváció, ezekre végig oda van figyelve. Ad egy olyan választ a történtekre, amit könnyen el is lehet hinni. Jól át tudja éreztetni, hogy milyen lehetett minden téren igyekezni, próbálkozni, de elnyomva lenni. Mondhatni, amilyen volt vele a világ, azt adta neki vissza.

De, arra is oda van figyelve, hogy együtt tudjunk érezni a film hősével, de mégse legyen hős belőle. Bűnöző volt, rabolt, és bármilyen jelzőket is aggattak rá, a pénzből egy luxus életet finanszírozott magának Ambrus. Nagyon durva, milyen helyeket végigjárt a rabolt pénzen! Tulajdonképpen beutazta a világot.

Az akciójelenetek korrektek, de az emberi kapcsolatokat is szépen megfogták. Akár azt néztük, hogy hogyan kergetőznek a rendőrökkel, hogyan alakul a csapattal a viszonya, érdekes tudott lenni a film. (Jelenes megszakítás esetleg lehetett volna kevesebb is.)

De, volt, ami nem tetszett. A klisés megoldások, mint az óraátállítás. De összességében pozitív élmény volt, tetszett! Külön kiemelném a film zenéjét is, az is bejött.

 

A Viszkis - 5/4 korrekt, izgalmas, jó forgatókönyvvel, kár azért a pár klisés húzásért! (A casting is OK.)

https://www.youtube.com/watch?v=UXAthAqJ33M

süti beállítások módosítása
Mobil